2019-08-19, 17:10
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Om du känt till skillnaden mellan dråp och överlagt mord så kunde den här diskussionen varit intressant. Uppenbarligen gör du inte det.

Jävla snorkpelle! Jo, det gör jag givetvis men poängen var att man lägger band på sig om man tror att det är folk i närheten. Det är skillnad att slå någon på käften och långsamt strypa ett fruntimmer man just haft sex med. Således förefaller ett dråp osannolikt givet miljön.
Citera
2019-08-21, 14:57
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Såg GW:s mord om detta i repris ikväll. Väldigt mycket bias hit och dit i detta fall.

Några intressanta punkter:

(1) Om IH mördade frun under dessa dramatiska former är det tänkbart att tyskalektionen skulle fungera som ett alibi men polisen borde ha hört åtminstone läraren och fått veta huruvida IH hade uppträtt annorlunda denna afton än vid tidigare lektioner. (Det är sannolikt att han läste tyska p g av distansromansen och lika sannolikt att han inte kunde avsluta kursen mot bakgrund av det inträffade.)

(2) Det verkar troligt att bägge makarna var benägna till otrohet. IH:s tyskromans ka ha varit ett svar på fruns ev avvikelser eller vice versa men det är också möjligt att den ena inte hade koll på den andras extramaritala aktiviter. Jag antar att om IH kände till eller anade fruns aktiviter (som möjligen aldrig kom fram när det begav sig utan endast är en rimlig hypotes från GW:s sida) så var detta dessvärre inget gott argument för den egna brottsliga oskulden; mordet kunde i så fall uppfattats som ren hämnd.

(3) Ang lukten från granriset: det finns åtskilliga exempel på kroppar som legat ute under lång tid utan att bli upptäckta i första taget, odör till trots.

(4) IH hade ett plausibelt mordmotiv givet att skillmässa ännu 1970 var socialt tabu inom den aktuella socialgruppen. Vilket motiv skulle en älskare ha haft? Hotade UH med att avslöja relationen för älskarens fru? Var älskaren gift överhuvudtaget? Om hon nu hade relationer av mer ad hoc karaktär - detta var ändå under den sexuella revolutionens era - träffade hon som det skulle visa sig en veritabel lustmördare? I så fall undrar jag om det begicks fler mord vid denna tid och plats som liknade detta?

Mitt allmänna intryck är dels att IH knappast kan ha varit GM och dels att vissa inte borde vara gifta längre än nödvändigt.

Såvitt jag vet pluggade IH tyska eftersom han hade uppdrag i dåvarande Västtyskland för sin arbetsgivare, det var så han träffade Anna Maria. Dessutom uppmuntrade Ulla honom i språkstudierna, allt tyder på att hon var en ”stöttande hustru” när det gällde makens karriär.

Jag kan omöjligt tro på planerat mord med tanke på hur och var Ulla dog, snarare något som går alldeles snett. En spydig kommentar alldeles efter avslutad sexuell samvaro kanske - och mannen blir rasande, kanske får sk rullgardin under några sekunder. Strypningen hade sannolikt börjat med att gm dragit/sågat med hennes bh så skador uppstod, sedan hade bhn dragits upp till halsen och använts som snara. Tyder på en gm i stark affekt.

Om Ulla hade en älskare är ett dråpscenario av typen sex-spydig replik-stark affekt med misshandel och strypning
lika möjligt som om IH ändå var den skyldige, något egentligt motiv fanns inte.

Vem det än var som tog Ullas liv chansade han vilt på att klara sig undan ansvar för brottet och lyckades.
Citera
2019-08-21, 15:57
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Såvitt jag vet pluggade IH tyska eftersom han hade uppdrag i dåvarande Västtyskland för sin arbetsgivare, det var så han träffade Anna Maria. Dessutom uppmuntrade Ulla honom i språkstudierna, allt tyder på att hon var en ”stöttande hustru” när det gällde makens karriär.

Jag kan omöjligt tro på planerat mord med tanke på hur och var Ulla dog, snarare något som går alldeles snett. En spydig kommentar alldeles efter avslutad sexuell samvaro kanske - och mannen blir rasande, kanske får sk rullgardin under några sekunder. Strypningen hade sannolikt börjat med att gm dragit/sågat med hennes bh så skador uppstod, sedan hade bhn dragits upp till halsen och använts som snara. Tyder på en gm i stark affekt.

Om Ulla hade en älskare är ett dråpscenario av typen sex-spydig replik-stark affekt med misshandel och strypning
lika möjligt som om IH ändå var den skyldige, något egentligt motiv fanns inte.

Vem det än var som tog Ullas liv chansade han vilt på att klara sig undan ansvar för brottet och lyckades.

Ja, det verkar vara en rimlig betraktelse över omständigheterna.

Det är antagligt att UH skaffade sig en sidorelation medan karln var i Tyskland och att hennes "stöttande" var föranlett av en kombination av önskan om makens periodvisa frånvaro i jämförbar utsträckning till uppmuntrade av hans karriär som antingen berodde på hennes intresse för familjens välstånd eller på att hon ville han skulle försvinna för gott. Jag antar att hon var hemmafru.

IH hade ett svagt motiv; en skillsmässa hade sannolikt uppskattats av svärföräldrarna som vad jag förstått redan initialt närde en sval hållning gentemot honom. 1970 hade skillsmässa förmodligen inte varit lika ekonomiskt fatal för honom som den hade varit idag ehuru mer stigmatiserande socialt och egentligen inte önskvärd vid den aktuella tidpunkten.

Motivet för den egentlige mördare var som jag tidigare framkastat möjligen snarlik IH:s: undvikande av skillsmässa varmed han kan ha dräpt UH enkom för att hon hotade göra relationen offentlig om han inte gifte om sig med henne.

Kort sagt UH kan ha varit mer intresserad av att gifta om sig än IH som hade behövt mer tid för att fullt ut etablera sin sidorelation till ett möjligt omgifte och då helst om han fått en permanent placering i Tyskland.

Å andra sidan kan UH ha råkat ut för en impulsiv och lättretad älskare som kanske just attraherade henne för sin mer animaliska charm.

Ett annat scenario är att UH letade efter en ny karl efter att ha fått kännedom om makens damprojekt men mitt intryck är att hon då inte borde ha uppmuntrat makens "tyska ambitioner" s a s.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-21 kl. 16:09.
Citera
2019-08-21, 18:23
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:

Det är antagligt att UH skaffade sig en sidorelation medan karln var i Tyskland och att hennes "stöttande" var föranlett av en kombination av önskan om makens periodvisa frånvaro i jämförbar utsträckning till uppmuntrade av hans karriär som antingen berodde på hennes intresse för familjens välstånd eller på att hon ville han skulle försvinna för gott. Jag antar att hon var hemmafru.

IH hade ett svagt motiv; en skillsmässa hade sannolikt uppskattats av svärföräldrarna som vad jag förstått redan initialt närde en sval hållning gentemot honom. 1970 hade skillsmässa förmodligen inte varit lika ekonomiskt fatal för honom som den hade varit idag ehuru mer stigmatiserande socialt och egentligen inte önskvärd vid den aktuella tidpunkten.

Motivet för den egentlige mördare var som jag tidigare framkastat möjligen snarlik IH:s: undvikande av skillsmässa varmed han kan ha dräpt UH enkom för att hon hotade göra relationen offentlig om han inte gifte om sig med henne.

Kort sagt UH kan ha varit mer intresserad av att gifta om sig än IH som hade behövt mer tid för att fullt ut etablera sin sidorelation till ett möjligt omgifte och då helst om han fått en permanent placering i Tyskland.

Å andra sidan kan UH ha råkat ut för en impulsiv och lättretad älskare som kanske just attraherade henne för sin mer animaliska charm.

Ett annat scenario är att UH letade efter en ny karl efter att ha fått kännedom om makens damprojekt men mitt intryck är att hon då inte borde ha uppmuntrat makens "tyska ambitioner" s a s.

Skilsmässa skall det givetvis vara; trots långt framskriden ungdom och språkintresse är stavningen av avledningar av verbet "skilja" något som alltid gäckar mig när jag skriver.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-21 kl. 18:28.
Citera
2019-08-21, 20:48
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:

Ulla var hemmafru och hade dagbarn åtminstone sista tiden innan hon försvann. Oklart om det var för att pengarna behövdes, några större summor tjänade hon knappast. Kanske var det så att hon var barnkär och ville hjälpa andra familjer när hon ändå hade egna barn hemma.

IH var i Tyskland flera gånger men det handlade om kortare resor, bör varit den sista resan det varit bråk om då Ulla inte fick följa med; givetvis var det pga flirten med Anna Maria.

Tveksamt om svärföräldrarna gillat en skilsmässa, de uppskattade av allt att döma inte svärsonen men Ulla hade tre barn med honom och hon hade inget eget yrke. Hon hade sannolikt fått det besvärligt med ekonomi etc om IH lämnat henne (fanns det en annan man i hennes liv var hon isf antagligen angelägen om att hålla kvar honom om hon på allvar var rädd att bli ensam) och 1970 var en skilsmässa som du själv skriver mer negativ socialt än idag.

Om man vill tro att IH planerade att mörda sin hustru och iscensatte en planerad strypning i Hallingeberg osv - han var ingen idiot. Att vara misstänkt för mord på sin fru är avsevärt mer stigmatiserande än en skilsmässa, även 1970.
Citera
2019-08-21, 22:35
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ulla var hemmafru och hade dagbarn åtminstone sista tiden innan hon försvann. Oklart om det var för att pengarna behövdes, några större summor tjänade hon knappast. Kanske var det så att hon var barnkär och ville hjälpa andra familjer när hon ändå hade egna barn hemma.

IH var i Tyskland flera gånger men det handlade om kortare resor, bör varit den sista resan det varit bråk om då Ulla inte fick följa med; givetvis var det pga flirten med Anna Maria.

Tveksamt om svärföräldrarna gillat en skilsmässa, de uppskattade av allt att döma inte svärsonen men Ulla hade tre barn med honom och hon hade inget eget yrke. Hon hade sannolikt fått det besvärligt med ekonomi etc om IH lämnat henne (fanns det en annan man i hennes liv var hon isf antagligen angelägen om att hålla kvar honom om hon på allvar var rädd att bli ensam) och 1970 var en skilsmässa som du själv skriver mer negativ socialt än idag.

Om man vill tro att IH planerade att mörda sin hustru och iscensatte en planerad strypning i Hallingeberg osv - han var ingen idiot. Att vara misstänkt för mord på sin fru är avsevärt mer stigmatiserande än en skilsmässa, även 1970.

Hur har framgått att UH grälade med IH om den sista Tysklandsresan? Låter som att hon misstänkte att han var otrogen vilket skulle passa ihop med teorien att han hittade sin vänsterpartner innan hon gjorde motsvarande. Eftersom polisen aldrig verkar ha utrett om UH hade en älskare så vet vi heller inte vem av makarna som först började prassla.

Nej, IH var knappast mördaren; har känslan av att han var den attraktivare av makarna och därigenom den som först skulle kunna initiera en skilsmässa (Rätt stavat nu!) ehuru UH för all del såg bra ut men inte lika mycket som den tyska damen. Alltså, han skulle ha skiljt sig snarare än att strypa sig till det ogifta ståndet. Han hade t o m ett ytterligare motiv till skilsmässa: att slippa träffa svärföräldrarna.

Är det helt uteslutet att mördaren ströp UH annorstädes och sedan lade kroppen vid Kärlekskullen? De kunde ha haft sin erotiska rencontre i Renaulten och sedan tyckte han att kullen var en utmärkt plats att lägga kroppen på. Med tanke på kylan och tidpunkten var det säkert ingen större rusch där och såg någon bilen så avslöjade den i vart fall inte mördarens identitet.

Jag hade faktiskt dagmamma i början 1970-talet; mamma tyckte daghem var något kommunistiskt. Ingen aning om hur lukrativt det var att ha dagbarn.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-21 kl. 22:45.
Citera
2019-08-21, 22:43
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Hur har framgått att UH grälade med IH om den sista Tysklandsresan? Låter som att hon misstänkte att han var otrogen vilket skulle passa ihop med teorien att han hittade sin vänsterpartner innan hon gjorde motsvarande. Eftersom polisen aldrig verkar ha utrett om UH hade en älskare så vet vi heller inte vem av makarna som först började prassla.

Nej, IH var knappast mördaren; har känslan av att han var den attraktivare av makarna och därigenom den som först skulle kunna initiera en skilsmässa (Rätt stavat nu!) ehuru UH för all del såg bra ut men inte lika bra som den tyska damen.

Jag hade faktiskt dagmamma i början 1970-talet; mamma tyckte daghem var något kommunistiskt. Ingen aning om hur lukrativt detta var.

Uppgifter om att IH nekade hustrun att följa med till Tyskland finns i tråden.

Ulla ansågs söt och attraktiv, dessutom klädmedveten och tillräckligt mån om sitt utseende för att ha ”fixat tuttarna” - inte vanligt 1970. Tvivlar på att IH ansågs mer attraktiv rent fysiskt. Däremot hade han ett välbetalt yrke vilket Ulla saknade.

Sen tvivlar jag på att han verkligen planerade äktenskap med Anna Maria. Hon var 18 år gammal, sju år äldre än äldsta barnet Höglund och nästan 20 år yngre än IH. Skulle han på allvar ha planerat att bryta upp från fru och barn för en flickunges skull, nja..? Att känna sig attraktiv för en ung och söt tjej är en annan sak.
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2019-08-21 kl. 22:48.
Citera
2019-08-21, 22:51
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Uppgifter om att IH nekade hustrun att följa med till Tyskland finns i tråden.

Ulla ansågs söt och attraktiv, dessutom klädmedveten och tillräckligt mån om sitt utseende för att ha ”fixat tuttarna” - inte vanligt 1970. Tvivlar på att IH ansågs mer attraktiv rent fysiskt. Däremot hade han ett välbetalt yrke vilket Ulla saknade.

[Hann inte skriva färdigt innan jag citerades.]

Jag menade den relativa attraktiviteten i förhållande till det motsatta könet; 1970 skulle en man se litet rugged ut och inte tvålfager som idag vilket dåförtiden ansågs feminint. Jag uppfattade av GW:s Mord att det fanns ett vittne som sett en man med grova drag plockas upp av någon i en vinröd Renault av den aktuella modellen (som jag f ö hade som leksaksbil). Det kan således ha varit mördaren eftersom IH satt och böjde tyska verb just då - en trevligare sysselsättning än att strypa sin fru förvisso...

The boob job bör faktiskt UH ha gjort för makens skull; det måste ha kostat en vacker slant och är något av en överloppsgärning inför en sidoaffär med oklar utgång. Hur som helst kan IH inte ha undgått att känna till plastikoperationen om inte samlivet helt somnat av och de hade olika sovrum. Om inte annat borde kostnaden ha märkts på något sätt.

Idag är skilsmässor inte tabu medan relationer med stor åldersskillnad omvänt har blivit det. Den tyska damen som jag uppfattade det från programmet såg väldigt bra ut och det råder nog ingen tvivel om att IH rent av trivdes mycket bra med sitt liv när allt brakade loss, särskilt om han var dubbelt uppvaktad med en bröstkorrigerande hustru.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-21 kl. 23:12.
Citera
2019-08-21, 23:23
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
[Hann inte skriva färdigt innan jag citerades.]

Jag menade den relativa attraktiviteten i förhållande till det motsatta könet; 1970 skulle en man se litet rugged ut och inte tvålfager som idag vilket dåförtiden ansågs feminint. Jag uppfattade av GW:s Mord att det fanns ett vittne som sett en man med grova drag plockas upp av någon i en vinröd Renault av den aktuella modellen (som jag f ö hade som leksaksbil). Det kan således ha varit mördaren eftersom IH satt och böjde tyska verb just då - en trevligare sysselsättning än att strypa sin fru förvisso...

The boob job bör faktiskt UH ha gjort för makens skull; det måste ha kostat en vacker slant och är något av en överloppsgärning inför en sidoaffär med oklar utgång. Hur som helst kan IH inte ha undgått att känna till plastikoperationen om inte samlivet helt somnat av och de hade olika sovrum. Om inte annat borde kostnaden ha märkts på något sätt.

Idag är skilsmässor inte tabu medan relationer med stor åldersskillnad omvänt har blivit det. Den tyska damen som jag uppfattade det från programmet såg väldigt bra ut och det råder nog ingen tvivel om att IH rent av trivdes mycket bra med sitt liv när allt brakade loss, särskilt om han var dubbelt uppvaktad med en bröstkorrigerande hustru.

Givetvis visste IH om att Ulla opererat brösten. Det kanske bör stanna vid att hon gjorde detta för att bli mer attraktiv, för vem vet man inte.

Tror du verkligen IH skulle brutit upp ur sitt äktenskap, med vad det inneburit, för en tonårings skull? Hon uttalade dessutom så småningom i intervjuer att hon inte varit seriös med sin svenske flirt och det låter rimligt även om hon kanske var förälskad en kortare tid.
Citera
2019-08-21, 23:58
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Givetvis visste IH om att Ulla opererat brösten. Det kanske bör stanna vid att hon gjorde detta för att bli mer attraktiv, för vem vet man inte.

Tror du verkligen IH skulle brutit upp ur sitt äktenskap, med vad det inneburit, för en tonårings skull? Hon uttalade dessutom så småningom i intervjuer att hon inte varit seriös med sin svenske flirt och det låter rimligt även om hon kanske var förälskad en kortare tid.

Ja, förutsatt att den relationen utvecklades i rätt riktning. Om några år hade hon dessutom inte varit tonåring längre vilket förvisso på denna tiden inte var så upprörande som det är idag. Möjligen hade det fått honom att framstå som en smula löjlig om tyskan sedan dumpade honom. Allt hänger på hur pass betuttad han var i henne. Relationen var tillstor del som jag förstod det per korrespondens med stora möjligheter till språkförbistring.

Vad hon uppgav till polisen kan ha varit avpassat för att inte ställa till mer skada för IH än nödvändigt.

Om man vänder på det då, om IH faktiskt mest tyckte tyskrelationen var på sin höjd förströelse, så blir plötsligt IH:s eventuella motiv att mörda frun starkare: "Hon har skönhetsoppererat sig men var det verkligen enbart för min skull? Träffar hon någon annan? Om hon känner till min tyskflört har hon ett argument till att skiljas så vad skall jag göra nu?" etc.

Spinner man vidare på åklagarens spår så bör man ta i beaktande att det inte dök upp vittnen som bekräftade att paret fönstershoppat innan han en kvart för sent anlände till kvällskursen. Att UH hade tjusiga underkläder kan lika mycket betyda att dessa bars för IH:s skull och deras busiga Kärlekskulleutflykt som för att möta en älskare.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-22 kl. 00:54.
Citera
2019-08-22, 18:06
Medlem
Eastmancolors avatar
Det är nu inte så att jag tänker mig IH som mördaren men givet den infomation som finns rörande detta halvsekelgamla fall så finns ändå ett embryo till misstanke kvar hur som helst; han kunde ha genomfört dådet med tysklektionen som någon sorts planerat alibi och motivet vore då som åklagaren tänkt relationen till tyskan och en snabb utväg ur äktenskapet.

Det som nästan mest talar emot hypotesen är att det trots allt att det är ett rätt svagt och därutöver våghalsigt motiv.

Min ståndpunkt är att han hade otur och att mordet inte bara skadade honom personligen utan kom som en chock i ett sammanhang när han hade en relativt behaglig tillvaro som han sannolikt inte var motiverad att ändra på inom överskådlig tid.
Citera
2019-08-22, 19:03
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Det är nu inte så att jag tänker mig IH som mördaren men givet den infomation som finns rörande detta halvsekelgamla fall så finns ändå ett embryo till misstanke kvar hur som helst; han kunde ha genomfört dådet med tysklektionen som någon sorts planerat alibi och motivet vore då som åklagaren tänkt relationen till tyskan och en snabb utväg ur äktenskapet.

Det som nästan mest talar emot hypotesen är att det trots allt att det är ett rätt svagt och därutöver våghalsigt motiv.

Min ståndpunkt är att han hade otur och att mordet inte bara skadade honom personligen utan kom som en chock i ett sammanhang när han hade en relativt behaglig tillvaro som han sannolikt inte var motiverad att ändra på inom överskådlig tid.

IH var ingen idiot, tror du verkligen han skulle planerat mord på hustrun där han själv blev ensam misstänkt? Hans svärfar var polis och deras relation var inte den bästa; man behöver inte mycket fantasi för att dessutom gissa varåt den kombon kunde leda.

Det vore direkt dåraktigt att lägga en sån plan - det räckte med ett motorstopp eller att fel person råkade känna igen honom på vägen mellan Hallinge och Blombacka så sprack det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in