2019-08-30, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice-the-Ant
Jag tycker det spåret helt klart är tänkbart!
Något som rör någons spelande.
Många människor som älskar att spela spel och gör det mycket kan bli väldigt förbannade och upprörda om något går fel eller de blir avbrutna eller liknande. Konfetti sprutar nästan ut ur öronen.
Så någon som kanske är ensam och lever mycket för sitt spelande. Något som saboterar detta kan få stora känslomässiga reaktioner.
Något som rör datorbutiken och hans speldator eller något som hänt online.
M och hans syskon hade tillgång och mycket troligt att de spelade spel online.
Här skulle man vilja veta mer.

Då var det mycket Counter Strike och andra FPS-spel som Stalker mfl, man hade/har lag man spelar med och som i princip kan ersätta ett socialt liv (irl) eller så har man spelat sin karaktär länge och i princip tagit dens identitet. Man ÄR sin avatar.
World of Warcraft var också populärt.
Vissa spel sparade ned speldata på burken medan andra sakta började lägga upp allt på servrar.
Om speldatan gick förlorad var man körd.
Då fick en börja om från början och inget är så själadödande. Förlorade en då också kontakten med sina spelvänner blev det kanske väldigt jobbigt.

Alt.2 så var GM kanske en av dessa som delade torrents och blev någon genom att alltid ha det senaste? Pirate Bay, en av mina kompisar var besatt av att ladda upp och ladda ned skit varenda lediga stund, hann inte ens se filmerna utan det var mer själva samlandet. En torrent-hoarder!

En tredje tanke är att GM kan ha varit en som hängde på ett forum väldigt mycket, kanske är det inte utlösande att förlora datorn en tid,
men där kan GM ha uttryckt sådant som är relevant.
Vilka forum skulle det kunna vara? 2005.. sweclockers, 4chan, Liveleak, Flashback..?

Sociala kontakter online kan betyda allt för en människa, en gång var det en 16-åring i New York som skrev att han tänkte ta livet av sig. Via tel.nr han delat på Line kunde vi skicka dit polisen och killen fick hjälp.
Så det kan vara viktigt, data-spåret.
Senast redigerad av Yanii 2019-08-30 kl. 15:29.
Citera
2019-08-30, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice-the-Ant
Det som förbryllar ovan är att han inte kan vara säker på om A-L överlever eller inte när han lämnar platsen.
Vad tyder det på?
Ett långskott: det kanske var jobbigare att döda en svensk kvinna av mamma/mormorstyp? Eller om han nu kände till henne sen tidigare att han kanske hajade till då och kastade iväg kniven i ren förskräckelse?
Citera
2019-08-30, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillBenet
Spånar och fantiserar lite om gm/motivet.

En kille i 17-22 års åldern. Hoppat av gymnasiet och efter det hamnat i arbetslöshet/bidragsberoende. Han skulle säkert uppfattas som lite udda, tystlåten och introvert. Har väldigt få kompisar och enda sociala kontakten är när han går och handlar eller när föräldrar ringer.

Under 2004 har han flera gånger på väg till affär eller andra ärenden blivit trakasserad av ett gäng ungdomar med invandrarbakgrund. Dem skriker på han, knuffar till han och retar honom. Istället för att slå tillbaka så sväljer han allt varje gång och ilskan växer för varje gång han kommer hem förnedrad. Han fantiserar att stå upp mot dem men är för feg då killarna är i samma ålder eller 2-3 år yngre och kan ta för sig. Invandrarhatet växer sig allt starkare och på hösten så träffar han på Mohammed för första gången och påminns om de äldre kaxiga invandrarungdomarna då han får glåpord och attityd av den unge grabben. Det är nu han bestämmer sig att hämnas mot en person som han garanterat klarar av och börjar planera dådet. Kombinationen av att känner sig som en misslyckad fegis och ilskan över att en barnunge nu kallar han för diverse saker blir sista droppen.
Då skulle han kunna vara en incel-liknande person som sitter ensam framför datorn och tar in allt rasister skriver på olika forum. Han kanske känner att allt är invandrarnas fel.
Citera
2019-08-30, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Nja, du har Sabinamordet 2003.
“Inför rätten berättade mannen att det var inre röster som sagt åt honom att döda.

Femåriga Sabina mördades med ett tiotal knivhugg på sin förskola.

– Jag tänkte att jag tar första bästa, berättade mannen under rättegången.”

Länk i spoilern:
Ja,, och kanske var M den ”första bästa” för GM.
Citera
2019-08-30, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Jag tror han köpt en dator av pojkens pappa men blivit blåst eller missnöjd och bestämt sig för att hämnas.
Jag tror inte han bodde i närheten när det skedde utan reste dit för att hämnas.
Jag tror GM var äldre än 15 men yngre än 20 när det hände och att han sommarjobbat sommaren innan dådet för att bekosta datorn.
GM var nog utstött i skolan och levde med sin frånskild mamma och hade liten eller ingen kontakt med sin pappa.
Jag tror GM hoppade av gymnasiet.
Numera lever GM ett normalt liv och har inte gjort nåt mer brott sen dess.
Han har fortfarande få vänner men en sambo eller fru.
Han försöker glömma det som hände men med allt snack om dna och släktingar har han nog blivit lite orolig.
Han har aldrig erkänn eller berättat för någon möjligen kan hans mor veta men de har aldrig pratat om det.
Hans mor är död, naturlig orsak, sjukdom pga rökning.

Kan säkert vara så. Att det är M:s pappa han är arg på men han vågar inte gå på honom. För stor fysiskt eller någon annan orsak, som tex rädd för att åka fast om han går på pappan. Då tar GM hans son istället för att skada pappan. Det bästa han kan komma på i sin lilla värld. Verkar ju vara många personer som ogillar offrets pappa. Är nog ingen slump ändå.

Sista arbetsdagen i augusti idag. Polisen planerade ju att skicka in DNA:t den här månaden så det har dom nog äntligen gjort nu. Får dom se vad dom har att jobba med i nästa månad.
Citera
2019-08-31, 01:57
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Ett långskott: det kanske var jobbigare att döda en svensk kvinna av mamma/mormorstyp? Eller om han nu kände till henne sen tidigare att han kanske hajade till då och kastade iväg kniven i ren förskräckelse?

Ja, kan så vara? Eller så ville han bara ha tyst på henne, och knivhögg henne tills hon tystnade?
Det verkar ju som att han gick tillbaka efter första attacken och skar henne fler gånger efter att hon börjat skrika igen?
Känns ju som han tog en oerhörd stor risk som stannade kvar så pass länge på brottsplatsen, då han vände och gav sig på A-L igen. " Hade A-L inte börjat skrika igen, utan låtsats vara död, hade hon kanske överlevt?"

Sen hade han ju skadat sig på kniven och var nog även rätt slut efter den brutala attacken på M.

Någon slags empati i den stunden tvivlar jag på att mannen kände, inte tidigare eller senare heller.
Då hade han inte orkat dölja sin hemlighet all denna tid.

Känns mycket troligt att han fått hjälp av en nära anhörig efter dådet?
Någon fler än GM, tror jag måste veta vad som hänt, kanske även sett morden på långt håll?
Senast redigerad av rubin22 2019-08-31 kl. 01:59.
Citera
2019-08-31, 04:16
Medlem
Någon som vågat ladda ner filen på den här sidan?

https://minfil.com/G5D2g2bfb2

Hittade den när jag googlade, den heter "Dubbelmordet". Är det den som finns länkad till i tråden?
Citera
2019-08-31, 09:05
Medlem
Bara porr 😂😂😂
Citera
2019-08-31, 12:12
Medlem
Sök krull o kriminell bertil sahlin på youtube. 33.40 in pratar han om dubbelmordet och vad han tror.
Citera
2019-08-31, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Sök krull o kriminell bertil sahlin på youtube. 33.40 in pratar han om dubbelmordet och vad han tror.
Precis, det kan vara så att lilla M kanske mobbat någon på skolan. En liten flicka som fått höra av M och det fått storebror att agera? En handikappad som blivit mobbad och en storebror blivit ursinnig?

Inte helt otänkbart. Och här kan anledningen vara till varför ingen i GMs närhet berättar något. Familjen kanske t.om gett GM ett alibi?
Dom skyddar honom för dom anser att det är befogat för att lilla M mobbat under en längre tid? Kanske grova påhopp?
Senast redigerad av Detkanvadu 2019-08-31 kl. 12:37.
Citera
2019-08-31, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Ibland kommer hatet inifrån förövaren själv där offret blir en projektionsduk för undanträngda känslor som exploderar i proportioner som är helt orimliga för situationen på platsen. Det är så jag tolkar våldet mot M. Våldsmän generellt skulle nog behövt några år i psykoanalys där de kommer i kontakt med bortträngda känslor som lagt sig i det undermedvetna. Att gm här sedan saknar normala spärrar visar mordet på A-L. Rimlig tolkning är att han inte ville riskera att bli utpekad av A-L som vittne, dvs gm var inte helt inkognito i stan och tog det säkra före det osäkra innan han tog till flykt från denna avsides liggande gata där bara två personer mötte honom ansikte mot ansikte.
Intressant och jag håller med om att det kan redan ligga saker inom GM som gör att det urartar så mycket.
Citera
2019-08-31, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Det borde tyda på att han antingen bor i området och då såpass nära Anna-Lena att han känt igen henne, men isf bör hon väl ha känt igen honom? Det verkar hon inte ha gjort och det ställer till det lite men behöver inte utesluta att han kände igen henne. Eller att han känner igen henne från hennes jobb som lärare? Något jag tänkt på är att om han var elev på Komvux eller liknande så kan han ha känt igen henne därifrån men då inte haft henne som lärare, eftersom hon då borde ha känt igen honom och kommunicerat detta i samband med att hon kommunicerade signalementet på honom. Men det är ju större sannolikhet att en elev känner igen en av de lärare som undervisar på skolan än att en lärare känner igen en av alla elever som går på skolan. Väl?

För det andra är det inte säkert att han dödade henne för att han kände igen henne, men jag tror inte heller att hon försökte lägga sig i. På rekonstruktionen verkar det snarare som att hon sprang ifrån platsen och blev upphunnen av GM, som sen väl återvände till Anna-Lena efter att först ha avlägsnat sig från platsen sedan hon skrikit till.. och då för att "avsluta" henne? Är det här en trådsanning?

Sen har vi det med att Anna-Lena ska ha sagt att det var "helt oprovocerat". Imho så tror jag att hon med det syftar till GMs attack mot henne själv eftersom hon inte bör ha sett när GM attackerade Mohammed och därför inte heller kunna avgöra huruvida attacken var oprovocerad eller inte. Man kan också spekulerar kring om hon verkligen uppfattade att Mohammed attackerades med kniv. Det kanske snarare såg ut som ett "vanligt" bråk? Det gör hennes uttalande om att det var oprovocerat än mer förbryllande, om det skulle syfta till attacken på Mohammed? Jag tror att hon hörde hans skrik och då kom ut på Åsgatan och uppmärksammade överfallet, och att han då fick syn på henne och gick till attack och att hon uppfattade denna attack som oprovocerad.

Det i sin tur skulle kunna tyda på att GM inte högg ihjäl A-L för att hon la sig i och försökte avstyra attacken på Mohammed, utan för att han kan ha känt igen henne eller var på alerten eftersom han bodde i området och var allmänt rädd för att bli igenkänd.
Jag tycker du är inne på bra resonemang.
Kan man finna ledtrådar i om man funderar lite djupare i varför han attackerade A-L?
Det känns som ett snabbt beslut nästan känslostyrt/reflexmässigt. Jag tycker att om han nu står och väntar på M vilket jag tycker känns mycket troligt, så känns det mer känslostyrt än praktiskt på något sätt. Det är iof ända logiska tillfället att komma åt en ensam M, men varför inte lösa på något annat sätt?
Här känns det som att just möta M ensam är viktigt. Inte lösa saker logiskt med andra, samtala, anmäla, gå vidare med reklamation eller dyl. Här vill GM åt M och det känns känslostyrt. Han vill hämnas, läxa upp, rikta ett hot mot familjen etc.
Att han hugger och dödar M med så många hugg känns också känslostyrt i hat eller panik eller för att visa någon annan sin duglighet eller ta tillbaks sin känsla till upprättelse i hans sinne som han eller någon förlorat ?

Är det mer sannolikt som du säger att han är på alerten för att han bor i stan som det blir extra jobbigt med ett vittne?
Eller är det bara som jag tidigare skrev att det räcker med ett par seende ögon som i vem som helst?
Ju närmare man bor desto läskigare med vittnen?
Om han har rekat så känns det mest praktiskt om han bor relativt nära eller med cykelavstånd eller dyl.
Har han annars sovit i sin bil eller på ett vandrarhem, kompis, släkting tex i några dagar?
Vågar han göra detta om han skulle bo helt i närheten som i en granne? Eller kan spärren lättare lösas ut i honom om han bor en bit ifrån eller bara är där tillfälligt ?
Känna sig lite trygg i att inte bli igenkänd?
Spelar det någon roll för GM?

Eller är det som rubin22 och ClariNet skriver att han ville bara snabbt få tyst på henne om hon skrek till?
Var det därför han gick tillbaks en gång till, för att hon ropade/lät?
Han såg inte till så hon var död men ändå riskerade han mer tid på detta även om risken fanns att andra vittnen skulle kunna dyka upp? Varför inte bara springa därifrån? Vittnet kan ju överleva, han kan ju inte vara säker på att hon inte klarar sig. Men ändå går han tillbaks, bara för att för stunden få tyst på?
Det är lite besynnerligt tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in