Citat:
Ursprungligen postat av
WaltzingMatilda
Såvitt jag vet pluggade IH tyska eftersom han hade uppdrag i dåvarande Västtyskland för sin arbetsgivare, det var så han träffade Anna Maria. Dessutom uppmuntrade Ulla honom i språkstudierna, allt tyder på att hon var en ”stöttande hustru” när det gällde makens karriär.
Jag kan omöjligt tro på planerat mord med tanke på hur och var Ulla dog, snarare något som går alldeles snett. En spydig kommentar alldeles efter avslutad sexuell samvaro kanske - och mannen blir rasande, kanske får sk rullgardin under några sekunder. Strypningen hade sannolikt börjat med att gm dragit/sågat med hennes bh så skador uppstod, sedan hade bhn dragits upp till halsen och använts som snara. Tyder på en gm i stark affekt.
Om Ulla hade en älskare är ett dråpscenario av typen sex-spydig replik-stark affekt med misshandel och strypning
lika möjligt som om IH ändå var den skyldige, något egentligt motiv fanns inte.
Vem det än var som tog Ullas liv chansade han vilt på att klara sig undan ansvar för brottet och lyckades.
Ja, det verkar vara en rimlig betraktelse över omständigheterna.
Det är antagligt att UH skaffade sig en sidorelation medan karln var i Tyskland och att hennes "stöttande" var föranlett av en kombination av önskan om makens periodvisa frånvaro i jämförbar utsträckning till uppmuntrade av hans karriär som antingen berodde på hennes intresse för familjens välstånd eller på att hon ville han skulle försvinna för gott. Jag antar att hon var hemmafru.
IH hade ett svagt motiv; en skillsmässa hade sannolikt uppskattats av svärföräldrarna som vad jag förstått redan initialt närde en sval hållning gentemot honom. 1970 hade skillsmässa förmodligen inte varit lika ekonomiskt fatal för honom som den hade varit idag ehuru mer stigmatiserande socialt och egentligen inte önskvärd vid den aktuella tidpunkten.
Motivet för den egentlige mördare var som jag tidigare framkastat möjligen snarlik IH:s: undvikande av skillsmässa varmed han kan ha dräpt UH enkom för att hon hotade göra relationen offentlig om han inte gifte om sig med henne.
Kort sagt UH kan ha varit mer intresserad av att gifta om sig än IH som hade behövt mer tid för att fullt ut etablera
sin sidorelation till ett möjligt omgifte och då helst om han fått en permanent placering i Tyskland.
Å andra sidan kan UH ha råkat ut för en impulsiv och lättretad älskare som kanske just attraherade henne för sin mer animaliska charm.
Ett annat scenario är att UH letade efter en ny karl efter att ha fått kännedom om makens damprojekt men mitt intryck är att hon då inte borde ha uppmuntrat makens "tyska ambitioner" s a s.