2019-08-31, 00:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Jag har inte följt den här tråden och är lite förvånad över det stora intresset, men en sak tycker jag är intressant: fyndplatsen för kroppen! Har hon hivats över planket, eller? Verkar ju inte vara den lämpligaste platsen att dumpa på från vägsidan.
Vad finns det för teorier om detta? Ursäkta om jag inte läser ikapp 4500 sidor innan jag frågar...

Precis intill där planket slutar går en väg mot villaområde, hon hittas i ett grönområde mellan motorvägen och vägen förbi villaområdet. Platsen hon hittas på ser ut som det skulle kunna vara ett tillhåll för ungdomar som tjuvröker etc. Ett gunnebostängsel som gränsar av mot slänten ned mot motorvägen är på bilder från fp böjt i överkant, som man tänker sig att folk stått och lutat sig mot det, halvsuttit. Det skulle möjligtvis kunna vara en mötesplats, var hon mött upp GM. Alternativt att hon gått med GM från sin bostad, in på vägen vid villaområdet och där blivit indragen bland buskarna precis där planket slutat. Eller att GM stått och väntat in henne vid planket, stämt träff med henne en bit bort men lurar bakom planket och väntar in henne. Hon syns väl bra om hon går nedför den upplysta vägen vid radhuslängan medan GM döljs i mörkret.
Citera
2019-08-31, 00:38
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Jag försöker febrilt föreställa mig ett möjligt scenario där HD ingår i mordet.

Jag tror att hon på något vis utnyttjade avslöjandet av relationen mellan LW och SD till sin fördel. Hon fick plötsligt allt hon pekade på av SD, då SD försökte idka någon sorts damage control genom att bedyra sin vilja att göra bot och bättring.

I detta tror jag att HD kan ha förlagt hela skulden för otroheten mellan LW och SD på LW. Därigenom kunde hon projicera allsköns förnedring, kränkthet och ilska på LW, som förstörde hennes liv.

När SD och LW ändå fortsatte att ses och processen upprepades växte ett hat fram mot LW, medan SD går fri.

Så kanske man kan bygga upp ett hat starkt nog för att till sist vilja röja LW ur vägen, särskilt om hon närt en föreställning om att LW måste försvinna för att hon och SD ska få det bra igen?

(Eller som någon här nyss citerade: ”hell hath no fury like a woman scorned”)

Jag lyckas dock inte riktigt frammana ett rimligt scenario därifrån, än...

Tja, ett försök

Om det stämmer att LW utsatts för detta groteska våld, mest riktat mot huvud/ansikte så känns det som om det handlat om ett oerhört hat. Jag kan se framför mej att SD utövat ett kraftigt våld, i ren frustration - men detta våld riktat mot ansikte känns mer som rent hat. En kvinnas hat och hämnd. Jag ser definitivt inte det som omöjligt att HD är inblandad i själva våldsutövandebiten.
Senast redigerad av T34Panzer 2019-08-31 kl. 00:54.
Citera
2019-08-31, 00:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Redan vid första häktningen fick jag följande info:
”vi är säkra på att vi har rätt person, men det är en översmart jävel!”
😀

Översmart jävel.
Intressant.
Det finns nog fog för den kommentaren.
Men nu blev han nog paff- någon var smartare.
Citera
2019-08-31, 00:39
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Är det bara jag som inte gillar detta inlägget? Jag är glad att det blir en rättslig prövning, men det jag läser här ovan gör mig inte glad.

Det ska bli otroligt intressant att få ta del av den bevisning som finns. Den skyldige ska fällas är det SD så ska han buras in. Det har jag aldrig haft några som helst synpunkter på. Jag känner ingen i Örebro så några lojaliteter finns inte hos mig ö.h.t.

Något jag tyckte var anmärkningsvärt var att åklagaren nu satte tidpunkten till någon gång mellan den 14-15 maj mördades LW. Var det inte så tidigare att man tittade på LW:s sista online aktivitet och dessutom hade Daalans vittnesmål och något annat vittne.

För ska vi vara jävligt krassa nu så hittades hon inte på 4 dygn så det går att ändra tiden till mellan den 14-16 maj t ex... Våga inte, jag säger bara det, våga inte kalla mig SD-kramare bara för att jag framför kritik.

Jag tror att rättsläkaren har kunnat avgöra ungefär när hon dog trots att hon hittades efter lång tid.
Citera
2019-08-31, 00:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Jag har inte följt den här tråden och är lite förvånad över det stora intresset, men en sak tycker jag är intressant: fyndplatsen för kroppen! Har hon hivats över planket, eller? Verkar ju inte vara den lämpligaste platsen att dumpa på från vägsidan.
Vad finns det för teorier om detta? Ursäkta om jag inte läser ikapp 4500 sidor innan jag frågar...
Din idé låter inte helt orimlig, men åklagaren har en annan teori. Hon tror att LW dödades där bakom bullerplanket, och hon misstänker att det är SD som har gjort det. SD häktades på sannolika skäl idag.

Sedan anhöll åklagaren SD:s exfru HD som misstänkt för mord också, och senast i morgon kl.12:00 skall hon bestämma sig för om även HD skall begäras häktad. Mycket mer vet vi väl egentligen inte.
Senast redigerad av Draifos 2019-08-31 kl. 00:45.
Citera
2019-08-31, 00:43
Medlem
Citat:
Är det bara jag som inte gillar detta inlägget? Jag är glad att det blir en rättslig prövning, men det jag läser här ovan gör mig inte glad.

Det ska bli otroligt intressant att få ta del av den bevisning som finns. Den skyldige ska fällas är det SD så ska han buras in. Det har jag aldrig haft några som helst synpunkter på. Jag känner ingen i Örebro så några lojaliteter finns inte hos mig ö.h.t.

Något jag tyckte var anmärkningsvärt var att åklagaren nu satte tidpunkten till någon gång mellan den 14-15 maj mördades LW. Var det inte så tidigare att man tittade på LW:s sista online aktivitet och dessutom hade Daalans vittnesmål och något annat vittne.

För ska vi vara jävligt krassa nu så hittades hon inte på 4 dygn så det går att ändra tiden till mellan den 14-16 maj t ex... Våga inte, jag säger bara det, våga inte kalla mig SD-kramare bara för att jag framför kritik.

Eller så kan man låta blir att krångla till det som folk i allmänhet gillar att göra. Allt pekade på SD som mördare från första början. Tänk om det är så enkelt att polisen var säker från början vem som var mördaren, men pga en hel del olyckliga omständigheter tog det sån här tid att få pusslet klart och bevisningen i hamn, inför dina ord en rättslig prövning.
Det är väl bra?
Jag har aldrig tvivlat på att de hade rätt gubbe och det känns fan så skönt att de äntligen skrider till verket.
Vi kommer få leva med foliehattar och rätthaverister som tvivlar på fakta och bevis; tjackarens enastående teori om att KSI tystade en agent tar väl kanske priset.
Senast redigerad av glendale 2019-08-31 kl. 00:51.
Citera
2019-08-31, 00:44
Medlem
Citat:

Du har en bra poäng. Initialt verkade det som att de misstänkte att hon kunde ha frihetsberövats, det var också uppgiften om att de pingat hennes telefon (men tydligen inte lyckats lokalisera den). Dock tänker jag att om fp är bp och hon hittats så nära sin bostad att hon dödats rätt snart efter hon lämnat hemmet (på eget bevåg eller tvingad?).

Senaste onlineaktivitet kan ju vara lite vanskligt för vägledning beroende på varifrån den aktiviteten skedde. Om nu någon hade tagit telefonen?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-08-31 kl. 00:47.
Citera
2019-08-31, 00:48
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du har en bra poäng. Initialt verkade det som att de misstänkte att hon kunde ha frihetsberövats, det var också uppgiften om att de pingat hennes telefon (men tydligen inte lyckats lokalisera den). Dock tänker jag att om fp är bp och hon hittats så nära sin bostad att hon dödats rätt snart efter hon lämnat hemmet (på eget bevåg eller tvingad?).

Ja, det var precis det jag menade! Därför så hoppas jag att det inte blir några svepande tidsuppgifter när åtalet kommer.
Citera
2019-08-31, 00:53
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Din idé låter inte helt orimlig, men åklagaren har en annan teori. Hon tror att LW dödades där bakom bullerplanket, och hon misstänker att det är SD som har gjort det. SD häktades på sannolika skäl idag.

Sedan anhöll åklagaren SD:s exfru HD som misstänkt för mord också, och senast i morgon kl.12:00 skall hon bestämma sig för om även HD skall begäras häktad. Mycket mer vet vi väl egentligen inte.

Tusen tack Draifos, du är en Klippa i trådsammanhang. Jag uppfattade det som att kroppen hittades mellan ett bullerplank och ett buskage, där det på andra sidan planket finns ett skogsområde, och på andra sidan buskaget en motorväg/-trafikled? Det låter ju som ett väldigt otillgängligt ställe att dräpa någon på, om det inte var så att hon gömde sig där efter att ha blivit jagad?
Citera
2019-08-31, 00:59
Medlem
Citat:

Kanske har man använt sig av forensisk entomologi?

Citat
Rättsentomologi, även forensisk entomologi, är när information från analys av entomologiskt material, det vill säga insekter, används i ett rättsfall. Vanligast är att man använder rättsentomologi som ett komplement till klassisk rättsmedicin för att fastställa hur länge en människa varit död.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttsentomologi

Vad vet jag?
Citera
2019-08-31, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Din idé låter inte helt orimlig, men åklagaren har en annan teori. Hon tror att LW dödades där bakom bullerplanket, och hon misstänker att det är SD som har gjort det.

Men det är väl ingen åkl-teori: visst har de officiellt gått ut med beskedet att man kunnat slå fast att FP är lika med BP? Och att det alltså grundat sig på teknisk analys etc.
Citera
2019-08-31, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Om det stämmer att LW utsatts för detta groteska våld, mest riktat mot huvud/ansikte så könns det som om det handlat om ett oerhört hat. Jag kan se framför mej att SD utövat ett kraftigt våld, i ren frustration - men detta våld riktat mot ansikte känns mer som rent hat. En kvinnas hat och hämnd. Jag ser definitivt inte det som omöjligt att HD är inblandad i själva våldsutövandebiten.

Fast det är väl inte ovanligt att män utövar grovt våld mot kvinnors huvud/ansikte? Martin Jonsson slog sönder Lotta Rudholms huvud, han satt på henne och matade slag efter slag. Det har ju varit spekulation om syra, det är ju inte okänt att syra används för att förstöra kvinnors ansikten av män (jag är tveksam på att syra använts men som tveksamhet om att en kvinnas förstörda huvud och ansikte skulle specifikt tyda på en kvinnas hat?).

Om det var SD så kan det väl vara en besvikelse över att äktenskapet havererat och han i sin tanke skyller LW för det, utöver ev ilska över hennes tidigare anmälningar. Om han ältat upplevda oförrätter.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-08-31 kl. 01:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in