2019-08-24, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag håller med, så du menar att 1:a världskriget var exceptionellt i historien? Menar du att det är fel att benämna det 1:a världskriget? Varför?
Det där är väl rätt irrelevant för detta ämne. Människan har alltid krigat så länge hon har funnits. Den enda anledningen till att det inte funnits världskrig tidigare i historien är för att det tog för lång tid att förflytta trupperna de avstånden. Första och andra världskriget skedde eftersom vi hade uppfunnit bilar, tåg, propellerskepp och flygplan. Anser du att dessa uppfinningar är Satans verk?
Citera
2019-08-24, 15:33
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Lögn! Det är självklart att Hitler hade nytta av evolutionsteorin.
Enligt Vegetarianism så menar man ofta att man inte vill äta djur, men enligt evolutionsteorin så är det i princip en förutsättning för att överleva "äta eller ätas"
Det är ingen förutsättning för människan att äta djur för att överleva, det finns naturligtvis vegetarianer som lever goda och hälsosamma liv. Tillbaka till logikfelet, vilket var det jag ämnade belysa i mitt exempel. (Vegetarianismens för och nackdelar kan vi ta i annan tråd). Återigen, vad har Hitlers intresse överhuvudtaget med saken att göra?! Den blir väl knappast mindre sann för att han hade en förvrängd version av den och tolkade vetenskapen för att passa sina politiska syften? Detta var ju både kiss74 och smeso inne på (som även belyste Godwins lag) som ett bra exempel hur en argumentation kan urarta. Det finns dessutom olika varianter på detta sätt att resonera bland er troende. Ibland hävdar man t ex att ateismen är grunden till problemet. Att världskrigen härleds ur ateismen namn, och frambringar en fruktansvärd människosyn. Men även detta är ju direkt felaktigt. Hitlers och även Stalins regimers brott grundar sig i en politisk dogmatism (religionsliknande, en sorts teokratier). Nazismen var inte ateistisk, tvärtom det framgick att de kämpade för en gud. (Stod i SS manifest eller liknade). Vad säger då Wikipedia I detta avseende? Jag citerar: "In fact, atheism was banned within the SS as Himmler believed it to be a form of egotism that placed the individual at the center of the universe, and thus constituted a rejection of the SS principle of valuing the collective over the individual. All SS men were required to list themselves as Protestant, Catholic or gottgläubig ("Believer in God")" In order to promote his religious ideas and link them to an alleged Germanic tradition, Himmler began to establish cult sites." Källa: Wikipedia
Senast redigerad av nightbeast 2019-08-24 kl. 15:58.
Citera
2019-08-24, 15:33
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Lögn! Det är självklart att Hitler hade nytta av evolutionsteorin.

Enligt Vegetarianism så menar man ofta att man inte vill äta djur, men enligt evolutionsteorin så är det i princip en förutsättning för att överleva "äta eller ätas"

Det finns växtätare, hallå.
Citera
2019-08-24, 16:27
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Detta är inget nytt, Richard Dawkins, Jerry Coyne och P.Z. Meyers har redan adresserat detta i "New Scientist": https://www.newscientist.com/letter/mg20126960-100-darwin-was-right
Och biologen Francisco Ayala på Universitetet i Califormien, Irvine säger såhär angående alla gap i Darwins kunskap: "Det är enkelt, Darwin kände inte till 99% av det vi idag vet. Vilket såklart kan låta riktigt illa, men den 1% han visste redan då var den allra viktigaste delen.".
Mer om vad Darwin inte kände till om evolution, med förklaringar: https://www.nationalgeographic.com/science/2018/09/darwin-evolution-crispr-microbiome-bacteria-news/
Du kan fortsätta hur mycket du orkar med att klanka ner på evolutionsteorin, din kreationistiska/pseudovetenskapliga agenda är rätt uppenbar.

Det är inte jag som klankar ner på evolutionsteorin, det är forskare i fältet som är trötta på den närmast religiösa hängivelse till teorin som uppvisas av vissa etablerade forskare, och på det faktum att teorin som sådan är pinsamt understuderad och istället erkänns som objektiv sanning a priori.

Se t.ex. följande intressanta diskussion: https://www.hoover.org/research/mathematical-challenges-darwins-theory-evolution-david-berlinski-stephen-meyer-and-david

Även boken The Plausibility of Life: Resolving Darwin’s Dilemma av de ledande mikrobiologerna Marc Kirschner och John Gerhart ger en intressant insyn i de stora problem som existerar med evolutionsteorin men som aldrig på allvar bemöts av forskningsvärlden (troligtvis av ideologiska och karriäristiska skäl).
In the 150 years since Darwin, the field of evolutionary biology has left a glaring gap in understanding how animals developed their astounding variety and complexity. The answer has been that small genetic mutations accumulate over time to produce wondrous innovations such as eyes and wings. Drawing on cutting-edge research across the spectrum of modern biology, Marc Kirschner and John Gerhart demonstrate how this stock answer is woefully inadequate. Rather they offer an original solution to the long-standing puzzle of how small random genetic change can be converted into complex useful innovations.
Citera
2019-08-24, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Med "vi " menade jag mänskligheten. Alla har det i varierande grad skulle jag vilja säga. Och även de som nu spränger bomber var en gång födda med empati till de korrumperades av kriminalitet eller blev mentalt förgiftade av religion.

Om alla hade haft en högt utvecklad empati, en empati som också sträckte sig till djurriket och naturen i stort, så skulle inga djur behövt dö för att ätas upp och miljöförstöringen skulle inte alls nå de rekorden vi ser idag. Och naturligtvis hade vi inte sett våldsbrott eller stölder heller.
Det finns gott om människor som har en utvecklad empatisk förmåga som inte begår brott eller dödar djur, bara inte tillräckligt många. Men om majoriteten människor hade varit som Ghandi hade det sett annorlunda ut.

Så vad menar du att Gud gjorde fel i skapelsen?
Citera
2019-08-24, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kadjinah
Så sant som det är sagt!
Falska profeter ska lära irrläror, uppträda som Guds sändebud, nen är egentligen bara falska ormar som bedrar och lurar människor att leva i synd och frosseri i det vi ser i dagens Sodom, vilket vi alla upplysta har sett för längesedan!
Det finns ingen mening i att stöpa det som i grunden är obrukbart. Lägg alla andra tankar åt sidan o fatta att Guds planer är inte till för oss levande människor att förstå, det gör vi helt enkelt inte.

Amen?
Citera
2019-08-24, 16:52
Medlem
Citat:
Suck, "Äta eller ätas" betyder att man gör vad som helst för att överleva. Hitler ansåg att deras ras var överlägsna andra raser, och kunde därför "äta" istället för att "ätas".
Ja, men vad har hans åsikter med saken att göra?
Citera
2019-08-24, 16:54
Medlem
Citat:
Jag är säker på att det finns människor som vill. Annars skulle det inte existera våldtäcktspersoner.
Ja, vissa vill nog detta. Men de flesta är nog emot. Men jag tvivlar på att se flesta våldtäkter sker för att folk vill få barn.
Citera
2019-08-24, 16:56
Medlem
Citat:
Nej, det är du som är kunnig i ämnet.

Menar du att alla människor har kommit lika långt i evolutionen eller menar du att evolution tar lång tid?
Evolutionen har inget slutmål, så jag förstår inte vad du menar med hur ”långt någon kommit”?

Och nej, du får ge belägg själv för dina egna påståenden.
Citera
2019-08-24, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Äntligen. Då kan du väl redogöra för det beläggen?

Som jag har sagt: Dom vetenskapliga beläggen finns redan i det som kallas för evolutionsteorin, allt det som man menar är evolutionsteorin bekräftar skapelseteorin.

Det enda som inte bekräftas i dom vetenskapliga studierna är att en art förvandlas till en annan art, käpphästen i evolutionsteorin.

Frånvaro av bevis är inte ett bevis. Det vetenskapen bevisar är att arter kan förändras, inte att arter kan förvandlas till andra arter.
Citera
2019-08-24, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Falsk dikotomi. (Uppdelning i två - antingen är man ond eller så troende på gud). Svartvit argumentation. Gud är inte nödvändig för att vi ska vara goda, det finns oerhört många ”goda” människor som inte ens tror på någon gud.

Definiera "god", tack.
Citera
2019-08-24, 17:02
Medlem
Citat:
Som jag har sagt: Dom vetenskapliga beläggen finns redan i det som kallas för evolutionsteorin, allt det som man menar är evolutionsteorin bekräftar skapelseteorin.

Det enda som inte bekräftas i dom vetenskapliga studierna är att en art förvandlas till en annan art, käpphästen i evolutionsteorin.

Frånvaro av bevis är inte ett bevis. Det vetenskapen bevisar är att arter kan förändras, inte att arter kan förvandlas till andra arter.
Så du har inga belägg för Gud, samt att Gud skapat något?
Varför tror du i så fall på detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in