2019-08-28, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Det är inte att jag inte kan känna utan det är att andra som skriver knappast personligen kan vara berörda till den grad att det motiverar sida upp och sida ned av dylik affekterad pseudoempati.

Tråden borde handla om fakta och inte känslor.
Det finns inga fakta längre. Inte något alls har kommit ut. Så då skriver vi av oss lite. Du kan scrolla förbi.
Citera
2019-08-28, 20:47
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det finns inga fakta längre. Inte något alls har kommit ut. Så då skriver vi av oss lite. Du kan scrolla förbi.

Ja, det kan jag göra. Jag kan också kommentera all schmaltz.
Citera
2019-08-28, 23:58
Medlem
Citat:

Kan man som klasskamrat och vän fortsätta vara vän med en mördare? De flesta som var vän med JL kände ju också Peter. Hur ska det gå ihop?

Jag antar att JL och evtl föräldrarna kommer att leva med ny identitet långt från Danderyd.
Peters och JLs f.d. vänner kommer troligen aldrig se JL igen.

Men jag är rädd att deras vänner kommer att ha svårt att lita på någon överhuvudtaget, när ens gode vän är kapabel att göra något så ofattbart utan någon som helst förvarning.
Citera
2019-08-29, 00:48
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Själv kan jag inte förstå hur man kan omvandla "att JL kan ha varit allvarligt psykiskt störd" vid handlingen, och koppla ihop det med något inom autismspektrat. En psykisk störning är just en störning inte en diagnos. Familjen Plax har en lång svår tid framför sig. Likaså JLs familj - men JLs familj har fortfarande sin son i livet, som du säger. En tragedi är vad detta är.

Jag misstänker att JL kommer diagnostiseras som:

Paranoid schitzofren med narcissistisk/psykopatisk personlighetsstörning och ev autismspektrumdiagnos kanske även bokstäver.

Varför narcissist? Han önskade att stå i centrum och få uppmärksamhet. Annars hade han inte ringt och uppgivit det som skrivits. Psykopatiska drag? Det verkar inte funnits några direkta känslor inblandade om man hugger sin bästa vän med yxa.

Paranoid schitzofren är en ren gissning har mött på detta innan det kan ha debuterat inom någon vecka innan.

Vet man hur det var med droger etz?
Är inte ovanligt att psykossjukdomar debuterar och manifesteras om man röker på och tar andra kemiska preparat samtidigt.
Citera
2019-08-29, 17:20
Medlem
Pytte69s avatar
Kan berätta pappan till JL öppnat sin Facebook profil igen 🙄
Citera
2019-08-30, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Fakta
Jag antar att JL och evtl föräldrarna kommer att leva med ny identitet långt från Danderyd.
Peters och JLs f.d. vänner kommer troligen aldrig se JL igen.

Men jag är rädd att deras vänner kommer att ha svårt att lita på någon överhuvudtaget, när ens gode vän är kapabel att göra något så ofattbart utan någon som helst förvarning.
Ny identitet? Det är inte så lätt att få. Men nytt namn är i princip ett måste. När åtal väcks och namnet blir offentligt så blir JL lättgooglad. Och det kommer för all framtid ligga honom i fatet.

Hur tänkte han egentligen? Var det värt att förstöra sitt liv och två familjers framtid för detta?
Citera
2019-08-31, 13:49
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ny identitet? Det är inte så lätt att få. Men nytt namn är i princip ett måste. När åtal väcks och namnet blir offentligt så blir JL lättgooglad. Och det kommer för all framtid ligga honom i fatet.

Hur tänkte han egentligen? Var det värt att förstöra sitt liv och två familjers framtid för detta?

Han tänkte inte. Blir väl en RPU av vad jag förstår.
Ville han bliven Hannibal Lecter.
Citera
2019-08-31, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Han tänkte inte. Blir väl en RPU av vad jag förstår.
Ville han bliven Hannibal Lecter.
Han måste ha analyserat konsekvenserna. Listat potentiella offer, valt ut mordplats, handlat verktyg som vapen, ringt kompisar. Det var välplanerat. Märkligt att han genomförde det. En människa han tyckte om. Så otroligt märkligt.
Citera
2019-08-31, 14:47
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Han måste ha analyserat konsekvenserna. Listat potentiella offer, valt ut mordplats, handlat verktyg som vapen, ringt kompisar. Det var välplanerat. Märkligt att han genomförde det. En människa han tyckte om. Så otroligt märkligt.

Var det en schizofren psykos så kan det finnas inslag av röster som styrt honom i handlandet.

Ställde frågan till en schitzofren person om de röster hen hörde i sina psykoser bad de sade.

Det vill du inte veta blev svaret. Det handlade om våldshandlingar iaf. Personen käkar maxdos klozapin
Citera
2019-09-02, 18:38
Medlem
Citat:
Var det en schizofren psykos så kan det finnas inslag av röster som styrt honom i handlandet.

Ställde frågan till en schitzofren person om de röster hen hörde i sina psykoser bad de sade.

Det vill du inte veta blev svaret. Det handlade om våldshandlingar iaf. Personen käkar maxdos klozapin
Nej, nån psykos hade han inte. Detta var planerat sen ett bra tag. Jag kan sätta en ganska stor slant på det.
Frågan är då om en schizofren person kan planera på det viset under en psykos och med röster. Håller det på i veckor? Är man så verklighetsfrånvänd att man kan utföra en sån här sak, planera under en tid och dessutom verka vara fullständigt normal utifrån sett?
Citera
2019-09-02, 18:47
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Jag misstänker att JL kommer diagnostiseras som:

Paranoid schitzofren med narcissistisk/psykopatisk personlighetsstörning och ev autismspektrumdiagnos kanske även bokstäver.

Här garderas det med kryss, det är tydligt det! Schizofreni är en psykisk sjukdom, narcissistisk personlighetsstörning är just en personlighetsstörning och autism en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Psykopati är som jag påpekat tidigare inte en diagnos i sig utan ett mer lösligt begrepp i psykiatriska sammanhang ehuru i regel brukar avses antisocial personlighetsstörning. "Bokstäver" är bokstäver och ingen diagnoskategori i sig. Lol.

Citat:
Varför narcissist? Han önskade att stå i centrum och få uppmärksamhet. Annars hade han inte ringt och uppgivit det som skrivits. Psykopatiska drag? Det verkar inte funnits några direkta känslor inblandade om man hugger sin bästa vän med yxa.

Önskan att stå i centrum är inte entydigt detsamma som narcissism. Brist på känslor eller snarare brist på empati är ett stigma för nästa samtliga former av personlighetsstörningar.

Citat:
Paranoid schitzofren är en ren gissning har mött på detta innan det kan ha debuterat inom någon vecka innan.

Vet man
Är inte ovanligt att psykossjukdomar debuterar och manifesteras om man röker på och tar andra kemiska preparat samtidigt.

Personlighetsstörningar och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar uppkommer inte av att individen "rökt på"; här finns ett betydande inslag av genetiska faktorer. Psykos är ett psykiatrisk tillstånd som kan vara av övergående art, återkommande eller ihållande beroende på diagnostyp.

"[R]en gissning" är ungefär det rätta uttrycket...
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-09-02 kl. 19:14.
Citera
2019-09-03, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pytte69
Kan berätta pappan till JL öppnat sin Facebook profil igen 🙄
Pappan till JL? Har han ens haft facebook? Kan du länka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in