2019-08-30, 05:50
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Greta pa 1a sidan i China Daily

Framforallt diskuterar man miljon i Kina och mindre om klimatet.
Kina idag ar inte en industri nation. Jag tror Kinas ledning har sagt att 2044 kommer Kina att bli en normalt industriland.

http://www.chinadaily.com.cn/a/201908/30/WS5d687672a310cf3e35568b86.html

Det var en bra artikel.

Med bara några ord har hon totalt pulveriserat Trump, och även insett sin egen litenhet.

Det vore kul att få veta vad hon skall göra den närmaste månaden.
2019-08-30, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Det handlar inte om religiositet utan om förtroende, på sätt och vis en motsats till skepticism. Och då skiljer jag på sund skepsis och ett maniskt ifrågasättande.

Vissa är mycket mer begåvade, tänk på Gausskurvan. När ett barn sjunger perfekt opera eller spelar virtuost piano så tvingas vi konstatera faktum, men när det handlar om mer okontrollerbar begåvning så finns utrymme för skepsis, men också för faktum. Barn och ungdomar kan vara mer begåvade än vad som är möjligt att överblicka eller konstatera för oss normalbegåvade i klockkurvans feta mittparti.

Det är inte elitism utan faktum. Vi normalbegåvade är vanliga av en anledning, vilken den nu är. I naturen handlar det om arvsanlag med framgång vad det gäller att hävda sig, försörja sig och fortplanta sig.

När man står inför en förmodad begåvning som man inte kan överblicka så finns två möjligheter, att förneka begåvningen eller att medvetet avstå från misslyckade försök att överblicka. Den som i stället lyfter upp den begåvade, lyssnar och försöker att förstå vad personen säger, kan bli upplyst från det enda möjliga perspektivet. Underifrån.

Miljontals människor lyssnar till Greta. Med olika framgång.

”Ett barn som sjunger perfekt opera”, jaha. Det tror jag på först när jag hör det. Kalla mig gärna ”manisk” i mitt ifrågasättande.

Jag tror inte heller att Gretas kunskaper är tillräckligt breda för att hon ska uttala sig tvärsäkert i så extremt komplicerade frågor som det framtida klimatet. Att hon är lika selektiv som du när hon väljer information gör inte heller att hon känns mer förtroendeingivande.

Kort sagt, hon skulle bli en urusel forskare med sitt svartvita tänkande och förutfattade åsikter. Men skrämma upp små barn med att de inte har någon framtid går tydligen bra.

Jag för min del lyssnar hellre på ett barn som sjunger opera än på någon som kommer dragandes med Keelingkurvan och Svante Arrhenius och vägrar att diskutera Climategates. Hellre falsksång än globalist- och undergångspropaganda.

Om sen Greta är större än ABBA och får mer Googlesökningar än Ingemar Stenmark betyder nog i slutändan just ... ingenting.
2019-08-30, 06:07
Medlem
Citat:
Greta fokuserar på Parisavtalet som alla länder skrivit under. Om alla länder följer sina åtaganden, vilket Kina gör, så tror man att utvecklingen är under kontroll.

Parisavtalet är utsatt för attacker av samma intressen som förringar klimatvetenskapen. Taktiken är att förtal ska leda till minskad auktoritet. Det finns faktiskt intressen som försöker hindra varje tillstymmelse till uppbromsning. Det är som att sitta i en bil på väg i hög fart mot en vägg men när du försöker bromsa märker du att det sitter en självmördare i bilen som försöker få in foten under bromspedalen.

Vilka är ”man” som tror att utveckligen är under kontroll om följer Parisavtalet? Samma ”man” som höjde Kyotoprotokollet till skyarna?

Seriöst intresserad av ett svar då min uppfattning är att det framför allt handlar om politikerna som skrev under det. Däremot anser fd NASA-chefen att det är otillräckligt (enligt Malenas bok iaf), professor Lennart Bengtsson likaså. Personer som räknat på det i sann naturvetenskaplig anda.

Att Kina kan och vill följa det är väl inte så konstigt med deras generösa villkor
2019-08-30, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta sa i kvällens Rapport, att det är bara för henne att sluta, om hon vill sluta!

Med andra ord vill Greta tillbakavisa, att hon är uppbunden och menar att hon är fri att handla, som hon vill!

Greta behöver inte avtala om rabatterat eller gratis boende i förväg. Tycker hon att boendet blir för dyrt, kan hon gång för gång fråga om detta, mot att hon spelar för gästerna och/eller blir fotad/filmad på hotellet. En liten musiktjej fick helt gratis vara en hel vecka med sin familj på ett verkligt påkostat femstjärnigt lyxhotell i USA just på så vis!

Greta kan också göra som en månastronaut Alan Bean har gjort och sälja signerade foton och signerade teckningar/målningar och/eller även egna musikinspelningar, och ändå vara oberoende!

Men det är väl ändå inte Greta själv som sköter hotellbokningar och förhandlar om småsaker som priser? Hon har ju fullt upp med att rädda världen?
2019-08-30, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Men det är väl ändå inte Greta själv som sköter hotellbokningar och förhandlar om småsaker som priser? Hon har ju fullt upp med att rädda världen?
Jag gissar att det är Svante som är manager och fixare, som han länge varit för Malena.

https://www.youtube.com/watch?v=YcyR5BbDlRc
https://www.youtube.com/watch?v=B2fn0Nm6Leg

Greta är förstås inte bäst på allt, men barn kan.
2019-08-30, 07:22
Medlem
Citat:
Jag gissar att det är Svante som är manager och fixare, som han länge varit för Malena.

https://www.youtube.com/watch?v=YcyR5BbDlRc
https://www.youtube.com/watch?v=B2fn0Nm6Leg

Greta är förstås inte bäst på allt, men barn kan.

Greta är precis så stor som mediebossarna tillåter henne att vara.
2019-08-30, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det bästa förslaget på hur Greta™ skall finansiera sig själv och sitt entourage är att hon kan spela och sjunga för de andra hotellgästerna. Jag tror nog att hennes turné är liiite bättre planerad och finansierad.
2019-08-30, 08:01
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det bästa förslaget på hur Greta™ skall finansiera sig själv och sitt entourage är att hon kan spela och sjunga för de andra hotellgästerna. Jag tror nog att hennes turné är liiite bättre planerad och finansierad.
Undrar vad hon kan för sånger? -En liten båt blir ofta våt om magen när det stänker...
2019-08-30, 08:04
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Återigen har jag dragit slutsatsen att det hade funnits bättre sätt att sköta resan till USA på.

Den här artikeln som svensk0kina länkade till ovan visar på ett pedagogiskt sätt varför segelbåtsfärden över Atlanten var en PR-mässig fullsträff. Kolla vilken inledning:

Citat:
Swedish teen activist sails across Atlantic for UN climate meeting

Teenage climate activist Greta Thunberg sailed into New York Harbor on Wednesday in a zero-carbon emissions vessel, completing her nearly 14-day journey from England to take part in a United Nations climate meeting.

The 16-year-old Swedish schoolgirl, who set sail from Plymouth, England, on Aug 14, was greeted by cheers, chants and singing as her silver sailboat, the Malitzia II, cruised past the Statue of Liberty through choppy waves and rain to drop anchor in Manhattan's yacht harbor.

- - -

Thunberg made her trans-Atlantic journey carbon emission-free by traveling on the 18.3-meter yacht, which is equipped with solar panels and underwater turbines that produce electricity onboard, along with a large black sail carrying the message: "Unite behind the science."

http://www.chinadaily.com.cn/a/201908/30/WS5d687672a310cf3e35568b86.html

Det är väl sällan det är så här klockrent. Här trycker de verkligen ut att Greta reser helt CO2-fritt. Får man med det här budskapet i artikel efter artikel så gör det intryck. Speciellt på nya människor som inte är så insatta i Greta ännu.

Det enda som skulle kunna upphäva effekten är om media startar ett drev mot henne och exempelvis lyfter fram stort att en besättning flögs till USA + en massa annat, men i dagsläget finns det inga tecken på det. Media är i dagsläget på Gretas sida.
2019-08-30, 08:16
Moderator
-Info-s avatar
Artikeln i China Daily visar också att Jimmie Åkesson var ute och cyklade igen beträffande Greta:

Citat:
– Man kan så klart väcka medial uppmärksamhet och bli hyllad genom att åka segelbåt till Amerika, men – om man tänker efter – hur i hela friden skulle handeln och världsekonomin överleva en sådan omställning?

Hennes tilltag är inte ett föredöme, menar Åkesson.

– Om vi skulle ersätta alla flygtransporter av människor och varor med segelbåt. De negativa effekterna globalt är oöverskådliga, obeskrivliga. Hela världen skulle kollapsa.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rAbGK3/akessons-kanga-till-greta-da-skulle-varldsekonomin-kollapsa

Så här säger Greta om segelbåtsturen:

Citat:
"It's insane that a 16-year-old had to cross the Atlantic Ocean to make a stand on the climate crisis. This of course is not something I want everyone to do."
2019-08-30, 08:27
Moderator
-Info-s avatar
Vem är det som är klokast?:

Hur löser vi klimatproblemen?:

Greta Thunberg : Vi ska lyssna på forskarna och vetenskapen!
Donald Trump : Vilka klimatproblem?
Jair Bolsonaro : Ät och bajsa mindre!

Källa: https://www.aftonbladet.se/ledare/a/BRqEml/greta-thunberg-kan-vacka-jair-och-trump
2019-08-30, 08:40
Medlem
KuReLuBs avatar
Nu vill vi se kineserna i segelbåtar hädanefter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in