Citat:
Ursprungligen postat av
Nordanvindarna
Som lyfts tidigare i tråden men som förtjänar att påpekas med jämna mellanrum:
Gammelmedia, pappersupplagan i synnerhet, lever på de som nu är på väg in på äldreboenden. Titta på löpsedlarna så är 80% av dem varianter på temat "Så undviker du demens".
Jag är inte helt purung själv men ingen jag känner i min ålder skulle köpa en kvällstidning på papper idag.
I takt med att äldre människor går bort försvinner också gammelmediernas pappersupplagor.
Befolkningsfrågan har hamnat i samma sits som miljöfrågan. När vi var små och yngre så fick vi förmaningar från våra generationer av föräldrar och farföräldrar om att "ni är de som är kloka och ska rädda miljön från allt vår folkhemsgeneration förstörde för att kunna ta lån för att konsumera".
Nu börjar jag som är vänsterbliven även höra vänsterblivna i 70-årsåldern beklaga sig och hoppas att nästa generation ska rädda vården, omsorgen och säkerheten på gatorna när invandringen inte räddade omsorgen som var så hotad. Samma personer som högljutt deklarerar att de inte läser tidningar på papper för att de inte har råd, tidningarna är fulla med tveksamma husmorstips mot demens och stroke samt krönikor av någon hipstermamma som anses vara cool på vissa adresser på Södermalm. De sparar även in på digitala prenumerationer på regional- och rikstidningar.
Tidningarna har inte förstått att de förbrukat sitt mervärde och att deras "nyheter" inte är värda de löpande kostnader som en prenumeration innebär. Endast gratistidningar med tillräckligt hög kvalité på artiklarna kommer överleva. Speciellt om de vågar ta upp de "kontroversiella ämnen" som har allmänintresse.
Hur öppna hjärtan påverkade småkommunerna är numera allmänintresse - oavsett vad Reinfeldt och Betnér hävdar. De äldre potentiella tidningsköparna ser oändliga köer och en tandvårdsmottagning som inte längre tar emot tidsbokningar för vuxna för de vet inte när det kommer finnas tid och personal. De ser hur biblioteken och föreningslokalerna där de hade sina kurser numera har väktarpatruller och nya dörrar med kortlås som bara öppnas av tilltrodda. De läser om hur deras barnbarn åker på stryk i skolan samtidigt som rektorn mumlar något om att barn som mår dåligt kan få för sig att sälja tramadol i skolan och att det är ett budgetproblem som är roten till allt. I tidningen berättar kommunen samtidigt att utbildningsnämnden ska spara på skolan med den grunda analysen att nu får vi inte bidrag från regeringen för alla nya svenskar kommunen samlade på sig som sommarkatter.
De potentiella tidningsläsarna är inte dumma. De ser ett debattklimat där verklig debatt är klassad som rasistisk, nazistisk, kvinnohatande eller förtryckande. Alla de skällsord som makten gödslat sina utspel med. De kommer i alla fall inte betala för propagandan - de måste ju ha råd med privat tandvård och läkare nu när kommunen och regionen sparar pengar trots att allt skulle ordna sig. De kommer att vända sig till alternativen som håller en hygglig nivå och som inte låser in materialet. Nyhetsförmedlarna har själva skapat sitt dåliga rykte.