Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Jag kan väl tycka att AGW gör det svårare att hantera övriga humanitära problem.
Å andra sidan kommer en snabbavveckling av fossila bränslen att ge upphov till humanitära problem i form av livsmedelsförsörjning samt möjligheter att ge välfärd.
Som du påpekat finns det inslag i den gröna politiken som är problematiska i form av jordbruk och energisektor. Jag håller i grunden med dig.
Men jag ser inte problemet i att i "lagom" takt ställa om Sverige till framtidens teknik och jordbruk. En utveckling som bör göras på vetenskaplig grund och där man våga ifrågasätta ekologismens slutsatser.
Det är positivt det SSAB gett sig in på att skippa koksen och det är positivt att gå mot en elektrifiering av transporter.
Så det blir en gråzon det där, hur snabbt vi går fram.
Som jag ser det finns det alldeles för mycket fossil energi lagrad för att vi skall kunna utnyttja allt. Och den fossila energin är alldeles för billig för att marknadsekonomin själv skall vilja avveckla den. Således behövs en politisk intervention.
Jag vet inte hur du ställer dig här?
Jag håller med om det du skriver.
En omställning från fossila bränslen är önskvärd. Men som utgångsläge borde man fokusera enbart på kol, naturgas och oljekraftverk (inte bilar). Av flera skäl:
1. Dessa kan bytas mot fossilfria alternativ, utan nackdelar. El för uppvärmning/matlagning är ett fullgott alternativ till olja eller gas med identisk funktion. Kärnkraft eller kolkraft fungerar likadant i eluttaget.
2. Beslutet att stänga/bygga kraftverk fattas enkelt på nationell nivå. Istället för på konsumentnivå.
3. Elbilar är bara fossilfria om elmixen till att börja med är ren, vilken den bara är i ett fåtal länder.
4. Om endast transporter använde fossila bränslen så skulle den omställningen räcka för att stoppa uppvärmningen.
5. Om fossilfri el var billigt i hela världen så skulle folk välja elfordon automatiskt.
6. Persontransport är kanske den enda varianten av fossila utsläpp där teknologin inte ännu är helt mogen en omställning, och därför finns det praktiska skäl att göra det sist.