2019-08-30, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Små rester av ett basebollträ?
VigosRos det har du rätt i, bassbollträt borde väl varit rejält trasigt om det var mordvapnet ?
Citera
2019-08-30, 22:57
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Jag försöker febrilt föreställa mig ett möjligt scenario där HD ingår i mordet.

Jag tror att hon på något vis utnyttjade avslöjandet av relationen mellan LW och SD till sin fördel. Hon fick plötsligt allt hon pekade på av SD, då SD försökte idka någon sorts damage control genom att bedyra sin vilja att göra bot och bättring.

I detta tror jag att HD kan ha förlagt hela skulden för otroheten mellan LW och SD på LW. Därigenom kunde hon projicera allsköns förnedring, kränkthet och ilska på LW, som förstörde hennes liv.

När SD och LW ändå fortsatte att ses och processen upprepades växte ett hat fram mot LW, medan SD går fri.

Så kanske man kan bygga upp ett hat starkt nog för att till sist vilja röja LW ur vägen, särskilt om hon närt en föreställning om att LW måste försvinna för att hon och SD ska få det bra igen?

(Eller som någon här nyss citerade: ”hell hath no fury like a woman scorned”)

Jag lyckas dock inte riktigt frammana ett rimligt scenario därifrån, än...

Tja, ett försök

Exakt så så har jag också tänkt mig situationen ifall HD är skyldig.

Enklare rent mänskligt att projicera problemen och ansvaret för otrohet och besvikelse över hur livet blev på den andra kvinnan än mannen man älskar. Men sedan går förstås inte alla från denna högst mänskliga känsla till att ha ihjäl den andra kvinnan. De flesta, som någon redan påpekat, nöjer sig med att göra ilska i ensamhet eller med förtrogna väninnor tills man tagit förnuftet till fånga och dumpat den otrogne mannen också. Möjligen kan ju HD ha flippat ur och tänkt att mordet är en bra lösning där hon får ut år av besvikelse och ilska, rivalen försvinner, den otrogne mannen blir straffad som uthängd och anklagad för mord och hon får allas empati och stöd samt tillbaka mannen för sig själv sedan allt lugnat ner sig. Sedan borde hon väl iofs ha insett att sanningen förr eller senare skulle komma ikapp? Kanske imorgon innan kl 12?
Citera
2019-08-30, 23:01
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Det egendomligaste i det här fallet var när HD satte sig på planet till USA, med sin ex-man SD (betoning på ex). En som nyss släppts från häktet, misstänkt för mord med bibehållen misstanke om detsamma på deras en gång gemensamma vän. Kvinnan som vigde dem. LW mor till tre barn, som nu får växa upp utan henne.
Hon, HD mor till två barn att värna om. Skydda.
Om HD var helt utanför händelsen då, var hon otroligt naiv, t o m blåst som följde med. Hur kunde hon veta om hon ens skulle överleva resan? Komma hem till sina barn? Hon måste väl ha snuddat vid tanken och tanken borde fått henne att ställa in resan och ta hand om barnen efter denna förskräckliga händelse.
Nej..
..hon måste ha veta något, eller deltagit som fattar ett så huvudlöst beslut.
Lämnar barnen och sticker med sin ex-man, då när barnen undrar som mest om deras pappa är en mördare och är rädda.
Jag tycker det säger rätt mycket om HD:s vetskap och/eller inblandning.
Hon är legitimerad sjuksköterska för att omnämna statusen mellan öronen.
En utbildning man inte hastar igenom i ett nafs.
Polisen skulle spärrat av hennes bostad förra året, tror många bevis försvann via hennes hjälp, ja t o m avlopp.
Citera
2019-08-30, 23:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Inte ett år för tidigt! Så otroligt skönt för Lenas barn och anhöriga, som åtminstone kan få ett hopp om ett svar och ett avslut. Kanske tom rättvisa.

Känns samtidigt så olustigt allting, att han bara gått runt
helt oberörd ett helt år och levt på som ingenting, förstår inte hur det är möjligt.

Och sen HD... Jag får inte ihop det, någonstans känns det nästan som att de kommer fria henne. Troligtvis inte, det är bara svårsmält för min hjärna.
För hur sjukt är det inte om två hittills välfungerande, sociala, fast anställda småbarnsföräldrar, utan missbruk, i random villaidyll, plötsligt bara spårar ur totalt, båda två, samtidigt, och beslutar sig för att slå ihjäl en annan människa?

Skickar en tanke till barnen D som, oavsett vad som beslutas i morgon, garanterat lider idag.

Som förälder till barn kan man bara ana vilket trauma det här är för alla barn involverade.

Här är det vuxna människor som tagit enormt dåliga beslut i sina liv som medfört att många barn har fått men för livet.
Barn som förlorat föräldrar på olika sätt.
Barn som förlorat tryggheten.
Citera
2019-08-30, 23:10
Medlem
Jag tror på SD som ensam gm. HD är nog duperad sedan länge och har säkert velat tro på SD så gärna att hon förnekat minsta spår av misstro. Att SD åkte in igen, nu på sannolika skäl, måste fått hennes värld och tro på honom att rasera och det kan nog ha varit ren taktik av polisen att ta in henne en dag senare.. få henne att börja tvivla.
Jag tror och hoppas faktiskt att hon inte har något med mordet att göra. Det är hemskt nog för deras tjejer som det är.
Citera
2019-08-30, 23:12
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbriella
En förundersökning, när den släpps brukar vara dyr att köpa. Tror att priset är mkt beroende på hur många sidor den innehåller. Med tanke på att det redan har hållits över 700 förhör, och först nu är någon häktad, så lär nog denna förundersökning kosta en rejäl slant..
Självkostnadspris ska det vara men hur den ska distribueras (papper eller elektroniskt) bestämmer varje domstol.
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Är det ett nytt påfund? Man har ju kunnat få FUP:ar mailade till sig gratis hittills. Åtminstone de senaste åren sedan jag flyttade hit.
Ibland mailar de ut den gratis.
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
En del domstolar har börjat med ofoget att bara erbjuda pappersvarianter till andra än journalister. Vilket är märkligt ur rationell aspekt sett från tiden det tar att distribueras att maila ut en pdf fil jämfört med att ladda kopieringsapparaten, kuvertera och skicka med snigelposten.
När de inte tycker att allmänheten ska få möjlighet att läsa förundersökningen så erbjuder de bara papperskopior till rena fantasipriser.
Det värsta exemplet jag känner till är när det gäller "kapten Klänning". Då erbjöds förundersökningen bara som papperskopia och det var en otrolig mängd papper. Det kostade ungefär 4 500 att få en papperskopia på FUP:en. Uppenbarligen ville domstolen hålla allmänheten så okunnig som möjligt om vilken brottslighet en polis kunde hitta på. Domstolen gjorde väl sitt bästa för att skydda polisen, oavsett vilket svin han var.

Det vanligaste när det gäller större förundersökningar har varit att de erbjuder en CD för 120-150 kr.
Men vem använder CD idag?
Kanske har de istället gått över till att erbjuda USB-minnen med hela förundersökningen.
Det borde bli ungefär samma pris.
Citera
2019-08-30, 23:13
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är väl säkert ett av de största problemen.
Kanske han oroar sig lite vad de gör med hans hus också?
River upp golv, bassängen (pool eller vad var det nu?), rabatter, altanen?

Undrar om han tänker på barnen?
Vilken priolista ligger de på?

Jag kan tänka mig att han kan oroa sig
över julpyntningen av trädgården också.
Hur ska det gå om han inte kommer ut
tills dess?

Jag tror tyvärr att barnen kommer långt
ner på hans priolista.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-08-30 kl. 23:27.
Citera
2019-08-30, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Precis.
De vänner som tycks ha gått på dessa charader känner sig nog rätt tillplattade i detta nu
Vilket obehag och äckelkänsla de måste känna, garanterat många som är chockade också.
Men jag tänker mest på deras två flickor?
Först ser de pappa hämtas av polisen, sen mamma...
Var kommer de hamna nu? Hur ska det gå för dom? 😪
Citera
2019-08-30, 23:20
Medlem
matsqqs avatar
Jag tror också det var SD ensam som gjorde det.

Det är väl så det allra oftast är, för hur många mord känner man till där an man och en kvinna i den åldern (och väl småbarnsföräldrar) gemensamt mördar en kvinna ...

Om man är två så är det väl oftast inte ett plötsligt infall utan planerat och då finns det väl smartare sätt att göra det ..

typ lura henne till ett stup och knuffa ut henne under nån geocache eller nåt så man slipper hamna i fängelse ...

jag menar, då har de ju tid att planera in i minsta detalj om det är överlagt ...

Jag tror att det rann över på SD och att det gick snabbt ...

Det är naturligtvis inte omöjligt att HD skulle vara mer inblandad men det känns bra mycket mindre troligt ...
Citera
2019-08-30, 23:24
Medlem
Hur tror ni möjligheten är att det var SD som höll i LW och HD som slog där på mordnatten? Därav avsatte endast SD sitt DNA på kroppen, kanske blev riven etc och därmed nu har sannolika skäl? Medan detta ej finns för HD.

Det kan också förklara kvinnoskriken ett par minuter ( kanske HD när hon slog i ursinne). Samt dom allvarliga skadorna på LW (all hat och frustration fick utlopp).

Blir intressant se imorgon hur det artar sig för HD
Citera
2019-08-30, 23:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Självkostnadspris ska det vara men hur den ska distribueras (papper eller elektroniskt) bestämmer varje domstol.
Ibland mailar de ut den gratis.
När de inte tycker att allmänheten ska få möjlighet att läsa förundersökningen så erbjuder de bara papperskopior till rena fantasipriser.
Det värsta exemplet jag känner till är när det gäller "kapten Klänning". Då erbjöds förundersökningen bara som papperskopia och det var en otrolig mängd papper. Det kostade ungefär 4 500 att få en papperskopia på FUP:en. Uppenbarligen ville domstolen hålla allmänheten så okunnig som möjligt om vilken brottslighet en polis kunde hitta på. Domstolen gjorde väl sitt bästa för att skydda polisen, oavsett vilket svin han var.

Det vanligaste när det gäller större förundersökningar har varit att de erbjuder en CD för 120-150 kr.
Men vem använder CD idag?
Kanske har de istället gått över till att erbjuda USB-minnen med hela förundersökningen.
Det borde bli ungefär samma pris.

Jo jag är medveten om att det är "etiska" överväganden, man vill försöka stävja förtal på nätet etc. Men dels går det inte att komma ifrån att det är offentliga handlingar. Man får väl stävja förtalet på annat sätt, åtala om det går när det sker. Om man inte drar det till att lagstiftaren stadgar om utökad sekretess. Vilket är osannolikt utifrån demokratiska principer om insyn i dömande makt. Att på ett sätt obstruera utifrån egen moralisk uppfattning är ju inte lyckat.
Fast å andra sidan ger väl inte heller lagstiftningen någon absolut rätt att få ta del av allmänna handlingar i annan form än på plats i myndighetens lokaler.
Citera
2019-08-30, 23:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har funderat lite ditåt jag med. Om det inte bedöms finnas någon fara i dröjsmål skulle åkl kanske kunna spela spelet så.
Och kanske finns också förklaringen till den storslagna stormningen av SD:s hus i det sammanhanget: att på så vis skrämma upp HD, få henne att göra något misstag/röja sig etc.

Tror hursomhelst att hennes skrikande vid gripandet var ett utslag av den stress hon känt efter insatsen mot SD.

Så kan det väl vara, grunden för ingripande måste väl ändå objektivt sett vara förankrat i någon misstanke om egen inblandning (?). Som gift är man ju inte skyldig att vittna, så det verkar långsökt att försöka pressa fram någon utsaga om vetskap om makes/makas skuld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in