2019-08-07, 20:34
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är ju ofta så att dessa som tjatar om bög etc, själva är smygbögar. Inget ont i det. Men tjatigt i tråden.
Ang häktningen säger man i dagens artikel i AB att häktningen var just för att han inte skulle begå fler dåd:

Ja, han hade tillhyggen för de flesta ändamål med sig vad jag förstått. Å andra sidan fick han tydligen spader efter dådet och anmälde sig själv vilket tyder på viss vekhet. Var motivet så luddigt att han bara ville testa mord kan han nog ha fått lystmätet tillfredställt för all framtid. Mysko historia. Tyckte först det hela påminde om Johnny Hronhistorien 1995 men det var uppenbarligen fel.
Citera
2019-08-07, 20:35
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boxlunch
Går rykten om att han är homosexuell.

Han kan fått vara tvåkönad i mina ögon, spelar ingen som helst roll då missfostret till mördare planerade att mörda en annan vän först som inte svarade på samtalet.

BO blev andra alternativet och råkade svara i telefonen, så motiv och sexuell läggning kan vi nog helt utesluta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJenpa/uppgifter-tonaringen-planerade-forst-att-doda-en-annan-van

Citat:
Tonåringen i Sollentuna ”kände för att döda någon” efter att ha kollat på mordfilmer.

Han ringde först en vän, hans första tilltänkta offer, utan att få tag på honom.

Därefter kontaktade han 16-åriga Peter Plax, som svarade på mobilsamtalet.
Citera
2019-08-07, 20:35
Medlem
TheTricksters avatar
Mordmotivet ska kanske sökas i tvångssyndrom. Det är tyvärr vanligt att svåra tvångstankar handlar om mycket otrevliga saker, inte sällan mord.

https://www.theatlantic.com/health/archive/2013/11/obsessive-thoughts-a-darker-side-of-ocd/281260/
Citera
2019-08-07, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nej jag tror inte för en sekund på det. Jag tror att han dels är störd och farlig redan till att börja med och jag tror att han har kollat mordfilmer pga att han har haft fantasier om det.

Du kan ju inte tro på vad en rubbad person har för förklaringar och hur denne rationaliserar sitt brott.

IS handlar om helt andra saker.

Vi får la se! Vi får återkomma och se vem som har rätt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Ja, han hade tillhyggen för de flesta ändamål med sig vad jag förstått. Å andra sidan fick han tydligen spader efter dådet och anmälde sig själv vilket tyder på viss vekhet. Var motivet så luddigt att han bara ville testa mord kan han nog ha fått lystmätet tillfredställt för all framtid. Mysko historia. Tyckte först det hela påminde om Johnny Hronhistoroen 1995 men det var uppenbarligen fel.
Vekhet? Då borde han ju åtminstone varit ledsen när han larmade. Men enligt utsago var han iskall både i samtalet och när han vinkade in första polispatrullen och visade dom var Peter låg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StolthetHV71
Ja, inte omöjligt att det fanns fler på den eventuella listan. Så om inte heller PP hade svarat kunde det ju lika gärna vara en annan kille som stått i GM mördarbana.

Eftersom någon inte svarade så kan man
kanske anta att han inte hade helt valt ut vem som skulle bli dödad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boxlunch
Går rykten om att han är homosexuell.

Mer konkret än så. Har vi kvitto på någon fysisk/psykisk tortyr på hemmaplan? Mobbad i skolan? Eller har vi en tvättäkta Michael Myers i rampljuset skapad av ren ondska?
Citera
2019-08-07, 20:37
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du läste inte vad jag skrev? Jag skrev alltså...om vi går 20-25 år tillbaka i tiden...

Då finns det ännu fler unge man. Du läste inte resten jag skrev eller? Det var borttaget i ditt citat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insurance
Mer konkret än så. Har vi kvitto på någon fysisk/psykisk tortyr på hemmaplan? Mobbad i skolan? Eller har vi en tvättäkta Michael Myers i rampljuset skapad av ren ondska?

Mer en Jeffrey Dahmer.
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nej, den blir inte hemligstämplad. Jag har kollat andra trådar med mördare i den åldern och då har FUP:en varit offentlig.

OK tack för info. Då ser jag fram emot FUP.

Om 16-årige JL verkligen haft som motiv att ”uppleva hur det är att döda någon” och därför planerat och genomfört detta, är han nog mycket svårt psykiskt sjuk/störd.

Finns andra motiv är det kanske nog mer hans problemlösning som är helt vansinnig.
Antagligen mer förändringsbart på lång sikt med hjälp av vård och terapi.

Tycker faktiskt det varit rätt många skrämmande fall på senare år av väldigt störda mördare med motiv att de ”velat uppleva känslan av att döda”.
Mycket obehagliga fall som ger vibbar av seriemördare i vardande.
Undrar om detta är något som ökat i samhället eller om de bara avslöjas lättare och tidigare?
Senast redigerad av Solglittret 2019-08-07 kl. 20:40.
Citera
2019-08-07, 20:38
Medlem
Arkiaters avatar
Hur kan det svenska rättsväsendet hantera mördaren? P g a låg ålder kan han ju max dömas till 4 års sluten ungdomsvård, då fängelse inte blir aktuellt för en så pass ung person. Men denne kille kommer ju vara mist lika farlig när han släpps ut efter 4 år. Sluten psykiatrisk vård tillsvidare skulle nog vara ett bättre alternativ.
Citera
2019-08-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Detta ger allt en annan dimension och blir än hemskare för PP föräldrar och för inte tala om nummer 1 på listan eller nummer 3 någonstans kommer denna lista till ytan. Nummer 1 kommer troligen flyta upp och berätta att jag blev uppringd klockan xx men svarade inte och jag lever tack vare det.

Samtidigt så kommer skuldkänslor infinna sig för de på listan som klarat sig. Skuldkänslor på samma sätt som för överlevande från Tsunamin eller Estonia. Skuldkänslor där självmordstankar och förebråelser kommer fram att PP kunde varit i livet.

Benägen att hålla med dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in