Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Har han belägg för det? Molnbildning är den stora osäkerhetsfaktorn i modellerna, och om han hittat något som säkert visar på ens tecknet av deras inverkan borde det vara stora nyheter. De flesta klimatmodeller ser annars att moln bör ge en svag förstärkning av uppvärmningen.
Han pekade på just den stora osäkerheten, inget annat vad jag minns.
Grejen är väl ökad molnbildning och deras reflektion, gissar jag.
Citat:
Han har dock en tendens att så fort han kommer in på mer politiska frågor slänga ur sig påståenden han inte har vetenskaplig täckning för. Å ena sidan brukar han hänvisa till att IPCC ger bra sammanfattningar, å andra sidan kommer han med påståenden om klimatkänslighet etc som inte stämmer överens med IPCC.
Jo, han hänvisade till IPCC.
Jag tänker lite på Al Gore, han var ju sin tids Greta. Jag minns hans prediktion av koldioxidhalter i atmosfären.... men det verkar ju som om hälften av det utsläppta kolet hamnar i mark och hav.
Ökningen är där, men inte i hans tempo.
Vare sig Al Gore eller Greta vet särskilt mycket om klimatfrågan, de är inte naturvetare ens.
Det är väl en lugn kille som inte vill drabbas av panik och förhastade åtgärder. Jag tolkar nog mycket av det alarmisterna, de panikslagna, säger som åtgärder de gärna vill se av andra ideologiska skäl. "Upplysta" despoter, planhushållning, "rättvis" fördelning.... någonstans har jag hört allt det innan i en annan diskussion....
Och det är väl det viktigaste jag tycke han sa, att klimatfrågan har kidnappats av politiska aktivister.