2016-07-07, 12:04
  #15145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Nerikes Allehanda har fått en ruta krossad på redaktionen och blivit bestulna på flera datorer och kameror.

Undrar om de har försäkring och hur mycket det kan kosta att ersätta allt som blev stulet och om deras produkt kommer påverkas av detta den närmaste tiden.

Givetvis börjar man svamla om "angrepp på demokratin."



http://journalisten.se/nyheter/inbrott-pa-nas-redaktion
Fattar du vad det innebär om källskyddat material finns på de stulna datorerna?
Nej.
Citera
2016-07-07, 12:07
  #15146
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Fattar du vad det innebär om källskyddat material finns på de stulna datorerna?
Nej.
Tror du pundaren som stal datorerna bryr sig? Innehållet skrivs över och burkarna säljs för en spottstyver.
Citera
2016-07-07, 13:01
  #15147
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Fattar du vad det innebär om källskyddat material finns på de stulna datorerna?
Nej.
"Det är en fara för (pseudo)demokratin".
Citera
2016-07-07, 14:19
  #15148
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Fattar du vad det innebär om källskyddat material finns på de stulna datorerna?
Nej.

Sådant borde man väl se till att det förvaras säkert!? På USB-minnen i en låsbar låda till exempel.
Citera
2016-07-07, 15:11
  #15149
Medlem
Grodfrityrs avatar
Jan Friedman är ordförande för Mittmedias styrelse. Han nämner väl egentligen ingenting nytt som inte nämnts tidigare i tråden. Men det här tror jag inte har rapporterats om i tråden: "och att man har fordringar i mediekoncernen Stampen som just nu genomgår en rekonstruktion.".

Resumé 6 jul, 2016:
Citat:
...
Mittmedia har de senaste åren satsat på kombinationen att "optimera print" och att få fram nya digitala tjänster. Att optimera print handlar i koncernens fall om att effektivisera produktionen, exempelvis centralisera redigeringen, spara personalkostnader och samtidigt göra kraftiga prishöjningar på prenumerationerna.
– För att säkerställa fortsatt lönsamhet, och därmed frihetsgrader att förändra bygget, har det varit framgångsrikt med en mer slimmad och mer effektiv redaktion för att på så sätt, i kombination med höjda prenumerationspriser, balansera de minskade annonsintäkterna och minskade upplagorna, säger han.

– Parallellt med det har vi haft ett mycket framåtlutat digitalt utvecklingsarbete, som i långa stycken bär förre vd:ns signatur.

Men styrelsen tvivlar på att modellen är hållbar för de kommande åren, eftersom man inte lyckats stoppa blödningen av prenumeranter och annonsörer de digitala intäkterna dröjer.
– Vi ser att intäktskurvan med färre prenumeranter pekar ner trots de höjda priserna. Jag är orolig för att metodiken som tidigare varit framgångsrik inte fungerar längre. Vi kan komma att hamna i en "tipping point" innebärande att den gamla affären inte längre ger utrymme för att finansiera den nya.

– Det finns en växande digital betalningsvilja hos läsarna, som man framförallt kan se i dag hos SvD och DN. Men intäkterna kommer senare och i långsammare takt än vi hade hoppats på och riskerar därför att komma för sent för att balansera intäkter från "den gamla" utgivarmetoden, säger Jan Friedman.

Därtill kommer osäkerheter i form av eventuella minskade presstöd, osäkerhet kring vad som händer med radiokoncessionerna och att man har fordringar i mediekoncernen Stampen som just nu genomgår en rekonstruktion.
...
https://web.archive.org/web/20160707120720/http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2016/07/06/jan-friedman-darfor-bytte-vi-vd-pa-mittmedia/
Citera
2016-07-07, 16:07
  #15150
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Fattar du vad det innebär om källskyddat material finns på de stulna datorerna?
Nej.
Källskydd eller inte betyder inget. Det som betyder något är hur känsligt materialet är, inte om man lovat någon anonymitet eller inte.
Om datorerna blivit stulna betyder det ingenting om journalisterna hanterat det känsliga materialet korrekt, det vill säga med kryptering och andra säkerhetsåtgärder. I så fall ska det inte gå att utvinna information.
Nu är journalister klåpare i allmänhet och när det gäller teknik i synnerhet. Så man kan lugnt utgå ifrån att inga speciella åtgärder för att bevara integriteten har gjorts. Finns det ett lösenord så står det troligen på en post-it lapp på skärmen.
Citera
2016-07-07, 21:57
  #15151
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Fattar du vad det innebär om källskyddat material finns på de stulna datorerna?
Nej.

Seriösa journalister har naturligtvis krypterat datorer som kan ha källskyddat material. Något annat vore ju väldigt oprofessionellt och närmast tjänstefel.

Eller bara extremt korkat.
Citera
2016-07-07, 22:48
  #15152
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
Jan Friedman är ordförande för Mittmedias styrelse. Han nämner väl egentligen ingenting nytt som inte nämnts tidigare i tråden. Men det här tror jag inte har rapporterats om i tråden: "och att man har fordringar i mediekoncernen Stampen som just nu genomgår en rekonstruktion.".

Resumé 6 jul, 2016:

https://web.archive.org/web/20160707120720/http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2016/07/06/jan-friedman-darfor-bytte-vi-vd-pa-mittmedia/
Det erbjudna ackordet är väl på 25% så det får bli nedskrivning. Undrar vad det är för fodringar och hur mycket?

Edit: Tydligen ca 40miljoner.

Citat:

För mediekoncernen Mittmedia står värden för 40 miljoner på spel i tidigare okända överenskommelser med Stampen.
http://www.expressen.se/gt/stampen-krisen-kan-sla-hart-mot-andra-mediebolag/
__________________
Senast redigerad av Siegfrid 2016-07-07 kl. 22:52.
Citera
2016-07-08, 08:03
  #15153
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det erbjudna ackordet är väl på 25% så det får bli nedskrivning. Undrar vad det är för fodringar och hur mycket?

Edit: Tydligen ca 40miljoner.


http://www.expressen.se/gt/stampen-krisen-kan-sla-hart-mot-andra-mediebolag/
Så Stampen kommer alltså få betala ca 10 00 000 till Mittmedia.
Citera
2016-07-08, 08:07
  #15154
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Så Stampen kommer alltså få betala ca 10 00 000 till Mittmedia.
Svarar i (FB) Stampen mot konkurs?
Citera
2016-07-08, 09:35
  #15155
Medlem
magusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Fast i Göteborg går det även åt andra hållet...

Död gammelmedia återuppstår. Det handlar om att väcka liv i anrika Göteborgs handels- och sjöfartstidning som varit dör i 30 år. Som papperstidning!!

http://www.expressen.se/gt/tidning-som-gackade-hitler-kan-ateruppsta/, igår
Citat:
Legendarisk tidning återuppstår till Bokmässan
http://www.gp.se/n%C3%B6je/legendarisk-tidning-%C3%A5teruppst%C3%A5r-till-bokm%C3%A4ssan-1.3462508

Att man av någon anledning har knutit Pascalidou till tidningen tonar ner förväntningarna en aning.
Citera
2016-07-08, 15:26
  #15156
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Intervju i Journalisten med en 22-årig som jobbar som sommarvikarie på Norrbotten-Kuriren.

Journalisten: Alla vet att branschen är i kris, varför valde du att bli journalist?

Pontus Johansson: Bra fråga, det började med att jag började intressera mig för att filma själv och efter det sökte jag till mediegymnasiet. Där blev jag mer intresserad av att bli journalist. Vi var på studiebesök på grävseminariet 2013 i Göteborg, och vi åkte runt till Piteå och Kalix journalistutbildningar och fick se ganska mycket. Jag har alltid följt med när det gäller nyheter.

http://journalisten.se/nyheter/veckans-sommarvikare-pontus-johansson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in