Citat:
Ursprungligen postat av
clandeztino
Har du en speciell person i åtanke? För det första, om du tror dig veta eller misstänker någon så tipsa polisen eller GW. För det andra, vad får dig att misstänka den här personen? Tror du att de andra som sagt sig veta vem GM är i tråden pratar om samma person som du? Alltså att fler än du kan ha lagt ihop pusselbitarna.
Nej ingen speciell person det är bara logiskt.
Jag har aldrig trott att det är någon i närheten av Linköpings som gjort det.
Pojkens pappa hade ett företag som sålde datorer. Firman hade lite halvtaskigt rykte, de lovade ibland mer än de höll.
Vid den här tiden var datorer fortfarande väldigt dyra och var inte slit och slängprylar som idag.
Det spekulerade i om det var han hade skulder till något annat företag och att det skulle ha varit orsaken jag tror i te att det är fallet, jag tror att det var en missnöjd kund.
Så vilken typ av kund rör det sig om?
En tonåring som slitit och släpat en sommar för att ha råd med en dator.
Men vem blir så känslomässigt knyten till en dator så att mord är rimligt?
Jo en person som är socialt isolerad och inte har verktyg att hantera ett nederlag, typiskt sett någon mobbad uppväxt utan en närvarande pappa under knappa förhållanden med en mor som inte märker att han är borta några dagar och kommer hem med en skadad hand.
Jag kan ge mig fan på att han levde ett parallellt liv med sin mamma i samma hus, han i källaren hon på övervåningen.
Hon såg nog sonen som en belastning.
Han går nog att hitta om man går igenom missnöjd kund ärenden inlämnade till företaget från augusti innan dådet och fram till mordet.
Om man letar runt kan det finnas frågor om datorköp och regler på forum från den tiden, där kan han ha skrivit och sökt hjälp när han blev blåst på sin dator.
Dock kommer han inte att skriva nåt om mord eller hämd utan undra om garantier och rätten att häva köp och få pengarna tillbaka.
Han hade vid tiden för mordet en depression och ångestattacker.
Någon gång efter mordet hände nåt bra i hans liv som ledde till att han röck upp sig och började plugga eller jobba.
Han kommer fortfarande idag att ty sig till vad han uppfattar som fadersfigurer i arbetslivet.
Han har ingen kontakt med sin far och liten kontakt med sin mor.
Peter mangs är lite rätt typ men GM i det här fallet brydde sig inte om samhället som Peter gjorde men mekanismen att hantera ångest med hat och våld är lite samma.