2019-08-26, 13:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Skönt raljerande. Suttit en stund och funderat på vad det betyder, men kommer inte fram till något vettigt.
[...]
Jag tror att det betyder att vi ser den skoningslösa viljan att smutskasta och tysta oppositionella i blixtbelysning. Det är samma mekanismer som har funnits i diktaturer i alla tider. Frågan är hur många sådana människor det finns i Sverige och hur långt de är beredda att gå – de som förstör den svenska välfärdsstaten och driver den mot kollaps.
Citera
2019-08-26, 13:44
Medlem
Furillens avatar
SVT: Så fifflar vårdcentralerna med journaler för att få högre ersättning

Citat:
Åtta vårdcentraler ska genom systematiska metoder medvetet ha använt sig av irrelevanta diagnoser, visar Västra Götalandsregionens granskning. Det har bidragit till att de granskade vårdcentralerna fått mer pengar.

– Så här ska det givetvis inte gå till och det är allvarligt, säger Max Själander som är kommunikatör vid Västra Götalandsregionen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...gre-ersattning
Citera
2019-08-26, 14:05
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
En rapport från Lärarnas Riksförbund ger vid handen att sex av tio gymnasielärare funderar på att byta jobb eftersom deras arbetsbörda är för stor. Detta skall ses mot bakgrund av att den svenska skolan redan nu lider av lärarbrist och står inför en bekymmersam framtid, med ett beräknat underskott om nästan åttiotusen lärare 2035.

Under de senaste tre åren har trettio procent sjukskrivit sig till följd av stress, vållad i första hand av betungande administrativa göromål. Denna siffra riskerar förstås att gå upp om inte situationen hanteras.

Den svenska lärarkåren har förlorat totalt uppemot fyrtiotusen medlemmar.

http://www.smp.se/ledare/bekymmersamt-pa-gymnasiet/
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag tror att det betyder att vi ser den skoningslösa viljan att smutskasta och tysta oppositionella i blixtbelysning. Det är samma mekanismer som har funnits i diktaturer i alla tider. Frågan är hur många sådana människor det finns i Sverige och hur långt de är beredda att gå – de som förstör den svenska välfärdsstaten och driver den mot kollaps.
Det skall också tilläggas att dessa kollaboratörer alternativt godhetsknarkare snabbt avfärdar det ena larmet efter det andra, vilket i sin tur blottlägger ett inneboende mörker. De ser t.ex att en samhällsfunktion har försämrats men att det handlar blott om någon procentuell förändring och därmed är det ingen fara på taket samtidigt som varje siffra i statistiken består av en människa av kött och blod.
Citera
2019-08-26, 14:14
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius

Vi går alltjämt mot en enpartistat. När KD som annars är ganska liberala smutskastas som nazister har den vänsterblivna samhället nått sin kulm.
Citera
2019-08-26, 14:23
Medlem
Furillens avatar
SvD: Samhället vänder ryggen till mot ett barn som systematiskt utsätts för grova brott - familjen tvingas fly från staden:

Citat:
I en nyhetsartikel, som publiceras på Svenska Dagbladets ledarsida, berättar tidningen om en ung pojke som systematiskt utsätts för brott. Han misshandlas, rånas och hotas till livet av ett ungdomsgäng. Men när föräldrarna kontaktar barnpsykiatrin får de rådet att inte vända sig till polisen – då blir allt bara värre.

Citat:
Sedan beskrivs i artikeln hur allt blir mycket värre. En ökänd kriminell 14-åring bestämmer sig för att döda honom. I berättelsen kan vi följa familjens olika försök att få hjälp av samhället, men allt blir bara värre samtidigt som myndigheter står handfallna.

Citat:
Till slut tvingas familjen flytta då varken polis, skola eller socialtjänst kan garantera pojkens säkerhet. Berättelsen väcker starka känslor och i sociala medier kommenterar många igenkännande om pojkens situation. En av dem är Sven Otto Littorin, förre detta svensk arbetsmarknadsminister.

https://nyheteridag.se/forre-ministe...-fran-sverige/
Senast redigerad av Furillen 2019-08-26 kl. 14:32.
Citera
2019-08-26, 14:30
Medlem
Furillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furillen
Svenska Dagbladet skriver om hur samhället vänder ryggen till mot ett barn som systematiskt utsätts för grova brott - familjen tvingas byta stad:

https://nyheteridag.se/forre-ministe...-fran-sverige/

Fd minister kommenterar SVD-artikeln: ”frågan är om man vågar och vill flytta tillbaka till Sverige".

Citat:
Jag kan inte säga att jag ångrar beslutet att flytta utomlands. Vi kommer till ett land med ett av de lägsta antalet anmälda brott i världen”, skriver han på Facebook och berättar att hans dotter går i en brittisk skola. Littorin bor numera i Dubai i Mellanöstern. Han skriver även att ”frågan är om man vågar och vill flytta tillbaka” till Sverige.

Att han är besviken över utvecklingen i Sverige är inget han döljer. Tvärtom konstaterar han att de som har möjlighet lämnar Sverige, eller försöker hitta en trygg plats innanför landets gränser.

”Resultatet blir till slut att de som kan och har råd flyttar. Från Uppsala eller Saltsjö Boo. Till en lugnare del av landet eller utomlands. Kvar blir de utan samma möjligheter. Det är fördjävligt. Det finns inget annat ord”, avslutar han kommentaren på Facebook.

Länk: https://nyheteridag.se/forre-ministe...-fran-sverige/
Citera
2019-08-26, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furillen
Fd minister kommenterar SVD-artikeln: ”frågan är om man vågar och vill flytta tillbaka till Sverige".

Länk: https://nyheteridag.se/forre-ministe...-fran-sverige/

Ja vi som är rika kan alltid söka upp säkrare platser, svårare för massan.
Citera
2019-08-26, 15:12
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Ja vi som är rika kan alltid söka upp säkrare platser, svårare för massan.

Funderar själv på att dra när jobbet är slut, och försöka styra barnen så de kan flytta och skaffa jobb utomlands.

Tidigare har vår eventuella flytt alltid handlat om att " flytta till värmen", nu är tillståndet i landet också en faktor, inte i min vildaste fanatsi kunde jag tro det när jag var barn.
Citera
2019-08-26, 15:59
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Du har fortfarande problem med väderstrecken tydligen.
Absolut spännande svammel i övrigt.
Hur bevisar du att inget västeuropeiskt land kan kollapsa under de kommande årtiondena? Hur resonerar du när du drar den slutsatsen? Du påstår det, men du argumenterar aldrig för det. Du bladdrar alltså bara ut det du inbillar dig, vilket bara är ett desperat uttryck för undertryckt undermedvetet önsketänkande och eskapism.
Citat:
Man kan lära sig en hel del från de sjukaste hjärnorna.
Bara om man är psykiatriker, och det ger då bara kunskap av relevans inom ens egen disciplin, inte alls om de ämnen som patienten tror att han gaggar om. I journalen sammanfattas alla dina inlägg här med: "Patienten orerar, haldondoseringen behöver fördubblas."
Citera
2019-08-26, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Funderar själv på att dra när jobbet är slut, och försöka styra barnen så de kan flytta och skaffa jobb utomlands.

Tidigare har vår eventuella flytt alltid handlat om att " flytta till värmen", nu är tillståndet i landet också en faktor, inte i min vildaste fanatsi kunde jag tro det när jag var barn.

Ja när man inte kan anmäla till polisen för att alla då vet att det bara blir värre då har rättsstaten havererat. Detta är det mest grundläggande i samhällskontraktet, saker som sjukvård, skola och omsorg som det talas om tillhör inte det mest primära i samhället och det kan man tydligt se när man studerar vad det första är som samhällen ordnar. Det är snarare just polis eller motsvarande, långt senare kommer man till att samhället ansvarar för t.ex. sjukvård.

Det är en systemkollaps vi ser på alla fronter men kollapsen kommer bli både djupare och bredare samtidigt som folket applåderar, vi är i alla fall en humanitär stormakt!
Citera
2019-08-26, 18:21
Medlem
io3uri9uys avatar
Vissa kanske säger att upprätthållandet av lag och ordning är grunden i ett fungerande samhälle.
Men vad händer med ett system där vi har människor som inte vågar stå upp för lite sunt förnuft och istället gömmer sig bakom "lagar och regler"? I mina ögon är det tecken på en mänsklig kollaps.
En kollaps där man inte längre vågar stå upp för vad som är rätt eller fel. En kollaps av sunt förnuft och som ytterligare urholkar folks förtroende (om det nu ens återstår något) för vad som kallas rättsväsendet och med det en av samhällets grundpelare.

http://ystad.lokaltidningen.se/nyhet...__FdbAI1NnoIDQ
Citera
2019-08-26, 19:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av io3uri9uy
Vissa kanske säger att upprätthållandet av lag och ordning är grunden i ett fungerande samhälle.
Men vad händer med ett system där vi har människor som inte vågar stå upp för lite sunt förnuft och istället gömmer sig bakom "lagar och regler"? I mina ögon är det tecken på en mänsklig kollaps.
En kollaps där man inte längre vågar stå upp för vad som är rätt eller fel. En kollaps av sunt förnuft och som ytterligare urholkar folks förtroende (om det nu ens återstår något) för vad som kallas rättsväsendet och med det en av samhällets grundpelare.

http://ystad.lokaltidningen.se/nyhet...__FdbAI1NnoIDQ
Instämmer. Vårt samhälle bygger på att människor vill väl och vill följa de normer som får det att fungera. Men ansvarslöshet, egennytta, feghet, inkompetens, likgiltighet och lagtrots inom förvaltningen leder till en normlöshet som undergräver samhället inifrån. ”Kollapsen” är ett sedan länge pågående förfall av de normer som får vårt samhälle att fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in