Citat:
Ursprungligen postat av
lehs
Det handlar inte om religiositet utan om förtroende, på sätt och vis en motsats till skepticism. Och då skiljer jag på sund skepsis och ett maniskt ifrågasättande.
Vissa är mycket mer begåvade, tänk på Gausskurvan. När ett barn sjunger perfekt opera eller spelar virtuost piano så tvingas vi konstatera faktum, men när det handlar om mer okontrollerbar begåvning så finns utrymme för skepsis, men också för faktum. Barn och ungdomar kan vara mer begåvade än vad som är möjligt att överblicka eller konstatera för oss normalbegåvade i klockkurvans feta mittparti.
Det är inte elitism utan faktum. Vi normalbegåvade är vanliga av en anledning, vilken den nu är. I naturen handlar det om arvsanlag med framgång vad det gäller att hävda sig, försörja sig och fortplanta sig.
När man står inför en förmodad begåvning som man inte kan överblicka så finns två möjligheter, att förneka begåvningen eller att medvetet avstå från misslyckade försök att överblicka. Den som i stället lyfter upp den begåvade, lyssnar och försöker att förstå vad personen säger, kan bli upplyst från det enda möjliga perspektivet. Underifrån.
Miljontals människor lyssnar till Greta. Med olika framgång.
”Ett barn som sjunger perfekt opera”, jaha. Det tror jag på först när jag hör det. Kalla mig gärna ”manisk” i mitt ifrågasättande.
Jag tror inte heller att Gretas kunskaper är tillräckligt breda för att hon ska uttala sig tvärsäkert i så extremt komplicerade frågor som det framtida klimatet. Att hon är lika selektiv som du när hon väljer information gör inte heller att hon känns mer förtroendeingivande.
Kort sagt, hon skulle bli en urusel forskare med sitt svartvita tänkande och förutfattade åsikter. Men skrämma upp små barn med att de inte har någon framtid går tydligen bra.
Jag för min del lyssnar hellre på ett barn som sjunger opera än på någon som kommer dragandes med Keelingkurvan och Svante Arrhenius och vägrar att diskutera Climategates. Hellre falsksång än globalist- och undergångspropaganda.
Om sen Greta är större än ABBA och får mer Googlesökningar än Ingemar Stenmark betyder nog i slutändan just ... ingenting.