Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-25, 11:32
  #13021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Greta är i fokus för alla, fixering eller inte. Ingen kan undgå att se henne. Och när hon lyser upp i vårt mörker så blir vi som gillar ljus glada, medan ni som hatar ljus börjar också hata Greta. Hennes närvaro i vår värld sätter ett finger på vem som gör vad. Det blir svårare för er att ljuga och att gömma er i mörkret. Medan vi andra mer än gärna lyfter fram henne efter förmåga.

Flashback är en håla för sig. Allt kan inte bedömas med flashbackmått.

Men om man anser att klimathotspropaganda=ljus då måste man väl också tillstå att det var väldans "ljust" redan innan Greta trädde fram på scenen för ca ett år sedan? Eller du kanske har levt på en annan planet eller ev. instängd i en garderob de senaste 25-30 åren?
2019-08-25, 12:00
  #13022
Avstängd
Är rädd för att Ni redan använt uttrycket Gretas lilla Gröna för många gånger. Vad man säger på nätet sprids ofta snabbt!

-Greta tycker om att retas ibland, så nu kan det mycket väl hända, att hon kommer att kalla sin nya bok som nu är på gång, just för Gretas lilla Gröna!

Jag tror att tjejen vill ta mera ton nu och håller på att bli mera bestämd av sig. Kom ihåg att varje reaktion föder en motreaktion!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-08-25 kl. 12:14.
2019-08-25, 13:03
  #13023
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
....
Blågröna alger, cyano-bakterier osv är kända för att kunna fixera kväve direkt ur luften. Och det är mycket möjligt att det funnits mycket mera av dessa organismer i våra jordar, tex under dinosaurie-tiden och som åstadkom den extrema tillväxten som rådde under den perioden.
Tyvärr så går det ju inte att se i efterhand om sådant biologiskt liv fanns i större omfattning då, eftersom dessa organismer inte kan avlagras som fossil, cellväggarna hos dessa mikrober förstörs av fossiliseringsprocessen.

DrSvenne är nattaktiv liksom jag ibland. Jag måste erkänna att jag inte varit ett dugg intresserd av klimatdebatten, men fångats av DrSvennes imponerande kunskap om detta och mycket mer. Och vaknat.
DrSvennes närmast encyklopediska vetande och fina sättet att förmedla det, har väckt mig. Och hållit mig vaken också på småtimmarna. Ett kunnande som är långt bortom den rapsodiska kunskap som förmedlas genom dagsmedia.
Kan bara tack och buga. Och det är säkert flera som bidragit med kunskap på det om rådet här. Men hittintills har jag hoppat över det. I min Greta - kändisfokus värld.

Flashback när den är som bäst. Bortom slagord och förfasanden.

Trots det eller likafullt ser jag Greta som en fyrbåk av ljus i en värld som smutsar ner utan hänsyn till framtiden.
2019-08-25, 13:07
  #13024
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Är rädd för att Ni redan använt uttrycket Gretas lilla Gröna för många gånger.

-Greta tycker om att retas ibland, så nu kan det mycket väl hända, att hon kommer att kalla sin nya bok som nu är på gång, just för Gretas lilla Gröna!

Jag tror att tjejen vill ta mera ton nu och håller på att bli mera bestämd av sig. Kom ihåg att varje reaktion föder en motreaktion!

Boken kommer att heta The Global Green Great Greta ?

Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Nästan framme på ett ovanligt uppvärmt hav.

https://www.windy.com/track-team-mal....005,-55.635,4

Medan det vid Cabo Verde-öarna inte ärtillräckligt varmt för att tropiska oväder ska bildas och växa.

Hamnen i Halifax, Nova Scotia, Kanada ligger nu inom räckhåll på 354 NM avstånd ifrån där hon är nu, 656 km. Det är dock långt kvar till New York, drygt 800 NM eller 1482 km.

Vet ej om hon har passerat Titanics förlisningsplats någonstans på vägen nu ?
2019-08-25, 13:17
  #13025
Medlem
Håller helt med Michael Tjernström om följande:
Jag hyser inget tvivel om att Gretas engagemang är genuint och kommer från henne själv, men jag är lite orolig att hon blir utnyttjad och att hon inte inser det själv. Ta det här med att hon seglar över havet till USA. Det kan ju ingen annan göra, det är en ren mediegrej. Det vore bättre att hon följde med ett containerfartyg som ändå skulle gå över Atlanten med varor.
https://www.expressen.se/nyheter/kli...lir-utnyttjad/

Även om jag inte håller med Tjernström om allt så tänker han åtminstone rationellt. Anser man att CO2-utsläpp är ett stort problem så måste man fokusera på åtgärder som gör skillnad. Att lifta med ett fraktfartyg som ändå skulle frakta varor bidrar inte till några nettoutsläpp. Att segla med en exklusiv kappseglingsbåt tillverkad i plast och energikrävande lättmetall är symbolpolitik och självbedrägeri.

Gretas intelligens som framhålls av anhängarna lyser med sin frånvaro. Trots allt kanske hon inte har Aspergers, eftersom trådens sjuksköterskor är eniga i att man inte kan ha Aspergers och vara korkad på samma gång.
2019-08-25, 13:38
  #13026
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Att lifta med ett fraktfartyg som ändå skulle frakta varor bidrar inte till några nettoutsläpp.

Det argumentet har testats i tråden. Men:

Citat:
Ursprungligen postat av Dyselektrikern

Japp, gärna en containerbåt som släpper ut mer än 10 plan tillsammans. Verkar vara viktigt för er jävla idioter till miljömuppar att dra det så långt det går.

Det spelar absolut ingen roll hur hon tar sig över Atlanten. Det kommer att hagla kritik ändå.

Så just den saken kan hon bortse från helt. Oavsett hur hon bär sig åt får hon kritik.
__________________
Senast redigerad av -Info- 2019-08-25 kl. 13:52.
2019-08-25, 13:45
  #13027
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det argumentet har testat i tråden. Men:

Det spelar absolut ingen roll hur hon tar sig över Atlanten. Det kommer att hagla kritik ändå.

Så just den saken kan hon bortse från helt. Oavsett hur hon bär sig åt får hon kritik.
Vilket precis som Tjernström framhåller degraderar hennes agerande till ett medialt jippo. Greta är mer bekymrad över hur hon uppfattas än att faktiskt bidraga till en bättre miljö.

Den som förstår på riktigt blöter inte fingret för att följa vindriktningen. (För att inte förvilla trådens alla aspar så syftar vindriktning på opinionstrender och inte hur det faktiskt blåser där Greta seglar just nu.)
2019-08-25, 14:00
  #13028
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Håller helt med Michael Tjernström om följande:
Jag hyser inget tvivel om att Gretas engagemang är genuint och kommer från henne själv, men jag är lite orolig att hon blir utnyttjad och att hon inte inser det själv. Ta det här med att hon seglar över havet till USA. Det kan ju ingen annan göra, det är en ren mediegrej. Det vore bättre att hon följde med ett containerfartyg som ändå skulle gå över Atlanten med varor.
https://www.expressen.se/nyheter/kli...lir-utnyttjad/

Även om jag inte håller med Tjernström om allt så tänker han åtminstone rationellt. Anser man att CO2-utsläpp är ett stort problem så måste man fokusera på åtgärder som gör skillnad. Att lifta med ett fraktfartyg som ändå skulle frakta varor bidrar inte till några nettoutsläpp. Att segla med en exklusiv kappseglingsbåt tillverkad i plast och energikrävande lättmetall är symbolpolitik och självbedrägeri.

Gretas intelligens som framhålls av anhängarna lyser med sin frånvaro. Trots allt kanske hon inte har Aspergers, eftersom trådens sjuksköterskor är eniga i att man inte kan ha Aspergers och vara korkad på samma gång.
Lika lite skillnad skulle det göra om hon åkte med flyg där det ändå hade varit en tom stol.
2019-08-25, 14:01
  #13029
Avstängd
Som vårdutbildad håller jag helt med om, att diagnosen nedsatt intelligens och diagnosen Aspbergers syndrom utesluter varandra! Greta oroar sig EJ för sitt eget rykte, däremot oroar hon sig för sin organisation FFF:s rykte, som jag har förstått det. Hon verkar nu väl medveten om att nya organisationer är sårbara för både inre och yttre attacker!
2019-08-25, 14:05
  #13030
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Som vårdutbildad håller jag helt med om, att diagnosen nedsatt intelligens och diagnosen Aspbergers syndrom utesluter varandra! Greta oroar sig EJ för sitt eget rykte, däremot oroar hon sig för sin organisation FFF:s rykte, som jag har förstått det. Hon verkar nu väl medveten om att nya organisationer är sårbara för både inre och yttre attacker!
Så organisationernas rykte är viktigare än effektiva klimatåtgärder? Är det verkligen ett föredömligt beteende värt en företrädare som de dumma massorna ser upp till?
2019-08-25, 14:06
  #13031
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Vilket precis som Tjernström framhåller degraderar hennes agerande till ett medialt jippo. Greta är mer bekymrad över hur hon uppfattas än att faktiskt bidraga till en bättre miljö.

Michael Tjernström säger en intressant sak här:

Citat:
Samtidigt klagade du inför riksdagsvalet i fjol på Svenska Dagbladets debattsida tillsammans med din hustru (som också är meteorologiprofessor) på att ”våra politiker har slutat leda”?

– Ja – och Greta blir ett substitut när ingen politiker kliver fram, ser förbi de populistiska inslagen i debatten och får ner koldioxidutsläppen drastiskt.

Att Greta ens existerar är ett stort underbetyg på våra politiker. Det borde ju vara de som tar tag i detta och även ser till att folk får den information som de behöver. Istället så är de väldigt passiva och sätter sitt hopp på en 16-årig flicka.
2019-08-25, 14:08
  #13032
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Lika lite skillnad skulle det göra om hon åkte med flyg där det ändå hade varit en tom stol.

Ja. Men samtidigt så skulle hennes fiender använda detta mot henne. Varje dag.

"Jaså? Du vill inte att vi ska flyga men själv flyger du när det passar dig! Din hycklare!!!"

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback