2019-08-25, 21:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Samma sak när det gäller evolutionsteorin.

Evolutionen är ett naturfenomen precis som regnbågen eller tidvattnet, inte någon teori.
Citera
2019-08-25, 21:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Så vi ska ignorera evolutionsteorin och söka oss andra förklaringar till vår verklighet?

Att förneka evolutionen är lika korkat som att förneka tyngdkraften eller hävda att Jorden är platt. Bevisen för att evolutionen finns och att arter utvecklas från varandra är överväldigande.

Däremot kan man ha olika teorier om hur evolutionen fungerar. Darwins teori om det naturliga urvalet är en sådan teori som har fördelen att den är begriplig och lätt kan testas i experiment. Hittils har vi inte funnit något som talar för att den teorin är fel. Detta sagt så kan det mycket väl hända att nya experiment i framtiden leder till att någon del av teorin behöver modifieras, precis som Newtons teori om gravitationen.

Vad gäller Guds roll i det hela, så finns det utrymme för olika teorier för den som tror på Gud. Man kan postulera att Gud sparkade igång evolutionen och sedan lät den ha sin gång. Man kan om man vill också tro att Gud ständigt övervakar sin skapelse och griper in i processen för att styra den i önskad riktning. Ett tredje alternativ är att Gud skapade vårt universum och sedan inte la sig i vad som hände. På en del planeter uppkom liv och evolutionen satte igång, på andra planeter hände detta inte.

Det enda som är helt orimligt är att förneka verkligheten (evolutionen) bara därför att man tror att den inte är förenlig med den egna tron.
Citera
2019-08-25, 21:46
Medlem
Citat:
Jag tror barn blir bättre samhällsmedborgare om dom känner att det finns någon som övervakar dom., än att dom tycker att det är fritt fram och göra som dom vill, utan konsekvenser.

Sorry....med det var inget sbar på frågan. Är det bra att tala om harmsgeddon och masslakt ellrr inte?
Citera
2019-08-25, 21:53
Medlem
Citat:
Hur menar du? Finns det inget egenvärde att föra sina gener vidare? Är det alltså helt meningslöst att föra sina gener vidare?

Jag har fått för mig att evolutionsteorins enda drivkraft är att föra sina egna gener vidare.
Evolutionsteorin har ingen drivkraft, evolutionsteorin förklarar bara hur saker och ting hänger ihop.

Den enda anledningen till att djuren för sina gener vidare är att därför att deras förfader en gång i tiden av en slump utvecklade fram instinkten att göra det, vilken sedan automatiskt gått i arv. Allt detta har skett fullständigt av sig självt, det är inte på något sätt uttänkt eller designat, det är det du verkar ha svårt att begripa.

Vi människor kan hitta på olika meningsfulla skäl till att skaffa barn, men våra förfäder och alla andra organismer skaffar endast barn eftersom de känner att de måste, eller bara helt automatiskt.
Citera
2019-08-25, 21:54
Medlem
Citat:
Det handlar inte om att Gud är ynklig, svag eller klantig, istället handlar det om att Gud håller på hans principer, hatar ondska och vill ha rättvisa. Självklart kunde Gud ha förintat hela världen i ett enda svep, utan att hans skapelse kunde komma till tals, om han nu ville rensa jorden i ett svep, men nu ville Gud att hans skapelse ska kunna bevisa att hans styrelse var fel på något sätt. Hans skapelse anklagade honom för olika saker, t.ex. att Adam och Eva skulle bli som gudar , och bli som Gud om dom gjorde uppror mot honom.

Istället för att visa Guds makt, att han kunde förinta hela skapelsen, så underordnade han sig rättvisan, och tillät att hans skapelse skulle motbevisa honom.

Denna motbevisning har pågått nu i flera tusen år, men ingen har kunnat bevisa att Gud är ond, tvärtom har man kunnat bevisa att Satan är en lögnare och människomördare:

"Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader." (Joh 8:44 Bibel2000)

Oavsett är det förbannat klantigt av gud att begå ett så fatalt misstag att han ska utrota sin skapelse.
Alla som har barn och någon elementär psykoöogisk insikt vet att förbjuden frukt är lockande.......
Det var bara Gud som missade den iniskten......fatalt klantigt eller hur.
Citera
2019-08-25, 21:58
Medlem
Citat:
Oh, vilka fina ord du kan, men vad menar du egentligen?

Har du alls läst någon evplutionsbiologi? I s f borde du veta vad reciprok altruism är.
Allas krig mot alla är inte evolutionärt gynnsamt. Även om jag vet att du misstolkar evolutionen på den punkten...
..på ett väldigt genomskinligt sätt.
Citera
2019-08-25, 21:59
Medlem
Citat:
????

Vaddå.......får du ha sexuella kontakter nu? Tillåt mig tvivla.😝
Citera
2019-08-25, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Evolutionsteorin har ingen drivkraft, evolutionsteorin förklarar bara hur saker och ting hänger ihop.

Den enda anledningen till att djuren för sina gener vidare är att därför att deras förfader en gång i tiden av en slump utvecklade fram instinkten att göra det, vilken sedan automatiskt gått i arv. Allt detta har skett fullständigt av sig självt, det är inte på något sätt uttänkt eller designat, det är det du verkar ha svårt att begripa.

Vi människor kan hitta på olika meningsfulla skäl till att skaffa barn, men våra förfäder och alla andra organismer skaffar endast barn eftersom de känner att de måste, eller bara helt automatiskt.

Detta var fallet medänniskan också fram till för några decennier sedan. Nu kan vi frikoppla sexualiteten från reproduktionen. Med preventivmedel och fri abort har västerlandets männislor ändrat spelreglerna i grunden
Citera
2019-08-26, 07:39
Medlem
Citat:
Gravitationsteorin säger aldrig att den starkaste/mest lämpade överlever.
Nej, den säger att liv dör från fall. En analogi har sällan exakt samma ”svar”.
Citera
2019-08-26, 07:40
Medlem
Citat:
Samma sak när det gäller evolutionsteorin.
Självklart.
Så du tror inte på någon av dessa två, antar jag?
Citera
2019-08-26, 07:45
Medlem
Citat:
Jag tror barn blir bättre samhällsmedborgare om dom känner att det finns någon som övervakar dom., än att dom tycker att det är fritt fram och göra som dom vill, utan konsekvenser.
Japp. Och det är föräldrarna och samhällets roll, att se till att barn får en bra uppfostran.
Jag har inte sett någon förespråka att det är fritt fram att göra som man vill. Vad fick du det ifrån?
Och slutar Gud att övervaka när man blivit vuxen?
Citera
2019-08-26, 08:08
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Vad menar du? Det är ganska frustrerande att föra en proxydebatt, kan du inte bara vara rak och ärlig med vad du menar och säger?

Jag skrev så här,
"Med "vi " menade jag mänskligheten. Alla har det i varierande grad skulle jag vilja säga. Och även de som nu spränger bomber var en gång födda med empati till de korrumperades av kriminalitet eller blev mentalt förgiftade av religion.

Om alla hade haft en högt utvecklad empati, en empati som också sträckte sig till djurriket och naturen i stort, så skulle inga djur behövt dö för att ätas upp och miljöförstöringen skulle inte alls nå de rekorden vi ser idag. Och naturligtvis hade vi inte sett våldsbrott eller stölder heller.
Det finns gott om människor som har en utvecklad empatisk förmåga som inte begår brott eller dödar djur, bara inte tillräckligt många. Men om majoriteten människor hade varit som Ghandi hade det sett annorlunda ut."

Vad är det du inte förstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in