2019-09-03, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreamer33
Kan det inte vara precis det han tänkt? Han skickar ett sms, knackar på L*nas dörr och börjar diskutera meddelandet. Han vet att hon då kommer att ta fram sin mobil för att visa för SD vad han egentligen skrivit, hur galet det är. Han nappar då åt sig mobilen, springer ut genom dörren med L*na hack i häl för att ta den tillbaka. Vid planket väntar HD och där gör SD och hon gemensam sak mot L*na. Nu eller aldrig ska hon röjas ur vägen...

Det här låter mycket troligt det som du beskrivit här om SD och LW samt HD, kanske är det faktiskt den egentliga sanningen när allt kommer omkring?
Citera
2019-09-03, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Ja det kanske var så, AB hade nog snappat upp om resan hade skett i all hast. Men som jag tidigare skrev, isf är det möjligen ännu en anledning till varför mordet skedde när det skedde (om det var av paret D) - det skulle ha varit gjort innan USA-resan (och Norge)?
Fast då är jag tillbaka i tankarna att paret måste ha räknat med att kroppen inte skulle hittas på en gång och de/den kunde ju inte ens räkna med att vara utan vittne i realtid.
Om polisen åkt ut på skriklarmet..
så vette tusan, det blev ett mord fast hon bara skulle förödmjukas en aning och sen skulle paret D åka till USA tillsammans och räcka lång näsa till både LW och resten av cachegänget.

Om det är någon av dem som mördat LW så vet garanterat den andre om det, som sagt, de har haft stöd av varann och pratat ihop sig så gott det går under detta år men hur i skogen kan man som etablerade vanligsvenssonfamilj kunna hålla masken och leva så till synes obekymrat och obehindrat - det övergår mitt förstånd. Ja hur man ens kunde göra gärningen förstås dessutom.

Ja du, så påtagligt obekymrade! Så många gemensamma resor med bilder på de lyckliga nyskilda paret. Kanske spände dom bågen väl mycket ...?
Citera
2019-09-03, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja du, så påtagligt obekymrade! Så många gemensamma resor med bilder på de lyckliga nyskilda paret. Kanske spände dom bågen väl mycket ...?

Jag tror att du har helt rätt här i detta fallet gällande SD och HD 👍
Citera
2019-09-04, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Det stämmer, det gjorde dom. Men det behöver ju inte innebära att dom misstänkte henne, en rutinåtgärd snarare eftersom hon var SD:s "fd" (vet inte om skilsmässan gått igenom) fru.

Då var hon fortfarande hans fru, så då är det rätt rimligt att anta att han kan ha saker hemma hos henne. Dvs som kan vara relaterat till misstänkt brott.
Citera
2019-09-04, 00:02
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Enligt uppgift så fick SD ok att åka på resan utav polisen.

Personligen tror jag inte USA-resan har någon signifikans alls mer än att den kan ha spelat in på när allt detta utspelades.

Intressant om SD fått ok att resa iväg till USA dagen efter att LW hittas mördad.
Vet du varifrån den uppgiften kommer?

Om det stämmer är det ju rätt märkligt att polisen därefter stoppar hans inresa och dessutom beslagtar hans bil på Arlandas långtidsparkering. Blir ju en trasslig misslyckad semesterresa för paret SD/HD.
Om man skulle avslöjat en annan person som mördare har man ju ställt till det rätt ordentligt för ett oskyldigt par. Hade varit bättre att informera dem att inte åka.

Var det trassel inom utredningsledningen då med flera inblandade kockar? En av orsakerna till att man städade upp och bytte ut folk?
Citera
2019-09-04, 00:18
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Tack! Det stämmer med vad tråden också kom fram till efter koll med Arlanda. HD stoppades inte heller däremot SD.

Citat:
Citat:
SD har själv uppgett att HD fyllde i ansökan i bilen på väg till Arlanda.[/QUOTE
Den uppgiften kan knappast vara korrekt, för skall man resa in i USA, så måste man ansöka minst 72 timmar innan ankomst. Ansökan kallas för ESTA.
Har man köpt flygbiljetter till USA och planerar en vistelse där, så bör man veta man vilka regler som gäller.
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/applic...execution=e1s1

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av cad-
Nja, man måste inte ansöka minst 72 timmar innan avresa, det är däremot rekommenderat att göra så. Min erfarenhet är att det normalt sett bara tar någon timme efter att man fyllt i ansökan innan den är färdigbehandlad. Tack! Det stämmer med vad tråden också kom fram till efter koll med Arlanda. HD stoppades inte heller däremot SD.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Har det inte tidigare framförts i tråden att HD var den som inte blev insläppt pga att hon inte hade sitt visum i ordning? Tyvärr kommer jag inte ihåg vem som skrev det. Enligt reportage från Aftonbladet från den 1/7-18, i samband med häktningen, så skrivs det att den misstänkte mannen nekats att komma in i USA:
Källa:https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mgk8E0/haktad-som-misstankt-for-mordet-pa-lena-wesstrom

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av stringfellow:
"Enligt en kontakt på UD så skickade HD in sin ESTA-ansökan
tisdag eftermiddag på väg upp till Arlanda".
Källa: (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Jag har samlat inlägg om ESTA-ansökningen
Senast redigerad av T34Panzer 2019-09-04 kl. 00:22.
Citera
2019-09-04, 00:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Märkligt att SD fick åka iväg utomlands dagen efter att LW hittats mördad. Brukar man inte från polisens sida uppmana misstänkta att inte resa utomlands?
Gjorde SD resan mot polisens uppmaning och därför ansåg polisen att man kunde stoppa honom? Var han så fräck??
Det är ju trots allt ett rätt stort ingrepp i någons betalda semesterplaner att stoppa inresan i USA trots att han ju faktiskt inte bevisligen har gjort eller dömts för något då.

När Lena Wesström mördas har kvinnan flyttat ut ur den gemensamma bostaden, men bor kvar i samma område.
Dagen efter att Lena Wesström har försvunnit åker mannen och hans hustru på en sedan länge planerad resa till USA.
De flyger till Los Angeles via London. Planen är sedan att resa vidare till Salt Lake City.

Den svenska polisen, som fortfarande misstänker mannen och uppenbarligen är rädd att han ska fly, har dock sett till att de får inreseförbud och paret tvingas återvända hem.

Under tiden de är borta beslagtar polisen mannens bil, som paret åkt till Arlanda med och parkerat på långtidsparkeringen.

/.../
Den enda rimliga förklaring jag kan se är att de släppte ut honom och lät honom åka till USA, för att sedan ringa USA och be dem neka honom inresetillstånd. Och vips så hade man här ytterligare ett indicium mot SD, i det att han nu också hade försökt fly landet (och i att även amerikanerna nu minsann tyckte att han var en skum typ).
Senast redigerad av Draifos 2019-09-04 kl. 00:42.
Citera
2019-09-04, 00:23
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vad var då syftet med att ringa polisen?

Vittnesmål.
Citera
2019-09-04, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag har samlat inlägg om ESTA-ansökningen

Tack! Den händelsen är väl intressant utifrån endast varför mordet skedde när det skedde dvs just innan avfärden till USA. Möjligen hade man inte räknat med att pådraget skulle ske så snabbt som det gjorde. Nu hann man inte fly fältet i tid.
Citera
2019-09-04, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det kan faktisk finnas en möjlighet där tror jag, kanske, vet ej ... va tror du?
Det är bra att du ställer frågor, alla här i tråden spekulerar ju,
de som verkligen är närstående och känner L.W, S och H, de skriver inte här.
Det är också polisens och advokaternas tips och råd
till anhöriga att inte uttala sig under utredningens gång.
Och knappast att anhöriga orkar läsa här under denna känsliga tid.
Citera
2019-09-04, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den enda rimliga förklaring jag kan se är att de släppte ut honom och lät honom åka till USA, för att sedan ringa USA och be dem neka honom inresetillstånd. Och vips så hade man här ytterligare ett indicium mot SD, i det att han nu också hade försökt fly landet (och i att även amerikanerna nu minsann tyckte att han var en skum typ).

Äntligen en vettig person i tråden som kan förklara lite om SD:s USA-resa utan att krångla till dig 👍
Citera
2019-09-04, 01:08
Medlem
Citat:
Jag begriper de Nada om detta. Jag vet att JG kontaktat Lag Amie om att denne skulle godkänna en cache/logg åt HD då det var viktigt för HD. Just då LW saknades, tror inte det hände. Huruvida LW anmält eller inte har jag ingen aning om. Blev det mer förvirrat? GLÖM detta!

Högst egendomligt här att JG kontaktade lag Amie, hade Knatos också någonting med detta att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in