2019-08-30, 01:35
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Det stämmer inte. Mohammed hade börjat gå själv den hösten, så det var första terminen han gick själv men inte örsta dagen. Så såvida GM inte rekat under våren så kan har han antagligen sett att Mohammed gick ensam till skolan (förutsatt då att han rekat så klart).
Ok, jag hade nog läst fel någonstans?
Men ibland gick de tillsammans läste jag, så hade han rekat minst en vecka i förväg, så kan GM sett honom gå till skolan med sin syster vid något tillfälle?

Jag undrar om ändå inte det var systern som GM väntade på, så kom hennes bror och en diskussion uppstod av något slag?
Men det motivet lär ha kollats upp noggrant av polisen, men vem vet?
Citera
2019-08-30, 01:39
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alice-the-Ant
Jag tror precis som du att A-L inte kände igen honom.
Men det kan inte uteslutas att han kände igen henne. En lärare syns mer än elever som man inte undervisar tror jag också som du skriver tex.

Jag har också uppfattat det som så att hon sprang ifrån för att komma hem i säkerhet, men hann inte och blev upphunnen av GM.
Han måste ha fattat ett blixtsnabbt beslut att ge sig efter henne. Som en ryggmärgsreflex.
Jag tror också hon menade att våldet kom helt provocerat mot henne.
Allt måste skett väldigt snabbt.
Vad hann hon se/höra av händelsen mot M? Hann hon uppfatta allvaret mot M, göra någonting som tex skrika till? Var det därför han uppmärksammade henne och gick till attack? Såg hon bara en person komma flygande emot henne med en kniv i högsta hugg?
Var det därför hon vände och sprang ( om det nu gick till så ) ?

Att GM anföll A-L tror inte jag behöver betyda att varken hon eller han kände igen varandra.
Jag tänker mig att han står där över M med sin kniv i handen, han har gjort bland det värsta man kan göra. Just där och då i sin bubbla möter han en blick, en blick som ser in i hans ögon och ser vad han har gjort, iallafall från hans perspektiv.
Ett par ögon som ser och de måste släckas?
Det kan ju också vara så enkelt att GM, blev otroligt störd av hennes skik och vill få tyst på henne fortast möjligt?
Citera
2019-08-30, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det kan ju också vara så enkelt att GM, blev otroligt störd av hennes skik och vill få tyst på henne fortast möjligt?
Hon såg och hörde attacken på pojken, skriker till, rusar fram i begrepp att ingripa. Tror att du har rätt, det gällde helt enkelt att få tyst på henne.
Citera
2019-08-30, 10:27
Medlem
Jag är nybliven medlem här på FB men har följt tråden under det senaste året och fallet under flera då jag själv är i ålder med förmodad GM och bosatt i länet.

Jag har snöat in på spåret ”Data-nörd”. Är det en bekräftad vittnesuppgift? Någon av dessa herrar kanske har kollats upp av polis? http://sweclockers.com/forum/trad/251167-sekvencia-linkoping

Jag tror det kan vara svårt för en utomstående att förstå hur mycket spel kan betyda för en människa. Det skulle kunna förklara varför det inte tycks finnas ett tydligt motiv. Jag vet att det har diskuterats förut bredvid andra möjliga scenarion och att det kan verka långsökt för vissa men i mitt huvud är det mer logiskt än alla andra spår.
Citera
2019-08-30, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Då är vi tillbaka på ruta ett. Det blev något helt annat än planerat.
(...)
Efter knivmorden sitter en förtvivlad propert klädd ung ung man runt de 20 i Trädgårdsföreningen på en bänk och en kvinna som gått fram till honom får inte någon kontakt. Hon kan ge ett signalement som inte stämmer med gm.

Gm kan ha haft en medhjälpare som höll sig på lite avstånd, men skrämselplanen hade gått fel och slutade med tjutande ambulanser vilket gjorde medhjälparen djupt chockad.
Det låter inte orimligt
Citera
2019-08-30, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Det borde tyda på att han antingen bor i området och då såpass nära Anna-Lena att han känt igen henne, men isf bör hon väl ha känt igen honom? Det verkar hon inte ha gjort och det ställer till det lite men behöver inte utesluta att han kände igen henne. Eller att han känner igen henne från hennes jobb som lärare? Något jag tänkt på är att om han var elev på Komvux eller liknande så kan han ha känt igen henne därifrån men då inte haft henne som lärare, eftersom hon då borde ha känt igen honom och kommunicerat detta i samband med att hon kommunicerade signalementet på honom. Men det är ju större sannolikhet att en elev känner igen en av de lärare som undervisar på skolan än att en lärare känner igen en av alla elever som går på skolan. Väl?

För det andra är det inte säkert att han dödade henne för att han kände igen henne, men jag tror inte heller att hon försökte lägga sig i. På rekonstruktionen verkar det snarare som att hon sprang ifrån platsen och blev upphunnen av GM, som sen väl återvände till Anna-Lena efter att först ha avlägsnat sig från platsen sedan hon skrikit till.. och då för att "avsluta" henne? Är det här en trådsanning?

Sen har vi det med att Anna-Lena ska ha sagt att det var "helt oprovocerat". Imho så tror jag att hon med det syftar till GMs attack mot henne själv eftersom hon inte bör ha sett när GM attackerade Mohammed och därför inte heller kunna avgöra huruvida attacken var oprovocerad eller inte. Man kan också spekulerar kring om hon verkligen uppfattade att Mohammed attackerades med kniv. Det kanske snarare såg ut som ett "vanligt" bråk? Det gör hennes uttalande om att det var oprovocerat än mer förbryllande, om det skulle syfta till attacken på Mohammed? Jag tror att hon hörde hans skrik och då kom ut på Åsgatan och uppmärksammade överfallet, och att han då fick syn på henne och gick till attack och att hon uppfattade denna attack som oprovocerad.

Det i sin tur skulle kunna tyda på att GM inte högg ihjäl A-L för att hon la sig i och försökte avstyra attacken på Mohammed, utan för att han kan ha känt igen henne eller var på alerten eftersom han bodde i området och var allmänt rädd för att bli igenkänd.
GM tror att A-L vet vem han är, de kanske inte ”känner” varandra men ”känner igen”? Om A-L visste hans namn hade hon sagt det försåvida han inte heter Leif.
Har en pappa som heter Leif? Det borde ha kollats upp så det borde inte vara så.
Citera
2019-08-30, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mountain-Dew
Jag är nybliven medlem här på FB men har följt tråden under det senaste året och fallet under flera då jag själv är i ålder med förmodad GM och bosatt i länet.

Jag har snöat in på spåret ”Data-nörd”. Är det en bekräftad vittnesuppgift? Någon av dessa herrar kanske har kollats upp av polis? http://sweclockers.com/forum/trad/251167-sekvencia-linkoping

Jag tror det kan vara svårt för en utomstående att förstå hur mycket spel kan betyda för en människa. Det skulle kunna förklara varför det inte tycks finnas ett tydligt motiv. Jag vet att det har diskuterats förut bredvid andra möjliga scenarion och att det kan verka långsökt för vissa men i mitt huvud är det mer logiskt än alla andra spår.
Jag tycker inte att det är långsökt. Tvärtom!
Citera
2019-08-30, 11:41
Medlem
LeonVances avatar
ta bort
Senast redigerad av LeonVance 2019-08-30 kl. 11:57.
Citera
2019-08-30, 12:23
Medlem
Citat:

Jag tycker det spåret helt klart är tänkbart!
Något som rör någons spelande.
Många människor som älskar att spela spel och gör det mycket kan bli väldigt förbannade och upprörda om något går fel eller de blir avbrutna eller liknande. Konfetti sprutar nästan ut ur öronen.
Så någon som kanske är ensam och lever mycket för sitt spelande. Något som saboterar detta kan få stora känslomässiga reaktioner.
Något som rör datorbutiken och hans speldator eller något som hänt online.
M och hans syskon hade tillgång och mycket troligt att de spelade spel online.
Här skulle man vilja veta mer.
Citera
2019-08-30, 12:47
Medlem
LillBenets avatar
Spånar och fantiserar lite om gm/motivet.

En kille i 17-22 års åldern. Hoppat av gymnasiet och efter det hamnat i arbetslöshet/bidragsberoende. Han skulle säkert uppfattas som lite udda, tystlåten och introvert. Har väldigt få kompisar och enda sociala kontakten är när han går och handlar eller när föräldrar ringer.

Under 2004 har han flera gånger på väg till affär eller andra ärenden blivit trakasserad av ett gäng ungdomar med invandrarbakgrund. Dem skriker på han, knuffar till han och retar honom. Istället för att slå tillbaka så sväljer han allt varje gång och ilskan växer för varje gång han kommer hem förnedrad. Han fantiserar att stå upp mot dem men är för feg då killarna är i samma ålder eller 2-3 år yngre och kan ta för sig. Invandrarhatet växer sig allt starkare och på hösten så träffar han på Mohammed för första gången och påminns om de äldre kaxiga invandrarungdomarna då han får glåpord och attityd av den unge grabben. Det är nu han bestämmer sig att hämnas mot en person som han garanterat klarar av och börjar planera dådet. Kombinationen av att känner sig som en misslyckad fegis och ilskan över att en barnunge nu kallar han för diverse saker blir sista droppen.
Citera
2019-08-30, 13:53
Medlem
Citat:

Hej och välkommen till tråden! Har läst din hänvisning till swecloclers.com/forum och säger bara WoW!
Vilket skumt ställe Sekvencia måste ha varit. Här finns grogrund för mången missnöjd datakund i tonåren. Kombinerar man datanörd med förlorad hårddisk, utan förklaring eller ersättning, kan det bli explosion.
Datanörd som lånat in sin pc till Sekvencia för rep. måste ju ha sett pojken dribbla omkring bland allt bråte. Det måste ha varit näst intill omöjligt för polisen att få ut något vettigt ur bröderna A:s bokföring.
Citera
2019-08-30, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Hej och välkommen till tråden! Har läst din hänvisning till swecloclers.com/forum och säger bara WoW!
Vilket skumt ställe Sekvencia måste ha varit. Här finns grogrund för mången missnöjd datakund i tonåren. Kombinerar man datanörd med förlorad hårddisk, utan förklaring eller ersättning, kan det bli explosion.
Datanörd som lånat in sin pc till Sekvencia för rep. måste ju ha sett pojken dribbla omkring bland allt bråte. Det måste ha varit näst intill omöjligt för polisen att få ut något vettigt ur bröderna A:s bokföring.
Mycket stor sannolikhet att svaret finns mitt i allt detta virrvarr.
M dessutom synlig mitt i.
För fel gubbe, vid fel tillfälle i livet så kan det spårat ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in