2019-08-26, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikita78
Ja för hundar är tränade för o ta upp älg, de är det enda dom gör, dom går ju inte heller på rådjur eller ren, dom ställer endast älg med ståndskall fattar du fan trögt.

Syftar du på ordspråket att man inte kan lära en gammal hund att sitta? . nog kan jag lära jakthundar att leta människor. dom får dofta på någon klädbit sen går dom runt i skogen och nosar för dom får godis om dom hittar. så har man tillräckligt många jakthundar kan man snabbt täcka stora områden då hundarna gör ett bättre jobb än vi människor.
Citera
2019-08-26, 20:58
Medlem
Att ni inte fattar att mofasti bara är här för att driva med er... att ni ids ge han den uppmärksamheten.
Citera
2019-08-26, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunafia
Att ni inte fattar att mofasti bara är här för att driva med er... att ni ids ge han den uppmärksamheten.

"Ge honom" ska det vara

Men du har rätt, lika bra att låta dåren vara.
Citera
2019-08-26, 21:09
Medlem
Ett sista tips till mofasti och övriga som känner sig träffade. Vet man inte hur man ska använda de/dem så ge fan i det. Stör mig som fan att vissa misshandlar det svenska språket så förbannat

Kan man inte lista ut hur det används så är det bättre att skriva i talspråk, det vill säga DOM.
Citera
2019-08-26, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunafia

Du vågar inte ta snacket med mig.

Vad är dina teorier? dela med dig i tråden istället för att hata. Hatet kan ni låta flöda under fikarepen i drömfabriken.

Som sagt är det i princib bara jag som bryr mig om JDs rättvisa ska skipas och analyserar då hårt för att ge polisen sppr att gå efter. Men övriga har i princip bara haft en klubb för inbördes beundran. lite snack om någon lappkåta som nerbränd blev i individuoma är typ det enda jag sett som är intressanta
Citera
2019-08-26, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_serpico
Kom ihåg alla: ignorera ignorera ignorera!!
Absolut- gjort det länge.
Citera
2019-08-27, 00:31
Medlem
Mofasti din jobbiga jävel.. Man blir arg när man ser dina inlägg!

Idioti att tro att detta var planerat!
Idioti att tro att någon har tvingat de tre att utföra något mot deras vilja!

Min teori är att detta är ett dråp, en olyckshändelse då alla varit höga som hus och fått panik för att JD slocknat.

Jakthundar tränar man att jaga något typ fågel. Den instinkter finns i fågelhunden men det krävs träning för att få en bra fågelhund. Träningen tar tid och inte något som kan ställas om genom att lukta på en tygbit och sen vet den vad den ska leta efter. Att tro annat är bara dumt!

Jag hoppas för din skull att du trollar, annars tycker jag mycket synd om dig.
Citera
2019-08-27, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Ja du gör inte mycket för att driva detta vidare, antar att du vill att JD inte ska få sin rättvisa skipad?

Vad är nyttan med dessa one-liners?

Som sagt så försöker jag hjälpa till, och har gjort stora insatser.
Folk diskuterar tack vare mig och jag tror nog genom mitt förslag om hundar orsakade att vi pressade mördraren att ringa in och "sätta dit" häktade.

Man spårar inte människor med jakthundar!
Polisen har tränade spårhundar som är utbildade inom olika grenar, blod, lik mm..
Sen har polisen använt sig av spårhundar i urminnes tider, så det lär knappast kommit på den tillgången av en nedrökt snubbe på flashback.
Citera
2019-08-27, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Whygodwhy-
Mofasti din jobbiga jävel.. Man blir arg när man ser dina inlägg!

Idioti att tro att detta var planerat!
Idioti att tro att någon har tvingat de tre att utföra något mot deras vilja!

Min teori är att detta är ett dråp, en olyckshändelse då alla varit höga som hus och fått panik för att JD slocknat.

Jakthundar tränar man att jaga något typ fågel. Den instinkter finns i fågelhunden men det krävs träning för att få en bra fågelhund. Träningen tar tid och inte något som kan ställas om genom att lukta på en tygbit och sen vet den vad den ska leta efter. Att tro annat är bara dumt!

Jag hoppas för din skull att du trollar, annars tycker jag mycket synd om dig.

Skriv varför det tror att det är idotiskt.

Du fokuserar på jakthundar bara och intr annat.vill höra dina åsikter.

Hundar är inte långt i från vargar och dom äter allt kött, så dom kan spåra människor och hundar med.

Som sagt hur kunde kunta kinte bli hittad av hundar om dessa bara kan spåra ankor och fåglar som du påstår?

Som sagt bara mördaren vet var han är begravd så han ringde nog in själv för att sätta dit dessa tre.
Citera
2019-08-27, 12:51
Medlem
Alltså jag kan bara beundra mofasti lugn när alla glåpord och div påhopp haglar på sidan mot hen. Min teori är att du sitter hemma o garvar för du driver med folk till vannsine. Annars måste du va nerrökt eller allmänt efter. Mitt proppskåp hade gått för länge sen även om jag trollat eller inte haha. Så ska inte sticka under stolen med att man velat skicka på dig ett par rediga njurnävar efter ha läst dina teorier om fiske osv haha 😂
Citera
2019-08-27, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Skriv varför det tror att det är idotiskt.

Du fokuserar på jakthundar bara och intr annat.vill höra dina åsikter.

Hundar är inte långt i från vargar och dom äter allt kött, så dom kan spåra människor och hundar med.

Som sagt hur kunde kunta kinte bli hittad av hundar om dessa bara kan spåra ankor och fåglar som du påstår?

Som sagt bara mördaren vet var han är begravd så han ringde nog in själv för att sätta dit dessa tre.

Okej, nu ska jag försöka förklara det för dig lugnt och pedagogiskt. Hundar har ett bra luktsinne, absolut. Men i regel tränas de inte för att spåra människor. Det finns speciella spårhundar som används när man eftersöker försvunna personer, men de är tränade för just det syftet. En vanlig jakthund är inte alls lika effektiv.

Sen måste du förstå att spår försvinner med tiden, så att även om JD av fri vilja hade gått hemifrån hela vägen till myren och grävt ner sig själv så hade ingen hund kunnat följa det spåret från Kiruna så långt senare som kroppen nu hittades. Och även tränade spårhundar kan misslyckas.

Nu var det ju inte Joakim som grävde ner sig själv i myren, alltså fanns det inget spår att följa dit från honom ändå. Så då hade man behövt ha en misstänkt att spåra (och färska spår) i vilket fall. Så även i det högst hypotetiska fallet att man hade gripit mördaren redan dagen därpå och hen vägrat berätta var kroppen låg gömd så hade man inte vetat var man skulle börja leta. Att sen tro att en spårhund ska kunna följa ett spår från en lägenhet till en bil och sen bilens färdväg till myren är inte realistiskt.

Utan färska spår, men när man har en gissning om var kroppen är, så kan man använda likhundar. Det är inte heller nån hundraprocentig universallösning (se exempelvis hunden Samppo i Quick-fallet, som markerade där det inte fanns nåt) och som sagt, om du inte vet var du ska leta så är det meningslöst.

Kunta Kinte är en romanfigur som författaren påstår är delvis baserad i verkligheten. Och även om det vore så att hans rymning var verklighetsbaserad så är det ändå så att han blir jagad till fots (dvs. lämnar färska spår efter sig) av flera hundar som är tränade för syftet (en dokumenterad företeelse bland slavägare i den amerikanska södern) i en terräng som är okänd för honom men känd för sina förföljare, som ju VET ungefär var han är.

En man som springer runt barfota i en skog jagad av spårhundar är helt enkelt inte ett jämförbart exempel med den här situationen. Din idé att ta jakthundar och lära dem att söka efter en specifik person EFTER att han har försvunnit och man inte vet var han befinner sig, och tro att det ska gå fort och smidigt att träna hundar som hittills bara jagat älg eller fågel att söka upp en specifik människa utifrån veckogamla spår från en mordplats mitt inne i en stad, är befängd. Det funkar inte så.
Citera
2019-08-27, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuchullain
Okej, nu ska jag försöka förklara det för dig lugnt och pedagogiskt. Hundar har ett bra luktsinne, absolut. Men i regel tränas de inte för att spåra människor. Det finns speciella spårhundar som används när man eftersöker försvunna personer, men de är tränade för just det syftet. En vanlig jakthund är inte alls lika effektiv.

Sen måste du förstå att spår försvinner med tiden, så att även om JD av fri vilja hade gått hemifrån hela vägen till myren och grävt ner sig själv så hade ingen hund kunnat följa det spåret från Kiruna så långt senare som kroppen nu hittades. Och även tränade spårhundar kan misslyckas.

Nu var det ju inte Joakim som grävde ner sig själv i myren, alltså fanns det inget spår att följa dit från honom ändå. Så då hade man behövt ha en misstänkt att spåra (och färska spår) i vilket fall. Så även i det högst hypotetiska fallet att man hade gripit mördaren redan dagen därpå och hen vägrat berätta var kroppen låg gömd så hade man inte vetat var man skulle börja leta. Att sen tro att en spårhund ska kunna följa ett spår från en lägenhet till en bil och sen bilens färdväg till myren är inte realistiskt.

Utan färska spår, men när man har en gissning om var kroppen är, så kan man använda likhundar. Det är inte heller nån hundraprocentig universallösning (se exempelvis hunden Samppo i Quick-fallet, som markerade där det inte fanns nåt) och som sagt, om du inte vet var du ska leta så är det meningslöst.

Kunta Kinte är en romanfigur som författaren påstår är delvis baserad i verkligheten. Och även om det vore så att hans rymning var verklighetsbaserad så är det ändå så att han blir jagad till fots (dvs. lämnar färska spår efter sig) av flera hundar som är tränade för syftet (en dokumenterad företeelse bland slavägare i den amerikanska södern) i en terräng som är okänd för honom men känd för sina förföljare, som ju VET ungefär var han är.

En man som springer runt barfota i en skog jagad av spårhundar är helt enkelt inte ett jämförbart exempel med den här situationen. Din idé att ta jakthundar och lära dem att söka efter en specifik person EFTER att han har försvunnit och man inte vet var han befinner sig, och tro att det ska gå fort och smidigt att träna hundar som hittills bara jagat älg eller fågel att söka upp en specifik människa utifrån veckogamla spår från en mordplats mitt inne i en stad, är befängd. Det funkar inte så.

Ja men nog hittar man spår i bilarna dom använde, låt hunden nosa i skuffen så. Dessutom sa jag inte från Kiruna utan man blrjar leta dår direkt i parallax. Då kan hunderna snabbt hitta kroppen vid behov.

Men ja antingen har väl mördaren rengjort bilen med aceto, eller flygit i ett flygande tefat till parakka med JD och begravt honom utan NÅGRA SOM HELST SPÅR då ingen bybo sett eller hört och utan spår från grävandet.

lär vara en jädra massa spår om dessa misstäbkta gjort, tror därför ett mastermind år bakom detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in