Citat:
Ursprungligen postat av
clandeztino
Det borde tyda på att han antingen bor i området och då såpass nära Anna-Lena att han känt igen henne, men isf bör hon väl ha känt igen honom? Det verkar hon inte ha gjort och det ställer till det lite men behöver inte utesluta att han kände igen henne. Eller att han känner igen henne från hennes jobb som lärare? Något jag tänkt på är att om han var elev på Komvux eller liknande så kan han ha känt igen henne därifrån men då inte haft henne som lärare, eftersom hon då borde ha känt igen honom och kommunicerat detta i samband med att hon kommunicerade signalementet på honom. Men det är ju större sannolikhet att en elev känner igen en av de lärare som undervisar på skolan än att en lärare känner igen en av alla elever som går på skolan. Väl?
För det andra är det inte säkert att han dödade henne för att han kände igen henne, men jag tror inte heller att hon försökte lägga sig i. På rekonstruktionen verkar det snarare som att hon sprang ifrån platsen och blev upphunnen av GM, som sen väl återvände till Anna-Lena efter att först ha avlägsnat sig från platsen sedan hon skrikit till.. och då för att "avsluta" henne? Är det här en trådsanning?
Sen har vi det med att Anna-Lena ska ha sagt att det var "helt oprovocerat". Imho så tror jag att hon med det syftar till GMs attack mot henne själv eftersom hon inte bör ha sett när GM attackerade Mohammed och därför inte heller kunna avgöra huruvida attacken var oprovocerad eller inte. Man kan också spekulerar kring om hon verkligen uppfattade att Mohammed attackerades med kniv. Det kanske snarare såg ut som ett "vanligt" bråk? Det gör hennes uttalande om att det var oprovocerat än mer förbryllande, om det skulle syfta till attacken på Mohammed? Jag tror att hon hörde hans skrik och då kom ut på Åsgatan och uppmärksammade överfallet, och att han då fick syn på henne och gick till attack och att hon uppfattade denna attack som oprovocerad.
Det i sin tur skulle kunna tyda på att GM inte högg ihjäl A-L för att hon la sig i och försökte avstyra attacken på Mohammed, utan för att han kan ha känt igen henne eller var på alerten eftersom han bodde i området och var allmänt rädd för att bli igenkänd.
Jag tycker du är inne på bra resonemang.
Kan man finna ledtrådar i om man funderar lite djupare i varför han attackerade A-L?
Det känns som ett snabbt beslut nästan känslostyrt/reflexmässigt. Jag tycker att om han nu står och väntar på M vilket jag tycker känns mycket troligt, så känns det mer känslostyrt än praktiskt på något sätt. Det är iof ända logiska tillfället att komma åt en ensam M, men varför inte lösa på något annat sätt?
Här känns det som att just möta M ensam är viktigt. Inte lösa saker logiskt med andra, samtala, anmäla, gå vidare med reklamation eller dyl. Här vill GM åt M och det känns känslostyrt. Han vill hämnas, läxa upp, rikta ett hot mot familjen etc.
Att han hugger och dödar M med så många hugg känns också känslostyrt i hat eller panik eller för att visa någon annan sin duglighet eller ta tillbaks sin känsla till upprättelse i hans sinne som han eller någon förlorat ?
Är det mer sannolikt som du säger att han är på alerten för att han bor i stan som det blir extra jobbigt med ett vittne?
Eller är det bara som jag tidigare skrev att det räcker med ett par seende ögon som i vem som helst?
Ju närmare man bor desto läskigare med vittnen?
Om han har rekat så känns det mest praktiskt om han bor relativt nära eller med cykelavstånd eller dyl.
Har han annars sovit i sin bil eller på ett vandrarhem, kompis, släkting tex i några dagar?
Vågar han göra detta om han skulle bo helt i närheten som i en granne? Eller kan spärren lättare lösas ut i honom om han bor en bit ifrån eller bara är där tillfälligt ?
Känna sig lite trygg i att inte bli igenkänd?
Spelar det någon roll för GM?
Eller är det som rubin22 och ClariNet skriver att han ville bara snabbt få tyst på henne om hon skrek till?
Var det därför han gick tillbaks en gång till, för att hon ropade/lät?
Han såg inte till så hon var död men ändå riskerade han mer tid på detta även om risken fanns att andra vittnen skulle kunna dyka upp? Varför inte bara springa därifrån? Vittnet kan ju överleva, han kan ju inte vara säker på att hon inte klarar sig. Men ändå går han tillbaks, bara för att för stunden få tyst på?
Det är lite besynnerligt tycker jag.