2019-08-27, 11:25
  #21109
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Journalisterna på Alingsås Tidning har inte fått lön för augusti. Orsaken är att bolaget har likviditetsproblem.

https://www.journalisten.se/nyheter/journalisterna-pa-alingsas-tidning-har-inte-fatt-lon
Citera
2019-08-27, 11:50
  #21110
Medlem
Såhär lät det för några månader sedan:

Citat:
– Det står alldeles utmärkt till med vår ekonomi. Men mer vill jag inte kommentera, sa hon till Medievärlden i förra veckan.

Citat:
Bolaget hade i början av april i år 840.000 i skulder, varav 700.000 till Skatteverket. Till det kom inkassokrav på 500.000 kronor. Ingen i tidningens ledning ville då ställa upp på en intervju.

Tidningen fick igenom en rekonstruktion 2017 men har fortsatt varit i skuld hos Kronofogden och fick pengar beslagtagna i våras. Trots det så lyckades man plocka ut 3,7 miljoner i presstöd i år.

Personalen kan ju åtminstone inte hävda att de är förvånade.
Citera
2019-08-27, 11:56
  #21111
Bannlyst
Bra journalistik kostar, vem tror du ska komma på fusk och mygel i samhället om inte journos lägger näsan i blöt?
Ett gräv kan ta en vecka eller flera månader, inte billigt.
Citera
2019-08-27, 13:07
  #21112
Medlem
Danska B.T. slutar med lösnummerförsäljning på vardagar. B.T. är en dansk motsvarighet till AB/Expressen.
Citera
2019-08-27, 14:42
  #21113
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V6.tuggummi
Bra journalistik kostar, vem tror du ska komma på fusk och mygel i samhället om inte journos lägger näsan i blöt?
Ett gräv kan ta en vecka eller flera månader, inte billigt.
Då kan de ju ta ett krafttag och börja rapportera neutralt och opartiskt istället för åsiktsjournalistik som gör att folk inte vill betala för tidnignarna. De är i ett hål för att de till stor del grävt det själva (resten av hålet har grävts av annonsintäkternas flytt till andra medier).

Det var längesen tidningarna hade monopol på åsikter och rapportering. Idag har du möjlighet att få information från många olika håll och tidningarna avslöjas gång på gång med byxorna nerdragna. Trots detta vägrar många i branschen inse hur verkligheten ser ut och fortsätter sitt prat om "demokrati".
Citera
2019-08-27, 14:51
  #21114
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Då kan de ju ta ett krafttag och börja rapportera neutralt och opartiskt istället för åsiktsjournalistik som gör att folk inte vill betala för tidnignarna. De är i ett hål för att de till stor del grävt det själva (resten av hålet har grävts av annonsintäkternas flytt till andra medier).

Det var längesen tidningarna hade monopol på åsikter och rapportering. Idag har du möjlighet att få information från många olika håll och tidningarna avslöjas gång på gång med byxorna nerdragna. Trots detta vägrar många i branschen inse hur verkligheten ser ut och fortsätter sitt prat om "demokrati".

Du slösar bara bort din tid på att svara på trollinlägg.
Citera
2019-08-27, 15:09
  #21115
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Då kan de ju ta ett krafttag och börja rapportera neutralt och opartiskt istället för åsiktsjournalistik som gör att folk inte vill betala för tidnignarna. De är i ett hål för att de till stor del grävt det själva (resten av hålet har grävts av annonsintäkternas flytt till andra medier).

Det var längesen tidningarna hade monopol på åsikter och rapportering. Idag har du möjlighet att få information från många olika håll och tidningarna avslöjas gång på gång med byxorna nerdragna. Trots detta vägrar många i branschen inse hur verkligheten ser ut och fortsätter sitt prat om "demokrati".
Vad är neutral rapportering?
Så här kanske "en sköt en annan i benet" eller?
Du tycker antagligen "en armenier sköt en alban i benet" det är inte neutralt om man räknar in medias makt att påverka.
Citera
2019-08-27, 15:37
  #21116
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Dalarna har svenskt rekord i nerlagda lokalredaktioner. De senaste 10 åren har 20 lokalredaktioner stängt.

https://youtu.be/Hf3_UyUEQmk
Citera
2019-08-27, 18:36
  #21117
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Då kan de ju ta ett krafttag och börja rapportera neutralt och opartiskt istället för åsiktsjournalistik som gör att folk inte vill betala för tidnignarna. De är i ett hål för att de till stor del grävt det själva (resten av hålet har grävts av annonsintäkternas flytt till andra medier).

Det var längesen tidningarna hade monopol på åsikter och rapportering. Idag har du möjlighet att få information från många olika håll och tidningarna avslöjas gång på gång med byxorna nerdragna. Trots detta vägrar många i branschen inse hur verkligheten ser ut och fortsätter sitt prat om "demokrati".

Detta.

De stora drakarna förlitar sig på krönikörer och ledare som dragplåster när det istället för dessa och klickbait om Bianca Ingrossos nya fittfrisyr skulle behövas gräv om skjutningarna i Malmö, myndigheters inköp av IT-tjänster samt alla suspekta konsulttjänser som används. Nu toppar de med att Cantwell ska skriva sina syftkrönikor om hur politikerna misslyckats. Jodå, det är vi nog på det klara med men det är inte den grävande journalistik som avslöjar jobbiga fakta för de som "varit naiva". Det handlar om vilja och det finns inte i gammelmedia.

För att citera den utmärkta filmen RoboCop: "Good business is where you find it".
Citera
2019-08-27, 20:34
  #21118
Medlem
En del intressanta spaningar.

Att Berlingske tidning (en av Danmarks ledande tidningar) inte längre ska komma ut som betaltidning på vardagar är ju en jättenyhet. Kan inte vara länge till innan även Aftonbladet/Expressen kommer gå samma väg.

Alingsås Tidning fortsätter att krisa. Svårt med löneutbetalning igen.

Noterar också att de medieaktörerna som följer media minskar sitt utrymme. Medievärlden lades ju ner under sommaren. Nu har även Dagens Media lagt in en betalvägg på säkert minst hälften av deras artiklar. Även Journalisten ökar på sin betalvägg på fler artiklar.

Dock är det nog lönlöst med deras betalvägg. Hittade till exempel mer info om Alingsås Tidning och deras svårigheter med en googling bort... och vem fan skulle vilja betala för dessa skitsidor? Helt ärligt...
Citera
2019-08-27, 21:53
  #21119
Medlem
Mosbulles avatar
https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/mprt-s-larm-presstodet-ar-slut/

Oroa er inte alls, snart kommer politikerna dela ut skattepengarna igen...
Citera
2019-08-27, 21:57
  #21120
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosbulle
https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/mprt-s-larm-presstodet-ar-slut/

Oroa er inte alls, snart kommer politikerna dela ut skattepengarna igen...
Redan i år fattas 50 miljoner.
Snacka om newspeak. Det fattas inte ett skit. Låt rövhattarna då av penningbrist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in