Citat:
Ursprungligen postat av
Cornerofhope
Nu när Familjespåret diskuterats så mycket senaste dagarna skulle jag vilja beskriva varför jag tvekar att köpa det. Dels var det M's farbror som hade butiken, det vill säga att M inte var jättenära kopplad till butiken i sig. Dels så är det ett jättesprång från att någon kund/anställd knivar en 8-åring. Visst kan det ha hänt men jag tvivlar.
För att argumentera mot mig själv: det är ett fullt möjligt att motivet uppstod via butiksverksamheten, på något indirekt vis i alla fall. Typ missnöjd yngre psykokund som inte vågar ge sig på en vuxen. Det är också så att detta skulle kunna missas av utredningen då det inte är troligt att ens familjen har uppfattat den "oförrätt" som GM råkat ut för.
Men Familjespåret är så uttjatat, nu är det DNA som gäller, men hoppet försvinner sakta men säkert.
Vad menar du med "hade butiken"? Det var farbror Ammouri som hade affärsverksamheten men han hade nog fullt upp med butikerna i Stockholm samt förvärvs/rekonstruktions-karusellen. Vad jag förstått så var det pappa Ammouri som rattade butiken i Linköping. Om en kund/personal till Linköpings-butiken känt sig förorättad så är det ändå rimligare att den förorättade ger sig på pappa Ammouri och inte farbror? Pappa Ammouri hade dessutom redan råkat ut för en butiksrelaterad misshandel.
Nu blir det indirekt ändå eftersom Mohammed ju knappast lär haft något direkt inflytande på affärsverksamheten, men som du är inne på kan det vara i princip vad som helst. Mohammed kan ha sett något, hört något, spelat på någons dator, utan att pappa Ammouri eller någon annan än GM haft vetskap om det.
Sen kan det vara något helt orelaterat till butiken, men då blir det väldigt svårt att spekulera om det eftersom det finns så lite annat att gå på.