2019-08-25, 02:48
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Rambling, jag förstår inte vad du pratar om.
Då ska jag förtydliga, kort och koncist. Med avseende på huruvida evolutionsteorin är sann eller inte. Vad har Hitlers intresse överhuvudtaget med saken att göra? Menar du att evolutionsteorin blir mindre sann för att han förvrängde den för att passa sina politiska syften?
Citera
2019-08-25, 03:18
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Oavsett, exemplet finns. Ett exempel på hur evolutionsteorin fungerar, inte så lätt att acceptera, eller hur?
Jag finner det mycket lättare att acceptera hur naturen fungerar i ljuset av evolutionsteorin, än om det skulle uppkommit från en kärleksfull, intelligent designer. Passar på att citera Richard Dawkins för att belysa det en aning:
”En rovstekelhona nöjer sig inte med att lägga sina ägg i en fjärilslarv (eller en gräshoppa eller ett bi) så att hennes larver kan livnära sig på sitt värddjur. Hon riktar noggrant in sitt stick så att det träffar centrala nervsystemet så att offret paralyseras utan att det dör. På så vis håller sig köttet färskt.”
Om naturen vore vänlig, skulle den åtminstone kosta på sig att bedöva fjärilslarverna innan de äts upp levande inifrån. Men naturen är varken vänlig eller ovänlig. Den bara är. Naturen intresserar sig varken på det ena eller andra sättet för lidandet, såvida det inte påverkar DNA´s överlevnad. Att människan finner detta stötande, cyniskt och rent av fruktansvärt är heller inget naturen tar hänsyn till. Den bara är.
Senast redigerad av nightbeast 2019-08-25 kl. 03:20.
Citera
2019-08-25, 03:31
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Varför kan du bestämma att hästen och åsnan inte är samma art?
Det är inte han som bestämt det, det är vad vetenskapen hävdar:

"Why are horses and donkeys considered different species, even though they can produce offspring?
Answer: That is because their offspring is infertile
Explanation: Donkeys and horses can have a mule together, but the mile is unable to have offspring of its own. That is why horses and donkeys are considered to be different species - their offspring is infertile"

Källa: https://socratic.org/questions/why-are-horses-and-donkeys-considered-different-species-even-though-they-can-pro samt här: https://en.wikipedia.org/wiki/Mule
Citera
2019-08-25, 06:42
Medlem
Citat:
Hans åsikter att den mest starkaste/mest lämpade överlever?
Nej, han ansåg en viss ras vara bättre. Att de skulle samarbeta för att få bort andra raser.
Citera
2019-08-25, 06:46
Medlem
Citat:
Visst kan man göra det, om man är säker på att det stämmer.

Det stämmer också enligt forskning att dom flesta djur våldtar och frågar inte tillåtelse för att ha sex. Är det då helt ok för människor att våldta bara för att forskningen har kommit fram till det?
Precis. Detta vill du alltså att forskningen inte ska rapportera om.
Klarar du inte av att låta bli att våldta, om du får veta att våldtäkter existerar i djurriket?

Och att forskningen beskriver något betyder inte att forskningen ”kommit fram till” att det är ett ok beteende. (Men nu är du så dum, så jag tror du trollar?)
Citera
2019-08-25, 06:50
Medlem
Citat:
Evolutionsteorin är inte verkligheten! Att du lär dina barn detta är hemskt.
Jo, det är verkligheten. Men jag har inte lärt mina barn detta. Och lämna gärna de utanför, tack.
Vad anser du om de som säger till sina barn att Gud finns? Det måste vara bland det hemskaste man kan göra, enligt dig?
Citera
2019-08-25, 06:52
Medlem
Citat:
Jag tror att jag kan klara av det, men ett barn som blir matad av detta tror jag har sämre förmåga att klara av det.
Aha, så det är fel att rapportera om krig? Barn börjar kriga om de får höra att krig existerar?
Vad tycker du om att ett barn läser bibeln?
Citera
2019-08-25, 06:56
Medlem
Citat:
Du har inga belägg för att evolutionsteorin stämmer, varför tror du på evolutionsteorin?
Det finns väldigt många belägg. Jag litar på vetenskapen, då den följer en viss metod.
Att bara påstå saker utan belägg, ”guden X gjorde det” litar jag inte på.
Citera
2019-08-25, 07:06
Medlem
Citat:
Enligt evolutionsteorin så menar man att arter är under utveckling/evolution, och då menar man t.ex. att schimpansen och människan har en gemensam anfader, vi vet ju att människan är överlägsen schimpansen och kan utplåna schimpansen på grund av människans överlägsna intelligens. Men frågan är om det finns människor som kommit längre i den evolutionistiska utvecklingen, och därmed anses vara mer utvecklade i jämfört med schimpansen, eller andra människor.

Dom flesta skulle avsky jämförelsen med att vissa människor ligger närmare schimpansen, men konsekvensen av evolutionsteorin är exakt detta, att vissa människor ligger närmare schimpanserna än andra.
”Kommit längre”? Evolutionen har inget slutmål, så vad menar du? Att vara överlägsen betyder inte att man är mer utvecklad. Det finns virus som dödar oss människor ganska lätt. Är de mer utvecklad än oss människor?

Jag tvivlar på att vissa människor ligger närmare schimpansen. Och det är inget som bryr mig om så skulle vara fallet. Jag lägger ingen moral i detta ändå, så det spelar ingen roll.
Citera
2019-08-25, 07:11
Medlem
Citat:
Så principen att vilja reproducera sig enligt evolutionsteorin stämmer alltså inte?
Det gör den säkert. Hur så?

Visst finns det människor som våldtar för de vill föra sina gener vidare. Men knappast är det enda orsaken.
Citera
2019-08-25, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Men ge fan i att ställa evolutionsteorin mot hänsyn. Du är inget lejon, jag är inget lejon och mina barn är inga lejon.
Skulle vi människor hålla på sådär så skulle vi bli ihjälslagna. Och ihjälslagna människor har väldigt svårt att föra sina gener vidare. Fattar du det?

Men vi är väl ändå djur enligt evolutionsteorin, även om vi inte är lejon???

Och om du slår ihjäl din granne och din grannes barn, så är det väl mycket större chans att du kan föra dina egna gener vidare? Även om honan du våldtagit dödar barnet genom abort, för att honan hatar det oskyldiga barnet på grund av att du våldtagit henne, så är chansen ändå större att du för dina egna gener vidare. En lejonhona kan inte göra abort, så chanserna där blir ännu mycket större att föra sina egna gener vidare.

Orsaken till att lejon dödar sina konkurrenters barn är för att föra sina egna gener vidare, eller hur? Lejonet tänker inte på sin arts bästa, utan evolutionsteorin handlar hela tiden om den som är bäst anpassad och kan föra sina egna starkare gener vidare.

Och evolutionsteorin jämför hela tiden människan med djur, eller hur? Så varför ska du göra ett undantag nu?
Citera
2019-08-25, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det har förkommit att mulor varit fertila och fått avkomma med hästar eller åsnor. Mycket ovanligt, men redan Herodotos nämner detta som ett dåligt omen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mule#Fertility

Ok, det visste jag inte, eller så har jag glömt det. Det ringer en liten klocka att jag har hört det förut.

Citat:
Gränserna mellan olika arter är alltså inte så knivskarpa som vi ibland tror.

Om två individer kan få avkomma, oavsett om avkomman är fertil eller inte, så anser jag att det är samma art som kommit så långt ifrån varandra i "evolutionen"/förändringen att dom inte kan få fertil avkomma med varandra. Det finns alltså en gräns för hur långt en art kan förändras, det är också ett bevis på skapelseteorin.

Citat:
Till detta ska tilläggas att mycket av den klassificering i olika arter som redan Linné ägnade sig åt endast bygger på utseendet. Det har senare visat sig att det som man trodde var olika arter är varianter av samma art, och att det man trodde var en art i själva verket består av flera arter med liknande utseende.

Precist, exakt, man kan inte artbestämma något på grund av utseende, det har jag alltid sagt, det blir då förvirrande, subjektivt och ovetenskapligt. Det enda sättet att kunna skilja på olika arter är det objektiva biologiska om en individ kan få avkomma med en annan individ eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in