2019-08-24, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotoriousBIGGIE
Beställningsmordsteorin är absurd, dels pga att det hade riktats emot fadern isåfall och att mordvapnet hade varit annorlunda. Vilken mördare som planerar ett dåd, får betalt, och genomför det med en butterfly? Nej. Det sker inte.
Det är så jag känner också,
En butterfly är en leksak. Knappast något man väljer om man ska mörda.
Om denne skulle hota är steget långt till att mörda två personer varav en är en åttaåring.
Det är inte speciellt sannolikt

Mössan.. kniven..
det här är en ”vanlig” kille som imploderar och sedan exploderar tror jag.
Jag tror att denne gör detta ”helt oprovocerat” som A-L säger, dvs det skulle tolkas som oprovocerat för alla andra än GM.
Nu säger hon precis så och det måste man ju ändå ta fasta på. Hon kan inte ha sett något bråk eller annan anledning till att GM ger sig på barnet.
-för GM finns ju något motiv, men det är säkert ett motiv som ingen annan förstår.
Visst kan GM ha haft M eller A-L som måltavla och ev av någon anledning som är för sjuk för oss andra att förstå.
För hade det varit något som normala människor betraktar som ”otalt” med familjerna/offren som var motivet hade polisen med största sannolikhet vetat det.

Nej jag tror på den här ensamma snubben som lever i en paralell verklighet.
Clown World. Det var ju mkt sånt då.
-Och spel, 4chan och liveleak och darknet.
Där höll han nog till.
Där borde man letat när det här hände.
Citera
2019-08-24, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Jag instämmer helt i teorin att han var där för att attackera just M och ingen annan. Han vandrar omkring i området för att gömma sig när det närmar sig. Det jag menar är otroligt är att mördaren är inhyrd eller gör detta åt någon annan. Jag tror han gör det av högst personliga orsaker och av en anledning som ingen annan vet om och som inte för en normal människa ter sig rimligt.

Så kan det vara. Någon som stört sig på Mohammed i det tysta? Då borde det vara en ensam dåres verk, men det förklarar inte varför det finns två oidentifierade personer på platsen? Det kan i sin tur bero på att den ena bara inte velat ge sig till känna iofs. Jag har alltid hållit det som otroligt att polisen isf skulle missa att topsa en sån person. Han borde ha funnits i Mohammeds närhet på nåt sätt, och då borde polisen ha fått fatt på honom. Men det går inte att utesluta att polisen missat honom, kanske pga falskt alibi eller liknande.
Citera
2019-08-24, 23:12
Medlem
Citat:
Beställningsmordsteorin är absurd, dels pga att det hade riktats emot fadern isåfall och att mordvapnet hade varit annorlunda. Vilken mördare som planerar ett dåd, får betalt, och genomför det med en butterfly? Nej. Det sker inte.

Ah, samtidigt är slumpen att just Mohammed mördas och på den tidpunkten och vid den platsen kanske lika absurd?

Enligt flera fanns en hotbild mot Hussein och Hassan gällande obetalda skulder som de dragit på sig för att rädda företaget från konkurs. Ett nyligen citerat inlägg ger ett möjligt motiv till varför GM inte vågade ge sig på pappan eller farbrodern, åtminstone i avsaknad av ett skjutvapen. Har aldrig trott på ”beställningsjobb” som i inhyrd torped.. utan mer någon som har lovat någon att ta itu med problemet i ett förvirrat tillstånd och sen har han kompenserat för sin oerfarenhet och sitt amatörmässiga vapen med uppjagat hat och medföljande övervåld.
Citera
2019-08-24, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Ah, samtidigt är slumpen att just Mohammed mördas och på den tidpunkten och vid den platsen kanske lika absurd?

Enligt flera fanns en hotbild mot Hussein och Hassan gällande obetalda skulder som de dragit på sig för att rädda företaget från konkurs. Ett nyligen citerat inlägg ger ett möjligt motiv till varför GM inte vågade ge sig på pappan eller farbrodern, åtminstone i avsaknad av ett skjutvapen. Har aldrig trott på ”beställningsjobb” som i inhyrd torped.. utan mer någon som har lovat någon att ta itu med problemet i ett förvirrat tillstånd och sen har han kompenserat för sin oerfarenhet och sitt amatörmässiga vapen med uppjagat hat och medföljande övervåld.
Alltså: Ett brott där en aggressiv GM med en tafflig kniv i raseri (=overkill) knivar ihjäl en 8-årig invandrarpojke från en familj med ifrågasatta affärsmetoder?
Citera
2019-08-24, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Det är så jag känner också,
En butterfly är en leksak. Knappast något man väljer om man ska mörda.
Om denne skulle hota är steget långt till att mörda två personer varav en är en åttaåring.
Det är inte speciellt sannolikt

Mössan.. kniven..
det här är en ”vanlig” kille som imploderar och sedan exploderar tror jag.
Jag tror att denne gör detta ”helt oprovocerat” som A-L säger, dvs det skulle tolkas som oprovocerat för alla andra än GM.
Nu säger hon precis så och det måste man ju ändå ta fasta på. Hon kan inte ha sett något bråk eller annan anledning till att GM ger sig på barnet.
-för GM finns ju något motiv, men det är säkert ett motiv som ingen annan förstår.
Visst kan GM ha haft M eller A-L som måltavla och ev av någon anledning som är för sjuk för oss andra att förstå.
För hade det varit något som normala människor betraktar som ”otalt” med familjerna/offren som var motivet hade polisen med största sannolikhet vetat det.

Nej jag tror på den här ensamma snubben som lever i en paralell verklighet.
Clown World. Det var ju mkt sånt då.
-Och spel, 4chan och liveleak och darknet.
Där höll han nog till.
Där borde man letat när det här hände.

Jag tror han köpt en dator av pojkens pappa men blivit blåst eller missnöjd och bestämt sig för att hämnas.
Jag tror inte han bodde i närheten när det skedde utan reste dit för att hämnas.
Jag tror GM var äldre än 15 men yngre än 20 när det hände och att han sommarjobbat sommaren innan dådet för att bekosta datorn.
GM var nog utstött i skolan och levde med sin frånskild mamma och hade liten eller ingen kontakt med sin pappa.
Jag tror GM hoppade av gymnasiet.
Numera lever GM ett normalt liv och har inte gjort nåt mer brott sen dess.
Han har fortfarande få vänner men en sambo eller fru.
Han försöker glömma det som hände men med allt snack om dna och släktingar har han nog blivit lite orolig.
Han har aldrig erkänn eller berättat för någon möjligen kan hans mor veta men de har aldrig pratat om det.
Hans mor är död, naturlig orsak, sjukdom pga rökning.
Citera
2019-08-25, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Alltså: Ett brott där en aggressiv GM med en tafflig kniv i raseri (=overkill) knivar ihjäl en 8-årig invandrarpojke från en familj med ifrågasatta affärsmetoder?

Ja, en familj som dessutom säger att de känt sig övervakade tiden innan mordet (aka mamman och den försvunna soppåsen i trappuppgången). Jag är fifty-fifty till om det finns en anstiftare med i bilden eller inte. Men tycker det är märkligt med två olika personerna som setts på platsen. Det bästa hade varit om man kunde få ihop deras signalement till att stämma överens på samma person, men de skiljer sig lite väl mycket för att klumpas ihop.
Citera
2019-08-25, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Jag tror han köpt en dator av pojkens pappa men blivit blåst eller missnöjd och bestämt sig för att hämnas.
Jag tror inte han bodde i närheten när det skedde utan reste dit för att hämnas.
Jag tror GM var äldre än 15 men yngre än 20 när det hände och att han sommarjobbat sommaren innan dådet för att bekosta datorn.
GM var nog utstött i skolan och levde med sin frånskild mamma och hade liten eller ingen kontakt med sin pappa.
Han försöker glömma det som hände men med allt snack om dna och släktingar har han nog blivit lite orolig.
Han har aldrig erkänn eller berättat för någon möjligen kan hans mor veta men de har aldrig pratat om det.

Har du en speciell person i åtanke? För det första, om du tror dig veta eller misstänker någon så tipsa polisen eller GW. För det andra, vad får dig att misstänka den här personen? Tror du att de andra som sagt sig veta vem GM är i tråden pratar om samma person som du? Alltså att fler än du kan ha lagt ihop pusselbitarna.
Citera
2019-08-25, 00:48
Medlem
Citat:

Ett vansinnes dåd är väl per definition alltid en absurd handling?

Tror inte alls på din teori. Snarare som jag skrev. Förvirrad person, inte från området antagligen utan har irrat runt och letat droger på natten utan att få tag i något och sen sker det otänkbara i ren desperation (typ).

Det är väl ingen som tar en sånt vapen till ett planerat mord? Det är absurt. Det vet väl alla som ägt en att det inte skulle gå att använda en sådan utan att skada sig själv? Hade det varit planerat hade väl GM i alla fall fixat en vettig kniv?
Citera
2019-08-25, 01:10
Medlem
Citat:

Tror inte alls på din teori. Snarare som jag skrev. Förvirrad person, inte från området antagligen utan har irrat runt och letat droger på natten utan att få tag i något och sen sker det otänkbara i ren desperation (typ).

Det är väl ingen som tar en sånt vapen till ett planerat mord? Det är absurt. Det vet väl alla som ägt en att det inte skulle gå att använda en sådan utan att skada sig själv? Hade det varit planerat hade väl GM i alla fall fixat en vettig kniv?

Vet inte vad du definierar som absurt och inte.. men att tex Olof Palme hade fallit offer för ett vådaskott "som i en älgjakt", vilket var Skandiamannens teori när han intervjuades om Palme-mordet av en journalist, är jag benägen att betrakta som ett mer absurt scenario än om du eller jag hade fallit offer för ett vådaskott. Även om det så klart också hade varit osannolikt. På samma sätt anser jag det vara mer av en slump att just Mohammed faller offer för en besinningslös mördare som var ute efter att döda första bästa offer (som jag tolkar att du menar) än om vilken annan pojke i hela Linköping hade fallit offer för en besinningslös mördare, mer eller mindre. Går det att utesluta att det ändå inte skett, att slumpen artade sig just så? Så klart inte. Men det finns indicier som pekar mot det, imho. Speciellt som gärningsmannen har setts stryka omkring i området i upp till en halvtimma innan attacken. Det passerade fler möjliga offer som han hade kunnat gå lös på under den tiden, han möter bland annat en person på cykelvägen som leder ner till Åsgatan precis innan attacken. Varför inte kniva den personen? Varför vänta på just den pojke vars far blivit misshandlad i sin butik året innan och vars mor känt sig övervakad och skuggad i princip samma vecka? Och vars omedelbara släkts affärsverksamhet enligt hörsägen ska ha haft så stora ekonomiska problem att det behövts låna stora summor pengar tidigare samma år för att den skulle undvika konkurs? Det är en affärsverksamhet som var ökänd i varje stad där den verkade, och vars butik i Linköping pappa Ammouri ansvarade för. De har egna trådar såväl på Flashback (innan morden) som på andra forum (även dessa innan morden). Utan att dra för stora slutsatser så kan man konstatera att det finns en röd tråd i de omdömen som lämnats om denna affärsverksamhet och det är att kunder känt sig blåsta. Det belyses även av misshandelsdomen där pappa Ammouri var målsägande och som alltså ska ha ägt rum i butiken. Vad jag fått fram så var motivet för misshandeln en raderad hårddisk. När denna person förhördes av polis strax efter dubbelmordet så tipsade han om en bekant till honom, som ska ha stämt pappa Ammouri i samband med en rekonstruktion av företaget och i samband med en uppsägning som inte gav den uppsagda rätt till A-kassa. Det finns uppgifter om allt det här i tråden, för den som vill läsa mer. Men det finns alltså fog för att anta att även personal i butiken känt sig blåsta.

Kanske var gärningsmannen ute efter att kniva ett barn eller en person med invandrarbakgrund, men varför valde han just det området? Kanske var det det första barnet han stötte på den morgonen, kanske den första med invandrarbakgrund? Det går inte att utesluta som sagt. Inget går att utesluta.

Nu är det en åttaårig pojke som fått sätta livet till och det är ingen vanlig måltavla för en hämndaktion mot en far, än mindre mot en morbror. Jag erkänner att spåret är långsökt. Men någonstans måste man väga orimligheten i slumpen och orimligheten i det långsökta.

Tror man på en ensam gärningsman måste man även förklara varför personen i beige (alternativt personen i svart, om man tror att det var mr Beige som höll i kniven) inte givit sig tillkänna. Och med två gärningsmän menar jag inte att det var två personer som attackerade Mohammed och Anna-Lena, utan att GM hade en kamrat med sig vid brottsplatsen vars inblandning i morden är av passiv karaktär.
Senast redigerad av clandeztino 2019-08-25 kl. 01:26.
Citera
2019-08-25, 09:20
Medlem
Citat:
Har du en speciell person i åtanke? För det första, om du tror dig veta eller misstänker någon så tipsa polisen eller GW. För det andra, vad får dig att misstänka den här personen? Tror du att de andra som sagt sig veta vem GM är i tråden pratar om samma person som du? Alltså att fler än du kan ha lagt ihop pusselbitarna.

Nej ingen speciell person det är bara logiskt.
Jag har aldrig trott att det är någon i närheten av Linköpings som gjort det.

Pojkens pappa hade ett företag som sålde datorer. Firman hade lite halvtaskigt rykte, de lovade ibland mer än de höll.
Vid den här tiden var datorer fortfarande väldigt dyra och var inte slit och slängprylar som idag.
Det spekulerade i om det var han hade skulder till något annat företag och att det skulle ha varit orsaken jag tror i te att det är fallet, jag tror att det var en missnöjd kund.
Så vilken typ av kund rör det sig om?
En tonåring som slitit och släpat en sommar för att ha råd med en dator.
Men vem blir så känslomässigt knyten till en dator så att mord är rimligt?
Jo en person som är socialt isolerad och inte har verktyg att hantera ett nederlag, typiskt sett någon mobbad uppväxt utan en närvarande pappa under knappa förhållanden med en mor som inte märker att han är borta några dagar och kommer hem med en skadad hand.
Jag kan ge mig fan på att han levde ett parallellt liv med sin mamma i samma hus, han i källaren hon på övervåningen.
Hon såg nog sonen som en belastning.
Han går nog att hitta om man går igenom missnöjd kund ärenden inlämnade till företaget från augusti innan dådet och fram till mordet.
Om man letar runt kan det finnas frågor om datorköp och regler på forum från den tiden, där kan han ha skrivit och sökt hjälp när han blev blåst på sin dator.
Dock kommer han inte att skriva nåt om mord eller hämd utan undra om garantier och rätten att häva köp och få pengarna tillbaka.
Han hade vid tiden för mordet en depression och ångestattacker.
Någon gång efter mordet hände nåt bra i hans liv som ledde till att han röck upp sig och började plugga eller jobba.
Han kommer fortfarande idag att ty sig till vad han uppfattar som fadersfigurer i arbetslivet.
Han har ingen kontakt med sin far och liten kontakt med sin mor.
Peter mangs är lite rätt typ men GM i det här fallet brydde sig inte om samhället som Peter gjorde men mekanismen att hantera ångest med hat och våld är lite samma.
Citera
2019-08-25, 10:17
Medlem
Citat:

Det du skriver är en typisk försvarsmekanism. Mördare måste vara annorlunda sjuka monster knarkare svartskallar osv.
Det är inte sant, få mördare är sjuka och inte ens bland de sjuka är det alltid sjukdomen som är orsaken.
De flesta mördare är fullt normala vanliga människor som gjort nåt dumt.
Knark är mindre vanligt än sprit i samband med mord helt enkelt för att det är vanligare i samhället.
Anledningen till att GM valde en opraktisk kniv i det här fallet är nog för att den är enkel att ta med och dölja, han var ung många unga är lite korkat paranoida.
Det var den kniv han hade och han tyckte den var lite cool.
Mördaren i det här fallet är inget monster med ansiktstatueringar utan en rädd ensam mobbad pojke.
Citera
2019-08-25, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Mycket intressant inlägg av dig, i mitt tycke. Du skissar en tänkbar GM och du pekar på just de kritiska faktorerna; kopplingen till M (via ev datorinköp/datorreparation?), försvinnandet från brottsplatsen (bodde utanför/bortom Linköping), avsaknaden av vittnen (okänd i staden), "hittelönen" fortfarande okrävd, få relationer, ensamstående anhörig(mkt troligt) som kanske jobbade natt, idag är han en vanlig Svensson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in