2019-08-25, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Mycket intressant inlägg av dig, i mitt tycke. Du skissar en tänkbar GM och du pekar på just de kritiska faktorerna; kopplingen till M (via ev datorinköp/datorreparation?), försvinnandet från brottsplatsen (bodde utanför/bortom Linköping), avsaknaden av vittnen (okänd i staden), "hittelönen" fortfarande okrävd, få relationer, ensamstående anhörig(mkt troligt) som kanske jobbade natt, idag är han en vanlig Svensson.

Tack, jag tror att man ska strunta i föredetta anställda och leverantörer. Den typen av konflikter är rationella och handlar om pengar.
Att döda pojken skulle inte vara till gagn för de som hade krav på pappan.
Mordet på pojken är en känslomässig hämd utförd av någon som blivit kränkt, en jag svag individ som inte har kunnat hantera att bli blåst.
Många med depression och ångest kan förstora upp händelser så att de tappar alla proportioner, de har även en tendens att knyta ihop alla problem till en röra. Så en motgång kan bli rotorsaken till alla andra problem.
Han kommer från en fattig bakgrund utan stöd från familjen annars skulle inte en förlust av en månadslön eller två bli en så stor grej.
Antagligen hade han medvetet eller omedvetet kommit fram till att om han bara fick sin nya fina dator så skulle alla hans andra problem i livet lösa sig.
Jag tror att hans liv fick en positiv vändning av en slump kort efter morden, han kan ha fått jobb eller någon utbildning och valde att lägga allt bakom sig.
Annars hade han nog åkt dit kanske börjat missbruka droger eller erkänn för någon om hans ångest kunnat växa till sig.
Citera
2019-08-25, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det du skriver är en typisk försvarsmekanism. Mördare måste vara annorlunda sjuka monster knarkare svartskallar osv.
Det är inte sant, få mördare är sjuka och inte ens bland de sjuka är det alltid sjukdomen som är orsaken.
De flesta mördare är fullt normala vanliga människor som gjort nåt dumt.
Knark är mindre vanligt än sprit i samband med mord helt enkelt för att det är vanligare i samhället.
Anledningen till att GM valde en opraktisk kniv i det här fallet är nog för att den är enkel att ta med och dölja, han var ung många unga är lite korkat paranoida.
Det var den kniv han hade och han tyckte den var lite cool.
Mördaren i det här fallet är inget monster med ansiktstatueringar utan en rädd ensam mobbad pojke.

Fullt medveten om det du skriver om ”typiska mördare” och min tro i detta fallet har inget med någon försvarsmekanism att göra. Jag vet att majoriteten av mördare och brottslingar i det stora hela är juridiskt sett helt friska.

I det här fallet tror jag dock inte att det rör sig om vare sig en ”typisk” mördare eller ett ”monster”. Mobbad eller ej låter jag vara osagt. Ingen av oss i det här forumet sitter inne med alla svaren,förhoppningsvis får vi någon dag svar.

Dock tror jag på min teori och jag vill nog utesluta överlagt mord och även beställningsmord, för det är helt enkelt inte logiskt.

Jag utesluter inte heller att GM var mycket ung vid gärningen vilket skulle kunna förklara valet av kniv.
Citera
2019-08-25, 15:34
Medlem
Citat:
Nej ingen speciell person det är bara logiskt.
Jag har aldrig trott att det är någon i närheten av Linköpings som gjort det.

Pojkens pappa hade ett företag som sålde datorer. Firman hade lite halvtaskigt rykte, de lovade ibland mer än de höll.
Vid den här tiden var datorer fortfarande väldigt dyra och var inte slit och slängprylar som idag.
Det spekulerade i om det var han hade skulder till något annat företag och att det skulle ha varit orsaken jag tror i te att det är fallet, jag tror att det var en missnöjd kund.
Så vilken typ av kund rör det sig om?
En tonåring som slitit och släpat en sommar för att ha råd med en dator.
Men vem blir så känslomässigt knyten till en dator så att mord är rimligt?
Jo en person som är socialt isolerad och inte har verktyg att hantera ett nederlag, typiskt sett någon mobbad uppväxt utan en närvarande pappa under knappa förhållanden med en mor som inte märker att han är borta några dagar och kommer hem med en skadad hand.
Jag kan ge mig fan på att han levde ett parallellt liv med sin mamma i samma hus, han i källaren hon på övervåningen.
Hon såg nog sonen som en belastning.
Han går nog att hitta om man går igenom missnöjd kund ärenden inlämnade till företaget från augusti innan dådet och fram till mordet.
Om man letar runt kan det finnas frågor om datorköp och regler på forum från den tiden, där kan han ha skrivit och sökt hjälp när han blev blåst på sin dator.
Dock kommer han inte att skriva nåt om mord eller hämd utan undra om garantier och rätten att häva köp och få pengarna tillbaka.
Han hade vid tiden för mordet en depression och ångestattacker.
Någon gång efter mordet hände nåt bra i hans liv som ledde till att han röck upp sig och började plugga eller jobba.
Han kommer fortfarande idag att ty sig till vad han uppfattar som fadersfigurer i arbetslivet.
Han har ingen kontakt med sin far och liten kontakt med sin mor.
Peter mangs är lite rätt typ men GM i det här fallet brydde sig inte om samhället som Peter gjorde men mekanismen att hantera ångest med hat och våld är lite samma.
Vi är inne på lite samma gärningsmannaprofil.
Är det säkert att en fick kvitto i datorbutiken ens?
Kan mkt väl tänka mig att min ”ClownGM” ska köpa något till eller laga sin burk, men det blir inte bra. Han känner sig kränkt/lurad eller liknande.
Datorn funkar inte! Då hade inte var och varannan iPhone eller platta. Utan dator har killen ingen kontakt med sitt Spel och sina Vänner. De finns inlåsta i datorn. Då flippar han. Kan vara så att det är som en del hävdar att GM vill fam A någonting.
Då skulle gamern/datanörd/uTorrent/4chan/liveleak-gore/clownworld/hog/frog-killen passa in ändå.

Edit:
Något bra i hans liv, ja något händer som tyglar hans galenskap. Han fick bättre internet hemma, han fick en såndäringa modern pekdator av sin mamma? Om de fanns då, men ni fattar vad jag tänker.
Han jobbade i en annan stad efter morden?
Jag tror att snubben är från Östergötland. Mest för att jag inte begriper vad han annars gör där.
Hur gjorde polisen efter morden?
Knackade dörr. Kan han ha varit i en lägenhet där någonstans och helt enkelt gömt sig under sängen för att sedan smyga iväg vid tillfälle? Man har väl inte gjort husrannsakan hos folk i kvarteren.
Senast redigerad av Yanii 2019-08-25 kl. 15:45.
Citera
2019-08-25, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Kan mkt väl tänka mig att min ”ClownGM” ska köpa något till eller laga sin burk, men det blir inte bra. Han känner sig kränkt/lurad eller liknande.
Datorn funkar inte! Då hade inte var och varannan iPhone eller platta. Utan dator har killen ingen kontakt med sitt Spel och sina Vänner. De finns inlåsta i datorn. Då flippar han. Kan vara så att det är som en del hävdar att GM vill fam A någonting.
Då skulle gamern/datanörd/uTorrent/4chan/liveleak-gore/clownworld/hog/frog-killen passa in ändå.

Edit:
Något bra i hans liv, ja något händer som tyglar hans galenskap. Han fick bättre internet hemma, han fick en såndäringa modern pekdator av sin mamma? Om de fanns då, men ni fattar vad jag tänker.
Jag tror att snubben är från Östergötland. Mest för att jag inte begriper vad han annars gör där.
Knackade dörr. Kan han ha varit i en lägenhet där någonstans och helt enkelt gömt sig under sängen för att sedan smyga iväg vid tillfälle? Man har väl inte gjort husrannsakan hos folk i kvarteren.

Pappans firma hade butiker på fler platser och postorder. Hade han funnits i trakten hade polisen hittat honom, de topsade folk till höger och vänster och med den stämningen som rådde efter mordet hade någon tipsat om GM då han hade en sårskada och antagligen upplevdes som skum.
Jag tror GM blev ganska drygt avsnäst och bestämde sig för att hämnas.
Jag tror inte GM hade någon dator själv innan utan det var hans första egna dator.
Vid tiden för mordet hade han inget jobb, men jag tror att han hade haft ett jobb, typ sommarjobb så han kunde ha råd med datorn men inte ha råd att köpa en till.
Efter mordet tog han sig hem, kanske körde han bil, troligen inte, min gissning är buss eller tåg, det var därför han lämnade den blodiga mössan, han lyckades stoppa blödningen med nåt bättre än mössan och dumpade den innan han for hemåt.
Jag tror han var i Linköpings någon eller några dagar innan och kollade läget.
Hade han bil sov han i den, annars drev han nog runt på nattöppna ställen mc Donalds eller stationen.
Han kartlade offret och familjen hemifrån under veckorna innan dådet.
Att det blev pojken var en slump, han tog den första som var ensam ut genom dörren.
Kvinnan var ett vittne och dödades lite ad hoc.
Citera
2019-08-25, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii

Edit:

Jag tror inte det handlar om att något tyglat hans galenskap, jag tror han fick ett bättre liv som gav honom fler alternativ och något vettigt att fokusera på istället för att älta och gå med ångest.
Citera
2019-08-25, 17:23
Medlem
Citat:
Tack, jag tror att man ska strunta i föredetta anställda och leverantörer. Den typen av konflikter är rationella och handlar om pengar.
Att döda pojken skulle inte vara till gagn för de som hade krav på pappan.
Mordet på pojken är en känslomässig hämd utförd av någon som blivit kränkt, en jag svag individ som inte har kunnat hantera att bli blåst.
Många med depression och ångest kan förstora upp händelser så att de tappar alla proportioner, de har även en tendens att knyta ihop alla problem till en röra. Så en motgång kan bli rotorsaken till alla andra problem.
Han kommer från en fattig bakgrund utan stöd från familjen annars skulle inte en förlust av en månadslön eller två bli en så stor grej.
Antagligen hade han medvetet eller omedvetet kommit fram till att om han bara fick sin nya fina dator så skulle alla hans andra problem i livet lösa sig.
Jag tror att hans liv fick en positiv vändning av en slump kort efter morden, han kan ha fått jobb eller någon utbildning och valde att lägga allt bakom sig.
Annars hade han nog åkt dit kanske börjat missbruka droger eller erkänn för någon om hans ångest kunnat växa till sig.

Håller med om din gärningsmannaprofil, men den är såpass detaljerad (mamma som dött av rökning tex) och varaktig över tid att jag tänkte att du syftade på en specifik person. Håller med om typen du beskriver men tror att man kan utöka spannet något eventuellt och att GM kan vara från mer välbärgade/normala förhållanden. Kanske ett skilsmässobarn.

Håller också med dig om det bisarra i att ge sig på ett barn. Men det skulle visst kunna finnas rationella motiv med det. Vi har diskuterat några sådana i tråden genom årens lopp. Det skulle kunna vara en granne som tycker att familjen är högljudd och vill få bort dem från lägenheten och därför dödar deras barn. Nu är det inte troligt i det här fallet eftersom grannarna och deras bekanta med omnejd borde vara topsade, speciellt de som haft dispyter med familjen. Och eftersom dödandet borde vara en sista utväg vars tidigare utvägar finns dokumenterade hos socialkontoret.

Ofta går man till ytterligheter och tänker antingen en vansinnig mördare som hör röster eller ett kriminellt nätverk som hyr in en torped från utlandet, när svaret antagligen ligger någonstans mittemellan.
Citera
2019-08-25, 17:27
Medlem
Citat:
Pappans firma hade butiker på fler platser och postorder. Hade han funnits i trakten hade polisen hittat honom, de topsade folk till höger och vänster och med den stämningen som rådde efter mordet hade någon tipsat om GM då han hade en sårskada och antagligen upplevdes som skum.
Jag tror GM blev ganska drygt avsnäst och bestämde sig för att hämnas.
Jag tror inte GM hade någon dator själv innan utan det var hans första egna dator.
Vid tiden för mordet hade han inget jobb, men jag tror att han hade haft ett jobb, typ sommarjobb så han kunde ha råd med datorn men inte ha råd att köpa en till.
Efter mordet tog han sig hem, kanske körde han bil, troligen inte, min gissning är buss eller tåg, det var därför han lämnade den blodiga mössan, han lyckades stoppa blödningen med nåt bättre än mössan och dumpade den innan han for hemåt.
Jag tror han var i Linköpings någon eller några dagar innan och kollade läget.
Hade han bil sov han i den, annars drev han nog runt på nattöppna ställen mc Donalds eller stationen.
Han kartlade offret och familjen hemifrån under veckorna innan dådet.
Att det blev pojken var en slump, han tog den första som var ensam ut genom dörren.
Kvinnan var ett vittne och dödades lite ad hoc.

Det var farbroderns firma, väl? Pappa Ammouri hade bara hand om butiken i Linköping såvitt jag vet. Han verkar inte varit särskilt inflytelserik i själva firman i sin helhet med alla dess transaktioner och trixande mellan olika filialer osv, osv. En missnöjd kund borde alltså vara en missnöjd kund som handlat från butiken i Linköping. Annars blir det allt för långsökt?

Om GM hade en bil han sov i så kan han ju parkerat den i området runt mordplatsen och därför inte kunnat återvända dit efter mordet, varför han blev sittande i Trädgårdsföreningen. Tror du har varit inne på det i tidigare inlägg. Det är en intressant tanke.
Citera
2019-08-25, 17:58
Medlem
En intressant tanke att det är en ung man runt 19-23 som har startat ett eget företag som han haft igång kanske ett år eller liknande, lämnar in datorn för att han fick ett bra pris. När han sen hämtar ut datorn är den Tom, helt rensad på precis allt som har med företaget att göra. Han har inte gjort någon backup. Han har lagt ner alla sina pengar och all sin tid i företaget. Han berättar inte för någon om då detta för han känner sig så lurad att han lämnade in den på den här butiken. Han skäms och sakta bygger han upp ett hat någon ska få betala, mohammad blir den utvalda.
Citera
2019-08-25, 19:02
Medlem
Personen som misshandla pappan i butiken Han Flytta direkt efter från stan ?!? Även en bekant till han hem till sina föräldrar samma tid ,
och en tredje bekant som jobba i butiken som sålde mycke Extazy
Citera
2019-08-25, 19:48
Medlem
Nu när Familjespåret diskuterats så mycket senaste dagarna skulle jag vilja beskriva varför jag tvekar att köpa det. Dels var det M's farbror som hade butiken, det vill säga att M inte var jättenära kopplad till butiken i sig. Dels så är det ett jättesprång från att någon kund/anställd knivar en 8-åring. Visst kan det ha hänt men jag tvivlar.

För att argumentera mot mig själv: det är ett fullt möjligt att motivet uppstod via butiksverksamheten, på något indirekt vis i alla fall. Typ missnöjd yngre psykokund som inte vågar ge sig på en vuxen. Det är också så att detta skulle kunna missas av utredningen då det inte är troligt att ens familjen har uppfattat den "oförrätt" som GM råkat ut för.

Men Familjespåret är så uttjatat, nu är det DNA som gäller, men hoppet försvinner sakta men säkert.
Citera
2019-08-25, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Nu när Familjespåret diskuterats så mycket senaste dagarna skulle jag vilja beskriva varför jag tvekar att köpa det. Dels var det M's farbror som hade butiken, det vill säga att M inte var jättenära kopplad till butiken i sig. Dels så är det ett jättesprång från att någon kund/anställd knivar en 8-åring. Visst kan det ha hänt men jag tvivlar.

För att argumentera mot mig själv: det är ett fullt möjligt att motivet uppstod via butiksverksamheten, på något indirekt vis i alla fall. Typ missnöjd yngre psykokund som inte vågar ge sig på en vuxen. Det är också så att detta skulle kunna missas av utredningen då det inte är troligt att ens familjen har uppfattat den "oförrätt" som GM råkat ut för.

Men Familjespåret är så uttjatat, nu är det DNA som gäller, men hoppet försvinner sakta men säkert.

Jag är inte låst vid någon teori men har ju såklart ett scenario som känns mest rätt. Att detta var riktat mot familjen eller pojken känns fel,
men man måste spåna runt på alla vis.
Någonstans ligger sanningen och desto fler som deltar och bollar idéer desto bättre.

DNA ja, och vi diskuterar vem han är.
Vem är han?
Jag har då en tanke om denna ensamma stackare.
Det är också en person som kan passa in och inte är alltför udda, därför kom han undan.
Lite märklig, lite annorlunda, lite socialt missanpassad men ändå välfungerande.
Kanske kommer någon ihåg någon det kan vara och tipsar polisen.
Citera
2019-08-25, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolarsolasola
Personen som misshandla pappan i butiken Han Flytta direkt efter från stan ?!? Även en bekant till han hem till sina föräldrar samma tid ,
och en tredje bekant som jobba i butiken som sålde mycke Extazy
Hur vet du det? Är det offentliga uppgifter?
Vet du vilka de är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in