Citat:
Ursprungligen postat av
P71
Ursäkta om jag gör ett litet inpass här, men hur mycket tid lägger du själv på klimatfrågan? Är det en hobby eller en del av ditt arbete att läsa och hålla reda på vetenskapliga artiklar? Eller är dessa länkar bara något du har i bakhuvudet och snabbt slänger upp när det behövs?
Ett vänligt och tillsynes uppriktigt inlägg! Så trevligt!
En kombination. Jag har några i bakhuvudet. Dessa kommer jag ihåg genom att memorera författarnamnen. Annars hittar jag dem via Google. Det borde också fler kunna göra. Jag kommer också åt att läsa artiklarna i dess helhet.
Citat:
Jag kan lätt erkänna att jag själv baxnar inför det enorma flödet av vetenskapliga rapporter och information. När man har tagit sig igenom en rapport och tror att man har förstått hur det ligger till, så kommer någon framdragande med en annan rapport som helt eller delvis motsäger det man just trott sig förstå. Och så håller det på.
Det beror nog mycket på ämne/frågeställning. Jag försöker att ta i beaktande när artiklarna är skrivna. Och titta på antal citeringar. Vissa saker är "nya rön" mer än andra. Ett exempel på nytt rön är att grönskan på jorden (leaf area index) planat ut eller gått nedåt. Fertiliseringseffekten som CO2 medför konkurrerar med andra faktorer som kan/väntas ta överhand. VPD (water vapor deficit) är ett exempel på en sådan faktor. För att säga det ena eller det andra med någorlunda säkerhet, behöver egentligen mer forskning inväntas. Sådana faktorer verkar heller inte ensamma.
Exempel på något som är väl etablerat inom vetenskapen är hockeyklubban.
Citat:
Då blir det lätt att man faller för auktoritetsargument, typ att FN och IPCC nog vet vad de gör, all världens forskare kan inte ha fel osv. Eller som i mitt fall, där det blir tvärtom, att jag snarare känner motstånd mot auktoriteten eftersom ingen människa rimligtvis kan ha läst och förstått allt som presenteras i olika vetenskapliga artiklar. Istället blir det upp till politiker och media att sätta "bilden" av forskningsläget, vilket delvis förklarar varför jag själv tillhör klimathotsskeptikerna.
Av de artiklar som jag länkade i inlägget du citerade, hur många av författarna hade du hört talas om? Är det något som förknippas med förnekare här i tråden så är det auktoritetstro. Christy, Curry, Lindtzen, Bern, (ibland Bengtsson som inte förnekar AGW), Spencer, Lomborg, Soon, Nic Lewis och ett par andra varav någon är mer känd under sitt namn baklänges. Jag kan namnen på fler förnekare (varav förhållandevis få som publicerar i relevant fält) än icke förnekare. Dessa lyfts ofta fram som auktoriteter av "förnekarsidan". Allt som oftast via bloggar.
IPCCs rapporter (assessment reports) skrivs i runda slängar av något tusental forskare. I dessa sammanställs forskningsläget. Det tar dock förhållandevis lång tid mellan rapporterna och nya upptäckter eller nya rön kommer emellan dem. Jag tycker att ipccs rapporter kan ses som stora metaanalyser(hoppas du är bekant med detta) , som sammanfattar forskningsläget av relevanta fält. Förnekarsidan är helt beroende av att IPCCs rapporter i det stora är humbug. Liksom individuella forskare med publiceringar som sticker i ögonen på dom. Att så tvivel i vetenskapen är klart att de måste lägga mycket energi på. Det är en alldeles självklar taktik för allt som går motströms att kasta skit på all etablerad mainstreamforskning. Via bloggar förstås. GWPF nu senast.
Citat:
Jag har ingen egen expertkunskap inom klimatområdet men jag är utbildad ingenjör med vana att läsa och tolka tekniska dokument, och jag tycker mig ha hyfsat bra grundförståelse för hur forskning och vetenskap bedrivs. Men när man tar del av den enorma mängden information och rapporter som presenteras så inser man också snart att urvalet och presentationen av forskningen i massmedia är helt avgörande för hur enskilda personer uppfattar den.
Jag kan hålla med om att media inte alltid erbjuder en välbalanserad bild. Ofta fångar de artiklar korrekt, men överdriver kanske betydelsen av enstaka artiklar emellanåt.
Citat:
Roy Spencer skrev ett rätt bra inlägg om detta, daterat den 25 augusti.
http://www.drroyspencer.com/