Citat:
Ursprungligen postat av
Yanii
Då var det väl första gången en okänd GM av okänd anledning överfaller och mördar ett barn utomhus en vardagsmorgon. Det är i sig helt unikt tror jag.
Iaf i Sverige.
2019 blir en mamma avrättad med sin nyfödda bebis i famnen.
Jag har resignerat ifrån tanken på att kunna förstå, jag önskar att det gick men det enda jag kommer på är att empati saknas hos en del individer.
Under många år har empatifältet krympt och nu är vi här, i en värld med fler människor än tidigare som saknar empati helt eller delvis.
När det här hände var empatifältet större hos de flesta än vad det är idag, men hur var det med GMs fält?
Nej det är inte lätt att förstå.
Man behöver inte förstå fullt ut men det kan underlätta tror jag att kunna förstå lite grand om man ska lösa ett brott.
Att inse att vissa individer har brist på empati som du skriver är också att förstå hur vissa brott är möjliga att genomföra.
Att förstå endast utifrån sig själv ev i dagsläget kan vara oöverstigligt svårt.
Men att förstå som i:
Om jag var hotad till något pga en stor skuld och fick välja på mitt eget /närståendes liv om jag befann mig i en situation där jag inte trodde att polisen räcker till, eller jag själv var kriminell vad skulle jag göra då?
Om jag var psykiskt sjuk och tolkade saker annorlunda vilka saker kunde då bli uppförstorade?
Om jag hade empatistörning hur skulle jag kunna reagera om jag blev kränkt?
Om jag hade en lillasyster som blivit utsatt för ett övergrepp/mobbning hur skulle jag reagera mot de som gjort det?
Om jag var utan hopp och någon gav mig ett tillfälle att visa att jag behövdes skulle jag ta det?
Om jag var utan hem och familj och beroende av droger och pengar att finansiera mitt missbruk med, skulle jag då ta ett uppdrag mot betalning?
Om jag tappat min kompass och bara lät mitt hat växa inombords vad skulle jag kunna göra då?
Om jag inte fått rätt verktyg att lösa konflikter i min uppväxt, hur skulle jag lösa dem nu?
Om jag hade en dåligt fungerande impulskontroll vad hade jag kunna göra då?
Om jag inte fått kärlek från någon och inte heller från till mig själv.
Om jag la över allt ansvar och alla problem på något utanför mig själv på ett destruktivt sätt.
Om jag hade en djup depression som gjorde att jag inte kunde tänka klart och utan att se konsekvenserna av mitt handlande.
Om någon förminskade och kränkte mig och jag inte hade en inre trygghet att falla tillbaks på som räckte till, utan la mitt värde i ögonen på andra.
osv
Att söka förklaringar för att finna vad som hänt.
Inte för att skylla på eller förklara bort.
Bara för att försöka förstå hur det blev som det blev så man kan hitta rätt och finna förklaringen och till sist GM.
För att anhöriga ska kunna känna att samhället klarat av att lösa fallet och ställa GM inför rätta och förhoppningsvis få svar, varför?
För att GM behöver få¨konsekvenser av sitt handlande och hjälp att inte göra om det.
För att samhället behöver visa att detta är oacceptabelt och få svar så det kan arbeta för att förhindra .