Ja, det är väl klart det skiter sig iom det jag skriver. Att han väljer Kim.
Nån annan hade gett honom mer tid, inte iscensatt en jakt så hastigt.
Det centrala är att han är en psykopat som överskattar sina förmågor och han får improvisera i nåt han dock planerat.
Med i en mångårig fantasi finns drömmen om att jagas.
Han hör uppenbart till den kategori som tycker det är läckert.
Men som andra psykopater säger, verkligheten överträffar dikten. Eller som BTK sa, nästintill förvånat el smått besviken, det var perfekt i fantasin och funkade bättre. Det gick som på räls.
Hans välplanerade mord på familjen beskriver han som smått kaotiskt, han glömmer saker och han svettas. Offren gör motstånd och jävlas mer än han trott.
En bra poäng där develi, som jag faktiskt aldrig tänkt på. Hans problem började när han valde Kim, just för att det var inte planerat att åka ubåt den dagen, med den kvinnan etc etc. Han blev för impulsiv där.
En bra poäng där develi, som jag faktiskt aldrig tänkt på. Hans problem började när han valde Kim, just för att det var inte planerat att åka ubåt den dagen, med den kvinnan etc etc. Han blev för impulsiv där.
Ja, så menar jag.
Han blir för ivrig men litar ändå på sin hybris och improviserar.
Impulsiv, pilsk, ett enda stort nu ska det ske.
Det finns en plan, dessa svin fantiserar om och om igen i detaljer. Det är logik. Sen finns då verkligheten som är något krångligare.
Ihop med att överskatta sig själv.
Jag tror han velat behålla DK (sistahandsval) men han misslyckas ju med allt annat. Det har nåt med datum och uppskjutningen att göra också, han hetsar mot slutet.
Kurt Kragh, fd chef på mordkommissionen, är aktuell igen som medverkande i den nya dokumentärserien Peter Madsen: De hemliga inspelningarna där Madsen erkänner mordet på Kim.
Ur Kraghs perspektiv är Madsen garanterat intressant, han har även undervisat i kognitiv förhörsteknik samt gärningsmannaprofilering på polishögskolan och PET. Att s.a.s försöka sätta sig in i hur en mördare tänker, likt hans boktitel: At tænke som en morder.
Kragh om ondska:
"- Ondskab er ikke begreb som man opererer med i min verden. Det nærmeste jeg kan komme, er når gerningsmanden har klare psykopatiske træk."
Kurt Kragh, tidl drabschef
Han fortsätter: "... det vil sige hvor han mangler evnen til at leve sig ind i andre menneskers lidelser - ofte helt samvittighedsløs. Her kan motivationen til at begå drab være nydelsen ved at vise magt og ydmyge ofret.
- Det er nok det vi kalder for ondskab, fortæller Kurt Kragh." (1)
Madsen har en allvarlig "mangel på empati" , han är "samvittighedsløs" och har klara "psykopatiske træk" enligt mentalerkleringen.
Kragh har strålat samman med Dahl, de skrev boken Drabscheferne; de største sager.
Dahl, som likaså är fd polischef, är författare till den bok som Madsen hade i hangaren och läste: "Nye sager"
I den boken återfanns Amagermanden som Dahl själv jagade genom åren. Nåt som PM följde i media.
En annan bok som Madsen läste var av Bent Isager-Nielsen, också fd chef med lång erfarenhet:
"Man jager et bæst, og fanger et menneske."
Lorck fann PM på kontoret i hangaren då han läste boken på vintern 2016/2017.
Under 2017 börjar PM fantisera och prata högt med sig själv om att begå det perfekta brottet och en extraordinär polisjakt till havs, i luften och på land.
I juni visade PM ett kapitel om likdelar i ett avlopp för en praktikant.
Isager-Nielsen skriver i boken att de senaste 40 åren har 60-100 personer försvunnit och kan ha blivit utsatt för det perfekta brottet.
Att varken lik eller förövare är återfunna.
Madsen nämnde som sagt filmen Seven flera ggr, som handlar om de sju dödssynderna.
Så gör även Bent Isager-Nielsen och Haug, rättsmedicinare, i deras senaste bok "de 7 dødssynder" varav Madsen beskrivs i samband med dödssynden högmod.
Eller för all del hybris, grandiositet, överdriven självskattning, megalomani, övermod.
Madsens DNA flög över norden för att kontrolleras vid cold cases, de perfekta brotten ur mördarens vinkel och som PM suktade efter.
I" Pigen der forsvandt: Emilie Meng mysteriet"
av Vestergaard Larsen, Norström Weile handlar ett kapitel om Madsen.
Vilket fått hans fru Curpen att gå i taket likt allt annat hon inte finner fördelaktigt. Annars går det bra att både filmatisera och skriva böcker.
Hyckleri på hög nivå, pseudomoral.
Obekräftad källa, en anställd inom polisen, sägs haft insyn varav psykologer ansett det som tveksamt att mordet på Kim var hans debut.
Oavsett sanningshalt är jag beredd att hålla med. Från noll sexbrott till extremt och avancerat mord vid hans ålder lär vara väldigt ovanligt.
Det torde vara mycket som skiljer i MO ang Meng men en vit varubil florerade i utredningen och PM var bekant med trakterna för Kørsör, via barndom och släkt. Född i Skælskør, sen flyttade de till Gørlev norr om Korsør.
Ett våldsamt äktenskap, Annie och barnen flyttar tillbaka till Skælskør när PM är sex år.
Han hamnar åter i Korsør hos sin far som tvingar honom att välja under hot om att aldrig få träffa honom mer.
Hans far och PM flyttar till Høng syd vid Gørlev.
Han får endast träffa sin mor en gång om året.
Hon har i sin tur flyttat och bor sen i Tyreengen, sydligare delen av Korsør, drygt 1 km från Emilies hem.
PM hade en ytterst sporadisk och dålig kontakt med sin mor, han pratar negativt om henne.
Så gjorde även hans svartsjuka och våldsamma far.
PM hälsade iaf på sin bror Benny i Skælskør av och till, drygt 15 km söder om Korsør.
Varken hans bror eller JF ser det som troligt, men de trodde iofs att PM var ren som snö innan mordet på Kim också.
Men JF har iaf fortsatt kontakt, han frågade DK på fb hur han skulle göra för besök och bekräftar det i boken. " Jens Falkenberg fortæller, at han stadig taler med Peter Madsen inde fra fængsler"
Lorck beskriver i sin bok att PM behövde ny hamnplats för Nautilus pga av dyr hyra i Köpenhamn (4k per mån) och en önskan var Korsør hamn vid flådestationen (örlogsbas) men det var inte möjligt. De åker norröver mot Hundested och Lysnæs hamn varav PM säger på väg tillbaka mot Köpenhamn "vi er ju alle sammen kriminelle."
Lorck vet inte varför. PM förefaller ha sagt väldigt mycket konstigt men ingen tycks fråga varför. Förrän nu.
Ja, det är rätt svårt att tro att detta med KW var hans förstagångsmord.
Med tanke just på hur pass avancerat det ändå var precis som du skriver.
Jag tänker på en av de andra ubåtarna han hade, den döptes väl till Freja har jag för mig?
Den som sänktes.
Där kan nog ett och annat otäckt också ha utspelat sig. Inte i nivå med vad KW råkade
ut för men nåt som mera stämmer in på vad en debutantmördare på sexuell basis
kan tänkas ha gjort sig skyldig till. Ett "vanligt" strypmord - för han hade väl ett
väldokumenterat intresse för just strypsex tror jag mig minnas?- och utan att det
nödvändigtvis behövde följas upp med en styckning utan kunnat nöja sig med att skaffa
undan ett offers kropp i helt skick. Ut i havet nånstans. Det är ju som du återger i texten
ovan påfallande många saknade personer i det danska riket och de flesta lär väl vara
av kvinnligt kön kan man drista sig till anta. Flera av östeuropeisk härkomst kanske?
Som varit "lätta på foten" och utsatt sig för betydande risker i sin dagliga verksamhet
eller rättare sagt nattliga dito.
Jo, jag undrar om inte den tidigare nämnda ubåten också gömmer på hemligheter som kan
förskräcka, men det får vi aldrig klarhet i om det är så.
Varför gjorde han av med denna undervattensfarkost förresten? Vet vi det?
Varför blev den sjöoduglig plötsligt? Eller blev han bara trött på den och ville bygga nåt
nytt och rejälare?
Sedan tycks PM ha gjort åtskilliga utlandsresor genom åren, långt utanför Europa också,
i länder som Malaysia och Thailand, och vem vet vad som kan ha hänt då under någon
av dessa resor?
Fast det är nog ändå möjligt trots allt att man kan gå från just ingenting till detta
synnerligen extrema i ett enda slag. Även om det händer bara rent undantagsvis.
Då tänker jag på att PM fått "övning", tillvänjning via den flitiga konsumtionen av
extrem våldsporr. Autentiskt material såväl som i tecknad form. Han har ju riktigt frossat
i halsavskärningar och andra kapade kroppsdelar.
Via alla dessa överjävligt groteska videos erhållit en "utbildning" så att säga så att han
kunde direkt gå ut i verkligheten och praktisera sina inhämtade kunskaper.
Han var redo sedan länge, hela skallen på honom var fullproppad med bilder på avskurna
kvinnohuvuden och spetsade kvinnokroppar - han visste exakt hur saker och ting skulle
utföras på bästa möjliga tillfredsställande sätt, nu var det bara ut och manipulera ombord
nåt lämpligt, attraktivt bytesdjur och sen skulle det "tas bett och sväljas och njutas"
för att citera honom själv. Några samvetsbetänkligheter behövde han ju som den renodlade
psykopat han är och förblir inte brottas med. Där var det tomt.
Blott kyla, bara en enda stor likgiltighet inför det lidande han stod i beredskap att vålla
en oskyldig medmänniska.
Dock med detta sagt, så blir det ändå lite knepigt precis som i fallet med Lisa Holm-mördaren
Nerijus Bilevicius, att förlika sig med tanken att här inte har tagits av daga förut.
Bärare av sån ondska som man har att göra med här- kan såna vänta att slå till tills
man är i medelåldern, vill det "inte ut" tidigare än så, mån tro?
Bilevicius 35 år vid mordet i Blomberg, Madsen 46.
Det är väl att betrakta som rätt höga åldrar i sammanhanget vid "debuten"?
Här är förresten PM:s inlägg på den där ingenjörsbloggen samlade för den som är intresserad
av att kolla upp nåt han skrivit genom åren. Sista han skrev var den 9 augusti.
Dagen efter klev han iväg för att sprida död och skräck omkring sig.
Nu hade han väntat länge nog. Nu var mordlusten honom alldeles övermäktig.
Ja, det är rätt svårt att tro att detta med KW var hans förstagångsmord.
Med tanke just på hur pass avancerat det ändå var precis som du skriver.
Jag tänker på en av de andra ubåtarna han hade, den döptes väl till Freja har jag för mig?
Den som sänktes.
Där kan nog ett och annat otäckt också ha utspelat sig. Inte i nivå med vad KW råkade
ut för men nåt som mera stämmer in på vad en debutantmördare på sexuell basis
kan tänkas ha gjort sig skyldig till. Ett "vanligt" strypmord - för han hade väl ett
väldokumenterat intresse för just strypsex tror jag mig minnas?- och utan att det
nödvändigtvis behövde följas upp med en styckning utan kunnat nöja sig med att skaffa
undan ett offers kropp i helt skick. Ut i havet nånstans. Det är ju som du återger i texten
ovan påfallande många saknade personer i det danska riket och de flesta lär väl vara
av kvinnligt kön kan man drista sig till anta. Flera av östeuropeisk härkomst kanske?
Som varit "lätta på foten" och utsatt sig för betydande risker i sin dagliga verksamhet
eller rättare sagt nattliga dito.
Jo, jag undrar om inte den tidigare nämnda ubåten också gömmer på hemligheter som kan
förskräcka, men det får vi aldrig klarhet i om det är så.
Varför gjorde han av med denna undervattensfarkost förresten? Vet vi det?
Varför blev den sjöoduglig plötsligt? Eller blev han bara trött på den och ville bygga nåt
nytt och rejälare?
Sedan tycks PM ha gjort åtskilliga utlandsresor genom åren, långt utanför Europa också,
i länder som Malaysia och Thailand, och vem vet vad som kan ha hänt då under någon
av dessa resor?
Fast det är nog ändå möjligt trots allt att man kan gå från just ingenting till detta
synnerligen extrema i ett enda slag. Även om det händer bara rent undantagsvis.
Då tänker jag på att PM fått "övning", tillvänjning via den flitiga konsumtionen av
extrem våldsporr. Autentiskt material såväl som i tecknad form. Han har ju riktigt frossat
i halsavskärningar och andra kapade kroppsdelar.
Via alla dessa överjävligt groteska videos erhållit en "utbildning" så att säga så att han
kunde direkt gå ut i verkligheten och praktisera sina inhämtade kunskaper.
Han var redo sedan länge, hela skallen på honom var fullproppad med bilder på avskurna
kvinnohuvuden och spetsade kvinnokroppar - han visste exakt hur saker och ting skulle
utföras på bästa möjliga tillfredsställande sätt, nu var det bara ut och manipulera ombord
nåt lämpligt, attraktivt bytesdjur och sen skulle det "tas bett och sväljas och njutas"
för att citera honom själv. Några samvetsbetänkligheter behövde han ju som den renodlade
psykopat han är och förblir inte brottas med. Där var det tomt.
Blott kyla, bara en enda stor likgiltighet inför det lidande han stod i beredskap att vålla
en oskyldig medmänniska.
Dock med detta sagt, så blir det ändå lite knepigt precis som i fallet med Lisa Holm-mördaren
Nerijus Bilevicius, att förlika sig med tanken att här inte har tagits av daga förut.
Bärare av sån ondska som man har att göra med här- kan såna vänta att slå till tills
man är i medelåldern, vill det "inte ut" tidigare än så, mån tro?
Bilevicius 35 år vid mordet i Blomberg, Madsen 46.
Det är väl att betrakta som rätt höga åldrar i sammanhanget vid "debuten"?
Här är förresten PM:s inlägg på den där ingenjörsbloggen samlade för den som är intresserad
av att kolla upp nåt han skrivit genom åren. Sista han skrev var den 9 augusti.
Dagen efter klev han iväg för att sprida död och skräck omkring sig.
Nu hade han väntat länge nog. Nu var mordlusten honom alldeles övermäktig.
Freya sänkte han illegalt vid Flakfortet, nån annan ägde ubåten och han dras inför rätta.
Kraka blev väl mer Nørregaards projekt och drömmen om den större UC3 hägrade.
NB ligger iaf närmre medel än Madsen, sen vet väl ingen vad han gjort tidigare i Litauen el England. Russels har snarlik ålder vid debut men han har ju härjat med över 80 fetischinbrott, peeping, våldtäkt.
Det eskalerar. Rena register är som sagt inte alltid tecken på rent samvete.
Är det nåt PM gjort genom åren så tror jag det ligger i vissa röda zoner, där det hänt nåt som utmanar honom. Stressorer som nu.
Han inviterar till weekend. Sen fredag.
Men på torsdag då Kim dyker upp.
Raket-Madsen är förvisso död men han har kompenserat, bockat av sin "behørigt censurede liste" gällande extatiska upplevelser?
Antar han tycker helgen ger en tidsfrist likaväl.
Speciell om det vore DK, ingen hade ju reagerat så värst snabbt.
På tal om att gå upp i det röda området så
offentliggörs i juni att VonB ansökt om uppskjutningstillstånd. Vilket torde vara kritiskt för PM som inte är redo alls.
Sen uppskjutningskriget startade då han kastades ut ur CS har han inte fått upp en raket, målet var väl en varje år enligt Djursing.
Kvinnan med långt rött hår säger att han förändras i juni:
"- I maj aftalte vi, at jeg skulle ud på ubåden med mine børn. Men så ændrede det sig. I juni og juli var det helt anderledes, siger vidnet."
Hon ska med ensam. Han blir mer manisk, intensiv och sexuell.
"- Jeg syntes, han virkede lidt manisk, siger vidnet.
Hun mener, at Peter Madsen virkede som om, han var interesseret i noget seksuelt. Hun følte, han pludselig intensiverede kontakten."
8/8 skickar han sms:
'Hej. Vi kan sejle en nautilustur i weekenden, hvis du er på?"
8/8 Nästa kvinna:
"Hej xx. Kan du huske undervandsbåden. Jeg vil lave en mindre tur på Flakfortet. Vil du ikke med?"
8/8 Går frågan till DK:
PM: "Ditte! NAUTILUS är i toppform och rengjord. Ska vi inte snarast ta en tur tillsammans!
Jag vill också väldigt gärna ge dig en present."
DK: "Underbart."
PM: "Fredag är en bra dag för mig."
1. Ung kvinna, redhead, som han ringer och smsar i maj, juni, juli, augusti.
2. Han inviterar även två andra unga tjejer.
Ingen framgång.
3. Signe tackar nej till trekant, hon ska jobba.
4. Den 7:e försöker han få AO med på trekant el att filma. Hon säger nej.
5. 8:e inviterar han kvinnorna igen. Avslag.
6. DK tackar ja.
7. 9:e ställer han in raketuppskjutningen.
8.10:e så inviterar han även DW.
Han börjar med singeldate med kvinnor men det är även försök till trekant.
1) PM, DW, SS.
2) PM, DW, AO.
3) PM, DW, DK?
Jag tror det startar med fantasier om trekant, det är hans dröm säger han, men i brist på singelkvinna övergår han att leta offer i den inre trekantskretsen. Eller leker med tanken parallellt, som sista utväg.
För han ska sjösätta sina perversa fantasier om mord i Nautilus.
Han lär inte ha värst med omtanke ang älskarinnorna, de är brukbara objekt, men han får ju slösa ur sitt eget etablerade stall. Det är ju dumt.
Senast redigerad av develi 2020-09-19 kl. 19:55.
Nej, jag förstår inte heller hur man kan tända på något sådant. Men nu gjorde han tydligen det. Men hans planering och tillvägagångssätt stämmer inte med en person som har 111 i IQ, det är bara det jag säger. Extas, kåthet, spänning - visst. Men Madsen visste att det kommer en morgondag.
Man tycker att han borde ha haft alla möjligheter att lura med sig någon kvinna, som inte hade blivit saknad så fort, och som inte omedelbart hade blivit kopplad till honom och Nautilus när hon försvann. Någon överförfriskad turist t.ex.. Eller Deirdre då, i brist på bättre. Hon sa ju att hon kanske inte skulle ha blivit saknad på tre veckor, eftersom hon var arbetslös och tydligen inte bodde tillsammans med sina barn. På tre veckor hinner man få undan alla spår, och det hade inte blivit nödvändigt att sänka N heller.
Du verkar glömma bort PM:s personlighet i ditt resonemang. Kicksökande, risktagande, grandios självbild, sexualsadist. Jag tror inte att du inser var grandios självbild gör i ett sammanhang som PMs planering/genomförande. Så enkelt och konkret som möjligt: hans grandiosa självbild gör att han överskattar sin egen förmåga (och underskattar andras). Det är väl otroligt tydligt att det är exakt det som har hänt, oavsett om han vet att det finns en morgondag eller inte. Så jag förstår helt ärligt inte varför det är så svårt för dig att förstå att PM har fler facetter än "vältalig/charmig på youtube"+"högt IQ".
Sedan är ett IQ på 111 inte väldigt högt, ca 60% av befolkningen har IQ mellan 85-115, alltså +/- en standardavvikelse. Det är utanför detta intervall som man verkligen kan börja tala om högt IQ, de flesta IQ-tester klassificerar 111 som average eller high average. Vet inte vilket test som används i danska rättspsykiatriska undersökningar? Wechsler? Stanford-Binet? Något som vet?
Utöver detta är kanske inte IQ det bästa måttet på hur "street smart" eller välplanerad någon är utan det handlar mer om lärda kunskaper (språk t.ex.) och kognitiva förmågor som mental rotering osv. IQ togs fram som ett psykologiskt verktyg för att förutsäga framgång i skola och yrkesliv. Häng inte upp dig så mycket på hans IQ.
Senast redigerad av morboso 2020-09-20 kl. 15:48.
Du verkar glömma bort PM:s personlighet i ditt resonemang. Kicksökande, risktagande, grandios självbild, sexualsadist. Jag tror inte att du inser var grandios självbild gör i ett sammanhang som PMs planering/genomförande. Så enkelt och konkret som möjligt: hans grandiosa självbild gör att han överskattar sin egen förmåga (och underskattar andras). Det är väl otroligt tydligt att det är exakt det som har hänt, oavsett om han vet att det finns en morgondag eller inte. Så jag förstår helt ärligt inte varför det är så svårt för dig att förstå att PM har fler facetter än "vältalig/charmig på youtube"+"högt IQ".
Sedan är ett IQ på 111 inte väldigt högt, ca 60% av befolkningen har IQ mellan 85-115, alltså +/- en standardavvikelse. Det är utanför detta intervall som man verkligen kan börja tala om högt IQ, de flesta IQ-tester klassificerar 111 som average eller high average. Vet inte vilket test som används i danska rättspsykiatriska undersökningar? Wechsler? Stanford-Binet? Något som vet?
Utöver detta är kanske inte IQ det bästa måttet på hur "street smart" eller välplanerad någon är utan det handlar mer om lärda kunskaper (språk t.ex.) och kognitiva förmågor som mental rotering osv. IQ togs fram som ett psykologiskt verktyg för att förutsäga framgång i skola och yrkesliv. Häng inte upp dig så mycket på hans IQ.
Med tanke på just det som diskuteras kastar jag in professor Hare. Som snackat med otaliga psykopater i fängelse via sitt yrke.
Madsens psykopati syns som en röd tråd i det Hare beskriver.
Det blir långt men håll till godo.
Inleder med impulsivitet. På tal om Merwinnas:
"Madsen visste att det kommer en morgondag."
"psykopater ägnar inte särskilt mycket tid att väga för- eller nackdelar mot varandra för att bestämma vad de ska göra eller för att överväga vilka möjliga konsekvenser deras handlande för med sig.
Ett vanligt svar är att" jag gjorde det därför att jag kände för det."
Han ger ett exempel på Texasmördaren Gilmore som fick frågan om han trodde han begått fler mord om han inte gripits och han svarar att han hade fortsatt samt "jag tänkte inte, planerade inte, jag bara handlade" samt "försök inte förstå mord genom att använda förnuftet".
Hare fortsätter: "Ett impulsivt agerande visar inte bara temperament, utan uttrycker någonting centralt i psykopatens beteende:
Att uppnå omedelbar tillfredställelse, njutning eller lättnad."
Hare refererar psykologerna William och Joan McCord: "Psykopaten liknar ett spädbarn som uppslukas av sina egna behov och som intensivt söker tillfredställelse."
Han beskriver sen hur en intern med höga poäng på psykopati checklistan beskrev att han kom på att han skulle köpa en back öl på väg till en fest men hade glömt plånboken, 6-7 kvarter hemifrån.
Han ville inte gå tillbaka, tog en stock, rånade närmaste bensinstation och skadade servicemannen svårt.
I grunden har psykopaten en benägenhet att leva från dag till dag.
En typisk kommentar är: Du måste förstå, jag är en vagabond, en nomad - jag avskyr att bli tvingad till någonting."
Hare skriver även att impulsiviteten går hand i hand med lättprovocerad, men "trots att psykopater har kort stubin och snabbt kan bli aggressiva uppträder de inte okontrollerat. Tvärtom, när psykopater blir ursinniga är det som om de får ett raserianfall och samtidigt vet precis vad de gör.
Deras aggressionsutspel är "kalla"; de saknar den känslomässiga upphetsningen som andra människor upplever när de förlorar behärskningen. "
Hare ger ett exempel på en annan som har höga pcl-r poäng och som fick frågan om han aldrig förlorade kontrollen. " Nej. Jag behåller alltid kontrollen. Jag bestämmer också hur mycket jag vill skada killen."
Så Madsen kan absolut ha gått upp i det röda fältet som han säger, men den aggressionen bar han redan på. Han såg garanterat rött enbart på tanken av CS och VonB.
Men som psykopat projicerar han skulden på Kim.
Hare: " I de flesta fall betraktar de sina aggressioner som naturliga reaktioner på provokationer."
Han är i ett fält som överlappar, som flyter in i varandra - sex, våld, aggressioner, makt och kontroll.
Hare fortsätter beskriva psykopatens behov av spänning, att de söker efter kickar.
"Psykopater har ett konstant och överdrivet behov av spänning - de längtar efter att ligga i den snabba filen, där det händer någonting. I många fall innebär detta att bryta mot reglerna."
"Många psykopater beskriver att de begår brott för upphetsningens eller spänningens skull."
En kvinna tillfrågades om hon gjorde galna eller farliga saker bara för att det var roligt. "Ja visst, ofta. Men det häftigaste jag vet är att gå genom en flygplats med droger. Herre gud! Det är spännande!"
En annan psykopat gillade att vara typ torped åt en langare pga av adrenalinkicken.
Daniel Walker intervjuades av Ressler, FBI. "Det ligger en särskild spänning i att ha rymt från ett stort fängelse och veta att de röda strålkastarna jagar en och att sirenerna tjuter. Det är så spännande att man bara.. det är bättre än sex, det är verkligen upphetsande."
När Kim plötsligt dyker upp kan jag rent av se predatorn slicka sig kring munnen.
Fixerar sitt byte och får tunnelseende.
Impulsiviteten är som en aura kring honom, det är så spännande att han håller på att förgöras.
Han var all over the place...
Oavsett om det fanns en plan att invitera ett offer till en ubåtstur så gick det undan på rälsen och blev väl inte helt som han tänkt sig.
Men vem bryr sig. Grandiose Madsen ska väl klara en liten utmaning extra. Han får väl improvisera.
"Psykopater har en narcissistisk och kraftigt överdriven syn på sitt eget värde och sin egen betydelse. De är häpnadsväckande egocentriska och ser sig själva som universums medelpunkt, som överlägsna varelser som har rätt att leva efter sina egna regler."
"Det grandiosa och pompösa hos vissa psykopater kommer ofta fram på ett dramatiskt sätt i domstolen. Det är tex inte så ovanligt att psykopater kritiserar eller avskedar sina advokater och sedan tar över sitt eget försvar, vilket vanligen får katastrofala följder."
De besväras sällan av sina problem, oavsett art. Det förklaras som " tillfälliga bakslag, resultat av otur, opålitliga vänner eller ett orättvist och odugligt system."
" Psykopater tror de har sådana talanger att de kan ägna sig åt vad som helst."
"Den psykopatiske entreprenören tänker stort men oftast med någon annans pengar."
Madsen mopsade upp sig och var arrogant mot ÅK och enligt mentalerkleringen så liknade han sig själv som en kirurg som behövde assisteras av professionella sköterskor men hade folk från bodegan kring sig.
Hare berättar om "Jack" som fått high score på PCL-r.
Han ville ha en son när han kom ut ur fängelset. "När han är fem ska jag få kvinnan att ge sig av för gott så jag kan uppfostra ungen på mitt sätt."
[Kom osökt att tänka på hans far då PM var sex år...]
Ljuger du någonsin frågade intervjuaren.
"Skojar du? Jag ljuger som jag andas, det ena lika ofta som det andra."
Psykologen beskrev intervjun som den längsta och mest underhållande, en av de mest teatraliska interner. Han var en snabbpratare med psykopatens karaktäristiska benägenhet att motsäga sig själv.
Så tänkte väl Jacob och lät Madsen pladdra på. Det belönade sig.
Senast redigerad av develi 2020-09-21 kl. 02:09.
Med tanke på just det som diskuteras kastar jag in professor Hare. Som snackat med otaliga psykopater i fängelse via sitt yrke.
Madsens psykopati syns som en röd tråd i det Hare beskriver.
Det blir långt men håll till godo.
Inleder med impulsivitet. På tal om Merwinnas:
"Madsen visste att det kommer en morgondag."
"psykopater ägnar inte särskilt mycket tid att väga för- eller nackdelar mot varandra för att bestämma vad de ska göra eller för att överväga vilka möjliga konsekvenser deras handlande för med sig.
Ett vanligt svar är att" jag gjorde det därför att jag kände för det."
Han ger ett exempel på Texasmördaren Gilmore som fick frågan om han trodde han begått fler mord om han inte gripits och han svarar att han hade fortsatt samt "jag tänkte inte, planerade inte, jag bara handlade" samt "försök inte förstå mord genom att använda förnuftet".
Hare fortsätter: "Ett impulsivt agerande visar inte bara temperament, utan uttrycker någonting centralt i psykopatens beteende:
Att uppnå omedelbar tillfredställelse, njutning eller lättnad."
Hare refererar psykologerna William och Joan McCord: "Psykopaten liknar ett spädbarn som uppslukas av sina egna behov och som intensivt söker tillfredställelse."
Han beskriver sen hur en intern med höga poäng på psykopati checklistan beskrev att han kom på att han skulle köpa en back öl på väg till en fest men hade glömt plånboken, 6-7 kvarter hemifrån.
Han ville inte gå tillbaka, tog en stock, rånade närmaste bensinstation och skadade servicemannen svårt.
I grunden har psykopaten en benägenhet att leva från dag till dag.
En typisk kommentar är: Du måste förstå, jag är en vagabond, en nomad - jag avskyr att bli tvingad till någonting."
Hare skriver även att impulsiviteten går hand i hand med lättprovocerad, men "trots att psykopater har kort stubin och snabbt kan bli aggressiva uppträder de inte okontrollerat. Tvärtom, när psykopater blir ursinniga är det som om de får ett raserianfall och samtidigt vet precis vad de gör.
Deras aggressionsutspel är "kalla"; de saknar den känslomässiga upphetsningen som andra människor upplever när de förlorar behärskningen. "
Hare ger ett exempel på en annan som har höga pcl-r poäng och som fick frågan om han aldrig förlorade kontrollen. " Nej. Jag behåller alltid kontrollen. Jag bestämmer också hur mycket jag vill skada killen."
Så Madsen kan absolut ha gått upp i det röda fältet som han säger, men den aggressionen bar han redan på. Han såg garanterat rött enbart på tanken av CS och VonB.
Men som psykopat projicerar han skulden på Kim.
Hare: " I de flesta fall betraktar de sina aggressioner som naturliga reaktioner på provokationer."
Han är i ett fält som överlappar, som flyter in i varandra - sex, våld, aggressioner, makt och kontroll.
Hare fortsätter beskriva psykopatens behov av spänning, att de söker efter kickar.
"Psykopater har ett konstant och överdrivet behov av spänning - de längtar efter att ligga i den snabba filen, där det händer någonting. I många fall innebär detta att bryta mot reglerna."
"Många psykopater beskriver att de begår brott för upphetsningens eller spänningens skull."
En kvinna tillfrågades om hon gjorde galna eller farliga saker bara för att det var roligt. "Ja visst, ofta. Men det häftigaste jag vet är att gå genom en flygplats med droger. Herre gud! Det är spännande!"
En annan psykopat gillade att vara typ torped åt en langare pga av adrenalinkicken.
Daniel Walker intervjuades av Ressler, FBI. "Det ligger en särskild spänning i att ha rymt från ett stort fängelse och veta att de röda strålkastarna jagar en och att sirenerna tjuter. Det är så spännande att man bara.. det är bättre än sex, det är verkligen upphetsande."
När Kim plötsligt dyker upp kan jag rent av se predatorn slicka sig kring munnen.
Fixerar sitt byte och får tunnelseende.
Impulsiviteten är som en aura kring honom, det är så spännande att han håller på att förgöras.
Han var all over the place...
Oavsett om det fanns en plan att invitera ett offer till en ubåtstur så gick det undan på rälsen och blev väl inte helt som han tänkt sig.
Men vem bryr sig. Grandiose Madsen ska väl klara en liten utmaning extra. Han får väl improvisera.
"Psykopater har en narcissistisk och kraftigt överdriven syn på sitt eget värde och sin egen betydelse. De är häpnadsväckande egocentriska och ser sig själva som universums medelpunkt, som överlägsna varelser som har rätt att leva efter sina egna regler."
"Det grandiosa och pompösa hos vissa psykopater kommer ofta fram på ett dramatiskt sätt i domstolen. Det är tex inte så ovanligt att psykopater kritiserar eller avskedar sina advokater och sedan tar över sitt eget försvar, vilket vanligen får katastrofala följder."
De besväras sällan av sina problem, oavsett art. Det förklaras som " tillfälliga bakslag, resultat av otur, opålitliga vänner eller ett orättvist och odugligt system."
" Psykopater tror de har sådana talanger att de kan ägna sig åt vad som helst."
"Den psykopatiske entreprenören tänker stort men oftast med någon annans pengar."
Madsen mopsade upp sig och var arrogant mot ÅK och enligt mentalerkleringen så liknade han sig själv som en kirurg som behövde assisteras av professionella sköterskor men hade folk från bodegan kring sig.
Hare berättar om "Jack" som fått high score på PCL-r.
Han ville ha en son när han kom ut ur fängelset. "När han är fem ska jag få kvinnan att ge sig av för gott så jag kan uppfostra ungen på mitt sätt."
[Kom osökt att tänka på hans far då PM var sex år...]
Ljuger du någonsin frågade intervjuaren.
"Skojar du? Jag ljuger som jag andas, det ena lika ofta som det andra."
Psykologen beskrev intervjun som den längsta och mest underhållande, en av de mest teatraliska interner. Han var en snabbpratare med psykopatens karaktäristiska benägenhet att motsäga sig själv.
Så tänkte väl Jacob och lät Madsen pladdra på. Det belönade sig.
Nu känner jag inte till dom där andra mördarna, Gilmore t.ex.. Vad hade de för tillvaro och sysselsättning i övrigt? Hade de klarat av att bygga upp och driva ett företag i flera år, och åtminstone hålla det flytande som Madsen gjorde? Ha arbetsgivaransvar, skaffa sig och uppehålla kontakter, planera långsiktigt? Då kan man inte vara hur impulsiv som helst, och bara strunta i morgondagen. Det är DET som är så förvånande när det gäller Madsen. Att t.ex. missbrukare slår ihjäl varandra i fyllan och villan, är ju inget förvånande - det händer hela tiden. Men då har de ju inte heller företag eller ansvarsfulla arbeten att sköta i vanliga fall.
Nu känner jag inte till dom där andra mördarna, Gilmore t.ex.. Vad hade de för tillvaro och sysselsättning i övrigt? Hade de klarat av att bygga upp och driva ett företag i flera år, och åtminstone hålla det flytande som Madsen gjorde? Ha arbetsgivaransvar, skaffa sig och uppehålla kontakter, planera långsiktigt? Då kan man inte vara hur impulsiv som helst, och bara strunta i morgondagen. Det är DET som är så förvånande när det gäller Madsen. Att t.ex. missbrukare slår ihjäl varandra i fyllan och villan, är ju inget förvånande - det händer hela tiden. Men då har de ju inte heller företag eller ansvarsfulla arbeten att sköta i vanliga fall.
Herre gud...
Kan du nån gång extrahera kärnan?
Det är psykopati som diskuteras, de egenskaper en sådan besitter. Item, facetter, egenskaper, karaktärsdrag.
Det som betecknar störningen, som de har gemensamt för att diagnostiseras eller skattas som en sådan.
Det är en extremt avgränsad störning och troligen den mest utförligt beskrivna för att kriterierna är snäva och tydliga, om än att de är flertal.
I M P U L S I V I T E T.
G R A N D I O S I T E T.
Varför kan du inte begripa de problem som PM har och vad de innebär ?
Speciellt i kombination med andra negativa egenskaper som förstärker vansinnet.
Klarar du inte av att sätta samman hans egenskaper och det som hänt till en helhetsbild?
Vad fan har företag och ansvarsfulla arbeten med saken att göra - om han är en pervers jävel som ska iscensätta sexualsadistiskt mord?
Han tror fortsatt att han ska komma undan, begått det perfekta brottet.
Släppt av Kim.
Men han säger tidigt att Raket-Madsen är död:
Han har även förlorat kapplöpning strax innan vilket absolut inte ska tas ur sammanhanget.
Dock flyter hennes torso iland. Men hon var hel då han kastade henne överbord.
Sen on and on and on..
Det är luckor i huvudet, det är gas. Problemet fick delas i mindre bitar, den tunna tjejen var för tung.
På sin höjd hade han tänkt sitta för brott mot griftefriden vilket i Danmark hade varit att i stort sett kliva rätt ut efter rättegång.
Citat:
Att t.ex. missbrukare slår ihjäl varandra i fyllan och villan, är ju inget förvånande - det händer hela tiden. Men då har de ju inte heller företag eller ansvarsfulla arbeten att sköta i vanliga fall.
Edit.
Jag säger psykopaten BTK igen. Han levde familjeliv parallellt, var scoutledare, aktiv inom kyrkan, hade arbete, högskoleexamen i elektronik, även kandidatexamen i juridik samt mördade sexualsadistiskt från 1974 och greps 2005.
Vad gjorde Amagermanden?
Levde familjeliv, var en omtyckt fotbollstränare och arbetade. Första mordet 1987, greps november 2010.
PM var omvittnat opålitlig. Så fort det kom "en kjol" in till verkstan så släppte han allt. Han brydde sig inte om att han bokat något med nån annan - det ströks direkt från tidsboken om kjolstyg kom i närheten. Han sket i allt om det kom en kvinna. Allt enligt folket som jobbade med honom.
PM var omvittnat opålitlig. Så fort det kom "en kjol" in till verkstan så släppte han allt. Han brydde sig inte om att han bokat något med nån annan - det ströks direkt från tidsboken om kjolstyg kom i närheten. Han sket i allt om det kom en kvinna. Allt enligt folket som jobbade med honom.
Kör upp skruvmejslar i ansiktet på både AO och sin hustru. Jagar folk med hammare och har stora samarbetsproblem inom CS. Fokuserar på annat än raketer, vill bygga luftballonger. Varav de andra diskuterar ekonomi och vad de facto CS innebär.
... vilket sammanfaller helt med hans skeva fantasier om att inleda en kriminell bana och jagas av polis samma år som han kastas ut ur CS. Jagas i en luftballong.
Samma jävla thrills om spänningsjakt men i annat fordon återkommer 2017 (som han hotat sig till från ubåtsföreningen) då han framstår som en loser gentemot CS som han förklarat krig emot.
Han har uppenbart förmåga att manipulera folk. Tona ner, skämta bort och överdriva sin godhet dess emellan som Mr Bumblebee som gråter när blomstjälkar bryts och musslor ska skrapas från ubåten.
Döljer perversioner och klassisk promiskuitet bakom öppet förhållande och polyamorös.
Framställer sig som feminist.
Han är som en mall för vrålpsykopati med farlig sexuell läggning när hans äckliga filmer där människor torteras till döds och det sadistiska mordet uppdagas.
Senast redigerad av develi 2020-09-21 kl. 10:54.
Peter Madsen får ikke ordet i Tobias Lindholms TV-serie om ubådsmordet, og det er der en særlig grund til
"Vi er overmættede med detaljer om Peter Madsen og drabet i ubåden, så det var ikke den vej, som instruktøren og manuskriptforfatter Tobias Lindholm valgte at gå med sin TV-serie om danmarkshistoriens mest omtalte mord."
Här framgår bland annat att just de svenska likhundar utan vars insatser fallet kanske
aldrig kommit till ett uppklarande, också medverkar i den kommande serien.
Och vidare får man veta att Kim Walls pappa själv kan sägas ha bidragit till att det hela
löstes genom att ha det ska ha varit hans idé att man använde sig av dessa duktiga jyckar
i sökandet till havs.
Tobias Lindholm:
»Lyset og optimismen i denne historie ligger i det store arbejde, som blev udført af politifolk og forskere, men så sandelig også af de unge dykkere, der måned efter måned afsøgte havbunden i Køge Bugt, mens vandet blev mørkere og mørkere og koldere og koldere. For mig at se, er det den ene halvdel af store fortælling i serien,« siger Tobias Lindholm.
Den anden anden halvdel udsprang af mødet med Kim Walls forældre, der havde oplevet, at historien om deres elskede datter var blevet kapret af historien om en drabsmand og en forbrydelse, der overgik de flestes fantasi. Sammen med Tobias Lindholm besluttede de sig for, at »Efterforskningen« skulle blive et andet narrativ. Det skulle handle om menneskelighed og selvopofrelse. Om lyset i mørket.
»I mine tidligere film har jeg beskrevet mennesker, der falder gennem systemets sprækker. Denne serie handler om et system, der virkede. Om nogle dedikerede mennesker, der nægtede at give op. At den slags mennesker også findes, er der meget håb i, synes jeg,« siger Tobias Lindholm."
"Det skulle handla om mänsklighet och självuppoffring. Om ljuset i mörkret."
Kör upp skruvmejslar i ansiktet på både AO och sin hustru. Jagar folk med hammare och har stora samarbetsproblem inom CS. Fokuserar på annat än raketer, vill bygga luftballonger. Varav de andra diskuterar ekonomi och vad de facto CS innebär.
... vilket sammanfaller helt med hans skeva fantasier om att inleda en kriminell bana och jagas av polis samma år som han kastas ut ur CS. Jagas i en luftballong.
Samma jävla thrills om spänningsjakt men i annat fordon återkommer 2017 (som han hotat sig till från ubåtsföreningen) då han framstår som en loser gentemot CS som han förklarat krig emot.
Han har uppenbart förmåga att manipulera folk. Tona ner, skämta bort och överdriva sin godhet dess emellan som Mr Bumblebee som gråter när blomstjälkar bryts och musslor ska skrapas från ubåten.
Döljer perversioner och klassisk promiskuitet bakom öppet förhållande och polyamorös.
Framställer sig som feminist.
Han är som en mall för vrålpsykopati med farlig sexuell läggning när hans äckliga filmer där människor torteras till döds och det sadistiska mordet uppdagas.
I den nya dokumentären sa.. jag tror det var Kragh, att Madsens personlighet är väldigt ovanlig (fritt ur mitt minne) och att vi skall vara väldigt glada att det inte finns så många av hans kaliber. Nåt sånt.
Att man utövar sina fantasier på detta sätt är ännu ovanligare. Vi ska vara tacksamma att det inte var någon som inte skulle saknats så snabbt. En hemlös, en prostituerad, en turist på resa av något slag. Typ som den asiatiska styckade tjejen som hittades. Även om Madsen var bara tonåring då, så undrar jag om inte han var inblandad där. Den här planeringen, den cyniska inställningen, hans uppträdande när han kom in på land efter ubåtssänkningen... allt det säger mig att han har gjort något liknande förr.