Men snälla -Info-, är det du eller jag som läser svenska texter som F-n läser Bibeln?
Citat:
Citat:
Artikeln i China Daily visar också att Jimmie Åkesson var ute och cyklade igen beträffande Greta:
Citat:
Citat:
– Man kan så klart väcka medial uppmärksamhet och bli hyllad genom att åka segelbåt till Amerika, men – om man tänker efter – hur i hela friden skulle handeln och världsekonomin överleva en sådan omställning?
Hennes tilltag är inte ett föredöme, menar Åkesson.
– Om vi skulle ersätta alla flygtransporter av människor och varor med segelbåt. De negativa effekterna globalt är oöverskådliga, obeskrivliga. Hela världen skulle kollapsa.
Jag är inte ute efter att på något sätt försvara Jimmie Åkesson men på vilket sätt är han ute och cyklar?
1) "Man kan så klart väcka medial uppmärksamhet och bli hyllad genom att åka segelbåt till Amerika". Exakt, det är ju det Greta har gjort. Det är väl ingen som har förnekat att hon har fått både uppmärksamhet och hyllningar - i synnerhet inte Jimmie Å.
2) De negativa effekterna globalt är oöverskådliga, obeskrivliga. Hela världen skulle kollapsa. Se nedan.
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...nomin-kollapsa
Så här säger Greta om segelbåtsturen:
Citat:
"It's insane that a 16-year-old had to cross the Atlantic Ocean to make a stand on the climate crisis. This of course is not something I want everyone to do."
Vad då, "had to cross"? Who forced her, liksom? Hon var väl ganska känd redan innan. Att "everyone" inte kan åka omkring med segelfartyg i 40-miljonersklassen som sponsras av världsledande vinstdrivande företag faller liksom på sin egen orimlighet och borde inte ens behöva påpekas.
Hur som helst, så här skriver Malena i familjens bok från ett möte som hon, Greta och Svante hade med
forskaren Kevin Anderson och hans
forskarkollega Isak Stoddard på Uppsala universitet:
Citat:
"Isak och jag har räknat ut att rika länder som Sverige måste börja sänka sina utsläpp med minst 10-15 % per år, med start idag, för att vi år 2025 ska ha sänkt utsläppen med 75 %. Sen måste vi nå nollutsläpp år 2035 till 2040. Det innebär bland annat att flyg, sjöfart och alla transporter måste ner till noll."
1) Är det kanske sådana framtidsvisioner som Jimmie Åkersson relaterar till "kollaps"?
(Inga mer båtturer för Greta, inget tåg till påven, ingen elbil till Stockholms skärgård, inga mer importerade bananer eller ris, inga fjällvandringar. Ingen mer svensk exportindustri > inga skatteintäkter till sjukvård och skolor (men om ambulansresorna ändå ska ner till noll spelar det väl ingen roll.)
2) När Greta - och vår vän Iehs - ständigt pratar om hennes "forskare" är det kanske sådana som de här bägge radikala gentlemännen som avses. Al Gore är i alla fall ingen forskare och Michael Mann har skitit i det blå IPCC-skåpet så att stanken borde nå ända till er. (Johan Rockström är agronom och mig veterligen är Pär Holmgren inte forskare utan MP-politiker. Erika Bjerström är bara en lydig lakej och knappast heller "en av världens främsta forskare inom klimatologi".)
Är det för övrigt konstigt om Donald Trump inte är lika lockad av hennes framtidsvisioner som Greta själv?