2019-08-30, 10:54
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lndigo
Nej, troligtvis inte.

Funderar över:

1. En geocachare har väl ofta, vissa kanske alltid, platstjänster på. Är detta plötsligt avstängt, när det inte brukar vara det, är det ju avvikande.
2. Så nära hemmen kan mobiler för vissa eller samtliga lika gärna lämnats hemma. Men inaktivitet mellan tidpunkter säger också en del.
3. Kan man se om en specifik mobil haft koppling till ett specifikt wi-fi/nätverk? Mitt wi-fi hemma räcker inte långt men en bit utanför hemmet. Dvs att först en liten bit hemifrån går det över på mobildatan. Även om man inte hittat LW’s mobil, för detta vet vi säkert inte, kan man kanske se trafik på hennes nätverk hemma, alternativt om det gått över till mobildata. (Inte omöjligt heller kanske att SD haft tillgång till LWs wi-fi där många sedan tidigare valt automatiskt anslutning.) Jag tänker här även på om man kan se något för även SD och HD rörande deras aktivitet på Wi-fi hemmavid eller om HD kanske kopplats upp mot SDs efter mordet eller vice versa. För även om man lämnat mobilerna hemma, stängt av dem eller satt på flygläge, kan man kanske se ett glapp och när trafik börjat igen. Har man inte en mobil att tömma för analys kan man väl undersöka bakvägen, via nätverket hemma och dess trafik. Utgår från att man undersökt detta noga, om det är möjligt att göra (bör det väl vara?) och det skulle vara väldigt intressant att ta del av.
4. Undrar om flygläge uppfattas av mast som att stänga av telefonen?
5. Även när jag inte har platstjänster på, läses min plats av när jag manuellt stänger av telefonen. Platstjänstpilen dyker då upp i samband med att jag stänger av.

Jag är inte insatt alls i hur sådant här tekniskt fungerar och funderar därav.

Om en mobil är uppkopplad mot ett specifikt wi-fi så finns den datan lagrad och visas vid en teknisk genomgång av telefonen. Ett exempel där detta var av betydelse är fallet med Abbe Blattelito. Han kunde överbevisas och placeras i offrets lägenhet på grund av att hans telefon kopplat upp på offrets wi-fi.

I detta fallet har det (enligt skribenten MoralensVäktare) visat sig att SD har ett avvikande mönster av sina digitala aktiviteter efter att LW mördades. De här uppgifterna är så klart viktiga för utredarna att gå igenom ordentligt.

Jag är inte jätteinsatt i hur det här med mobildata och tekniska grejer fungerar, så dina andra funderingar kan jag tyvärr inte svara på. Det finns säkert någon i tråden som är mer kunnig inom detta så jag skickar bollen vidare.
Senast redigerad av LimeTime 2019-08-30 kl. 11:09.
Citera
2019-08-30, 10:59
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Ja verkligen, kan det vara så att LW inte dog direkt där vid halv 12-tiden den 14:e?

Kan någon ha kommit dit senare och avslutat det påbörjade?

Kanske för att inte låsa sig vid en exakt tid? Att inte äventyra det pga av en teknikalitet? Eller för att de inte vet exakt när LW avled? Hon låg trots allt oupptäckt i flera dagar, med allt vad det innebär rent rättsmedicinskt.
Citera
2019-08-30, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lndigo
Jag har hela tiden funderat över om de haft chans att göra sig av med bevismaterial på t ex någon av flygplatserna i samband med att de reste till USA (och vände) kort efter mordet.

I och med att SD varit anhållen innan de reste MÅSTE han varit medveten om att de hade span på honom. Att då ta med bevismaterial ens i bilen känns oerhört riskfyllt. Kanske fanns inte heller mycket som måste bort? Två par skor, ngn jacka och ett basebollträ edyl? Jag tror att de gömt eller förstört det tidigare.
Citera
2019-08-30, 11:00
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Eftersom det tydligen var HD som skrev in bröllopsdatum som den 14/5 (enligt strof, på Facebook?) så ville hon kanske få en nystart på äktenskapet och fira den dagen i fortsättningen. Men varför skrev hon in 2010?
Jag är mycket nyfiken på vilket datum hon skrev in att bröllopsdatumet var 14/5 2010.
Planering!
Där har vi kanske hittat orsaken till att hon valde att flytta till det huset.
Ingen polis kan kontrollera hur mycket hon rör sig mellan sitt egna hem och LW:s.

Den exakta tidpunkten och platsen kan ha varit oplanerad.
Att det skulle ske var planerat.

Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det är många runt i området som har undrat och ifrågasatt HD:s val av ny bostad efter skillsmässan.
Kan iofs förstå att hon vill bo kvar i området då barnen är rotade där, men att efter att ha blivit bedragen skaffa en bostad som ligger så att hon kan se Lena varje dag verkar skevt. Eller så är det en plan där hon bestämmt sig för att ta Lena av daga. Kaninkokarvarning de luxe i så fall.

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Nä jag hade helt glömt att alla inblandade bor så nära varandra. Helt rätt som du skriver!

Kanske får den tidiga och märkligt utförliga trådsanningen om den icke existerande brorsan och huset en logisk men makaber förklaring nu. Men har, trots att jag länge misstänkt HDs involvering, ändå svårt att se att någon kunnat planera så länge och gå så långt som att välja bostad efter mastplacering! Det vore ju mer yrkeskriminellt utstuderat. Det mer enkla skälet skulle vara svartsjuka och kontrollbehov av att kunna se ifall SD och LW fortsatte träffas. HD placerade sig ju mitt mellan exmannen och den andra kvinnan med antagligen närapå direkt utsikt över den senares baksida/trädgård?
Citera
2019-08-30, 11:00
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
eller så var LW påfrestande för HD.........

Ja de var säkert påfrestande för HD att SD hade en affär/förhållande med LW. Det tvivlar jag inte på.
Det finns dock inga anmälningar mot LW från SD så jag gissar att han var mest påfrestande för LW även om hon kanske inte kunde släppa honom. Jag tror att de båda bidrog till deras "destruktiva" slags förhållande. Men till slut kanske LW ville få ett slut på det en gång för alla och det tolererade inte SD.
Eller så är det inte alls så. Vi får se!
Citera
2019-08-30, 11:03
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Kanske gjorde de något symboliskt nytt löfte med något geocachingsmycke? Sådana har ju nämnts i tråden frekvent i perioder. Skulle inte förvåna om Team Davidsson gjort någon form av kärleksförklaring med den älskade hobbyn involverad.

De började väl inte med geocaching förrän året efter, dvs 2011?
Citera
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Advokat Christoffer Olsson från samma advokatbyrå är med SD idag genom substitution under häktningsförhandlingen i tingsrätten idag.

Spännande, ser att han försvarade IS-resenären vid Vivallamorden.
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2019-08-30 kl. 11:07.
Citera
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har tänkt i liknande banor, dock inte att HD gått så långt att hon skulle vara en medveten anstiftare till mord, utan att det är en indirekt följd av hur hon yttrar sig och beter sig mot SD.

Mina tankar har gått i banor av att SDs och LWs otrohet har fått HD och LW att också komma på kant med varandra. SD krävs av HD att han ska helt hålla sig från LW, vilket han inte klarar av.

Han har under en längre tid redan haft svårt att kontrollera LW som umgås flitigt med andra manliga geocachare. Misshandel, hot, trakasserier, stalking och ofredande följer av detta.

Nu ligger skilsmässopapperna på bordet och med detta följer krav.
Krav som han inte mäktar med.

HD och LW är på kant med varandra om geocachingpoäng och HDs irritation på SD spiller över på LW.

Kanske hon här börja yttra sig i termer av att hon hatar LW. LW har inte bara svikit henne som vän, utan förstört hennes familj. Kanske hon uttrycker hon saker som SD känner.

Som att jag önskar att hon inte fanns...
Hon borde få vad hon förtjänar...

Men jag har ännu svårt att se henne delta i mordet måste jag säga.
Inte ens som anstiftare.

Men som sagt. Inget, inget förvånar mig längre med detta mord.

Tror du är nära sanningen här!
Citera
2019-08-30, 11:05
Medlem
Citat:
Döms de båda till ansvar för detta skulle jag vilja påstå att det är unikt, kan inte påminna mig om att det inträffat förut.

Ja som ytligt betraktat och konstaterat faktum så är det nog unikt. Men jag tror inte att teorin om varför, enligt t ex Snor-Johans uppfattning om att HD skulle sätta ned foten mot LW ang relationen till SD eller att LW varit för efterhängsen mot SD..det är dels fel i sig men också för simpelt.

Det här fallet är så oerhört komplex och innehåller så många olika parametrar och nivåer på inslag och detaljer, alltifrån Lenas relation till både SD och HD tills dess datum då Lena berättar för HD (enligt uppgift) om vad som försiggått och eventuellt också kanske hon ville varna HD om SDs humör och vad han är förmögen till - en försmådd kvinna som börjar fundera på hur många som vetat men inte hon, att hon är till åtlöje inom kretsen etc är nog större än att hon tog Lenas ev varningar på allvar eller såg SDs ansvar i relationen.
Om det är så att HD SD och JG ex med flera hade för vana att fuska kring loggar men Lena var korrekt och dels korrigerade en logg som SD felaktigt "cachade" till henne samt att hon inte tillät HD få ha kvar en (fel)logg -- ingen gillar en präktig ordningspolis i längden..
Lena, en vad jag förstår välutbildad, verbal, snygg, vältränad, begåvad kvinna med stor karisma där uppvaktningarna stod som spön i backen är inte heller en fördel när tajta gäng till slut börjar knaka av svartsjuka, missunnsamhet etc
Lena var ju dessutom oerhört duktig på att Geocacha..oj oj inte bra lagom är ju som bekant bäst

Vad vet vi om hur SD utnyttjade denna öppna vetskap om deras relation, hånade och förminskade HD men även fjäskade och försökte med bortförklaringar, förminskade Lena inför henne, samtidigt som han både hotade, fjäskade och var självömkande mot Lena (när hon började visa avstånd, träffa andra etc)

Lena, som hann med att både jobba, umgås med barnen, geocacha, sociala medier och uppvaktas, samt ha en god relation till sina föräldrar (här har jag eg ingen aning men utgår ifrån det)
det sägs att hon senaste tiden mådde dåligt och berättade för vissa om dessa hot och trakasserier som hon hade svårt att komma undan - tydligen visade hon inte tillräckligt utåt att hon mådde dåligt enligt vissa som kanske hade hoppats på att hon föll till föga för att fuska inom GC (så hon kunde sättas dit sen och tvingas sluta?) -- jag är alltså en av dem som tror att det här med GC är en ganska avgörande del då det verkar vara så tävlingsinriktat och prestige bland top of the notches (-ish) i samband med att hon "lyckades" trassla till det med en relation med SD som har prestationshorn, labil, kontrollbehov, narcissistiska drag osv

slutligen, hur mkt har JG bidragit med i soppan? Hade han känslor för Lena och/eller SD, tålde inte att bli tredje hjulet eller kände sig lika försmådd som HD av att inte (fått) vetat..
borttagandet av Lena som vän på facebook, övrig utfrysning på event? Också hotat Lena?

Vi har också bifigurerna som också hade sina horn i sidan till Lena, av mer el mindre samma orsaker - tänker bl a på MH hette hon så, tidigare tjejen till UW? Den eller de som mördade Lena tyckte nog att de gjorde fler än dem själva "en tjänst"

Ja jag har sannolikt glömt en massa andra intressanta detaljer i det hela.

OBs spekulation här ovan förstås!

och, varför är JGs sida nedstängd..
Citera
2019-08-30, 11:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Aha...de har säkerligen varit och sökt honom i hemmet mer än en gång. Tror ju knappast han bara geocachat, inga loggar tyder på detta. Hans senaste loggad cache är den 17 aug. HDs senaste loggning 18 aug. Vad har de två varit upptagna med?

Det man funderar på är ju att de borde kunna ha koll på var han är vid 17-tiden?
Det borde inte var helt svårt att, även om det måste ske i tysthet, kunna följa hans mobil.

en tid innan 17-tiden på dagen visste man med säkerhet att han skulle gripas.
Vad har de för anledning till det?

Så fort denna "anledning" är klar kolla man säkert upp hans förehavanden. Kanske är han redan under kontroll med span, avlyssning?

Han borde ha arbetat denna dag?
Citera
2019-08-30, 11:06
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
SD och HD gifte sig:

2008-08-22

Skilsmässan gick igenom:

2019-01-25

Detta enligt folkbokföringen.

Då torde detta ha varit bröllopsresan:

https://www.byggahus.se/forum/threads/riktiga-stenar-som-badrumsgolv.101115/
Citera
2019-08-30, 11:08
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Föreställer mig att LW under lång tid varit mycket påfrestande för paret D samt att mötet den aktuella kvällen avsåg LWs upprördhet över parets (försonings)USA resa. Rollfördelningen är däremot osäker. Ett scenario som kanske kunde förklara det egendomliga i att inte SD kunnat bindas tekniskt vid brottet är att det är HD som skyldig till mordet på Wesström.

Efter kontakt LW vs SD/HD må kväll då LW fått vetskap om USA resan så tar HD resolut på sig uppgiften att möta LW för att visa LW för femtioelfte gången att SD är hennes man. Ett par minuters skrik-tid för att få tyst på LW får en att undra om inte en vältränad man kunnat tysta BO snabbare.

LWs oförmåga att förstå gränser och att inte kunna ta ett nej är jag övertygad gett mördaren motivet till att ta hennes liv.
Hoten och trakasserier som SD sägs utsatt LW för tror jag består i gränsdragningar mot LW.
Den enda som är påfrestande här är SD som satt alla i denna soppa! Den som borde dragit en gräns är HD genom att skicka iväg denna otrogna pajas för länge sedan. Då hade antagligen LW levt idag.

Att man vill förödmjuka sig så att vara kvar med en otrogen slebbpelle är så ovärdigt.
Men jag vet att du inte förstår det här alls.
Senast redigerad av TaxenSixten 2019-08-30 kl. 11:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in