Citat:
Ursprungligen postat av
lehs
Arrhenius är inte Gretas anfader, men hans föräldrar är det.
Vilken är då din ståndpunkt?
1. Det finns ingen global uppvärmning
2. Global uppvärmning är är bra
Okej, beklagar om jag rörde ihop släktförhållandena.
1. Temperaturdiagram från bl.a NASA visar att den globala temperaturen har stigit sedan mitten av 1850-talet, ja. Det talar väl sitt tydliga språk? (Dock med fluktuationer (varmare på 1930-talet, kallare på 1940-talet bl.a, stick i stäv mot CO2-utsläppen). Värmeökningen tycks dessutom ha planat ut från slutet av 1900-talet. Överhuvudtaget är korrelationen mellan temperatur och CO2-halter inte alltför hög, om jag inte missförstått alldeles.
2. Många, t.ex professor emeritus Peter Stilbs som i likhet med Svante Arrhenius är fysisk kemist pekar på fördelarna med det varmare klimatet och försöker förklara vad som skulle kunna hända om det åter blir kallare. Har denna teori motbevisats på ett övertygande sätt är jag idel öra
Personligen har jag större förtroende för Stilbs än för t.ex Pär Holmgren, som nu tjänar enorma pengar som MP-politiker nere i Bryssel. Innan tjänade han troligen grova pengar på jobbet på ett försäkringsbolag.
Om the tipping point verkligen ligger så nära fram i tiden är det synnerligen märkligt att den gröna gruppen inte lobbar för omedelbart flygstopp och tredubbla (minst) bensinpriser. Samt för kraftigt subventionerade elcyklar överallt!
Tycker mest att det pratas om utsläppsrätter, grön skatteväxling och koldioxidskatter. Ett enkelt sätt att driva in pengar till statskassorna, onekligen.
Men our house is ju burning, enligt Greta Thunberg! Varför lyssnar de inte till henne? Läget är helt j-vla akut och de pratar om att gräva ner stora uppsamlingsbehållare under jorden och bygga snabbjärnvägar flera decennier fram i tiden...
Trots att kedjereaktionen kommer att utlösas redan ca år 2030 och därmed startskottet till the end of our civilization as we know it. Förutsatt att inte CO2-utsläppen minst halveras innan dess.
Vilket de inte kommer att kunna göra med EU:s tandlösa politik. Verkar som om de själva inte tror på alarmisterna, eller?