2019-08-28, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric
Och du har experimenten som bevisar att en kropp som strålar 390W/m² svalnar långsammare av att luft med temperatur -18°C absorberar dess värme, herr stolpskott?

En kropp i vakuum är begränsad till kylning via strålning från sin tvådimensionella yta, endast. Om den är omgiven av kall luft som absorberar värmen så har du även kylning via konduktion och tredimensionell konvektion. Alltså två ytterligare sätt att kylas, herr stolpskott.

Har du hört talas om luftkylda motorer, herr stolpskott? De kyls genom att kall luft absorberar värmen, herr stolpskott.

Nämen titta här, fröken stolpskott, ett experiment som visar att om du jämför vakuum med en atmosfär som absorberar värme, så sjunker temperaturen hos värmekällan.

https://www.newscats.org/?p=17943

Som sagt, en extra kropp med lägre temperatur gör inte att den varma kroppen svalnar långsammare, för den lägger till värmeöverföring, OVANPÅ utstrålning.

Om du ska mästra någon i ett ämne, se då till att du har grundläggande kunskap om ämnet.

Exakt vartenda påstående du har kommit med är fel.
Kan du svara JA eller NEJ. Du menar att det är fel?
Citera
2019-08-28, 22:34
Medlem
Citat:
Och du har experimenten som bevisar att en kropp som strålar 390W/m² svalnar långsammare av att luft med temperatur -18°C absorberar dess värme, herr stolpskott?

En kropp i vakuum är begränsad till kylning via strålning från sin tvådimensionella yta, endast. Om den är omgiven av kall luft som absorberar värmen så har du även kylning via konduktion och tredimensionell konvektion. Alltså två ytterligare sätt att kylas, herr stolpskott.

Har du hört talas om luftkylda motorer, herr stolpskott? De kyls genom att kall luft absorberar värmen, herr stolpskott.

Nämen titta här, fröken stolpskott, ett experiment som visar att om du jämför vakuum med en atmosfär som absorberar värme, så sjunker temperaturen hos värmekällan.

https://www.newscats.org/?p=17943

Som sagt, en extra kropp med lägre temperatur gör inte att den varma kroppen svalnar långsammare, för den lägger till värmeöverföring, OVANPÅ utstrålning.

Om du ska mästra någon i ett ämne, se då till att du har grundläggande kunskap om ämnet.

Exakt vartenda påstående du har kommit med är fel.
Ok, jag hittade ditt NEJ nu mitt i din text.

Menar du att den kallare svartkroppen kyler den varmare? De har inte fysisk kontakt. Även om de är i närheten av varandra.

Givetvis råder perfekt vacuum, vi undersöker bara strålningen.
Citera
2019-08-28, 23:11
Medlem
Trumpetflugans avatar
Hockeyklubban pedagogiskt illustrerad på ett sätt som iaf jag aldrig sett tidigare.

Kika ffa på figur 2 och figur 4.
https://www.nature.com/articles/s41586-019-1401-2.epdf?referrer_access_token=xs_FoltchG1ElxmYWupGe dRgN0jAjWel9jnR3ZoTv0OFAuvUf3smNPg Qh_x6w3tkX-JXRoLf0zBLgBVwxe-KovvXwPjnWRJnrJy2Y5m5vHRWt9UXT1S7dk9V9bEvrUWs3UEoi DE0Ti7EI2Lpl9dOwD3P_d5 YEPO1wr_SvN10GUXV3nJWBX52zMbeHMyZHGMGljR04OPdeiH4N xCMrcLqMLu90J_Y5AxP-r6xROVMWS92CtKGcKpSbK8j8hCPWhc bd2XpVD24TKS6Hrw-vAhDzA%3D%3D

I linje med andra studier som studerat temperaturvariationer de senaste ~2000 åren. Inget konstigt, men visar procentsatser av områden fördelade över jorden med positiva och negativa temperaturanomalier utifrån referensperioden år 1–2000. Detta illustrerar exempelvis väl hur fördelningen såg ut under MWP jämfört med idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Abstract
Earth’s climate history is often understood by breaking it down into constituent climatic epochs1. Over the Common Era (the past 2,000 years) these epochs, such as the Little Ice Age2,3,4, have been characterized as having occurred at the same time across extensive spatial scales5. Although the rapid global warming seen in observations over the past 150 years does show nearly global coherence6, the spatiotemporal coherence of climate epochs earlier in the Common Era has yet to be robustly tested. Here we use global palaeoclimate reconstructions for the past 2,000 years, and find no evidence for preindustrial globally coherent cold and warm epochs. In particular, we find that the coldest epoch of the last millennium—the putative Little Ice Age—is most likely to have experienced the coldest temperatures during the fifteenth century in the central and eastern Pacific Ocean, during the seventeenth century in northwestern Europe and southeastern North America, and during the mid-nineteenth century over most of the remaining regions. Furthermore, the spatial coherence that does exist over the preindustrial Common Era is consistent with the spatial coherence of stochastic climatic variability. This lack of spatiotemporal coherence indicates that preindustrial forcing was not sufficient to produce globally synchronous extreme temperatures at multidecadal and centennial timescales. By contrast, we find that the warmest period of the past two millennia occurred during the twentieth century for more than 98 per cent of the globe. This provides strong evidence that anthropogenic global warming is not only unparalleled in terms of absolute temperatures5, but also unprecedented in spatial consistency within the context of the past 2,000 years.
https://www.nature.com/articles/s41586-019-1401-2
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-08-28 kl. 23:42.
Citera
2019-08-29, 06:44
Medlem
Och så ett papper från finska forskare vid Åbo uni som inte ser bevis på mänsklig effekt på klimatförändringar.

NO EXPERIMENTAL EVIDENCE FOR THE SIGNIFICANTANTHROPOGENIC CLIMATE CHANGE

https://arxiv.org/pdf/1907.00165.pdf
Citera
2019-08-29, 06:55
Medlem
Borde inte sverige vara en av vinnarna i den globala uppvärmningen? Vi skulle väl ändå må bra av lite varmare klimat? Inte mycket växer under vintern, inte heller lär vi drabbas så hårt av naturkatastrofer, någon enstaka torka kanske. Så vi borde väl välkomna global uppvärmning? Att länder mer söderut evt fruktar global uppvärmning kan jag mer förstå.
Citera
2019-08-29, 07:02
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Och så ett papper från finska forskare vid Åbo uni som inte ser bevis på mänsklig effekt på klimatförändringar.

NO EXPERIMENTAL EVIDENCE FOR THE SIGNIFICANTANTHROPOGENIC CLIMATE CHANGE

https://arxiv.org/pdf/1907.00165.pdf

This Paper Has Climate Change Deniers Very Excited. There's Just One Tiny Problem
Citera
2019-08-29, 07:06
Medlem
Ja<g funderar på den berömda "tipping point". Den tänkta medeltemperatur då jordklotet börjar generera växthusgasen metan och själv gasa på klimatförändringen. Tanken är då att når vi den punkten är vi dömda.

Det verkar vara det som Greta och en del andra tagit som en vetenskapligt fastslagen utveckling.

"Gör vi inget radikalt inom 10 år är vi körda. Då är det slut."

Jag lyssnade på Lennart Bengtsson på P1. Han har skrivit boken "Vad händer med klimatet?".

Han var inte alls lika alarmistisk och påpekar att ökad molnbildning och dylikt verkar i motsatt riktning.

På frågan: men tror du inte klimatet kommer att ha förändrats mycket om 20 år? Svarade han: hur mycket har det förändrats de senaste 20 åren??

Han var inte alarmistisk alls.

Någon som läst boken??

PS.
Lennart är en ansedd och erkänd klimatforskare och förnekar inte att vi påverkar klimatet.
Citera
2019-08-29, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Borde inte sverige vara en av vinnarna i den globala uppvärmningen? Vi skulle väl ändå må bra av lite varmare klimat? Inte mycket växer under vintern, inte heller lär vi drabbas så hårt av naturkatastrofer, någon enstaka torka kanske. Så vi borde väl välkomna global uppvärmning? Att länder mer söderut evt fruktar global uppvärmning kan jag mer förstå.

Du kan mycket väl ha rätt. Växtsäsongen förlängs, skogen växer bättre.

Själv kommer jag att sakna vintern.
Citera
2019-08-29, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Han var inte alls lika alarmistisk och påpekar att ökad molnbildning och dylikt verkar i motsatt riktning.
Har han belägg för det? Molnbildning är den stora osäkerhetsfaktorn i modellerna, och om han hittat något som säkert visar på ens tecknet av deras inverkan borde det vara stora nyheter. De flesta klimatmodeller ser annars att moln bör ge en svag förstärkning av uppvärmningen.
Citat:
Lennart är en ansedd och erkänd klimatforskare och förnekar inte att vi påverkar klimatet.
Han har dock en tendens att så fort han kommer in på mer politiska frågor slänga ur sig påståenden han inte har vetenskaplig täckning för. Å ena sidan brukar han hänvisa till att IPCC ger bra sammanfattningar, å andra sidan kommer han med påståenden om klimatkänslighet etc som inte stämmer överens med IPCC.
Citera
2019-08-29, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Har han belägg för det? Molnbildning är den stora osäkerhetsfaktorn i modellerna, och om han hittat något som säkert visar på ens tecknet av deras inverkan borde det vara stora nyheter. De flesta klimatmodeller ser annars att moln bör ge en svag förstärkning av uppvärmningen.

Han pekade på just den stora osäkerheten, inget annat vad jag minns.

Grejen är väl ökad molnbildning och deras reflektion, gissar jag.

Citat:
Han har dock en tendens att så fort han kommer in på mer politiska frågor slänga ur sig påståenden han inte har vetenskaplig täckning för. Å ena sidan brukar han hänvisa till att IPCC ger bra sammanfattningar, å andra sidan kommer han med påståenden om klimatkänslighet etc som inte stämmer överens med IPCC.

Jo, han hänvisade till IPCC.

Jag tänker lite på Al Gore, han var ju sin tids Greta. Jag minns hans prediktion av koldioxidhalter i atmosfären.... men det verkar ju som om hälften av det utsläppta kolet hamnar i mark och hav.

Ökningen är där, men inte i hans tempo.

Vare sig Al Gore eller Greta vet särskilt mycket om klimatfrågan, de är inte naturvetare ens.

Det är väl en lugn kille som inte vill drabbas av panik och förhastade åtgärder. Jag tolkar nog mycket av det alarmisterna, de panikslagna, säger som åtgärder de gärna vill se av andra ideologiska skäl. "Upplysta" despoter, planhushållning, "rättvis" fördelning.... någonstans har jag hört allt det innan i en annan diskussion....

Och det är väl det viktigaste jag tycke han sa, att klimatfrågan har kidnappats av politiska aktivister.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2019-08-29 kl. 07:34.
Citera
2019-08-29, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Han pekade på just den stora osäkerheten, inget annat vad jag minns.
Så när du sa "och dylikt verkar i motsatt riktning." var det alltså inget du fått från Bengtsson?
Citat:
Grejen är väl ökad molnbildning och deras reflektion, gissar jag.
Fullt så enkelt är det dock inte. Det är inte klart det blir mer moln, och moln kan beroende på deras egenskaper antingen värma eller kyla. Frågan här är ju hur molnen förändras av AGW.
Citat:
Jag tänker lite på Al Gore, han var ju sin tids Greta. Jag minns hans prediktion av koldioxidhalter i atmosfären.... men det verkar ju som om hälften av det utsläppta kolet hamnar i mark och hav.

Ökningen är där, men inte i hans tempo.
Källa på det? Det sprids så mycket myter om vad Gore påstås ha sagt.
Citat:
Och det är väl det viktigaste jag tycke han sa, att klimatfrågan har kidnappats av politiska aktivister.
Bengtsson är rätt politisk själv, bara åt andra hållet, när han struntar i IPCC och slänger ur sig påståenden som går tvärs emot deras rapporter.
Citera
2019-08-29, 09:21
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Länken innehåller klimatforskarnas egna mail. Du ljuger. Fossilindustrin behöver inte lägga några pengar på lögner, eftersom användningen av fossila bränslen inte har minskat. Du använder ju dem trots att du är helt övertygad om klimatkatastrofens verklighet.

Här har du ett exempel på fusket:

From: Tom Wigley <wigley@ucar.edu>
To: Phil Jones <p.jones@uea.ac.uk>
Subject: 1940s
Date: Sun, 27 Sep 2009 23:25:38 -0600
Cc: Ben Santer <santer1@llnl.gov>

<x-flowed>
Phil,

Here are some speculations on correcting SSTs to partly explain the 1940s warming blip.
If you look at the attached plot you will see that the land also shows the 1940s blip (as I'm sure you know).
So, if we could reduce the ocean blip by, say, 0.15 degC, then this would be significant for the global mean -- but we'd still have to explain the land blip.
I've chosen 0.15 here deliberately. This still leaves an ocean blip, and i think one needs to have some form of ocean blip to explain the land blip (via either some common forcing, or ocean forcing land, or vice versa, or all of
these). When you look at other blips, the land blips are 1.5 to 2 times (roughly) the ocean blips -- higher sensitivity plus thermal inertia effects. My 0.15 adjustment leaves things
consistent with this, so you can see where I am coming from.
Removing ENSO does not affect this.

It would be good to remove at least part of the 1940s blip, but we are still left with "why the blip".

Detta är inte lögner från fossilindustrin, det är läckta mail från klimatforskare och de bevisar fusk. Alla som är insatta i klimatfrågan känner till climategate, men du är tydligen inte insatt. Mängder av fusk finns i mailen, och mer har uppdagats efter det.

Det är inte fossilindustrin som sprider lögner, det är klimatforskarna.
Du ifrågasätter växthuseffekten och drar upp climate gate! Du tillhör alltså klimatförnekarsekten och är troligen betald av fossilindustrins propagandaapparat.

Läs vad IPCC skriver istället, för det vet du uppenbarligen inte. Om du jämför deras utsagor med vad som har hänt så ser du att förvånansvärt mycket stämmer. Trots att klimatet är mycket komplext.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in