2019-08-23, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Om du klickar på länken så dyker det upp en ruta längst upp till höger "Vill du översätta denna sidan?"
Så kan du läsa artikeln lättare.
Kommer inte in på sidan.
Citera
2019-08-23, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tror att de besöken från henne skedde medan han ännu satt på det första stället, Storström.

Denna dam alltså gäller det: https://www.expressen.se/kvallsposten/sofie-48-umgas-med-peter-madsen-i-fangelset/

"Peter Madsen flyttades till Herstedvester Fængsel efter att han attackerats inne på Storstrøms Fængsel där han först placerades."
https://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsen-attackerad-inne-pa-fangelset/

Jag för min del får ju säga det att har man lustmördat någon kvinna och är dömd till livstids
fängelse så borde man för evig tid ha diskvalificerat sig inte bara från kvinnobesök utan också
från all brevkorrespondens med personer av det täcka könet.
Man får helt enkelt stå sitt kast.
Det ska bara inte tramsas runt med såna här jävla odjur. De har gjort sina medvetna
val när de tog livet av oskyldigt folk och nu får man betala priset för det.

Tack för länkar. Jag är böjd att hålla med delvis. Jag tycker dock att det är viktigt med "sunda" kontakter utanför fängelset. Som en motvikt till umgänge med kriminella. Att träffa både manliga och kvinnliga vänner är nog viktigt för den mentala hälsan.

Men de borde inte tillåtas att ha sexuella kontakter med nya bekantskaper såvida de inte redan har en fru/sambo. Det kan tyckas orättvist. Men livet är orättvist. Fråga mordoffer och brottsoffer om livet varit rättvist mot dem?

Jag tycker också att dömda sexualbrottslingar har förverkat sin rätt till köttsligt umgänge.
Jag tycker dock inte att de ska isoleras helt. Men jag tycker att kriminalvården borde ha mer makt/verktyg för att stoppa olämpliga kontakter. Dvs Via brev, telefon samt besök.
Senast redigerad av ottoplommon 2019-08-23 kl. 17:28.
Citera
2019-08-23, 18:38
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Tack för länkar. Jag är böjd att hålla med delvis. Jag tycker dock att det är viktigt med "sunda" kontakter utanför fängelset. Som en motvikt till umgänge med kriminella. Att träffa både manliga och kvinnliga vänner är nog viktigt för den mentala hälsan.

Men de borde inte tillåtas att ha sexuella kontakter med nya bekantskaper såvida de inte redan har en fru/sambo. Det kan tyckas orättvist. Men livet är orättvist. Fråga mordoffer och brottsoffer om livet varit rättvist mot dem?

Jag tycker också att dömda sexualbrottslingar har förverkat sin rätt till köttsligt umgänge.
Jag tycker dock inte att de ska isoleras helt. Men jag tycker att kriminalvården borde ha mer makt/verktyg för att stoppa olämpliga kontakter. Dvs Via brev, telefon samt besök.
Jo, jag kan väl hålla med om det.

Vet inte hur det har gått med detta:

"Socialdemokraternas rättspolitiske talesperson, Trine Bramsen, är bestämd och säger att det inte är rimligt att livstidsfångar som Peter Madsen ska få ha ett aktivt dejtingliv.

– Det är först och främst ett hån mot Kim Walls minne och även hennes anhöriga, att en person som begått en sådan förskräcklig handling kan få besök av kvinnor på det sättet, säger hon till BT.

Sedan 2009 har det hållits 32 bröllop i Herestadvester Fængsel, där Peter Madsen numera avtjänar sitt livstidsstraff tillsammans med en rad andra av Danmarks farligaste mördare och våldtäktsmän. (det var många bröllop det... )

– Om man begår den här typen av handlingar och sedan får en kändisfaktor genom medias rapportering är det djupt orättfärdigt att man utnyttja detta genom att etablera nya kontakter med kvinnor, säger Peter Kofod Poulsen till BT.

Han vill att kriminalvården begränsar möjligheten för intagna att ta den här typen av kontakter.

Dansk Folkeparti vill begränsa livstidsdömda fångars sexliv med en ny lag.

– Män som sitter i fängelse för brutala mord ska inte längre ges möjligheten att dejta kvinnor utanför murarna. Det är min bestämda uppfattning, säger Kofod Poulsen vidare.

Han säger också att dansk kriminalvård inte ska vara en äktenskapscentral för psykopater.

Socialdemokraternas Trine Bramsen vill vända på reglerna.
– Att få ta emot besök från sin fästmö och andra kvinnliga bekanta borde vara något man förtjänar efter lång tids gott uppförande. Inte något man bara tar för givet och ser som en rättighet att få."

https://www.expressen.se/kvallsposten/politiker-vill-stoppa-madsens-dambesok/

I samband med dessa utspel gjordes det här uttalandet från den danska kriminalvården:

"– Vi kan redan i dag se att intagna som inte har ett familjeliv har det otroligt hårt i fängelserna, säger förbundssekreterare Bo Yde Sørensen.

Risken är att livstidsfångar blir desperata om de inte har den säkerhetsventil som kontakten med omvärlden kan vara, menar han. I slutänden kan det gå ut över personalen.

– Det kan leda till hot mot personalen, hot mot andra intagna, våld, självskadebeteende, självmord och överfall inne i fängelserna, säger han."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/kvinnobesok-hos-madsen-kan-leda-till-lagandring

Ligger säkert en hel del i det, men i ett fall som med Madsen som stått för exempellösa
grymheter då han tog livet ifrån Kim Wall, borde "kontakten med omvärlden" inte inkludera
dejter med aningslösa, kärlekskranka och ofta jagsvaga kvinnor. Det blir minst sagt
anstötligt.
Närmast som socialdemokraternas rättspolitiske talesperson här ovan uttryckte saken.
Senast redigerad av Grandioso 2019-08-23 kl. 18:43.
Citera
2019-08-23, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
The pot called the kettle black? Du dömde ju tjejen värre än jag:

Alltså, kriminalvården skyddar ju henne och de andra kvinnorna, på det sättet att de inte får träffa Madsen. Det är väl att "skydda"? Att hindra en intern från att brevväxla med människor utanför murarna i åratal, går nog inte. Det skulle strida mot de mänskliga rättigheterna, internationella konventioner o.s.v.. Och kvinnorna väljer ju själva att skriva dit, det är inte internerna som börjar. (Det är jag rätt säker på att de inte skulle få lova att göra - typ slå upp främmande kvinnors adresser i telefonkatalogen och skicka brev till dem i förhoppningen att få svar.) Madsen använde sig ju vid ett tillfälle av "Sofie", så att hon öppnade hans Facebook och satte in en brevvänsannons åt honom.

Jag tror inte att brevkontakten med Madsen I SIG skadar någon. Den blir nog till ett spännande inslag i tillvaron, för kvinnor som inte har så mycket annat att glädja sig åt, skulle jag tro. För övrigt tror jag inte att M skulle vara farlig för kvinnor som han byggt upp någon som helst relation till, ens om han fick träffa dem obevakat, för han har ingen historia av hustrumisshandel/partnervåld. Det går inte att jämföra med Peter Lundin, som hade både misshandlat och mördat tidigare kvinnor han varit ihop med.

Det som kan skada den här tjejen, är hennes egen dumhet att vika ut sig i tidningarna, och tidningarnas omoral i att låta henne göra det. Hon skämmer ut sig, och det blir sökbart för evig tid när hon gick ut med sitt fullständiga namn. Det finns dessutom en liten risk att någon do-goody vill "lära henne en läxa" för att hon har kontakt med Madsen... Det har skrivits allt möjligt otäckt på olika forum om kvinnorna kring Madsen, och någon galning skulle kunna få för sig att gå till handling.

Jag noterar att svenska tidningar inte har refererat artikeln om 18-åringen - som de alltid brukar göra när det är något med M. Det beror antagligen på att de har gjort den bedömningen, att tjejen är så ung att hon bör skyddas mot sig själv. Ibland fattar de bra beslut, ibland går censuren för långt (som detta med Oles skadeståndsanspråk - han var en fullvuxen man med råge, och behövde ej längre skyddas, anser jag).

Kriminalvården kan visst hindra brevväxling. Breivik får inte brevväxla. I det fallet är det tydligen inte emot de mänskliga rättigheterna.
Citera
2019-08-23, 19:16
Medlem
Citat:

"Socialdemokraternas rättspolitiske talesperson, Trine Bramsen, är bestämd och säger att det inte är rimligt att livstidsfångar som Peter Madsen ska få ha ett aktivt dejtingliv.

– Det är först och främst ett hån mot Kim Walls minne och även hennes anhöriga, att en person som begått en sådan förskräcklig handling kan få besök av kvinnor på det sättet, säger hon till BT.

Sedan 2009 har det hållits 32 bröllop i Herestadvester Fængsel, där Peter Madsen numera avtjänar sitt livstidsstraff tillsammans med en rad andra av Danmarks farligaste mördare och våldtäktsmän. (det var många bröllop det... )

– Om man begår den här typen av handlingar och sedan får en kändisfaktor genom medias rapportering är det djupt orättfärdigt att man utnyttja detta genom att etablera nya kontakter med kvinnor, säger Peter Kofod Poulsen till BT.

Han vill att kriminalvården begränsar möjligheten för intagna att ta den här typen av kontakter.

– Män som sitter i fängelse för brutala mord ska inte längre ges möjligheten att dejta kvinnor utanför murarna. Det är min bestämda uppfattning, säger Kofod Poulsen vidare.

Han säger också att dansk kriminalvård inte ska vara en äktenskapscentral för psykopater.

– Att få ta emot besök från sin fästmö och andra kvinnliga bekanta borde vara något man förtjänar efter lång tids gott uppförande. Inte något man bara tar för givet och ser som en rättighet att få."

I samband med dessa utspel gjordes det här uttalandet från den danska kriminalvården:

"– Vi kan redan i dag se att intagna som inte har ett familjeliv har det otroligt hårt i fängelserna, säger förbundssekreterare Bo Yde Sørensen.

Risken är att livstidsfångar blir desperata om de inte har den säkerhetsventil som kontakten med omvärlden kan vara, menar han. I slutänden kan det gå ut över personalen.

– Det kan leda till hot mot personalen, hot mot andra intagna, våld, självskadebeteende, självmord och överfall inne i fängelserna, säger han."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/kvinnobesok-hos-madsen-kan-leda-till-lagandring

Ligger säkert en hel del i det, men i ett fall som med Madsen som stått för exempellösa
grymheter då han tog livet ifrån Kim Wall, borde "kontakten med omvärlden" inte inkludera
dejter med aningslösa, kärlekskranka och ofta jagsvaga kvinnor. Det blir minst sagt
anstötligt.
Närmast som socialdemokraternas rättspolitiske talesperson här ovan uttryckte saken.
Kontakter med omvärlden kan ju lösas med manliga kamrater, om man har några kvar. Men star strucked kvinns som beter sig som löptikar borde verkligen inte få ha någon plats i de manliga fängelserna.
Citera
2019-08-23, 20:23
Medlem
Citat:

anstötligt.
Tack för att du alltid finner rätt länkar till diskussionen. Den ena var tom ny för mig.
Självklart är det väldigt kränkande för brottsoffren. Men jag tänker också rehabilitering.

" Möjligheten att skapa nya relationer utanför fängelset ska enligt förslaget begränsas, men besök av familj och gamla vänner ska fortsatt vara tillåtna. "
Att delta i rättspsykiatrisk vård och terapi är ju frivilligt. Men ett sätt att få sexförbrytare att deltaga vore ju att belöna med förmåner som att ta emot besök av gamla vänner och familj tex
Och det är väl det minsta man kan begära av dem som sitter på förvaringsstraff.
Ett sätt att rehabilitera är väl också att ta bort sexdaiting för dömda sexualförbrytare.
De har väl en "fröken högerhand" att lindra sexualdriften med i så fall.

Sexliv är ingen mänsklig rättighet. Hur många hederliga medborgare är det inte som både lider av barnlöshet samt ensamhet. De har inte gjort något fel alls. Mer än olyckliga omständigheter av olika slag. Livet är inte rättvist. Men huvudsaken är att en människa har sina primära behov tillgodosedda.
Och blir humant behandlad.

Ett inhumant fängelsesystem som i USA där fångarna blir värre vill vi inte ha.
De sexuella övergrepp som Clyde utsattes för i fängelset kan enligt vissa historiker ha givit honom permanenta psykologiska men, och lett till de våldsamma handlingar som han senare utförde. https://sv.wikipedia.org/wiki/Bonnie_och_Clyde

Behöver nog inte påminna just dig om en av världens bästa filmer som just nu går på Svtplay.
Nämligen Nyckeln till frihet. https://www.svtplay.se/video/16895026/nyckeln-till-frihet?start=auto

Nu är ju huvudpersonen oskyldigt dömd. Men många av hans medfångar har begått ett dumt brott av ungdomligt oförstånd samt fattigdom. Det är svårt att inte känna sympati för en del av dem. Och så denna förfärliga fängelsemiljö med brutala fångvaktare och omänskliga isoleringsstraff.
Jag såg om passagen tre ggr som visar när huvudpersonen flyr genom avloppsröret. Och kom att tänka på vår diskussion om flykt och den här filmen. Om du minns?
Jag tror inte Madsen känner sig motiverad att krypa 5 km genom ett stinkande avloppsrör för att bli fri. Han har det alldeles för humant nästan. Fullt upptagen med att klippa pappersraketer och plita kärleksbrev med små gulliga hjärtan på. Som en förälskad 14-årig grabb. Snarare en ulv i fårakläder.
Senast redigerad av ottoplommon 2019-08-23 kl. 20:48.
Citera
2019-08-23, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MVW
Kriminalvården kan visst hindra brevväxling. Breivik får inte brevväxla. I det fallet är det tydligen inte emot de mänskliga rättigheterna.
Det kanske är olika bestämmelser inom nordens kriminalvård.
Som terrorist sitter Breivik isolerad och får inte propagera politiskt samt uppvigla folk till terrordåd.

Men allmängiltig brevkontakt får han väl ha? Har jag för mig.
Citera
2019-08-26, 11:46
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tänker att det finns en hopplös hake här. Jag tror faktiskt på att "en god kvinnas kärlek", kan förändra och lyfta upp en man som kommit på glid i handlingar eller tankar. Eller jag vill tro på det, i alla fall. Men de kloka, trygga, stabila och kärleksfulla, men ej-naiva, kvinnorna - kommer inte att kontakta Madsen (eller någon annan intern). Och de kvinnor som gör det, är de som själva har sådana problem att de inte kan åstadkomma en förändring hos någon annan. Utan de blir förmodligen bara själva nya offer (inte nödvändigtvis fysiskt, men på andra sätt).
Citera
2019-08-26, 11:54
Medlem
Citat:
Tack för att du alltid finner rätt länkar till diskussionen. Den ena var tom ny för mig.
Självklart är det väldigt kränkande för brottsoffren. Men jag tänker också rehabilitering.

" Möjligheten att skapa nya relationer utanför fängelset ska enligt förslaget begränsas, men besök av familj och gamla vänner ska fortsatt vara tillåtna. "
Att delta i rättspsykiatrisk vård och terapi är ju frivilligt. Men ett sätt att få sexförbrytare att deltaga vore ju att belöna med förmåner som att ta emot besök av gamla vänner och familj tex
Och det är väl det minsta man kan begära av dem som sitter på förvaringsstraff.
Ett sätt att rehabilitera är väl också att ta bort sexdaiting för dömda sexualförbrytare.
De har väl en "fröken högerhand" att lindra sexualdriften med i så fall.

Sexliv är ingen mänsklig rättighet. Hur många hederliga medborgare är det inte som både lider av barnlöshet samt ensamhet. De har inte gjort något fel alls. Mer än olyckliga omständigheter av olika slag. Livet är inte rättvist. Men huvudsaken är att en människa har sina primära behov tillgodosedda.
Och blir humant behandlad.

Ett inhumant fängelsesystem som i USA där fångarna blir värre vill vi inte ha.
De sexuella övergrepp som Clyde utsattes för i fängelset kan enligt vissa historiker ha givit honom permanenta psykologiska men, och lett till de våldsamma handlingar som han senare utförde. https://sv.wikipedia.org/wiki/Bonnie_och_Clyde

Behöver nog inte påminna just dig om en av världens bästa filmer som just nu går på Svtplay.
Nämligen Nyckeln till frihet. https://www.svtplay.se/video/16895026/nyckeln-till-frihet?start=auto

Nu är ju huvudpersonen oskyldigt dömd. Men många av hans medfångar har begått ett dumt brott av ungdomligt oförstånd samt fattigdom. Det är svårt att inte känna sympati för en del av dem. Och så denna förfärliga fängelsemiljö med brutala fångvaktare och omänskliga isoleringsstraff.
Jag såg om passagen tre ggr som visar när huvudpersonen flyr genom avloppsröret. Och kom att tänka på vår diskussion om flykt och den här filmen. Om du minns?
Jag tror inte Madsen känner sig motiverad att krypa 5 km genom ett stinkande avloppsrör för att bli fri. Han har det alldeles för humant nästan. Fullt upptagen med att klippa pappersraketer och plita kärleksbrev med små gulliga hjärtan på. Som en förälskad 14-årig grabb. Snarare en ulv i fårakläder.

Skulle möjligheten att krypa mot friheten öppnat sig för Madsen hade han varit den första till att börja krypa, tro mig.
Citera
2019-08-26, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tänker att det finns en hopplös hake här. Jag tror faktiskt på att "en god kvinnas kärlek", kan förändra och lyfta upp en man som kommit på glid i handlingar eller tankar. Eller jag vill tro på det, i alla fall. Men de kloka, trygga, stabila och kärleksfulla, men ej-naiva, kvinnorna - kommer inte att kontakta Madsen (eller någon annan intern). Och de kvinnor som gör det, är de som själva har sådana problem att de inte kan åstadkomma en förändring hos någon annan. Utan de blir förmodligen bara själva nya offer (inte nödvändigtvis fysiskt, men på andra sätt).
Och det är EXAKT så kvinnorna tänker: "JAG kan förändra honom med massor av kärlek. Han är nog bara vilsen". Tänk på Bettina (hette hon va?).
Citera
2019-08-26, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Och det är EXAKT så kvinnorna tänker: "JAG kan förändra honom med massor av kärlek. Han är nog bara vilsen". Tänk på Bettina (hette hon va?).

Madsen behöver en gammeldags bondkvinna med valkar i nävarna som halvt sliter örat av honom om han inte sköter sig och gör som han skall. 17-årig timid flicka är inte ett bra alternativ.
Citera
2019-08-26, 15:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Jag vet. De överskattar sig själva. Men jag tror att det GÅR - kräver dock att internen träffar kvinnan på något annat sätt, än att hon sätter sig ner och skriver brev till honom - en främmande man, en intern. För dom kvinnor som gör det, är som sagt inte tillräckligt stabila själva. Det SKULLE kunna hända med en kvinnlig personal i fängelset - en kriminalvårdare, sjuksköterska, lärare, präst etc.. Som inte sökt upp honom medvetet, utan blivit kär utan att kunna hjälpa det s.a.s.. Men det är uppenbart att den f.d. fångvakterskan på Storstrøm inte var av det virket...

Bettina hette advokaten. Fanns det en till Bettina? Lokföraren kallar sig Sofie och har aldrig gått ut med sitt riktiga namn, inte fångvakterskan heller.

Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Madsen behöver en gammeldags bondkvinna med valkar i nävarna som halvt sliter örat av honom om han inte sköter sig och gör som han skall. 17-årig timid flicka är inte ett bra alternativ.

Exakt. En sådan som Henrik VIII:s sista hustru, Katarina Parr - hon som fick behålla huvudet på axlarna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in