Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-25, 14:09
  #13033
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Michael Tjernström säger en intressant sak här:

Att Greta ens existerar är ett stort underbetyg på våra politiker. Det borde ju vara de som tar tag i detta och även ser till att folk får den information som de behöver. Istället så är de väldigt passiva och sätter sitt hopp på en 16-årig flicka.
Skriver under på att politikerna är odugliga. Men klandra inte mig utan klandra den odugliga majoritet som röstat fram dem.

Demokratier producerar inte ledare som är bättre än befolkningen i allmänhet, men dessvärre producerar alternativen ännu värre ledare.
2019-08-25, 14:12
  #13034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. Men samtidigt så skulle hennes fiender använda detta mot henne. Varje dag.

"Jaså? Du vill inte att vi ska flyga men själv flyger du när det passar dig! Din hycklare!!!"
Men så kan alla som flyger resonera, den stolen skulle stått tom om inte jag satt i den.

Om Greta hade varit konsekvent hade hon även bojkottat alla varor som transporteras med containerfartyg som går på det mest miljövidriga bränslet som finns, tjockolja.
2019-08-25, 14:13
  #13035
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. Men samtidigt så skulle hennes fiender använda detta mot henne. Varje dag.

"Jaså? Du vill inte att vi ska flyga men själv flyger du när det passar dig! Din hycklare!!!"
Jag tycker faktiskt att det hade varit en utmärkt insats om Greta verkligen vill minska utsläppen. Hade hon lyckats förklara så hade vi kunnat flytta diskussionen från symbolfrågor till åtgärder som har effekt på riktigt. Målet måste vara största utsläppsminsking till lägsta uppoffring, inte tvärtom. Att tro att världen blir bättre för att man gör det som svider mest är en idioti som vi måste bort från.
2019-08-25, 14:26
  #13036
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Men så kan alla som flyger resonera, den stolen skulle stått tom om inte jag satt i den.

Om Greta hade varit konsekvent hade hon även bojkottat alla varor som transporteras med containerfartyg som går på det mest miljövidriga bränslet som finns, tjockolja.
Det går ju faktiskt att göra modeller och räkna på nettoeffekten av olika verksamheter. Antagligen skulle de visa att det kostar att boka biljetter i förväg, medan det är i princip gratis att köpa en tom stol innan planet skall lyfta.

Det är dock överlag svårt att uppskatta miljökostnader därför att utsläpp går att flytta från en post till en annan. Köper vi en elbil så släpper vi inte ut när vi kör, men motsvarande utsläpp gjordes vid batteritillverkningen redan innan bilen lämnade fabriken. Det mest rättvisande vore en platt koldioxidskatt direkt vid källan, utan politiska styrmedel i form av subventioner och punktskatter. Sedan styr marknaden hur de beviljade utsläppen faktiskt används.

Med en platt skatt skulle det gå att styra de globala utsläppen genom att justera skattesatsen. Politikerna skulle enkelt kunna vrida på en kran, men förlora inflytande över hur medborgarna faktiskt väljer att leva sina liv. Och då blir det väl inte längre lika roligt att vara miljöpartistisk miljöminister.
2019-08-25, 14:28
  #13037
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. Men samtidigt så skulle hennes fiender använda detta mot henne. Varje dag.

"Jaså? Du vill inte att vi ska flyga men själv flyger du när det passar dig! Din hycklare!!!"

Hon hycklar ju fortfarande, och är inte konsekvent.

Miljön påverkas mer genom att hon reser runt halva jorden, än om hon inte gjort det. Man måste ju ändå göra avkall på sånt, enligt Greta då.. Eller är hon på riktig så dum att hon menar att det enbart är flygandet som är boven, det är ju en riktig hjärndöd logik som inte håller eller är konsekvent.

Varför kan hon inte delta på alla dessa möten via länk? Tekniken är ju så pass bra idag att man skulle kunna göra en rörlig hel bild på henne i 3d.

Men då får hon ju och andra sidan inte resa så mycket, vilket är exakt det som Greta själv kritiserar alla vuxna för, - Dem stjäl våran framtid!
2019-08-25, 15:10
  #13038
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Håller helt med Michael Tjernström om följande:
Jag hyser inget tvivel om att Gretas engagemang är genuint och kommer från henne själv, men jag är lite orolig att hon blir utnyttjad och att hon inte inser det själv. Ta det här med att hon seglar över havet till USA. Det kan ju ingen annan göra, det är en ren mediegrej. Det vore bättre att hon följde med ett containerfartyg som ändå skulle gå över Atlanten med varor.
https://www.expressen.se/nyheter/kli...lir-utnyttjad/

Även om jag inte håller med Tjernström om allt så tänker han åtminstone rationellt. Anser man att CO2-utsläpp är ett stort problem så måste man fokusera på åtgärder som gör skillnad. Att lifta med ett fraktfartyg som ändå skulle frakta varor bidrar inte till några nettoutsläpp. Att segla med en exklusiv kappseglingsbåt tillverkad i plast och energikrävande lättmetall är symbolpolitik och självbedrägeri.

Gretas intelligens som framhålls av anhängarna lyser med sin frånvaro. Trots allt kanske hon inte har Aspergers, eftersom trådens sjuksköterskor är eniga i att man inte kan ha Aspergers och vara korkad på samma gång.
Nä, det är trådens psykologer och psykiatriker som uttalat sig
Jag föreslår att du själv kontrollerar diagnoskriterierna för Aspergers syndrom resp autism som finns i de två diagnosmanualerna som används i Sverige, DSM -5 och ICD-10.
DSM-5:
http://habilitering.se/om-autismspek...iterier-autism
ICD-10:
http://habilitering.se/om-autism/asp...ergers-syndrom

Här kan du se att det inte är möjligt att ha en Aspergerdiagnos och samtidigt vara korkad.
Jag tillhör inte Gretaanhängarna men jag inser ju att hon är intelligent
Törs du ta reda på fakta ?
2019-08-25, 15:21
  #13039
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Varför kan hon inte delta på alla dessa möten via länk? Tekniken är ju så pass bra idag att man skulle kunna göra en rörlig hel bild på henne i 3d.

Skälen är flera:

- Man knyter kontakter effektivare om man närvarar personligen. Det finns ingen teknik som kan ersätta detta i dagsläget. Formella tal mm kan väl ske via internet, men mindre möten och samtal, speciellt informella sådana, sker ju bäst öga mot öga. Kanske över en kopp kaffe?

- Hon uppmärksammas mer i media om hon närvarar i landet personligen. Då har media chans att skriva något om hennes aktiviteter på plats dagligen, om de vill.

- Någon i denna tråd tog upp ytterligare ett skäl. Att ständigt hålla tal från en storbildsskärm kan skicka fel signaler. Det skickar signalen att hon står lite över de andra. Hon talar enbart till andra och inte med andra. Som om hon vore ett orakel eller en gud.
2019-08-25, 15:28
  #13040
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det här kan mycket väl vara några som vill filma och som inte är en följebåt per se.
Varför skulle Nederländernas kustbevakning sända en båt för att filma?
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
- Någon i denna tråd tog upp ytterligare ett skäl. Att ständigt hålla tal från en storbildsskärm kan skicka fel signaler. Det skickar signalen att hon står lite över de andra. Hon talar enbart till andra och inte med andra. Som om hon vore ett orakel eller en gud.
I Polen höll hon sitt tal inför en folktom lokal. Det kunde hon väl lika gärna ha gjort hemma i Stockholm?
2019-08-25, 15:29
  #13041
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Skälen är flera:

- Man knyter kontakter effektivare om man närvarar personligen. Det finns ingen teknik som kan ersätta detta i dagsläget. Formella tal mm kan väl ske via internet, men mindre möten och samtal, speciellt informella sådana, sker ju bäst öga mot öga. Kanske över en kopp kaffe?

- Hon uppmärksammas mer i media om hon närvarar i landet personligen. Då har media chans att skriva något om hennes aktiviteter på plats dagligen, om de vill.

- Någon i denna tråd tog upp ytterligare ett skäl. Att ständigt hålla tal från en storbildsskärm kan skicka fel signaler. Det skickar signalen att hon står lite över de andra. Hon talar enbart till andra och inte med andra. Som om hon vore ett orakel eller en gud.
Greta själv säger ju att hon talar till hela världen. Hon talar inte med hela världen.
Så visst inser Greta själv sin uppgörelse till orakel. Hon har inget alls emot den positionen.
Citat:
”Jag brukade nästan aldrig prata på lektionerna med mina klasskompisar. Nu talar jag till hela världen”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-time-magazine

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
I Polen höll hon sitt tal inför en folktom lokal. Det kunde hon väl lika gärna ha gjort hemma i Stockholm?
Just det. Jag tvivlar inte alls på att Gretas engagemang är äkta men allt handlar lika mycket om henne själv som om miljön. Precis som hennes mamma påpekat.
__________________
Senast redigerad av DoraF 2019-08-25 kl. 15:32.
2019-08-25, 15:46
  #13042
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Skälen är flera:

- Man knyter kontakter effektivare om man närvarar personligen. Det finns ingen teknik som kan ersätta detta i dagsläget. Formella tal mm kan väl ske via internet, men mindre möten och samtal, speciellt informella sådana, sker ju bäst öga mot öga. Kanske över en kopp kaffe?

- Hon uppmärksammas mer i media om hon närvarar i landet personligen. Då har media chans att skriva något om hennes aktiviteter på plats dagligen, om de vill.

- Någon i denna tråd tog upp ytterligare ett skäl. Att ständigt hålla tal från en storbildsskärm kan skicka fel signaler. Det skickar signalen att hon står lite över de andra. Hon talar enbart till andra och inte med andra. Som om hon vore ett orakel eller en gud.

Men vilken tur då att profeten Greta ska resa runt hela världen och förklara att vuxenvärlden är dum, och så lite Instagram på det hela, det får man inte glömma.
2019-08-25, 15:53
  #13043
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. Men samtidigt så skulle hennes fiender använda detta mot henne. Varje dag.

"Jaså? Du vill inte att vi ska flyga men själv flyger du när det passar dig! Din hycklare!!!"
Ja, det blir lätt så när man är dogmatisk, rigid och totalt onyanserad.
2019-08-25, 15:55
  #13044
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Nä, det är trådens psykologer och psykiatriker som uttalat sig
Jag föreslår att du själv kontrollerar diagnoskriterierna för Aspergers syndrom resp autism som finns i de två diagnosmanualerna som används i Sverige, DSM -5 och ICD-10.
DSM-5:
http://habilitering.se/om-autismspek...iterier-autism
ICD-10:
http://habilitering.se/om-autism/asp...ergers-syndrom

Här kan du se att det inte är möjligt att ha en Aspergerdiagnos och samtidigt vara korkad.
Jag tillhör inte Gretaanhängarna men jag inser ju att hon är intelligent
Törs du ta reda på fakta ?
Jag ifrågasätter inte diagnoskriterierna men väl att deras definitioner av intelligens skulle vara allmängiltiga. Ur ett AI-perspektiv är den som kan läsa mellan raderna och förstå hur andra tänker mer intelligent än den som inte kan det. Att sjukvården kommer fram till något annat ser jag som en bugg i systemet.

Inse att begrepps exakta betydelse varierar inom olika fackområden och att fackspråkens tillämpning av ord ofta skiljer från den vardagliga tillämpningen. Den som förstår att det finns nyansskillnader är mer intelligent än den som inte gör det enligt mig. Förnekar du skillnaden så begränsar du dig själv och ingen annan.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback