2019-08-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilken grupp då?
Och vad är betydelsen?

Säg det du som omfamnar evolutionsteorin.

Enligt evolutionsteorin borde det finnas en grupp människor som är närmare apliknande förfader, annars talar vi om jättesprång från apliknande förfader till människa, om vi nu inte talar om miljoner år från en apliknande förfader till människa.

Ni kan inte både äta kakan och ha den kvar, så hur vill ni ha det?
Citera
2019-08-23, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jo, du blandar ihop det.

Evolutionsteorin förklarar hur livet har utvecklats samt spridits. Det är allt.
Social Darwinism har lånat ordet "Darwin" och har skapat en perverterad lära som inte har något med evolutionsteorin att göra.

Steget är gigantiskt och har inget med varandra att göra förutom det "lånade" namnet.
Jämförelsen är densamma som kristendomen och KKK (som anser sig stå på kristen grund).

Sugen på att fortsätta samtalet?

Självklart, man kan enkelt förkasta KKK:s åsikter med bara enstaka citat från bibeln. Men man kan inte bortförklara evolutionsteorins grund på att den starkaste/mest lämpade överlever.
Citera
2019-08-23, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Tror du menar "trygg" snarare än begriplig.
Vad är mer begripligt än principen för naturligt urval?

"Naturligt urval" förklarar bara att arter kan förändra, aldrig att arter kan förvandlas till andra arter.

"Naturligt urval" är vad bibeln kallar för anarki, efter Adam och Evas uppror. Så "Naturligt urval" bevisar ingenting.
Citera
2019-08-23, 21:43
Medlem
Citat:
om sanningen skulle visa sig vara att världen är en cynisk och meningslös plats, då kanske det är bättre att låta människan vara ovetande om detta? Bättre en illusorisk bild som maximerar människans lycka än en sanning som leder till ohyggligt lidande?

Kanske det, men jag i min natur vill veta sanningen, och inte leva i lögnen.

Det är därför jag är skeptisk till evolutionsteori.
Citera
2019-08-23, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Jag ser inget problem i det som kiss74 skrev, han var tydlig med sin förklaring: "Ja, ”systemet” blir bara omoraliskt om det finns en ”hjärna’ bakom det hela. Evolutionsteorin är bara en förklaringsmodell. Man kan i så fall även säga att gravitationsteorin är omoralisk." citat.
Som sagt, en förklaringsmodell. Varför skulle en sådan ta ställning till moral menar du? Kan det vara så att du inte bara misstolkar mina inlägg, utan även andras på forumet?

Gravitationsteorin säger aldrig att "äta eller ätas", kiss74 egna ord om vår verklighet.
Citera
2019-08-23, 21:53
Medlem
Citat:
Först och främst; poängen med evolutionsteorin är att förklara arternas uppkomst.
Sen att vissa har gjort sina egna fultolkningar efter behag, det kan väl inte skyllas på vetenskapen?
Ska vi censurera vetenskapen för att förhindra missbruk menar du?

Att förenkla evolutionen som du gör, till att framstå som ett "allas krig mot alla", är intellektuellt ohederligt.
I ärlighetens namn måste du även inkludera de "ädlare" egenskaper som vi människor utvecklat.
Altruism, empati, moralkänsla o s v. Eller hur?
Om du förstod evolutionens mekanismer och hur dessa verkar på sociala varelser som människan (eller andra grupplevande djur) så skulle du se varför en cynisk och egoistisk livsstil inte är ett vinnande koncept.
(Testa för en dag så får vi se hur väl du klarar dig

Ang min analogi; den var enkel; du kopplar ihop Hitler med Darwin och det kan liknas vid att koppla ihop atombomben med Einstein. Formeln E=mc2 är ju en förutsättning för atombomben, tror du missade det.
Och med samma retorik gör du ju gällande att Darwins "formel" var en förutsättning för Hitlers framgång.
Båda kopplingarna är orättvisa menar jag.

Det är ohederligt från din sida att mena att relativitetsteorin är samma sak som evolutionsteorin.

Relativitetsteorin säger aldrig "Äta eller Ätas", i det uttrycket finns det en moral. Och det är ett uttryck som din evolutionistkompis uttrycker efter hans intryck av vad evolutionsteorin står för.

Detta visar hur evolutionsteorin påverkar människor, medvetet eller omedvetet.
Citera
2019-08-23, 21:53
Medlem
haywanskontos avatar
Simulation, matrix
Citera
2019-08-23, 21:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Menar du att ett lejon tänker på artens överlevnad när den dödar konkurrentens ungar?

Är det vad du förstår av "det är arterna som gynnas, inte teorin"?
Citera
2019-08-23, 22:01
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haywanskonto
Simulation, matrix

Och här kommer du med sanning bland vilseledda människor.

In och ut ur denna simulation, matrix.

Kan stänga denna tråd nu!
Citera
2019-08-23, 22:05
Medlem
haywanskontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Och här kommer du med sanning bland vilseledda människor.

In och ut ur denna simulation, matrix.

Kan stänga denna tråd nu!

Av alla teorier är den troligast utan tvekan.
Citera
2019-08-23, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Är det vad du förstår av "det är arterna som gynnas, inte teorin"?

Jag förstår att det är individen som gynnas av att döda sina motståndares barn och föröka sig med så många honor som han kan (enligt evolutionsteorin).
Citera
2019-08-23, 22:07
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haywanskonto
Av alla teorier är den troligast utan tvekan.

Det är ingen teori när det var bekräftat och styrkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in