2019-08-31, 04:20
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är i en specifik rättegång bara den åtalade som står åtalad. Anhörigas rätt att tiga i rätten rör synbart åtminstone tre olika möjliga anledningar.

Utredningen av brottet som skett och åtalet är vidare olika saker. Inget hindrar i praktiken att man tiger i den ena och talar i den andra.

Scenariot jag tänker på här är specifikt om HD vägrar svara på frågor under sin egen rättegång med hänvisning till att hon tänker tiga om allt som rör SD eftersom det är en anhörig.
Om HD är åtalad för medhjälp till mord och skyddande av brottsling undrar jag hur rätten kan döma annat än att hon verkligen skyddar en brottsling när hon t.o.m. under rättegången vägrar svara på frågor.

Kan rätten tolka hennes tigande på annat sätt än att hon är skyldig i det fallet?
Citera
2019-08-31, 04:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Scenariot jag tänker på här är specifikt om HD vägrar svara på frågor under sin egen rättegång med hänvisning till att hon tänker tiga om allt som rör SD eftersom det är en anhörig.
Om HD är åtalad för medhjälp till mord och skyddande av brottsling undrar jag hur rätten kan döma annat än att hon verkligen skyddar en brottsling när hon t.o.m. under rättegången vägrar svara på frågor.

Kan rätten tolka hennes tigande på annat sätt än att hon är skyldig i det fallet?

Klurig fråga. 😄 Rättegången lär primört handla om förhållanden som åklagaren kan bevisa har skett vid en specificerad tidpunkt, vanligen innan rättegångens början. Domstolen bedömer sen om brottslighet förelåg då. Brott som ännu ej skett när åtalet formuleras kanske inte är åtalbara. Å andra sidan kan man kanske tänka sig en form av kontinuitetsdrfinition som möjliggör att en upprepning av samma brottslighet faller under samma åtal. Men det gäller kanske inte alla brott.

Det är här kanske troligare att de två såta tjallat på varandra el likn och att HD släpps ut vad det lider.
Citera
2019-08-31, 06:39
Medlem
Alla trådextremister som ältar detta, vad är motivet?

Att äktenskap går i kras på grund av otrohet är mycket vanligt.
Att SD mördar LW när det redan är ett faktum och ostoppbart, det är inte rationellt. Tänkbart är hämnd med är korkat och extremt ovanligt att en normalbegåvad person tillgriper det.

Att den part som skilde sig, d.v.s. HD skulle medverka i mord i efterhand är ännu mer extremt. Det förekommer bara i knarkar och WT kretsar. Men de var båda är smarta och rationella.

Rätta mig om ni har annan åsikt men åklagaren har inget hållbart motiv att komma med. Men det har hänt förut att man åtalar utan att motivet är trovärdigt. Men kan de ro det i land??

Att häkta HD kan vara ett desperat skrämskott för att pressa henne på vad hon eventuellt vet. Få henne att rädda sig själv och sätta dit SD.

Känns som desperata grepp och sista chansen från åklagarens och polisens sida.

Har inte läst hela tråden och vet inget om andra möjliga GM och mer vettiga motiv.
Citera
2019-08-31, 07:04
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Vilket obehag och äckelkänsla de måste känna, garanterat många som är chockade också.
Men jag tänker mest på deras två flickor?
Först ser de pappa hämtas av polisen, sen mamma...
Var kommer de hamna nu? Hur ska det gå för dom? 😪

Flickorna har ju tillbringat mycket tid hos morföräldrarna, det ordnar sig alla gånger för dem då varken HD eller SD är döda.
Citera
2019-08-31, 07:19
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Alla trådextremister som ältar detta, vad är motivet?

Att äktenskap går i kras på grund av otrohet är mycket vanligt.
Att SD mördar LW när det redan är ett faktum och ostoppbart, det är inte rationellt. Tänkbart är hämnd med är korkat och extremt ovanligt att en normalbegåvad person tillgriper det.

Att den part som skilde sig, d.v.s. HD skulle medverka i mord i efterhand är ännu mer extremt. Det förekommer bara i knarkar och WT kretsar. Men de var båda är smarta och rationella.

Rätta mig om ni har annan åsikt men åklagaren har inget hållbart motiv att komma med. Men det har hänt förut att man åtalar utan att motivet är trovärdigt. Men kan de ro det i land??

Att häkta HD kan vara ett desperat skrämskott för att pressa henne på vad hon eventuellt vet. Få henne att rädda sig själv och sätta dit SD.

Känns som desperata grepp och sista chansen från åklagarens och polisens sida.

Har inte läst hela tråden och vet inget om andra möjliga GM och mer vettiga motiv.

Huvudet på spiken, klart snuten kör ett fulspel. Märkligt att folk har sådan övertro på rättsväsendet efter alla dessa år med korruption, planterade bevis och felaktiga ingripanden som de aldrig behöver stå till svars för. Polisen döljer sina egna tillkortakommanden och mörklägger något som skett inom kåren.

Hela tråden är ett svammelsurium av blåögda åsikter som mynnar i okunskap och behovet av att känna sig bättre än andra på bekostnad av några personers integritet och människovärde. Hur ska ni kunna ta tillbaka alla anklagelser och svartmålande inlägg ni gjort om massor av människor, skäms på er...
Citera
2019-08-31, 07:27
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Flickorna har ju tillbringat mycket tid hos morföräldrarna, det ordnar sig alla gånger för dem då varken HD eller SD är döda.

Jag har tänkt mycket på morföräldrarna. Hur mår de nu kan man undra? Vad rör sig i deras huvud?
De har ju umgåtts med både SD och HD efter mordet och har säkert köpt SDs förklaringar där han bedyrat sin oskuld. Stöttat och hjälpt, tagit hand om barnbarnen.
SD är en svikare av rang. Men nu, hur ligger det egentligen till med deras dotter?
De måste ha tusen frågor som snurrar.

Jag hoppas på något sätt att HD är oskyldig men att hon nu pratar med polisen om allt hon vet gällande SD.

Kanske är hon "det nya vittnet"?
Citera
2019-08-31, 07:45
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Om det stämmer att LW utsatts för detta groteska våld, mest riktat mot huvud/ansikte så känns det som om det handlat om ett oerhört hat. Jag kan se framför mej att SD utövat ett kraftigt våld, i ren frustration - men detta våld riktat mot ansikte känns mer som rent hat. En kvinnas hat och hämnd. Jag ser definitivt inte det som omöjligt att HD är inblandad i själva våldsutövandebiten.

Alltså, jag föreställer mig att den där kränktheten som en kontrollerande partner som begår övergrepp upplever när den han försöker kontrollera inte gör som han vill (eller hur man nu beskriver det), kontrollförlusten och oförrätten, den kan säkert motivera en GM att slå sönder någon på ett liknande sätt som mer konventionellt hat skulle göra. Eller så tänker jag mig det i alla fall.

Om SD har rollen av den kontrollerande förövaren i en våldsam relation och HD potentiellt hämnas på grund av ett hat hon har byggt upp, båda positionerna skulle kunna leda till att man riktar kraftigt våld mot någon, tänker jag.
Citera
2019-08-31, 08:03
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Alltså, jag föreställer mig att den där kränktheten som en kontrollerande partner som begår övergrepp upplever när den han försöker kontrollera inte gör som han vill (eller hur man nu beskriver det), kontrollförlusten och oförrätten, den kan säkert motivera en GM att slå sönder någon på ett liknande sätt som mer konventionellt hat skulle göra. Eller så tänker jag mig det i alla fall.

Om SD har rollen av den kontrollerande förövaren i en våldsam relation och HD potentiellt hämnas på grund av ett hat hon har byggt upp, båda positionerna skulle kunna leda till att man riktar kraftigt våld mot någon, tänker jag.

Lägg där till ett hett temperament och svårighet att kontrollera sin ilska.. jag har inte svårt att se SD göra detta mot LW i ren ilska...
Citera
2019-08-31, 08:06
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det var ingen örebroare det... 😄

Nej, icke...
Citera
2019-08-31, 08:09
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Måste vara ofattbart för dig som kände LW att ta in så mycket hemskheter som verkar ha funnits runt henne, vare sig GM är SD eller HD eller båda två. Kan knappt föreställa mig alla tankar som måste snurra i huvudet på er som har anknytning till de berörda i fallet. Och dessutom ifall HD är skyldig, att en mamma kan döda en annan mamma på i princip samma gata där bådas barn växer upp. När man själv har barn blir det ju i det närmaste obegripligt hur någon förälder kan tänka så idiotiskt och offra hela sin egen familj, sina barns uppväxt och någon annans barns trygghet och framtid bara för vad verkar vara antingen kontrollbehov eller sjuklig svartsjuka. Det går inte ihop med sunt förnuft, miljön mordet begicks i osv. Men jag tänker att vad som än skett var det nog något ruttet en längre tid som fick gro tills det eskalerade så illa. Sett utifrån och kanske lite färgat av egna krassa erfarenheter av udda par där båda varit konstiga trots akademikermiljö/medelklassidyll, så förvånar det mig inte att en kvinna som HD kan ha haft mörka sidor under alldagligt yttre. Men jag förstår om det för er som står närmre detta hemska måste kännas som om världen rämnar när LW inte bara förlorar livet utan möjligen av en annan kvinna, en annan mamma och därtill en granne. Det är många frågor nu i luften om ”varför” och ”till vilken grad”, ”hur”, ”hur länge” osv om HDs eventuella delaktighet. Jag hoppas någon av Team Davidsson sjunger ut och ger er alla som känt LW ett avslut för att kunna gå vidare i sorgen.

Hur brukade LW omnämna HD? Alldagligt eller upplevde du det känslomässigt laddat på något sätt?

Vi berörde inte HD särskilt mycket, men när L*na nämnde henne var det med ganska starkt ogillande.

De hade ju en väldigt speciell relation, kan man lugnt säga HD och LW. Jag begriper inte riktigt hur de kan förekomma tillsammans på bilder efter att allt uppdagas där det bara ser ut som lättsamt umgänge dem emellan. Spänningarna i det där triangeldramat måste ha varit ganska starka. Otroheten fortsatte ju dessutom efter uppdagandet. Ännu obegripligare är det, för mig, hur SD kan ånga på som vanligt och bete sig som om inget hade hänt i lättsamt umgänge. Här har vi två potentiella mördare och deras offer i ett laddat triangeldrama som letar burkar och skrattar och ler tillsammans i umgänget med andra burkletare. Jag hade känt mig hyfsat obekväm i det läget oavsett vilken av de tre positionerna jag hade haft...
Citera
2019-08-31, 08:10
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Lägg där till ett hett temperament och svårighet att kontrollera sin ilska.. jag har inte svårt att se SD göra detta mot LW i ren ilska...

Inte jag heller. Att se HD göra det däremot känns lite svårare, men inte omöjligt.
Citera
2019-08-31, 08:20
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Vi berörde inte HD särskilt mycket, men när L*na nämnde henne var det med ganska starkt ogillande.

De hade ju en väldigt speciell relation, kan man lugnt säga HD och LW. Jag begriper inte riktigt hur de kan förekomma tillsammans på bilder efter att allt uppdagas där det bara ser ut som lättsamt umgänge dem emellan. Spänningarna i det där triangeldramat måste ha varit ganska starka. Otroheten fortsatte ju dessutom efter uppdagandet. Ännu obegripligare är det, för mig, hur SD kan ånga på som vanligt och bete sig som om inget hade hänt i lättsamt umgänge. Här har vi två potentiella mördare och deras offer i ett laddat triangeldrama som letar burkar och skrattar och ler tillsammans i umgänget med andra burkletare. Jag hade känt mig hyfsat obekväm i det läget oavsett vilken av de tre positionerna jag hade haft...

SD och HD kan ju strategiskt ha använt sig av det "kramgoa" umgänget i syfte att ha koll på - och samtidigt kunna styra - vad som diskuterades och skvallrades om i burkletarkretsarna.

Dessutom har det väl sagts att HD tidvis kunde se väldigt besvärad och sammanbiten ut på event, så deras charader var nog trots allt aningen påfrestande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in