2019-09-01, 12:34
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Märkligt att en vuxen med god inkomst, liksom sambon, snattar. Kan tyda på dåligt omdöme, i sht som han vet att om han upptäcks riskerar det att även påverka politiker-sambon.
Kan han ha haft ekonomiska problem som bidragit till ett ev beslut att ta sitt liv? En räkning har gått till tingsrätten. Men där förelåg visst en tvist.
Citera
2019-09-01, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
Finns det något skrivet om det här någonstans utanför flashback?

Det är på FB du kan hitta de pinsamheter som annars sopas under mattan, feakas, eller göms i total tystnad. Makten arbetar så.
Citera
2019-09-01, 12:39
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det har du iofs. rätt i, om inte kroppen hittas så tar det väl ett år innan man kan dödförklara.

Brukar det inte vara runt tio år normalt, om en person "klassas" som försvunnen? Åtminstone var det så förr. Om det finns tydliga tecken/spår som pekar mot självmord kanske ett dödförklaring kan ske tidigare?
Citera
2019-09-01, 12:43
Medlem
WatchDoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Brukar det inte vara runt tio år normalt, om en person "klassas" som försvunnen? Åtminstone var det så förr. Om det finns tydliga tecken/spår som pekar mot självmord kanske ett dödförklaring kan ske tidigare?

"I Sverige regleras dödförklaring genom lag om dödförklaring (2005:130). Ansökan om dödförklaring får göras av make, sambo eller arvingar.

Om personen är försvunnen och det med hänsyn till omständigheterna är hög sannolikhet att personen har dött får ansökan om dödförklaring lämnas in ett år efter försvinnandet.

Om personen har försvunnit kan ansökan inlämnas tidigast fem år efter försvinnandet.

Efter att en dödförklaring blivit godkänd av Skatteverket så måste den kungöras och träder i laga kraft efter ett halvår (förutom vid naturkatastrofer/stora olyckor, då två månader gäller) om inga andra uppgifter inkommer."
https://lagen.nu/2005:130
Citera
2019-09-01, 12:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Om jag minns rätt så måste någon slags "nämnd" eller liknande fatta beslut om dödförklaring, ifall kroppen saknas. Då tar man hänsyn till om det finns några spår, vittnen, självmordsbrev eller liknande. Om jag bara går ut genom dörren & aldrig hör av mig så kan det nog ta minst 10 år innan jag blir dödförklarad. Om jag däremot efterlämnar ett självmordsbrev så går det sannolikt snabbare. Dock tror jag att ett år är minimum.
Citera
2019-09-01, 12:46
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle1961Sth
Om han nu hoppat från en båt, och kroppen inte hittats så tar det väl ett bra tag innan han dödförklaras. Om han nu har dött/är försvunnen.

Om vi nu driver det här båtspåret, som endast bygger på att TW verkar ha avlidit ungefär samtidigt som en person befarats hoppa från en färja, så brukar många proppa sig fulla med sprit och tabletter innan de begår självmord.

Det påverkar såklart överlevnaden efter hoppet...
Citera
2019-09-01, 12:51
Medlem
ColaKexs avatar
Vad KONKRET är det som gör att man på fb tror att det är Strandhälls man som hoppat/ramlat från båten? Kollat passagerarlistor? Skvaller?
Citera
2019-09-01, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Jag funderade på varför "skvaller om Strandhäll" låg så högt upp. Sen diskuteras det hopp från 30 meter. Själv hoppat från 22 meter barfota, våldsamträff med vattenytan, ömmande fötter men helt OK. Nej, du sugs inte "under en båt" vattnet strömmar fortare än ögat väck från båten annars skulle båten gå för trögt i vattnet. Du kan hoppa från en båt, du kommer inte speciellt djupt i vattnet och båten suger inte upp dig.

Vem sa nåt om sugas in under båten o att båt suger upp en??
Citera
2019-09-01, 13:31
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Vem sa nåt om sugas in under båten o att båt suger upp en??

Sugar upp, sugar ner, suger in, suger fast, suger bort, välj vad du vill.
Citera
2019-09-01, 13:44
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
Vad KONKRET är det som gör att man på fb tror att det är Strandhälls man som hoppat/ramlat från båten? Kollat passagerarlistor? Skvaller?

FB är till för vädra de mest vidunderliga fantasier., dvs det är ett forum du kan addera allt ifrån rena konspirationsteorier till religösa resonemang. Men självklart uppskattas hårda fakta! Särskilt i sådana här fall. En lika ruggig som spekulativ tanke är att om han ville lämna denna världen på ett spektakulärt sätt - som alltså inte skulle passera obemärkt - så är ju hopp från enorm färja ett säkert kort.

Hemskt hur som helst. Hoppas de går ut med officiell information snart.
Citera
2019-09-01, 13:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
Jag kan inte svara för alla andra, men i mitt fall handlar det nog mest om önsketänkande.
Citera
2019-09-01, 14:05
Medlem
NiccoJs avatar
Ska vi sammanfatta det vi vet i fallet.
AS har under flera år varit spermahink åt Y..man, M.Jo..nsson och I B..lan.
Hennes make har under denna tid snattat o lurat en arkitekt, för att sedan hoppa från estlandsfärjan (han ville väl spara några hundra o biljetten var billigare än till Helsingfors).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in