2019-08-30, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Att rubricering är mord innebär inte att domen slutar med mord.
Helge Fossmo är ett exempel. Johanna Möller ett annat.
Absolut! Är det 3st i en bil som kör förbi och skjuter ihjäl en, grips alla för mord. Sen landar det i individuella åtal, eller om 2st sparkar ihjäl en person så kan båda nu dömas för mord.

Jag ser det bara inte framför mig tillvägagångssättet och den händelsekedja som verkar föreligga.
Citera
2019-08-30, 09:26
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Kort & koncist, då har du tolkat det fel.
Berätta gärna kort och koncist om hur du ville att ditt svar skulle tolkas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
HD👤 har högst troligast hjälpt SD👤 att hålla fast LW👤 med armarna i låsgrepp bakom ryggen, sedan har både SD och HD släpat eller dragit in offret bakom bullerplanket från Rättarevägen, och HD har sedan hållt fast LW under tiden som SD då hade brukat sig av ett tillhygge för att sålunda skada LW's knäskålar, detta för att då få henne att falla ner på marken, högst troligast att HD sedan därefter lämnade platsen, men, till observandum, jag vet faktiskt inte om även HD kan ha sparkat hårt mot LW's huvud när hon då låg ned på marken❔ det vill säga, innan hon lämnade platsen.

Mvh/ @JokerMannen

Så detta tillvägagångssätt skulle inte ge DNA så det räcker för mycket tidigare gripande?
Citera
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Reagerade också på att det var mer lättläst i detta inlägg. Tacksamt iofs. JAg har dock svårt att tro att HD befunnit sig på platsen när mordet skedde. Det borde man för länge sedan upptäckt via mobilmaster. Inte ofta man går ut på kvällen utan sin mobil. Då hade hon väl gripits samtidigt som SD första gången...

HDs bostad ligger mycket nära mordplatsen. Jag tror inte att en mobilpejling med säkerhet kan visa huruvida hon befann sig hemma eller på platsen där LW mördades under mordnatten.

Edit: 2a på den.
Citera
2019-08-30, 09:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag har svårt att förstå varför HD tas in för mord dagen efter.
Kan det vara så att polisen hade span på henne eller en plats och hon satte fingrarna i syltburken under kvällen/natten då SD greps?

Har än svårare att se både HD och SD på mordplatsen, så båda kan inte häktas för mord.
Nått nytt måste kommit under dygnet SD var ensamt häktad.

Med parameterarna SD, HD eller SD/HD så skulle det vara intressant hur det scenariot gick till, från paket och öppen dörr till planket och ett mord. Ser inte det framför mig, ser inte den logik som kan ge dessa fakta.
Till detta kommer polisen snabba beskrivning "Människorov". Jag har inte sett någon som ens försökt tolka hur den tillkom.

Känns som ett svårt pussel, om det inte kommer ett direkt erkännande.

Det fetade; flera har väl diskuterat blodet i LWs lgh(i tråden iaf). Och den öppna dörren.
Men det kanske inte var "här" du menade?

Ja, det är ett observandum att HD blir gripen/anhållen första dagen efter.

Kan det varit något som de avlyssnat? Mellan dom?
Något hon har gjort?

Och samtidigt verkar ju HDs lägenhet och trädgård också genomsökas. Om de hade misstankar om att hon kunde stuva undan något/förstöra något under den dagen, hade de nog en rejäl uppsikt över hennes förehavanden från morgon till kväll.

Kanske var det det hon gjorde?
Eller bröt hon ihop inför någon, t ex föräldrarna och sa något som avslöjade även henne?

Då kan det väl knappast handla om bara något som tyder på att hon enbart haft en mindre roll i det hela?
Senast redigerad av notknapparen 2019-08-30 kl. 10:28.
Citera
2019-08-30, 09:31
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Idag kl 12 för SD. I morgon kl 12 för HD.
Enligt Nerikes Allehanda.
Förvänta ingenting mer än ett kanslitorrt besked att SD är häktad på sannolika skäl. Den kommande huvudförhandlingen är av större intresse liksom HDs deadline i morgon.
Citera
2019-08-30, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Jokermannen, jag måste erkänna att jag är ruskigt nyfiken på varför de satte in insatsstyrkan vid aktuell tidpunkt och tillfälle!

Jag skall berätta följande skrivet här nedan.

Polisen gjorde ett mycket smart ingripande som tog SD tidigt på morgonen och såg till så att HD fick kännedom om detta, därefter av-vaktade man med att gripa HD till dagen efter.

Under tiden som gick, hade polisen full kontroll på HD fram till dess att man grep henne.

Till observandum, flera kriminaltekniska påsar med bland annat föremål togs ut ifrån HD's bostadsrätt, dessa skall vidare för analys.

Till nytt observandum, tills vidare är HD anhållen som skäligen misstänkt för mord och medhjälp till mord, det vill säga, tillsammans med SD, när analysen av föremålen är klara, kan misstanke-graden stärkas ytterligare mot HD, vilket i sin tur återstå att se.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-08-30, 09:32
Medlem
SD begärd häktad på sannolika skäl.
Citera
2019-08-30, 09:34
Medlem
GmbHs avatar
SD häktas.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2019/augusti/30/30-augusti-0904-morddrap-orebro/
Citera
2019-08-30, 09:34
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
HDs bostad ligger mycket nära mordplatsen. Jag tror inte att en mobilpejling med säkerhet kan visa huruvida hon befann sig hemma eller på platsen där LW mördades under mordnatten.

Edit: 2a på den.
Ja, kanske polisen tror nu att det var HD som skrek. Tänkte på det här med att hon skall ha skrikit vid gripandet också. Lite märkligt sammanträffande också att det plötsligt blev locket på, och att NA sedan raderade just den artikeln där det stod om att HD hade skrikit.
Om vi börjar radera vissa artiklar här och där så börjar vi också ändra i historien. Då skulle vi i rimlighetens namn också springa ned i källaren och klippa bort samma artikel i den aktuella tidningen. Det gör vi inte. 175 års publicerade tidningar får ligga orörda i vårt tidningsarkiv.
https://www.na.se/artikel/darfor-suddar-vi-inte-i-na-s-arkiv-det-har-ar-inte-vilken-samling-som-helst
Citera
2019-08-30, 09:35
Medlem
DreamTwisters avatar
Ur NA:
Citat:
Den 45-årige man som misstänks för Hjärstamordet har begärts häktad av åklagare. Mannen greps i en gryningsräd i tisdags och ska nu för tredje gången ställas inför häktningsdomaren.
Citat:
I tisdags morse greps mannen på nytt av polisens insatsstyrka. Nu anser åklagaren att misstankarna har stärkts. Han begärs häktad på sannolika skäl misstänkt för mord. Det är den högre misstankegraden.

Häktningsförhandlingen är inplanerad till 13.30 på fredagen. Enligt åklagarens häktningsframställan är mannen misstänkt för mord någon gång mellan 14 och 15 maj 2018 i Örebro.
https://www.na.se/artikel/misstankte-45-aringen-begars-haktad-for-hjarstamordet
Citera
2019-08-30, 09:36
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ingen vet var detta kan sluta för HD:s räkning. Det kan bli allt från skyddande av brottsling till att det är hon ensam som planerat och utfört mordet.
Om jag ska gissa så tror jag HD är anstiftare och SD utfört gärningen.
Det är en vild gissning från min sida som bygger på att jag tror att SD är desperat nu när han varken har LW eller HD kvar.
HD är ju förbannad på LW som ”tagit” hennes man från henne.
Och nu när SD ligger på sina bara knän och gråter och ber att HD ska ta honom tillbaka säger HD att en förutsättning är att LW likvideras. Att HD några dagar efter att hennes exman släpps från finkan efter att ha suttit misstänkt för mord på den som är anledningen till deras skilsmässa åker på resa ihop är helt skevt i min värld. HD är klar involverad. Desperata män gör desperata handlingar.
Eftersom det tydligen var HD som skrev in bröllopsdatum som den 14/5 (enligt strof, på Facebook?) så ville hon kanske få en nystart på äktenskapet och fira den dagen i fortsättningen. Men varför skrev hon in 2010?
Jag är mycket nyfiken på vilket datum hon skrev in att bröllopsdatumet var 14/5 2010.
Citat:
Nu bor HD ett stenkast från LW:s hem, hon kan se dit, och det är samma mast som hennes telefon är uppkopplad mot oavsett hon är hemma eller på mord/fyndplats
Planering!
Där har vi kanske hittat orsaken till att hon valde att flytta till det huset.
Ingen polis kan kontrollera hur mycket hon rör sig mellan sitt egna hem och LW:s.
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Jag håller med. Valet av plats tyder på att det var högst oplanerat.
Den exakta tidpunkten och platsen kan ha varit oplanerad.
Att det skulle ske var planerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in