2019-08-29, 01:46
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag tror dom flesta tänker domedag i dessa dagar när det t.ex. gäller en norrman som spränger hela regeringskvarteret, och sedan åker till en ö och mejar ner alla människor som han ser, jag vet inte, men det såg jag aldrig på nyheterna i min ungdom på -70 -80 tal.

Mikroplaster i havet, var det något jag hörde på nyheterna då? Nej, jag tror inte det.

Ebola som sprider sig som en löpeld? Nej, jag tror inte det. Malaria som ökar?

En handfull män som förändrade synen på världen, så att en massa övergrepp skedde, i Abu Ghraib, Afghanistan, Wikileaks och även i Sverige för att nämna några. Även mänskliga fri och rättigheter har begränsats i land efter land.

En man som Donald Trump kan göra som han vill och hota hela världsfreden eftersom han tror på evolutionsteorins principer om att äta eller ätas.

Behöver jag ge fler exempel?
Eller så är det så att troende människor även tidigare trott sig veta att slutet är nära? Kan det vara en möjlighet? Bilden som Sällskapet vakttornet förmedlat genom åren är minst sagt splittrad! Vi ska se vad de själva hävdat:

I Våkn Opp! 22 april 1969 står: "Generationen från 1914 till Harmageddon kan nu anses innefatta dem som var 15 år gamla 1914, annars skulle de inte inse innebörden av det som skedde då."

I Vakttornet 15 april 1981 står: "Generationen från 1914 till Harmageddon kan nu anses innefatta dem som var 10 år gamla 1914. En del av dem kommer vara i livet år 2000, om världen fortfarande består."

I Vakna! 8 mars 1985 står: "Generationen från 1914 till Harmageddon kan numera också inkludera dem som föddes 1914."

Intressant att man hela tiden lyckas förlänga tiden för en generation, eller hur?

I Vakttornet 1 Jan 1989 förklaras hela misstaget, eller rättare sagt bortförklaras: "Han lade grunden till ett arbete som skulle fullgöras nu under det 20:e århundradet. Generationen begränsas något med denna formulering, men slutsatsen är ändå tydlig. Harmageddon är åter tidsbunden, denne gång till utgången av vårt århundrade."

Jag antar att du inte ens kunde tänka dig att jag satt med denna informationen, eller? Kom Harmageddon vid utgången av århundradet då detta skrevs? Finns vi fortfarande här på jorden? ;-)
Senast redigerad av nightbeast 2019-08-29 kl. 01:48.
Citera
2019-08-29, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Fast det där är väldigt förenklat skrivet. Européer har som sagt bara 2-3% neandertalar-DNA i sig, resten är från den afrikanska stammen. Européerna och asiaterna ligger väl rätt nära varandra där också så att säga att kineserna och européerna utvecklades från olika människor känns rätt långsökt. Eller extremt snävt kanske man kan kalla det, kan ju stämma om man delar upp människosläktet i massvis med olika modernare underarter men det gör man ju normalt sett inte.

Och sen är ju frågan om hur mycket dom regionala utvecklingarna är släkt med varandra också, gränsdragningen är ju inte helt lätt eftersom olika stadier i utvecklingen flyter ihop med varandra. Går man tillbaka en bit så har man ju alltid en gemensam anfader.

Multi regional ursprang ar den linje som dominerar i Kina, jag kan inget om genetik men finner intressant att jag inte larde mig om den i Sverige.
I korthet gar teorin ut pa att manniskan utvandrade fran Afrika for 2 miljoner ar sedan, mao langt innan Homo Sapiens och att homo sapiens utvecklades pa flera platser.

https://en.wikipedia.org/wiki/Multiregional_origin_of_modern_humans
Citera
2019-08-29, 09:33
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, alltså, att blandningar med andra inte verkar finnas i den afrikanska populationen borde ju rimligen visa att de andra (neandertal, denisova) aldrig varit i Afrika och alltså rimligen uppkom utanför Afrika.

Det var en märklig slutsats.

Så din hypotes är att olika primater har uppstått oberoende av varandra på olika platser men kan ändå få fertil avkomma?
Citera
2019-08-29, 10:13
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det var en märklig slutsats.

Så din hypotes är att olika primater har uppstått oberoende av varandra på olika platser men kan ändå få fertil avkomma?

Nej. Jag menar att det kan vara så att det i stället för utvandring från Afrika egentligen var en invandring till Afrika, som sedan långt senare, medan separata grenar utvecklades i Europa och Asien, följdes av en utvandring från Afrika.

Fyndet i Grekland som kallas för "El Greco" kan tyda på det och de miljoner år gamla stenverktygen i Kina visar att det i alla fall fanns väl utvecklade homonider i Asien för ett par miljoner år sedan, innan Homo erectus.
Så, ja, visst fanns det flera olika utvecklingsgrenar. Man är såvitt jag vet numera praktiskt taget säker på att det inte ens inom Afrika endast fanns en enda utvecklingsgren.

Och när det gäller fertil avkomma mellan cromagnon och neandertalare så visar DNA-analyser att det där med fertil avkomma inte var så säkert eftersom det inte finns något manligt kromosom från neandertalare i vår DNA, så var endast döttrar som blev fertila, och i så fall sannolikt heller inte alla döttrar. Alltså ett gränsfall om man ska kalla dem för olika arter eller inte.
Citera
2019-08-29, 10:58
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej. Jag menar att det kan vara så att det i stället för utvandring från Afrika egentligen var en invandring till Afrika, som sedan långt senare, medan separata grenar utvecklades i Europa och Asien, följdes av en utvandring från Afrika.

Fyndet i Grekland som kallas för "El Greco" kan tyda på det och de miljoner år gamla stenverktygen i Kina visar att det i alla fall fanns väl utvecklade homonider i Asien för ett par miljoner år sedan, innan Homo erectus.
Så, ja, visst fanns det flera olika utvecklingsgrenar. Man är såvitt jag vet numera praktiskt taget säker på att det inte ens inom Afrika endast fanns en enda utvecklingsgren.

Och när det gäller fertil avkomma mellan cromagnon och neandertalare så visar DNA-analyser att det där med fertil avkomma inte var så säkert eftersom det inte finns något manligt kromosom från neandertalare i vår DNA, så var endast döttrar som blev fertila, och i så fall sannolikt heller inte alla döttrar. Alltså ett gränsfall om man ska kalla dem för olika arter eller inte.

Problemet är ju alla andra fossila fynd vi har i Afrika.
Det är ju det som ligger till grund för hypotesen om att samtliga primater har sin ursprung i Afrika.

Inget annan kontinent har fossila fynd som påvisar en längre utveckling.
Citera
2019-08-29, 16:29
Medlem
geir44s avatar
Lyssna inte på ateister som tror dom någonsin skal kunna förklara något som inte kan förklaras.
Citera
2019-08-29, 17:22
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Lyssna inte på ateister som tror dom någonsin skal kunna förklara något som inte kan förklaras.

Kommer vi från Gud och denna värld är bara tillfällig? Ska vi hållas ansvarig för vårt liv när vi gått över?

Kommer vi önska att vi kan leva på jorden igen?

Kommer vi att vandra runt som osynliga spöken efter döden skett?
Citera
2019-08-29, 17:35
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Vad är det som inte kan förklaras?
Ateister är utan (tro på) gud, det behöver inte betyda att man tror att något annat kan förklaras eller ej.
Citera
2019-08-29, 17:39
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Problemet är ju alla andra fossila fynd vi har i Afrika.
Det är ju det som ligger till grund för hypotesen om att samtliga primater har sin ursprung i Afrika.

Inget annan kontinent har fossila fynd som påvisar en längre utveckling.

Utom då El Greco, som är äldre än alla afrikanska fynd hittills och är från Grekland (och liknande fynd i Bulgarien). Senast jag tittade på en karta så låg Grekland och Bulgarien inte i Afrika.
(https://www.telegraph.co.uk/science/2017/05/22/europe-birthplace-mankind-not-africa-scientists-find/)
Citera
2019-08-29, 17:40
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vad är det som inte kan förklaras?
Ateister är utan (tro på) gud, det behöver inte betyda att man tror att något annat kan förklaras eller ej.

Lyssna inte på ateisten, den varken hör ser eller förstår något överhuvudtaget iallafall.
Citera
2019-08-29, 17:47
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Lyssna inte på ateisten, den varken hör ser eller förstår något överhuvudtaget iallafall.
Du har rätt, det är nog bäst att du stannar kvar i din bubbla.
Citera
2019-08-29, 18:05
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Du har rätt, det är nog bäst att du stannar kvar i din bubbla.

Det är verkligheten vilket var främmande för ateisten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in