2019-08-26, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att sprida sina gener gör många människor, oavsett livsåskådning.
Om det är så att vissa blir påverkad av teorin så har det inget med dess sanningshalt att göra.

Jaså inte? Om teorin säger att dom starkaste, mest lämpade överlever, menar du att det inte påverkar alls hur människor tänker?

Citat:
Är du besatt av Hitler och Trump?

Nej, men dom är bra exempel på personer som tar till sig kärnan i evolutionsteorin.
Citera
2019-08-26, 15:10
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Människan har kunnat experimentera på jorden i flera tusen år, men det har inte gjort världen till en bättre plats, inte psykiskt i alla fall, tvärtom. Gud har tillåtit att människan ska få experimentera, men inte längre, det går en gräns där ondskan på jorden blir för stor, och då han kommer att ingripa.
Va? Menar du att världen INTE har blivit bättre på några tusen år? Du skulle trivts bättre i medeltiden som en bonde som knappt fick mat så det räckte? Eller är det slavarna du saknar? Eller när man frös ihjäl för att vintern blev strängare än vanligt?

Citat:
Nej, men dom är bra exempel på personer som tar till sig kärnan i evolutionsteorin.
Vad tycker din gud om lögnare och oärliga människor? Du tror inte att det här med helvetet kommer närmare och närmare dig hela tiden? Det kanske räcker för dig att du ber om ursäkt till Jesus nån gång framöver så är allt lugnt? Däremot dom människorna som du ljuger för struntar du helt i.

Vi har förklarat för dig massvis med gånger att dom helt har missuppfattat evolutionsteorin men trots det så tar du konstant upp dom och påstår att dom "tar till sig kärnan".

Fy fan för religiösa människor som dig. Såna som du är anledningen till att religion borde förbjudas. Om det är sant det du tror på så hoppas jag att den där eviga elden svider rejält. Du förtjänar den.
Citera
2019-08-26, 15:12
Medlem
Citat:
Beror på vad som ska förklaras.
Dock ignorerar jag den dagligen. När jag ska ta moraliska beslut så är det annat jag tar hänsyn till.

Det är bra, men många andra klarar inte av att skilja på saga och verklighet.
Citera
2019-08-26, 15:40
Medlem
Citat:
Jag är ganska säker på att Donald Trump har fått sina idéer från Darwin, faktiskt så påstår man det i denna dokumentär:

https://www.svtplay.se/video/23377206/donald-trump-vagen-till-makten/donald-trump-vagen-till-makten-manhattans-maktigaste?position=78&start=auto

"På många sätt ser Donald Trump livet i darwinistiska termer. De bäst lämpade överlever. Världen består av vinnare och förlorare. Vinnarna presterar på hög nivå, och alla andra är förlorare".

Och många andra blir påverkade av denna verklighetssyn, speciellt ungdomar och barn.
Och?
Han är affärsman och beskriver den världen. Det är lika i sportvärlden, nöjesvärlden, o.s.v.
Det som menas är att den bästa anpassade klarar sig i de branscherna. Man kan även säga ”överleva”, men det har inget med liv och död att göra.
Amerikaner ser ju det mesta som en tävling. Människor har tänkt som Trump långt innan Darwin existerade.
Citera
2019-08-26, 15:44
Medlem
Citat:
Nej, det krävs en ny ordning i världen, där alla är underordnade skaparen, som vet exakt hur han skapade världen och vet exakt vad världen mår bäst av.

Människan har kunnat experimentera på jorden i flera tusen år, men det har inte gjort världen till en bättre plats, inte psykiskt i alla fall, tvärtom. Gud har tillåtit att människan ska få experimentera, men inte längre, det går en gräns där ondskan på jorden blir för stor, och då han kommer att ingripa.
Ja, det är fritt fram för alla gudar att agera. Det är troligtvis inget jag kan stoppa.
Ser heller inte vad det har med saken att göra? Mitt förslag är att leva vidare tills detta händer, och inte ta ut något i förskott. Att många troende ser på detta liv med avsky är inget jag tar hänsyn till.
Jag förstår att 70-80 år inte är någonting för de som ska leva i en evighet, men för mig är detta livet viktigt.
Citera
2019-08-26, 15:49
Medlem
Citat:
Jaså inte? Om teorin säger att dom starkaste, mest lämpade överlever, menar du att det inte påverkar alls hur människor tänker?

När jag ser katten plåga en råtta så påverkar det inte mitt beteende.
Hur andra tänker vet jag inte. Och detta är ju något som barn ser hända, oavsett om de tror på evolutionsteorin eller inte. Så jag ser inte sambandet?
Citera
2019-08-26, 15:51
Medlem
Citat:
Det är bra, men många andra klarar inte av att skilja på saga och verklighet.
Ja, det är ju bara att öppna en tidning så ser man att någon gjort något i någon guds namn, så jag håller med. Det finns många sagor ute där, helt riktigt. ”Faith” (att tro utan belägg) kan vara väldigt farligt.
Citera
2019-08-26, 15:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att evolutionsteorin förespråkar att döda eller dödas, men människor som tror på evolutionsteorin kan få sjuka uppfattningar på grund av det.

Då har du varit väldigt otydlig i hur du skrivit eftersom det är exakt det intryck du gett i flera inlägg.

Citat:
Det är som att i dagens samhälle kräva att dom rikaste i samhället betalar 1000% mer i skatt. Det hade blivit uppror och kaos, människan ville ha slavar.

Slaveri var en naturlig del av samhället på den tiden i alla samhällen, på samma sätt som lönearbetaren är idag.

Varför tror du att Gud var tvungen att skapa paradiset på jorden på den tiden? Det står att Gud kommer så småningom att skapa paradiset på jorden, där det t.ex. inte existerar slaveri, man varför var han tvungen att skapa det för flera tusen år sedan enligt dig?

Slaveriet enligt bibelns lagar var otroligt mycket mer humant än omgivande länders slaveri. En människa kunde t.o.m. tänka sig att bli slav, för att kunna överleva, få mat för dagen och husrum. Du kan inte jämföra detta med slaveriet i USA, där man dödade och behandlade slavar illa.

Det är fortfarande så att det var människan som hittade på systemet med slaveri, på samma sätt som det är människan som hittat på systemet med demokrati. Varför tror du att Gud inte agerat gentemot dagens system med demokrati? Tvärtom säger han:

"Varje människa skall underordna sig all den överhet hon har över sig. Ty det finns ingen överhet som inte är av Gud, och den som finns är förordnad av honom. De som motsätter sig överheten gör därför motstånd mot Guds ordning, och de som gör motstånd drar straff över sig själva. De styrande är inget hot mot goda gärningar, men mot onda. Vill du slippa känna fruktan för överheten, gör då det goda, och den skall berömma dig; den står ju i Guds tjänst för att du skall kunna nå det goda. Men gör du det onda, känn då fruktan. Det är inte för inte som överheten bär sitt svärd; den står ju i Guds tjänst som hämnare, för att vreden skall drabba den som gör det onda.

Därför är det nödvändigt att underordna sig, inte bara för vredens skull utan också i insikt om vad som är riktigt. Det är ju därför ni betalar skatt, ty de styrande är Guds tjänare när de vakar över allt sådant. Ge alla vad ni är skyldiga dem, åt var och en det han skall ha: skatt, tullar, respekt, vördnad.
" (Rom 13:1-7 Bibel2000)

Ändå sägs det i bibeln att mänskligt styre är som rovdjur, inklusive demokrati, som Gud en dag ska förinta:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

Så varför tror du Gud tillåter demokrati? Även demokratin begränsar människors frihet. Alla människor är slavar under demokratin. Så du kan vara lugn, Gud kommer att förbjuda slaveri en dag, men inte just nu.

Du bara hittar på för att ursäkta felet.
När judarna enligt Bibeln lämnade Egypten hade de just varit i stort sett slavar och hade själva inga slavar. Då skulle det ha gått alldeles utmärkt att förbjuda slaveri.
Citera
2019-08-26, 15:59
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Vad är egentligen kärnan i ditt argument? Att evolutionsteorin inte kan vara sann därför att du inte gillar konsekvenserna om den används av människor som morallära? Något väldigt få propagerar för, och även OM de skulle ha en poäng, så vad har det med sanningen att göra?

Finns f ö många som även tycker att Bibeln är grym i många delar. Därför kan inte DEN vara sann??

Din-teori-kan-inte-vara-sann-för-jag-gillar-inte-dess-konsekvenser är nog helt enkelt inte ett vidare bra argument, annat än för rent önsketänk. Men vad är Sant?
Citera
2019-08-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vad är egentligen kärnan i ditt argument? Att evolutionsteorin inte kan vara sann därför att du inte gillar konsekvenserna om den används av människor som morallära? Något väldigt få propagerar för, och även OM de skulle ha en poäng, så vad har det med sanningen att göra?

Finns f ö många som även tycker att Bibeln är grym i många delar. Därför kan inte DEN vara sann??

Din-teori-kan-inte-vara-sann-för-jag-gillar-inte-dess-konsekvenser är nog helt enkelt inte ett vidare bra argument, annat än för rent önsketänk. Men vad är Sant?
Detta har påpekats typ tio ggr nu.
Men det verkar inte gå fram.
Själv tror jag det är taktik, för att slippa ta egna bevisbördan.
Citera
2019-08-26, 16:02
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag menar att en art evolverar extra bra i dessa situationer, jag tror du förstår, men du spelar dum.

Du blandar ihop överlevnad och evolution. Evolutionen handlar om att de som är bäst anpassade till "förändrade förhållanden" överlever och då deras anpassning förs vidare. Att lejon hela tiden gör samma som andra lejon har inget alls med evolution att göra, innan några lejon börjar göra något annorlunda som ger bättre överlevnad. Då har det skett evolution. Att fortsätta i samma spår är bara den överlevnad som är resultatet av tidigare evolution.

Citat:
Jag tror du spelar dum igen. Vad tror du händer om du släpper ett gäng tonåringar på en ö, med tillgång till alkohol t.ex. detta helt utan vuxna eller någon tillsyn, utan regler och styrning?

Vad händer om du släpper 100 lejon i en liten ö, utan tillgång till mat, tror du att dom börjar förhandla med varandra, eller gäller djungelns lag?

Människan var tillsagd att råda över djuren, när människan gjorde uppror så struntade dom i det, och naturen släpptes fri att göra som dom ville, och då började djungelns lag råda.

Så, nu har jag förklarat så att en 5-åring förstår, förstår du nu?

Nej, det är du som spelar dum och vill dra det till ytterligheternas gränser och på så vis försöka visa att intelligent design bara är intelligent när du säger det, annars är det människans fel.

Nu har jag förklarat så att en vuxen förstår, utan barnsliga fantasier.
Citera
2019-08-26, 16:06
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Hela ditt resonemang kretsar runt artbegreppet och du har fattat det fel.

https://biologg.wordpress.com/2011/03/31/fossila-mellanformer/
Citat:
Förklara hur jag har fattat fel, och förklara varför vissa människor kan bestämma vad artbegreppet är?
Citat:
Vilka tycker du ska bestämma detta?
Citat:
Var och en själv, inte högtuppsatta förståsigpåare till forskare som kommit upp i karriärsstegen.
Citat:
Du är emot kompetens ser jag. Beklagligt.
Visst är det upp till dig att bestämma saker för dig själv. Du kan hitta på egna lagar, landsgränser, arter, o.s.v. Men du kommer antagligen få problem då. Du kan ju se din granne som en annan art och kanske ta hen som husdjur? Det är helt upp till dig.

Hur kan du tolka det jag skrev på det sättet? Jag anser att varje person ska avgöra vad som är art eller inte, du anser att vissa högt uppsatta ska avgöra detta. Vad är detta om inte att man blint tror på vad ett prästerskap säger vad som är rätt eller inte? Om det inte är en beskrivning på en sekt så vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in