2019-08-26, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Nu frågade jag med specifik fokus på det jag citerade, där en kund till Mohammeds pappa skulle vara mördaren. Varför har en sådan kund inte hittats?
Tänkbara orsaker till att en butik inte har koll på sina kunder: De för inte bok, ingen ordning på stället, inte ger ut kvitto/svartjobb?
Jag vet ingenting om familjen A, ni som vet mer kanske vet hur butiken fungerade.
Vill inte spåna så mycket i familjen/familjerna till BO egentligen, det blir förtal. Jag skäms varje gå g jag skriver något om faniljen A, det är lite över gränsen, victim blaiming.
Litar på att polisen undersökt dem & butiken noga.

Men om vi tänker oss GM utan att veta vad som kommit fram hittills. Första tanken.
Då är det rimligt att tänka sig en GM från tex Libanon. Andra generationens invandrare. Heder.
...Men nu vet vi att polisen söker en skandinav.
Vi har olika vittnesuppgifter om GM, skulle den ena kunna vara utländsk med arabiskt utseende hy och den andra hans svenska kompis och att de gör detta tillsammans?
Har vittnen med bestämdhet benämnt sina iakttagelser som en svensk mansperson?
Långsökt men ändå.

Kan det finnas vittnesuppgifter som inte blivit offentliga om andra signalement än de vi känner till, sådana som inte riktigt passar in?
Citera
2019-08-26, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii

Kan det finnas vittnesuppgifter som inte blivit offentliga om andra signalement än de vi känner till, sådana som inte riktigt passar in?

Finns nog en hel del intressanta uppgifter som utredarna håller inne med av speciella skäl, vittnesuppgifter säkerligen.
Citera
2019-08-26, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dennyabra
Problemet kära Alex är-om man nu vill kalla livet där folk dör när som helst i alla åldrar ett problem- är att vi använder en massa ord som inget betyder för var och en innerst inne i hjärtat. Vi är bara vandrande skitfabriker och vi pratar skit istället för att säga vad vi innerst inne vill ha och uppleva. Och säger du inte det så blir det bara rundgång och osämja för att alla ljuger om sina behov till någorlunda varaktig trygghet som ALDRIG kommer att duga fullt ut som vi vill och är värda.

Vad vi alla vill ha är kontrollen över vår överlevnad till att människan skall förökas och så vill vi uppleva vänskap trygghet, samförstånd, respekt, bekräftelse, uppskattning. Vi kan kalla allt för kärlek rätt och slätt. Vi har inga andra basbehov. Överleva och känna oss älskade!

Om vi inte ljög om våra basbehov skulle det vara lätt som en plätt men när min gud är bättre än din, mitt parti bättre än ditt eller det stinna pengasamhället är bättre än bara mat till överlevnad, skola samt vänskap i U-länder finns ingen gemensam värdegrund.

Nu vill vissa pumpa up sig till att bli regeringens lakejer, mördare eller bossens mördare för att få lite kärlek av gruppen. Andra vill låna pengar för att vara generös mot sina vänner och ovänner för att få en smutta kärlek osv i all oändlighet av uppsåt som bara fungerade en kort stund när vi vill känna oss trygga hela dagen och även när vi sover.

Att döda någon är att ta tillbaks respekten och uppleva skön egenkärlek för en stund i ett rus av dårskap mot helheten. Hedersmord på samma sätt liksom att knarka eller självmord.... Vi gör allt i kärlekens tecken men inser inte att den kärleken tar slut lika fort som den kom. Vi är kärlekshungriga rovdjur som inte ser helheten då vi ljuger om motiven.

Därför är motivet viktigt i detta brott och att fråga en som ljuger om det är lönlöst. Att dessutom släppa in katter bland hermeliner gör det inte lättare där var och en bara lever ut sin egen kulturs påhitt, GENER, svensk som libanes.

Allt annat än att satsa på kärlek och vänskap ger bara frustration som vi sen tar ut på andra med annat utseende, språk, seder, religioner eller klädsel. Hopplöst att sätta en rosett på soptunnan den luktar ändå skit helt naturligt. Tacka vet jag gödsel!

Skicka alla som tror på, slåss för sin egen gud till Sibirien så kan resten jobba för sitt upppehälle, lära känna varandra samt vårda de som inte orkar arbeta längre är mitt recept. Fotboll, boxning, hockey samt alla sporter finfint att glänsa med tackla varandra. Börja nu och förlåt ALLT gammalt som bara är att slänga pengarna i sjön eller ån.

Usa tog fast alla tiders största dealer El Chapo och det är värre med knarket än någonsin. Att fånga GM i Linköping skulle sitta bra en stund men löser inget på sikt. Börja om, vi är inne på fel väg! Börja med att byta ut vansinniga egentjänande politiker och rösta på vanligt folk med helhetsseende. Och jag sa inte Greta men beundrar hennes hängivenhet!

Kom just ut en ny film på Netflix om ett fängelse som blev transformerat i Philippinerna. Det går om du vill och hoppas nu att GM kommer fram efter 15 år och säger förlåt jag drabbades av galenskap och har lidit under 15 år men skulle inte klarat av fängelset och daglig misshandel av andra intagna, sorry drogen tog över mej eller annan galenskap jag inte bett om utan drabbades av. Var tacksam det inte hände dej!
Ett tänkvärt inlägg.
Ja visst kan det kännas så om vi aldrig berättar vad vi känner i hjärtat på riktigt.
Det är svårt om alla tror att alla kan läsa varandras tankar. Utgå att alla känner eller tänker som jag och så blir det krockar!
Inte förstå eller våga fråga.
Bättre att säga vad man tycker om och inte och behandla varandra respektfullt med en nyfikenhet.

Ja du har rätt att det kokar ner till att överleva och att känna oss älskade.
Så mycket elände som skapas pga brist på kärlek och vänskap, även till oss själva.

Saknar GM detta i sitt liv?
Har han saknat det under sin uppväxt?

Ja det vore fantastiskt om han kunde komma fram och säga att jag gjorde det här.
Jag gjorde detta pga av.......
Förlåt räcker inte, men jag säger det ändå.
Att låta offrens familjer få en möjlighet till en möjlig förklaring. Inte rätt att de ska leva hela sina liv med obesvarade frågor och ovisshet.

Ett samhälle med mer prestigelöshet, att vi gemensamt tar hand om varandra och tro det man tror på utan att försöka slåss om vem som håller sanningen i sin hand.

Att lösa ett brott löser inte alla problem.
Men tråden visar på gemenskap och en vilja att göra någonting tillsammans.
Vi nuddar vid viktiga frågor när vi försöker få en bild av brottet.
Det är viktigt det också.
Att inse att saker och ting kan gå väldigt fel i livet och vara tacksam att man inte behöver leva med vetskapen att man mördat en människa och gjort människor så illa.
Citera
2019-08-26, 11:13
Medlem
Citat:
Ny fråga:

Såg något GM kasta mössan i Metrostället?
Inte vad som framkommit.
Citera
2019-08-26, 11:45
Medlem
Citat:
Tänkbara orsaker till att en butik inte har koll på sina kunder: De för inte bok, ingen ordning på stället, inte ger ut kvitto/svartjobb?
Jag vet ingenting om familjen A, ni som vet mer kanske vet hur butiken fungerade.
Vill inte spåna så mycket i familjen/familjerna till BO egentligen, det blir förtal. Jag skäms varje gå g jag skriver något om faniljen A, det är lite över gränsen, victim blaiming.
Litar på att polisen undersökt dem & butiken noga.

Men om vi tänker oss GM utan att veta vad som kommit fram hittills. Första tanken.
Då är det rimligt att tänka sig en GM från tex Libanon. Andra generationens invandrare. Heder.
...Men nu vet vi att polisen söker en skandinav.
Vi har olika vittnesuppgifter om GM, skulle den ena kunna vara utländsk med arabiskt utseende hy och den andra hans svenska kompis och att de gör detta tillsammans?
Har vittnen med bestämdhet benämnt sina iakttagelser som en svensk mansperson?
Långsökt men ändå.

Det är ett dilemma det där.
Vad är sant och vad är rykten.
Vad kan man och bör man skriva.

Det man kan säga är iallafall att vad familjen A än har gjort, så är det inget som rättfärdigar att två människor mist sina liv så oerhört onödigt och tragiskt.
Det man vill finna är tänkbara förklaringar och de behöver inte vara logiska eller stå i proportion till brottet.
Att försöka förstå betyder bara det, inte att skylla på.
I slutändan är det nog så att det bara kom ut tragedi både för offren, anhöriga och GM.
Allt blev bara fel av flera olika anledningar.
Citera
2019-08-26, 15:49
Medlem
Inte om det var ett planerat brott, men ett dubbelmord var säkert inte planerat iallafall. Hur många procent klipper ett vittne med? Attackerar henne 2 gånger, 10 procent av psykfallen i samhället?
Citera
2019-08-26, 18:40
Medlem
DNA-gubben som uttalade sig sa något i stil med att de borde kunna hitta honom via släktforskning. Men lade till att det hade varit betydligt bättre chanser innan man gick miste om mer eller mindre hela databasen. No shit.

Frågan är om det är så hög sannolikhet, jag tyckte det kändes kört när jag läste att det finns 200k personer som är sökbara, varav en ganska liten del är nordbor.
Citera
2019-08-26, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
DNA-gubben som uttalade sig sa något i stil med att de borde kunna hitta honom via släktforskning. Men lade till att det hade varit betydligt bättre chanser innan man gick miste om mer eller mindre hela databasen. No shit.

Frågan är om det är så hög sannolikhet, jag tyckte det kändes kört när jag läste att det finns 200k personer som är sökbara, varav en ganska liten del är nordbor.

Det beror kanske på vilken tidshorisont man har? Anser det inte vara någon tvekan om att mordet tids nog kommer att klaras upp tack vare den starka DNA-bevisning man har. Om det sen tar 6 månader, 1 år eller 10 år spelar kanske mindre roll i det långa loppet för oss utomstående som främst stimuleras av att det mystiska och motsägelsefulla i fallet. Vi kommer få svar på vem som lämnade blodspår på kniven, alltså vem som högg.

Att det i dagsläget bara är en liten andel skandinaver som laddat upp sitt DNA på sökbaser betyder inte att andelen i framtiden inte kommer bli större. Det är en stadig trend, som jag ser det. Jag har själv laddat upp mitt DNA, dels för att släktforska men primärt faktiskt för att dra mitt lilla strå till stacken för att få brott liknande de här lösta. En del av mina vänner har gjort samma och många fler har pratat om att göra det. Det har dessutom blivit en populär present att ge till såna man känner.

Men även om inga fler skandinaver någonsin skulle ladda upp sitt DNA på sökbaser så tror jag att utvecklingen av teknologin, som fortfarande är i sin linda, hade lyckats hitta mördaren utifrån bestående bas. Att man kan hitta någon AI-funktion som lyckas pussla ihop 5-, 6-, 7-männingar till ett pussel utifrån vilket man kan triangulera och precisera med ganska stor säkerhet var på släktträdet GM finns placerad.

Det är lekmannatankar, men det känns imho ologiskt att utvecklingen inte skulle gå åt det hållet.
Citera
2019-08-26, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino

Men även om inga fler skandinaver någonsin skulle ladda upp sitt DNA på sökbaser så tror jag att utvecklingen av teknologin, som fortfarande är i sin linda, hade lyckats hitta mördaren utifrån bestående bas. Att man kan hitta någon AI-funktion som lyckas pussla ihop 5-, 6-, 7-männingar till ett pussel utifrån vilket man kan triangulera och precisera med ganska stor säkerhet var på släktträdet GM finns placerad.

Det är lekmannatankar, men det känns imho ologiskt att utvecklingen inte skulle gå åt det hållet.

Now you´re talking! Är inne på samma spår. Teknikutvecklingen går rasande snabbt, det verkar finnas algoritmer för allt möjligt. Större delen av min släkt har topsat sig, finns intressanta rabatterbjudanden från och till. Allt för att bidra till gåtans lösning.
Citera
2019-08-27, 10:11
Medlem
Citat:
Det beror kanske på vilken tidshorisont man har? Anser det inte vara någon tvekan om att mordet tids nog kommer att klaras upp tack vare den starka DNA-bevisning man har. Om det sen tar 6 månader, 1 år eller 10 år spelar kanske mindre roll i det långa loppet för oss utomstående som främst stimuleras av att det mystiska och motsägelsefulla i fallet. Vi kommer få svar på vem som lämnade blodspår på kniven, alltså vem som högg.

Att det i dagsläget bara är en liten andel skandinaver som laddat upp sitt DNA på sökbaser betyder inte att andelen i framtiden inte kommer bli större. Det är en stadig trend, som jag ser det. Jag har själv laddat upp mitt DNA, dels för att släktforska men primärt faktiskt för att dra mitt lilla strå till stacken för att få brott liknande de här lösta. En del av mina vänner har gjort samma och många fler har pratat om att göra det. Det har dessutom blivit en populär present att ge till såna man känner.

Lite OT i spoilern

Jag tror också att förr eller senare kommer man hitta GM med DNA,
Förhoppningsvis snart, men kanske för sent för att personen ska dömas eller så är personen faktiskt död.

Det är främst för att jag inte vill ha dubbelmördaren lös som jag engagerar mig, och för att jag hoppas att de anhöriga ska få svar så småningom.
Tycker inte att fallet är så mystiskt egentligen utan bara frustrerande att GM lyckas gå upp i rök.
Citera
2019-08-27, 18:42
Medlem
Citat:
Lite OT i spoilern

Jag tror också att förr eller senare kommer man hitta GM med DNA,
Förhoppningsvis snart, men kanske för sent för att personen ska dömas eller så är personen faktiskt död.

Det är främst för att jag inte vill ha dubbelmördaren lös som jag engagerar mig, och för att jag hoppas att de anhöriga ska få svar så småningom.
Tycker inte att fallet är så mystiskt egentligen utan bara frustrerande att GM lyckas gå upp i rök.

Dubbelmördaren har ju inte begått ett nytt brott på 15 år, så återfallsrisken borde vara ganska låg jämfört med många andra ouppklarade fall.

Skulle ändå säga att det här fallet sticker ut på ett flertal olika sätt i den svenska kriminalhistorien. Tänkte skriva unikt, men alla fall är ju unika egentligen.
Citera
2019-08-28, 10:05
Medlem
Citat:

Dubbelmördaren har ju inte begått ett nytt brott på 15 år, så återfallsrisken borde vara ganska låg jämfört med många andra ouppklarade fall.

Skulle ändå säga att det här fallet sticker ut på ett flertal olika sätt i den svenska kriminalhistorien. Tänkte skriva unikt, men alla fall är ju unika egentligen.

Då var det väl första gången en okänd GM av okänd anledning överfaller och mördar ett barn utomhus en vardagsmorgon. Det är i sig helt unikt tror jag.
Iaf i Sverige.

2019 blir en mamma avrättad med sin nyfödda bebis i famnen.

Jag har resignerat ifrån tanken på att kunna förstå, jag önskar att det gick men det enda jag kommer på är att empati saknas hos en del individer.

Under många år har empatifältet krympt och nu är vi här, i en värld med fler människor än tidigare som saknar empati helt eller delvis.

När det här hände var empatifältet större hos de flesta än vad det är idag, men hur var det med GMs fält?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in