2019-08-30, 11:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Vi borde närma oss en "topping point" tycker man. Å andra sidan är ju våra värdelösa journalister så exceptionellt fega och ryggradslösa.

Det har ju varit en del som tagit bladet från munnen tidigare bl a Marika Formgren: https://www.ingridochmaria.se/2019/03/19/rapport-fran-sanningssagarnas-frysbox/

De har dock snabbt avfärdats som nazister och inte fått den uppmärksamhet de förtjänat. Antagligen har de varit för tidigt ute.

Kanske kommer det en "andra våg" av avhoppare som kommer att trumpeta ut sanningen om vår genomruttna journalistkår och den gödselstack som idag är gammelmedia?

Tyvärr vågar jag inte hoppas på för mycket, men vem vet?
Man kan ju föreställa sig någon hyfsat känd journalist, som får sparken & satsar på att bli swish-skribent. Då finns det givetvis ett intresse att dra trafik till sin site genom kontroversiella avslöjande.
Citera
2019-08-30, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man kan ju föreställa sig någon hyfsat känd journalist, som får sparken & satsar på att bli swish-skribent. Då finns det givetvis ett intresse att dra trafik till sin site genom kontroversiella avslöjande.

Finns det någon sådan journalist?

De som är kända är väl mest kända för att de är hatade. Finns det någon svensk journalist med en plattform i sociala medier för att han är duktig? Svensson skulle väl vara en av få som inte är hatade men han är väl mest en driftkucku för sin hybris.
Citera
2019-08-30, 11:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asuna
Finns det någon sådan journalist?

De som är kända är väl mest kända för att de är hatade. Finns det någon svensk journalist med en plattform i sociala medier för att han är duktig? Svensson skulle väl vara en av få som inte är hatade men han är väl mest en driftkucku för sin hybris.
Det funkar lika bra med en som är hatad. Oavsett vem som börjar avslöja vad som utspelats bakom kulisserna så kommer det att generera mycket klick & intäkter. Men man måste ju vara först ut för att det skall funka optimalt.
Citera
2019-08-30, 12:39
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Det funkar lika bra med en som är hatad. Oavsett vem som börjar avslöja vad som utspelats bakom kulisserna så kommer det att generera mycket klick & intäkter. Men man måste ju vara först ut för att det skall funka optimalt.

Ge inte Virtanen idéer nu.
Citera
2019-08-30, 13:08
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:

Tror inte det funkar med bara en journalist. Det finns ju en hel del som försökt t ex Lamotte och Formgren men det är alldeles för lätt att drunkna i henvänsterhatet.

Men säg att en ännu mer känd journalist skulle ta bladet från munnen, och sedan backas upp av flera andra. Då skulle det kanske kunna starta en liten gräsbrand.

Jag har inga större förhoppningar i dagsläget, men det kanske kommer i takt med att allt fler journalister får sparken under förnedrande former.

Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ge inte Virtanen idéer nu.

Virtanen

Kommer aldrig att hända. Han är en alldeles för ryggradslös mask och alltför mån om att komma in i medievärmen igen. Han antyder lite mellan raderna, men pratar inte ur skägget ordentligt. Och när Expressen kastar åt honom en liten brödsmula för att skriva PK om sin hipstergarderob så kommer han krypande som den patetiska lismande clown han är, gråtande av tacksamhet. Då är allt förlåtet.

Han har ungefär lika mycket "balls" som en öronmanet. Förmodligen mindre när jag tänker efter.
Citera
2019-08-30, 13:17
Medlem
Citat:

Både Jan Guillou och Kjell-Albin Abrahamsson har under åren ofta uttryckt att svenska journalister ofta är ryggradslösa, okunniga och/eller stolliga - men Abrahamsson är numera död och Guillou har ju lämnat den aktiva journalistiken bakom sig.

Men jag förmodar att det inte bara handlar om att somliga enskilda journalister beskrivs som okunniga eller syltryggar; vad man vill ha är ett övergripande scenario där hela branschen beskrivs som en enda stor konspiration, ständigt aktiv för att tysta ner opposition och lura svenskarna. Ungefär som Trump beskriver amerikansk media. Och då lär det bli svårare att hitta någon som vill ställa upp och som har varit tydligt respekterad inom nyhetsmedia.
Citera
2019-08-30, 14:22
Medlem
Sparrunda på Expressen!

Tvåsiffrigt miljonbelopp, varav hälften i de redaktionella leden.

https://mediawatch.dk/secure/Medienyt/Aviser/article11585378.ece
Citera
2019-08-30, 14:23
Medlem
Min pappa flyttar till äldreboende och jag har sagt upp en prenumeration på Sydsvenskan!
Citera
2019-08-30, 16:06
Medlem
Googles senaste förändring har gett resultat och Schibsted rasar som en sten. Rabattsidorna på AB och SvD har förlorat hälften av sin synlighet den senaste veckan.

https://www.sokmotorkonsult.se/seo/google-straffar-domaner-som-leasar-ut-sin-auktoritet
Citera
2019-08-30, 16:16
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5150-5157
Min pappa flyttar till äldreboende och jag har sagt upp en prenumeration på Sydsvenskan!

Som lyfts tidigare i tråden men som förtjänar att påpekas med jämna mellanrum:

Gammelmedia, pappersupplagan i synnerhet, lever på de som nu är på väg in på äldreboenden. Titta på löpsedlarna så är 80% av dem varianter på temat "Så undviker du demens".

Jag är inte helt purung själv men ingen jag känner i min ålder skulle köpa en kvällstidning på papper idag.

I takt med att äldre människor går bort försvinner också gammelmediernas pappersupplagor.
Citera
2019-08-30, 16:19
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asuna
Googles senaste förändring har gett resultat och Schibsted rasar som en sten. Rabattsidorna på AB och SvD har förlorat hälften av sin synlighet den senaste veckan.

https://www.sokmotorkonsult.se/seo/google-straffar-domaner-som-leasar-ut-sin-auktoritet

Oj, det dippade rejält där!

Ytterligare ett ekonomiskt ben rycks undan från gammelmedia.
Citera
2019-08-30, 17:20
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Som lyfts tidigare i tråden men som förtjänar att påpekas med jämna mellanrum:

Gammelmedia, pappersupplagan i synnerhet, lever på de som nu är på väg in på äldreboenden. Titta på löpsedlarna så är 80% av dem varianter på temat "Så undviker du demens".

Jag är inte helt purung själv men ingen jag känner i min ålder skulle köpa en kvällstidning på papper idag.

I takt med att äldre människor går bort försvinner också gammelmediernas pappersupplagor.

Befolkningsfrågan har hamnat i samma sits som miljöfrågan. När vi var små och yngre så fick vi förmaningar från våra generationer av föräldrar och farföräldrar om att "ni är de som är kloka och ska rädda miljön från allt vår folkhemsgeneration förstörde för att kunna ta lån för att konsumera".

Nu börjar jag som är vänsterbliven även höra vänsterblivna i 70-årsåldern beklaga sig och hoppas att nästa generation ska rädda vården, omsorgen och säkerheten på gatorna när invandringen inte räddade omsorgen som var så hotad. Samma personer som högljutt deklarerar att de inte läser tidningar på papper för att de inte har råd, tidningarna är fulla med tveksamma husmorstips mot demens och stroke samt krönikor av någon hipstermamma som anses vara cool på vissa adresser på Södermalm. De sparar även in på digitala prenumerationer på regional- och rikstidningar.

Tidningarna har inte förstått att de förbrukat sitt mervärde och att deras "nyheter" inte är värda de löpande kostnader som en prenumeration innebär. Endast gratistidningar med tillräckligt hög kvalité på artiklarna kommer överleva. Speciellt om de vågar ta upp de "kontroversiella ämnen" som har allmänintresse.

Hur öppna hjärtan påverkade småkommunerna är numera allmänintresse - oavsett vad Reinfeldt och Betnér hävdar. De äldre potentiella tidningsköparna ser oändliga köer och en tandvårdsmottagning som inte längre tar emot tidsbokningar för vuxna för de vet inte när det kommer finnas tid och personal. De ser hur biblioteken och föreningslokalerna där de hade sina kurser numera har väktarpatruller och nya dörrar med kortlås som bara öppnas av tilltrodda. De läser om hur deras barnbarn åker på stryk i skolan samtidigt som rektorn mumlar något om att barn som mår dåligt kan få för sig att sälja tramadol i skolan och att det är ett budgetproblem som är roten till allt. I tidningen berättar kommunen samtidigt att utbildningsnämnden ska spara på skolan med den grunda analysen att nu får vi inte bidrag från regeringen för alla nya svenskar kommunen samlade på sig som sommarkatter.

De potentiella tidningsläsarna är inte dumma. De ser ett debattklimat där verklig debatt är klassad som rasistisk, nazistisk, kvinnohatande eller förtryckande. Alla de skällsord som makten gödslat sina utspel med. De kommer i alla fall inte betala för propagandan - de måste ju ha råd med privat tandvård och läkare nu när kommunen och regionen sparar pengar trots att allt skulle ordna sig. De kommer att vända sig till alternativen som håller en hygglig nivå och som inte låser in materialet. Nyhetsförmedlarna har själva skapat sitt dåliga rykte.
Senast redigerad av Ratad 2019-08-30 kl. 17:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in