2019-08-25, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
En intressant tanke att det är en ung man runt 19-23 som har startat ett eget företag som han haft igång kanske ett år eller liknande, lämnar in datorn för att han fick ett bra pris. När han sen hämtar ut datorn är den Tom, helt rensad på precis allt som har med företaget att göra. Han har inte gjort någon backup. Han har lagt ner alla sina pengar och all sin tid i företaget. Han berättar inte för någon om då detta för han känner sig så lurad att han lämnade in den på den här butiken. Han skäms och sakta bygger han upp ett hat någon ska få betala, mohammad blir den utvalda.
Ja, en ung kille som blir förnedrad/lurad/kränkt känns rätt men varför är han kränkt osv? Är det ett planerat mord eller är han kränkt rent allmänt? Händer det något där på gångvägen som triggar mordet?
Citera
2019-08-25, 20:51
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Jag tror han köpt en dator av pojkens pappa men blivit blåst eller missnöjd och bestämt sig för att hämnas.
Jag tror inte han bodde i närheten när det skedde utan reste dit för att hämnas.
Jag tror GM var äldre än 15 men yngre än 20 när det hände och att han sommarjobbat sommaren innan dådet för att bekosta datorn.
GM var nog utstött i skolan och levde med sin frånskild mamma och hade liten eller ingen kontakt med sin pappa.
Jag tror GM hoppade av gymnasiet.
Numera lever GM ett normalt liv och har inte gjort nåt mer brott sen dess.
Han har fortfarande få vänner men en sambo eller fru.
Han försöker glömma det som hände men med allt snack om dna och släktingar har han nog blivit lite orolig.
Han har aldrig erkänn eller berättat för någon möjligen kan hans mor veta men de har aldrig pratat om det.
Hans mor är död, naturlig orsak, sjukdom pga rökning.

Och vad är det som gör att polisen inte hittat denne person då?
Citera
2019-08-25, 21:18
Medlem
Han är ju där av en anledning, att han är där av en slump känns lite fel. Motiv bilden är helt klart en svår nöt att knäcka.
Citera
2019-08-25, 21:20
Medlem
En av grannarna hör ju en hög ordväxling utanför precis innan morden. Så något händer här helt klart.
Citera
2019-08-25, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Tänkbara orsaker:
1. GM befann sig tillfälligt i Linköping.
2. GM är en udda typ med begränsat kontaktnät, kan ha varit mobbad i skolan.
3. GM har en familjerelation, där förälder/ev syskon har dålig kontakt med honom.
4. GM kan ha råkat ut för ett trauma som fått honom helt ur balans, förlust av något mycket viktigt i hans liv och han begår morden.
5. GM har aldrig varit aktuell för topsning.
Citera
2019-08-25, 23:37
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Tänkbara orsaker:
3. GM har en familjerelation, där förälder/ev syskon har dålig kontakt med honom.
4. GM kan ha råkat ut för ett trauma som fått honom helt ur balans, förlust av något mycket viktigt i hans liv och han begår morden.

Nu frågade jag med specifik fokus på det jag citerade, där en kund till Mohammeds pappa skulle vara mördaren. Varför har en sådan kund inte hittats?
Citera
2019-08-26, 07:23
Medlem
Citat:
Nu frågade jag med specifik fokus på det jag citerade, där en kund till Mohammeds pappa skulle vara mördaren. Varför har en sådan kund inte hittats?
Gm kan ha råkat ut ett trauma, som fått honom helt ur balans, förlust av något viktigt i hans liv och han begår morden i akut psykos. Traumat i detta fall kan vara så banalt (för utomstående) som datorhaveri, datorförlust eller liknande med anknytning till A:s företag. Jfr exvis med det sig. "lallisen" skriver.
Citera
2019-08-26, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolarsolasola
Personen som misshandla pappan i butiken Han Flytta direkt efter från stan ?!? Även en bekant till han hem till sina föräldrar samma tid ,
och en tredje bekant som jobba i butiken som sålde mycke Extazy

Tror att de här uppgifterna figurerat i tråden tidigare. Personen som flyttade hem till sina föräldrar bytte även tilltalsnamn och slutade umgås med sina gamla bekanta? Och även att han bodde i närheten av ICA där mössan dumpades i Metro-stället? Jag tror att polisen har kollat upp den här personen, iallafall som så många reagerat på honom. Har för mig att hans namn finns skrivet i tråden. Men om det inte är han så kan det vara ett led längre bort. Nu kommer släktforskningsspåret ändå att lösa det, men tycker att det här spåret känns intressant eftersom det verkar vara så många konstiga sammanträffanden.
Citera
2019-08-26, 07:40
Medlem
Citat:

För det första om du läser på lite om PC superstore vid den här tiden var det ganska många bittra kunder.
Jag tror inte GM var speciellt högljudd, han dolde nog sin besvikelse.
Dessutom det problemet GM hade kan anses så trivialt utifrån att mord blir helt otänkbart.
Sen fokuserade polisen sina insatser på boende i närheten, jag tror att GM reste till stan enkom för att göra detta.
Citera
2019-08-26, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Nu när Familjespåret diskuterats så mycket senaste dagarna skulle jag vilja beskriva varför jag tvekar att köpa det. Dels var det M's farbror som hade butiken, det vill säga att M inte var jättenära kopplad till butiken i sig. Dels så är det ett jättesprång från att någon kund/anställd knivar en 8-åring. Visst kan det ha hänt men jag tvivlar.

För att argumentera mot mig själv: det är ett fullt möjligt att motivet uppstod via butiksverksamheten, på något indirekt vis i alla fall. Typ missnöjd yngre psykokund som inte vågar ge sig på en vuxen. Det är också så att detta skulle kunna missas av utredningen då det inte är troligt att ens familjen har uppfattat den "oförrätt" som GM råkat ut för.

Men Familjespåret är så uttjatat, nu är det DNA som gäller, men hoppet försvinner sakta men säkert.

Vad menar du med "hade butiken"? Det var farbror Ammouri som hade affärsverksamheten men han hade nog fullt upp med butikerna i Stockholm samt förvärvs/rekonstruktions-karusellen. Vad jag förstått så var det pappa Ammouri som rattade butiken i Linköping. Om en kund/personal till Linköpings-butiken känt sig förorättad så är det ändå rimligare att den förorättade ger sig på pappa Ammouri och inte farbror? Pappa Ammouri hade dessutom redan råkat ut för en butiksrelaterad misshandel.

Nu blir det indirekt ändå eftersom Mohammed ju knappast lär haft något direkt inflytande på affärsverksamheten, men som du är inne på kan det vara i princip vad som helst. Mohammed kan ha sett något, hört något, spelat på någons dator, utan att pappa Ammouri eller någon annan än GM haft vetskap om det.

Sen kan det vara något helt orelaterat till butiken, men då blir det väldigt svårt att spekulera om det eftersom det finns så lite annat att gå på.
Citera
2019-08-26, 08:46
Medlem
Citat:
Det är för at han är en vanlig kille, inte tillräckligt udda för att en ska misstänka honom.
Citera
2019-08-26, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Tänkbara orsaker:
Något sånt ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in