2019-08-21, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Det går alldeles utmärkt ska du se. En vetenskaplig teori baseras på fakta som stödjer den. Ordet "teori" i sig är ju inte fakta, men ordet "evolution" framför ger det den tyngd som krävs för att få kallas en vetenskaplig teori. Du kan själv googla den vetenskapliga metoden, så kanske du ökar förståelsen för vetenskapliga begrepp. Kan du nämna en enda vetenskaplig teori som har blivit vederlagd, eller omkullkastad?

Precis! Det jag menar med att en vetenskaplig teori stå på säker grund. Annars hade de aldrig fått kallas för just en vetenskaplig teori. Det är väldigt osannolikt att nya evidens skulle omkullkasta teorin i sig, vilket mig veterligen aldrig hänt. Kom gärna med ett exempel i sådana fall ;-)

Det är bara "förvirrande" för kreationisten som vägrar förstå hur den vetenskapliga metoden fungerar.
Jag har för flera inllägg sedan gett dig de kriterier som krävs för vetenskaplighet. Missade du dem eller hoppade bara över det stycket?
Absolut är det så. Men jag får intrycket att kreationister inte vill förstå, eftersom det utmanar hela deras världsbild. Då är det enklare att sätta upp egna påhittade definitioner av vetenskapliga begrepp, som inte ens ligger på deras bord. Vilken fräckhet! Låt vetenskapen definiera vad som är vetenskap och inte!
Nej, för att ta ert eget begrepp "felande länken" så har ju sådana redan hittats genom fossil. Jag gav dig exempel på ett sådant fossil tidigare, tiktaalik. En länk mellan fiskar och de första fyrfota landdjuren (tetrapoda). Levde för omkring 375 miljoner år sedan. Om detta inte är ett bevis där en art övergått till en annan så vet jag inte vad som är det. Vad gäller människan så har vi alla bevis i form av skallar och skelett från övergången mellan de olika hominiderna till dagens H.Sapiens. Att blunda för detta är minst sagt häpnadsväckande och inget mindre än självbedrägeri.
Tyvärr, vissa måste få bevis i realtid (en ny art bildas), medan de fortsätter tro något de inte sett i realtid (en gud som skapar). Det är en väldigt konstig dubbelstandard.
”Where you there” är ju kreationisters favorituttryck, fastän de själva inte var där när deras gud skapade världen och liv.
Citera
2019-08-21, 17:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Tyvärr, vissa måste få bevis i realtid (en ny art bildas), medan de fortsätter tro något de inte sett i realtid (en gud som skapar). Det är en väldigt konstig dubbelstandard.
”Where you there” är ju kreationisters favorituttryck, fastän de själva inte var där när deras gud skapade världen och liv.
Vissa ser i realtid det du inte ser. Vissa kan därför inte tro att din lilla låda du ligger i är hela verkligheten.

Det var en gång en gräshoppa som låg i en tändsticksask. Det var gräshoppans hela universum, även om gräshoppan trots det emellanåt sparkade mot askens tak för att se om något skulle hända.
En dag öppnades asken, och gräshoppan kom ut på åkern asken legat på.

Nu vill du att gräshoppan ska tro att asken är tillvarons hela verklighet. Det går inte.
Gräshoppan ägnar nu sitt liv åt att i glädje fara fram på åkern. Jag lovar dig: när gräshoppan finner en tändsticksask öppnar gräshoppan denna i förhoppning om att han frände i asken ska vara vid liv och inte död.
Och när han finner en gräshoppa som tillsynes verkar vara död, då gör han allt för att ruska liv i denne.

Det finns många gräshoppor på åkern, men du kan inte se det.
https://youtu.be/jjeE1wzLfjI
Citera
2019-08-21, 17:26
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Precis, ett väldigt bra exempel som du tar upp här. Om jag inte missminner mig helt så kom just denna typ av argument upp; "Vi kan inte veta, då vi inte var närvarande när det hände!" upp vid ett möte för bibelstudier i mina dagar. Har för mig det var hos adventisterna, men det spelar ju mindre roll. Kreationister lånar som bekant varandras argument, det mesta duger när man vill slå ner på evolutionsteorin ;-) Fick även höra om M.Behes bok som det bläddrades flitigt i angående "odelbara komplexa system". Bombarderbaggen var ett favorit exempel. Man log i sin förmätenhet att man hade "besegrat" vetenskapen en gång för alla. "Bevisen" radades upp som på löpande band. Eller? Det lät ju trovärdigt! Det var på den tiden man var naiv och levde i en trygg liten bubbla, och aldrig ens skulle tänka sig att man en vacker dag skulle komma att ifrågasätta informationer man presenterades av församlingsmedlemmar...
Citera
2019-08-21, 17:37
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vissa ser i realtid det du inte ser. Vissa kan därför inte tro att din lilla låda du ligger i är hela verkligheten.

Det var en gång en gräshoppa som låg i en tändsticksask. Det var gräshoppans hela universum, även om gräshoppan trots det emellanåt sparkade mot askens tak för att se om något skulle hända.
En dag öppnades asken, och gräshoppan kom ut på åkern asken legat på.

Nu vill du att gräshoppan ska tro att asken är tillvarons hela verklighet. Det går inte.
Gräshoppan ägnar nu sitt liv åt att i glädje fara fram på åkern. Jag lovar dig: när gräshoppan finner en tändsticksask öppnar gräshoppan denna i förhoppning om att han frände i asken ska vara vid liv och inte död.
Och när han finner en gräshoppa som tillsynes verkar vara död, då gör han allt för att ruska liv i denne.

Det finns många gräshoppor på åkern, men du kan inte se det.
https://youtu.be/jjeE1wzLfjI
Om vi bortser från din intentsägande liknelse med en insekt, vilka är dessa "vissa" och vad ser dem i realtid? Åsyftas buddhistmunkarna i Tibet? Eller hinduerna som i sin rit upprepar mantrat "Hare Krishna" ett antal gånger per dag? Eller kanske alla dem som är övertygade om att de är gud söner? Eller råkar det möjligtvis vara dina egna "syner"? ;-)
Citera
2019-08-21, 17:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Om vi bortser från din intentsägande liknelse med en insekt, vilka är dessa "vissa" och vad ser dem i realtid? Åsyftas buddhistmunkarna i Tibet? Eller hinduerna som i sin rit upprepar mantrat "Hare Krishna" ett antal gånger per dag? Eller kanske alla dem som är övertygade om att de är gud söner? Eller kan det möjligtvis råka vara dina egna "syner"? ;-)
Är min liknelse intetsägande för dig kan du omöjligt ta in något av vad jag har att säga om tex hinduer och Krishna.

Jag önskar att du kommer ur din sekterism en dag och ser att Skaparen är en, och en är Hans Smorde: Jesus Kristus. Men idag är inte den dagen.
Inte heller är det den dag du kan förstå att Gud håller också hinduer.
Citera
2019-08-21, 21:09
Medlem
Citat:
Tro på Gud får du inte på intellektuell väg, inte ens om du efterforskar skrifterna. Tro, det har du när du känner Gud, och Han gör sig känd för dem som söker Honom- tids nog.

Jag har varit där du är. Jag gick från ateism, till där du är, till tro när jag mötte Herren Jesus.

Intressant då vi verkar ha gjort samma resa och kommit till precis samma slutsats - att Herren Kristus kärlek står över allt och alla. Sanningen är ju sanningen trots allt.

Citat:
Jag ska be för dig. Många bad för mig, och jag blev räddad. Jag tror att det hjälpte att de bad.

Tack.

Citat:
Är min liknelse intetsägande för dig kan du omöjligt ta in något av vad jag har att säga om tex hinduer och Krishna. Jag önskar att du kommer ur din sekterism en dag och ser att Skaparen är en, och en är Hans Smorde: Jesus Kristus. Men idag är inte den dagen. Inte heller är det den dag du kan förstå att Gud håller också hinduer.

Precis, Gud kommer först sen kommer religioner och högst kommer herren Kristus, dvs Gud i Egen hög person. Även nedstigen i Krishna i en tid före Kristus.
Citera
2019-08-21, 22:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saauron
Intressant då vi verkar ha gjort samma resa och kommit till precis samma slutsats - att Herren Kristus kärlek står över allt och alla. Sanningen är ju sanningen trots allt.

Tack.

Precis, Gud kommer först sen kommer religioner och högst kommer herren Kristus, dvs Gud i Egen hög person. Även nedstigen i Krishna i en tid före Kristus.
Jag tror att endast Jesus Kristus, alltså mannen beskriven i NT, är Guds Ord, Guds uppenbarande av sig själv.

Men Ordet är givet åt alla. Olika religioner har utvecklats ur människors insikter på olika håll, eller ibland genom att människor talat det som givits dem direkt av Kristi Ande (även kallad DHA- Guds Ande). Guds Ord är inte platsbundet som en kropp på jorden, Ordet är Guds ljus, Guds tal, Guds logik och Guds löfte ("Logos" är ett väldans mångfacetterat begrepp). "Det oskapade ljuset" sa en ortodox kristen, och det tyckte jag var vackert beskrivet. Ordet blev kött i just Jesus Kristus, men Ordet är verksamt överallt. Han är förstås inte bunden till en doktrin begränsad av våra mänskliga hjärnor.

Som en annekdot och inte öppet för diskussion (men jag nämner det just till dig):
Herren har sagt till mig att Han drar alla människor på den väg de klarar av, i den mån de nu själva vill dras. Jag behöver inte mer bevis än så. Lycka över det, Gud är god!

.... men som sagt: Vi är alla begränsade av vad vi kan ta emot. Den ende Gudens storhet kan vi inte greppa, och Gud är heller inte en kunskapssak. Kunskapen är bara för att dra oss till Honom, det är livet med Honom som är belöningen.
Ingen av oss kommer att imponera på Gud med det vi "vet", det kan vi i varje fall veta.
Citera
2019-08-22, 06:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saauron

Ja, amen! Sanning!

Måtte Kristus lysa fram för dig (och mig)! Önskar att vi ses "up there"! Jag ska lämna forumet för en längre tid (igen).

"Let there be light"
https://youtu.be/Q7JsK50NGaA
Citera
2019-08-22, 11:00
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Tyvärr så kan man inte säga att det är både och. Antingen är det fakta, eller så är det en teori.
Citat:
Det går alldeles utmärkt ska du se.

Ok, låt oss läsa vad du har för argument för det:

Citat:
En vetenskaplig teori baseras på fakta som stödjer den. Ordet "teori" i sig är ju inte fakta, men ordet "evolution" framför ger det den tyngd som krävs för att få kallas en vetenskaplig teori.

Whaat? Jag ser inga argument här för att evolutionsteorin kan kallas för fakta.

Tvärtom verkar du nu säga att evolutionsteorin inte är fakta, men att den stöds/baseras på fakta? Precist det jag och andra här, även evolutionister, har sagt.
Citera
2019-08-22, 11:34
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Tvärtom verkar du nu säga att evolutionsteorin inte är fakta, men att den stöds/baseras på fakta? Precist det jag och andra här, även evolutionister, har sagt.
Vad är fakta då, enl dig? Tror du bara på fakta? Hur vet du om något är ett faktum eller "bara en teori"?

Du kan naturligtvis svara vad du vill, men mest nyfiken är jag på positivt formulerade svar. Dvs om vad du tror och tänker, inte om vad du inte tror och tänker.

Är det t ex ett faktum att Gud har skapat världen? Hur vet du det i så fall? Eller är det "bara en teori"?
Citera
2019-08-22, 11:36
Bannlyst
Självklart kommer vi alla från rymden. Utan supernovor som skapat alla tyngre ämnen hade vi inte kunnat uppstå. Vi är aliens! Titta i spegeln så förstår du (blir rädd varje gång)!
Citera
2019-08-22, 11:38
Medlem
Citat:

Spelar detta någon roll? Eller är det bara taktik, för att slippa din egna bevisbörda?
Det är väldigt vanligt att kreationister vill prata om evolutionsteorin. Tillhör du dessa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in