2019-08-28, 10:24
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
GWP säger även att "dom har bott ihop"... den gubben borde göra ett nykterhetstest innan han sitter i TV och uttalar sig.
Tror nog bara att det var lite slavrigt uttryckt, han menade att de haft en relation där de träffats i hennes och hans bostad och att det är förklaringen till att det kan finnas DNA och annat från dem båda i hemmen.
Svårare än så är det nog inte.
Citera
2019-08-28, 10:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Är du säker på att GW har fel då? Vad vet du själv om vad de skall ha haft för typ av relation?

De kan ha bott ihop som särbo. Och som tältkamrater. Det är trots allt ett familjeprogram...
Citera
2019-08-28, 10:25
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Är du säker på att GW har fel då? Vad vet du själv om vad de skall ha haft för typ av relation?
De har väl så som jag uppfattat det haft en KK relation.
Citera
2019-08-28, 10:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
”Försiktigt” kan säkert betyda olika saker också...

Nåväl, det är deras skuta och de lär ju ha täckning för det. Det är bara att luta sig tillbaka.

Exakt, den här gången blir det inte ett misslyckande i häktningsförhandlingen, Hiding har gjort sin hemläxa.

Frågan är snarare hur fort det blir ett åtal, borde ju nästan vara färdigt med tanke på den tid som förflutit, vad tror du, två månader eller?
Citera
2019-08-28, 10:27
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
De kan ha bott ihop som särbo. Och som tältkamrater. Det är trots allt ett familjeprogram...
Kan man bo ihop som särbo? Det heter väl just särbo för man är särbo, annars är man väl sambo.....
Citera
2019-08-28, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
GWP säger även att "dom har bott ihop"... den gubben borde göra ett nykterhetstest innan han sitter i TV och uttalar sig.
Nu kanske du tycker att jag besserwissrar, men uttrycket han använde var ”de har levt ihop”. En viss skillnad. Ta inte illa upp.😀
Citera
2019-08-28, 10:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Antagligen har de bott kvar med förhoppningen att mördaren skulle gripas ganska snart.
Troligen är de lättade nu när de förhoppningsvis slipper se mer av SD.

Inte bara ”granne”. De lär ser ju varandra hela tiden eftersom villorna ligger ett stenkast från varandra.

Det måste vara hemskt.
Citera
2019-08-28, 10:30
Medlem
Citat:
Du har inte missat mycket, kanske inte någonting alls faktiskt. Det här senaste igår är väl i princip en repris av ståhejet i maj/juni 2018. Åklagaren misstänker alltså SD för mordet på LW. Han har anhållits, och polisens tekniker undersöker nu återigen hans bostad i jakt på spår.

Han var väldigt misstänkt redan 2018, och nu verkar han vara ännu mer misstänkt. Exakt varför åklagaren misstänker just SD vägrar hon fortfarande att svara på. I och för sig har väl ingen journalist frågat henne heller, trots att flera hundra artiklar har skrivits om fallet (mest låsta artiklar i lokalblaskan NA).

De här oklarheterna har lett till att många är lite skeptiska till om hon verkligen har något på fötterna, och det här har lett till funderingar (tydligen även inom polisen) på om hon kan ha kört fast. Det har också lett till att många andra människor (varav huvuddelen torde vara helt oskyldiga) har hängts ut med namn och bild som möjliga gärningsmän. Särskilt utsatta har släktingar och vänner till brottsoffret och till den misstänkte blivit, och särskilt geocachare.

Det uppmärksammade nya gripandet igår, med insatsstyrka och uppbrutna dörrar och hela baletten, har nu lett till att även seriös riksmedia som DN verkar har uppmärksammat fallet. Antagligen följer man väl upp det här nu så att vi får veta vad man egentligen sysslar med i Örebro.

OK, tack för briefingen. Vi får väl hoppas att de hittat något nytt som binder rätt person till brottet.
Citera
2019-08-28, 10:31
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Exakt, den här gången blir det inte ett misslyckande i häktningsförhandlingen, Hiding har gjort sin hemläxa.

Frågan är snarare hur fort det blir ett åtal, borde ju nästan vara färdigt med tanke på den tid som förflutit, vad tror du, två månader eller?
Oftast bestämmer domstolen att åtal ska väckas inom 1-2 veckor från det att beslut om häktning togs, om inte så blir det åtalsförlängning vilket i praktiken kan hålla på i oändlighet.
Citera
2019-08-28, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag sitter och funderar på när vi ska få läsa nästa braskande
”Jag är i chock”-rubrik.
Eller är han kanske inte så chockad trots allt...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/svenskamerikanen-jerry-jag-ar-i-chock

Det verkar ju som fikastunderna för JG och SD glesnat på sistone, kan JG har haft något med gårdagen att göra? Har han sjungit ut om han visste nåt eller bara distanserat sig från SD för att han trodde nåt?
Citera
2019-08-28, 10:34
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Oftast bestämmer domstolen att åtal ska väckas inom 1-2 veckor från det att beslut om häktning togs, om inte så blir det åtalsförlängning vilket i praktiken kan hålla på i oändlighet.

Det är lugnt, den delen av processen kan jag mycket väl men då brukar ju den tilltalade häktas på "sannolika skäl" tidigt i utredningen, i det här fallet har ju åklagaren haft gott om tid på sig att få ihop motivbild och bevisning så vad jag ville få fram är att det inte är så troligt att vi får se den sedvanliga begäran om mer tid innan åtalet kan väckas, det borde gå fort den här gången.
Citera
2019-08-28, 10:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Rättegångsplanering i dessa våra våldsamma tider vågar jag mig inte alls på. Men det här borde man väl kunna döma i före julledigheten. Eller säg till slutet november. Men är schemat upptecknat så blir det väl på vårvintern i stället. Finns annan offentlig underhållning fram till jul så är det kanske synd om det krockar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in