2019-08-30, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Greta är precis så stor som mediebossarna tillåter henne att vara.
Men det är bara anonyma kritiker på Flashback som ser det?

De visa och välinformerade ser i Greta en av få personer som ännu inte stoppats av lobbyisterna och deras nyttiga idioter. Som ser i Greta någon som fortfarande kan sprida information om att människan de sista hundra åren bäddat för en framtida klimatkatastrof. Och sprida information om att trots att alla insatta vet att det redan använts alltför mycket fossila bränslen, så fortsätter vi att använda mer för varje år. Som ett kollektivt självmord. Tack vare såna som dig.

Du är helt vilse och borde förstå att lyfta upp Greta istället för att försöka dra ner henne i din skit.
Senast redigerad av lehs 2019-08-30 kl. 09:13.
2019-08-30, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Vilka är ”man” som tror att utveckligen är under kontroll om följer Parisavtalet? Samma ”man” som höjde Kyotoprotokollet till skyarna?

Seriöst intresserad av ett svar då min uppfattning är att det framför allt handlar om politikerna som skrev under det. Däremot anser fd NASA-chefen att det är otillräckligt (enligt Malenas bok iaf), professor Lennart Bengtsson likaså. Personer som räknat på det i sann naturvetenskaplig anda.

Att Kina kan och vill följa det är väl inte så konstigt med deras generösa villkor

Nu fick Kina undantag for att det inte ar ett industriland, malet ar 2044.

Nu har forskare fran Harvard (USA) och Kina toppunivesitet skrivit en artikel i Nature en erkand tidskrift att Kina CO2 kommer troligen att na sitt max mellan 2021 och 2025 och darefter sjunka.

Dom har matt utslappen i 50 av Kinas storsta stader fran 2006 till 2016 och har jamfort dessa med GDP i staderna. Denna kurva har samma tendens som man har sett i industrilander. Att nar ett land startar sin industri okar utslappen men nar man nar ett ekomiskt valmaende kommer utslappen att minska.
2019-08-30, 09:09
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vem är det som är klokast?:

Hur löser vi klimatproblemen?:

Greta Thunberg : Vi ska lyssna på forskarna och vetenskapen!
Donald Trump : Vilka klimatproblem?
Jair Bolsonaro : Ät och bajsa mindre!

Källa: https://www.aftonbladet.se/ledare/a/BRqEml/greta-thunberg-kan-vacka-jair-och-trump
Börja med att lösa miljöproblemen
2019-08-30, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Men det är bara anonyma kritiker på Flashback som ser det?

De visa och välinformerade ser i Greta en av få personer som ännu inte stoppats av lobbyisterna och deras nyttiga idioter. Som ser i Greta någon som fortfarande kan sprida information om att människan de sista hundra åren bäddat för en framtida klimatkatastrof. Och sprida information om att trots att alla insatta vet att det redan använts alltför mycket fossila bränslen, så fortsätter vi att använda mer för varje år. Som ett kollektivt självmord. Tack vare såna som dig.

Du är helt vilse och borde förstå att lyfta upp Greta istället för att försöka dra ner henne i din skit.

Trams, du är avundsjuk för att det inte vara du som fick åka ut och segla på Atlanten, men projicerar ilskan mot andra som inte har blivit förförda och lurade av Greta och hennes sekt.
2019-08-30, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faurgir
Har Greta någon superplan hur hon ska stoppa bränder i Amazonas och "tipping point"? Varför hör man inget om hur 1000 tals aktivister agerar på plats? Eller sitter de bara bakom sina skärmar och taggar?

Greta ger blanka farao i miljöproblem så länge de inte bekvämt kan bakas in i hennes klimat-narrativ och hennes kampanj.
2019-08-30, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faurgir
Har Greta någon superplan hur hon ska stoppa bränder i Amazonas och "tipping point"? Varför hör man inget om hur 1000 tals aktivister agerar på plats? Eller sitter de bara bakom sina skärmar och taggar?
Gretas planer handlar nog mest om att föra ut klimatvetenskapens rön, att vi förändrar klimatet drastiskt genom att använda fossila bränslen och att vi trots att vi vet detta fortsätter att öka utsläppen år från år. I stället för att följa det Parisavtal som alla länder undertecknat men få länder lever upp till.

Någon egen forskning eller egna planer tror jag inte att hon har ambition till för närvarande.

Som ingen kan undgå att se så blir alla som för fram det budskap som Greta för fram kontroversiella och ifrågasatta för att det inte ska kunna föras ut till allmänheten hur galet samhället agerar.

Det saknas helt ansvar för den framtid som Greta och hennes generation ska ta över.
Senast redigerad av lehs 2019-08-30 kl. 09:46.
2019-08-30, 09:42
Medlem
Citat:
Den här artikeln som svensk0kina länkade till ovan visar på ett pedagogiskt sätt varför segelbåtsfärden över Atlanten var en PR-mässig fullsträff. Kolla vilken inledning:

Det är väl sällan det är så här klockrent. Här trycker de verkligen ut att Greta reser helt CO2-fritt. Får man med det här budskapet i artikel efter artikel så gör det intryck. Speciellt på nya människor som inte är så insatta i Greta ännu.

Det enda som skulle kunna upphäva effekten är om media startar ett drev mot henne och exempelvis lyfter fram stort att en besättning flögs till USA + en massa annat, men i dagsläget finns det inga tecken på det. Media är i dagsläget på Gretas sida.

Betyder det att om jag hittar en artikel som är negativt inställd till Gretas resa så är det bevis för att den har varit katastrof, eller funkar det annorlunda åt andra hållet? Jag frågar som jag gjorde tidigare ser du verkligen klarsynt på det här?

Jag trodde man beräknade hur bra pr mässigt man gjort det på hur folk tagit emot informationen men du anser alltså att om en tidning skriver positivt om en så är det automatiskt en succe? För du ska väl inte ändra dig nu det här över var ju så pedagogiskt och bra förklarat.. Du kanske trodde PR stog för paper relations och betyder hur bra relation man har till nyhetstidningar?

Finns inga tecken på att media lyft fram att Gretas resa var katastrof miljömässigt? Om jag hittar ett tecken håller du käften då? För det finns massa men man måste öppna ögonen och inse att man tillhör den där gruppen "Vi som stödjer Greta oavsätt vad hon gör" så kanske man vaknar till liv och kan bli lite mer objektiv samt ta in information trots att den informationen inte nödvändigtvis stödjer sitt egna tankesätt..
Senast redigerad av smultronkungen2 2019-08-30 kl. 09:58.
2019-08-30, 09:44
Medlem
Citat:
Nej. Det är standard att grovindela människor i dessa tre grupper när man (på enklast möjliga sätt) ska redovisa deras åsikter (för/emot något). Används överallt. T.ex:

Diagram - Svenska folkets åsikter om EU (från DN)

Det är visserligen en förenkling, men det är likväl oerhört vanligt. Fast detta känner du väl redan till? Känns ju nästan som om du försöker trolla med mig.

Tillägget "De kommer alltid att vara emot Greta vad hon än gör, så de är egentligen irrelevanta." är givetvis mitt tillägg baserat på vad jag läst på t.ex nätet. Det rör sig om människor som är ganska eller väldigt starka i sin övertygelse och ändrar inte åsikt lätt. Ofta högermänniskor. En resa från höger --> mer vänster gör de inte i första taget. Greta uppfattas av dem som ett vänsterfenomen. Många av dem är klimatskeptiker/klimatförnekare. Inte alla dock.

Ja. Se ovan.

Det här att dela upp människor i tre grupper är en grov förenkling. I verkligheten är det fråga om ett spektrum med åsikter. Det kommer alltså alltid att finnas folk på marginalen som kan hoppa mellan olika huvudåsikter. Men i stort är det som jag skrev ovan. Folk som starkt bestämt sig för något ändrar inte åsikt lättvindigt. De som är mer tveksamma kan givetvis byta åsikt.

Nej. Positivt inställda människor ska informeras och uppmuntras till aktiviteter, eller till att övertyga andra. Hjälpa till på olika sätt, om de kan. De är aldrig irrelevanta för Greta.

Eller så kan du fråga dig så här. Är kärnväljare till ett parti irrelevanta för partiets partiledare?

Jag vet inte. Varför är de inte med här heller?:

Diagram - Svenska folkets åsikter om EU (från DN)

Ja okej. Testa var lite mer opartisk nästa gång du gör en lista och gör precis det nämligen
1.för
2.emot
3.neutral

Istället för att blanda in dina idiotiska referenser för att dumförklara folk.
2019-08-30, 09:45
Medlem
Men snälla -Info-, är det du eller jag som läser svenska texter som F-n läser Bibeln?

Citat:
Citat:
Artikeln i China Daily visar också att Jimmie Åkesson var ute och cyklade igen beträffande Greta:

Citat:
Citat:
– Man kan så klart väcka medial uppmärksamhet och bli hyllad genom att åka segelbåt till Amerika, men – om man tänker efter – hur i hela friden skulle handeln och världsekonomin överleva en sådan omställning?

Hennes tilltag är inte ett föredöme, menar Åkesson.

– Om vi skulle ersätta alla flygtransporter av människor och varor med segelbåt. De negativa effekterna globalt är oöverskådliga, obeskrivliga. Hela världen skulle kollapsa.

Jag är inte ute efter att på något sätt försvara Jimmie Åkesson men på vilket sätt är han ute och cyklar?

1) "Man kan så klart väcka medial uppmärksamhet och bli hyllad genom att åka segelbåt till Amerika". Exakt, det är ju det Greta har gjort. Det är väl ingen som har förnekat att hon har fått både uppmärksamhet och hyllningar - i synnerhet inte Jimmie Å.

2) De negativa effekterna globalt är oöverskådliga, obeskrivliga. Hela världen skulle kollapsa. Se nedan.

Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...nomin-kollapsa

Så här säger Greta om segelbåtsturen:

Citat:
"It's insane that a 16-year-old had to cross the Atlantic Ocean to make a stand on the climate crisis. This of course is not something I want everyone to do."

Vad då, "had to cross"? Who forced her, liksom? Hon var väl ganska känd redan innan. Att "everyone" inte kan åka omkring med segelfartyg i 40-miljonersklassen som sponsras av världsledande vinstdrivande företag faller liksom på sin egen orimlighet och borde inte ens behöva påpekas.

Hur som helst, så här skriver Malena i familjens bok från ett möte som hon, Greta och Svante hade med forskaren Kevin Anderson och hans forskarkollega Isak Stoddard på Uppsala universitet:

Citat:
"Isak och jag har räknat ut att rika länder som Sverige måste börja sänka sina utsläpp med minst 10-15 % per år, med start idag, för att vi år 2025 ska ha sänkt utsläppen med 75 %. Sen måste vi nå nollutsläpp år 2035 till 2040. Det innebär bland annat att flyg, sjöfart och alla transporter måste ner till noll."

1) Är det kanske sådana framtidsvisioner som Jimmie Åkersson relaterar till "kollaps"?

(Inga mer båtturer för Greta, inget tåg till påven, ingen elbil till Stockholms skärgård, inga mer importerade bananer eller ris, inga fjällvandringar. Ingen mer svensk exportindustri > inga skatteintäkter till sjukvård och skolor (men om ambulansresorna ändå ska ner till noll spelar det väl ingen roll.)

2) När Greta - och vår vän Iehs - ständigt pratar om hennes "forskare" är det kanske sådana som de här bägge radikala gentlemännen som avses. Al Gore är i alla fall ingen forskare och Michael Mann har skitit i det blå IPCC-skåpet så att stanken borde nå ända till er. (Johan Rockström är agronom och mig veterligen är Pär Holmgren inte forskare utan MP-politiker. Erika Bjerström är bara en lydig lakej och knappast heller "en av världens främsta forskare inom klimatologi".)

Är det för övrigt konstigt om Donald Trump inte är lika lockad av hennes framtidsvisioner som Greta själv?
2019-08-30, 09:48
Medlem
Citat:
Vem är det som är klokast?:

Hur löser vi klimatproblemen?:

Greta Thunberg : Vi ska lyssna på forskarna och vetenskapen!
Donald Trump : Vilka klimatproblem?
Jair Bolsonaro : Ät och bajsa mindre!

Källa: https://www.aftonbladet.se/ledare/a/BRqEml/greta-thunberg-kan-vacka-jair-och-trump

Ju mer förenklat, desto dummare

Var det inte förresten du som delade upp mänskligheten i tre distinkta grupper beroende på vår inställning till Greta och hade folkomröstningar om Euro som modell: Ja - Nej - Vet inte.
2019-08-30, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Greta pa 1a sidan i China Daily

Framforallt diskuterar man miljon i Kina och mindre om klimatet.
Kina idag ar inte en industri nation. Jag tror Kinas ledning har sagt att 2044 kommer Kina att bli en normalt industriland.

http://www.chinadaily.com.cn/a/201908/30/WS5d687672a310cf3e35568b86.html

Tack "svensk0kina", roligt att få input även från andra håll än de gamla vanliga!

Här kommer en annan intressant artikel från en Kina-expert:

https://kvartal.se/artiklar/jag-tvivlar-inte-pa-klimatkrisen-men-jag-tvivlar-pa-mediabilden/

Citat:
Miljön är i Sverige ofta en abstrakt fråga. Men när problemen går över en gräns blir de väldigt konkreta. Jag får astma, bronkit och tidvis är jag så nedsatt att det blir en ansträngning att gå till köket. Sedan 2004 har Kina haft störst globalt fotavtryck i klimatet och står för cirka en tredjedel av världens koldioxidutsläpp och vad värre är att det verkade öka under 2018.

Medelkinesen släpper nu med råge ut mer än medelsvensken.

En gränslös marknadsleninistisk politik har skapat Kinas nya städer, snabbtåg och motorvägar: På två år konsumerade Kina mer cement än vad USA använde under hela 1900-talet.

Samma överkapacitet finns i kolindustrin, som driver stålverken. Kol står för i dagsläget 60 procent av Kinas energi. Bara Kinas kol står för mer utsläpp är vad Europa, Afrika och Latinamerika släpper ut totalt tillsammans.[2]

Våren 2013 flyttade jag och min fru till Stockholm.

Vi läser under gapflabb nyhetslarm om luftföroreningar i Stockholm. Tidningen intervjuar oroliga föräldrar som vill flytta barnen från den smutsiga storstaden. Ibland är verkligen allt relativt.

För efter två månader i Stockholms rena luft märker vi stora förbättringar.

*
Men klimatfrågan idag börjar och slutar med Kina. Jag skrev då: Har man ingen Kinastrategi för sitt klimatarbete, ja då har man ingen strategi överhuvudtaget.
2019-08-30, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
När Greta - och vår vän lehs - ständigt pratar om hennes "forskare" är det kanske sådana som de här bägge radikala gentlemännen som avses. Al Gore är i alla fall ingen forskare och Michael Mann har skitit i det blå IPCC-skåpet så att stanken borde nå ända till er. (Johan Rockström är agronom och mig veterligen är Pär Holmgren inte forskare utan MP-politiker. Erika Bjerström är bara en lydig lakej och knappast heller "en av världens främsta forskare inom klimatologi".)
Eftersom du nämner mig. Det finns många forskare som inte stöder Gretas version utan har andra åsikter om det ena eller det andra, men klimatforskningen stöder Gretas version. Alltså inte enskilda personers tyckande, utan de publicerade forskningsresultat som anses hålla måttet.

Och du kan lämna IPCC utanför och bara se till de oberoende forskningsrapporter som granskats och publicerats. Du kommer inte att hitta en artikel som motsäger:
.
  • människan har höjt koldioxidhalten från 280 till 410 ppm
  • koldioxiden i atmosfären reglerar den globala medeltemperaturen
  • ökningen av den globala medeltemperaturen accelererar allt snabbare
  • vi använder mer fossila bränslen för varje år

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här