2019-08-17, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Asså, jag är inte någon auktoritet på ämnet. Men nog verkar han iaf vara erkänd av KK som helgon på riktigt. Den 18e maj i år hade de ett officiellt firande i Uppsala Domkyrka, tillfälligt "återtagen" från Svenska Kyrkan. Har för mig att även biskop Arborelius var med där.

Och nej, det handlar isf om mer än Stockholm. Han levde länge Västergötland och dödades ju i Uppsala. Fast läs länken jag gav.

Som skåning tycker jag han är ointressant hursomhelst. Han är ju en stockholmssymbol, inte en svensk symbol. Det är bara så.

Vad sägs om St Magnhild, St Sissela eller St Tora?

St Arild?

Fina skånska helgon alla fyra.
Citera
2019-08-18, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Du har fått detta med svensk antikatolicism på hjärnan. Även om det var belagt med dödsstraff att vara katolik så tillämpades den lagen sällan, sista gången 1624, alltså för snart 400 år sedan. Förbudet mot att vara katolik togs bort 1873, och sedan 1951 har svenska katoliker haft samma rättigheter som andra medborgare. För övrigt samma år som förbudet mot att vara ateist togs bort.
1951 är bara en generation bort från nutiden. En stor grupp svenskars (Bäbis-boomers) föräldrar växte upp i ett katolikfientlig samhälle. Det är bara att se på hur lätt det var för nya förvirrade protestantiska organisationer (Frälsningsarmén, bibelbältare osv) att etablera sig medan katolska rörelser fick det oerhört kämpigt.

Citat:
Idag ser inga vettiga personer, särskilt inte svenska lutheraner, ned på katoliker. Snarare tvärtom eftersom det funnits en stark ekumenisk rörelse i Sverige ända sedan Nathan Söderbloms tid, och även ett växande intresse för vår katolska historia. Att svenskar skulle se ned på den heliga Birgitta, som du hävdade i en annan tråd, är ju trams.

Så du tror att så djupt rotad antikatolicism, som att säga Brigitta är en sökande packa i hennes egna bygder, försvinner över en natt?

Citat:
Vad gäller de andra saker du tar upp, så har jag ju redan förklarat för dig i en annan tråd att det var Påven som upplöste jesuitorden 1773. Det var en ogärning med tanke på allt gott som jesuiterna gjort i kolonierna, men Påven var vid den tiden svag och rättade sig efter de katolska monarkernas vilja. Dessa var rädda för jesuiterna som de ansåg hade för mycket makt.
Det var sekulära krafter som upplöste Jesuiterna. Markisen av Pombal gjorde mycket skada. Han är Portugals stora skam så som Luther och Hitler är för Tyskland.

Citat:
Svenska lutheraner eller andra protestanter hade inte ett dyft med förföljelserna av jesuiterna att göra.
Nähe? Vad hände då med jesuiterna i Riga när svenska lutheriter tog över denna katolska stad?

Detta var den katolska kyrkans verk.

Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dominus_ac_Redemptor

Avlatshandeln och flera andra av de missförhållanden som Luther kritiserade tog ju den katolska kyrkan själv avstånd från vid det Tridentinska mötet. Om det hade skett tidigare hade nog den katolska kyrkan aldrig spruckit. Luther och de andra reformatorerna ville ju reformera den katolska kyrkan, inte lämna den.
Den formen av handel som Luther kritiserade förekommer ej längre i KK, så om det du säger stämmer, att Luther ville reformera borde de följer Luther återgå till Jesu kyrka. Men nej de gör inte det? Varför? De vill ha firheten att bilda tokprotestantska sekter, att få statligt skydd som "nationell" kyrka och att kunna i gå i PK-skapers ärenden. När Nazism var PK i tyskland var tyska lutheriter nazister. Så långt kommer deras morallära.

Citat:
Jag tycker att du ska sluta sprida dynga om påstådd antikatolicism bland svenska lutheraner och i stället ta fasta på de gemensamma intressen som faktiskt finns mellan olika kristna samfund i Sverige.
Antikatolicism är och förblir en del av den vår svenska skam. Bara förra året fick i lära oss att de finns Nidbilder av katolsk tro i lärobok om kriminalitet
Citera
2019-08-18, 17:59
Medlem
Furiennas avatar
Men är det inte snarare så att du är hatisk mot protestantisk kristendom, mycket mer än vad de flesta svenskar är mot katolicismen?
Citera
2019-08-19, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag får nog hålla med om att Lingonfett framstår som mer än lovligt paranoid. Vad finns det för antikatolicism i dagens Sverige?

Däremot så vill jag gärna veta vad han tycker är sanning om avlatsbreven, helgondyrkan och Gallileo.
  • Avlatsbrev: Inga prolem med det. Om påven som företrädare för Jesu kyrka ger oss den möjligheten så är det bara bra. Dock så har det häntatt avlatsbrevs missbrukats, men det är missbrukarens fel, inte institutionens. Man kan ju dricka sig full på nattvardsvin också, men då är det inte vinets fel.
  • Helgondyrkan: Helt ok, det är ju det att tokprotestanter förväxlar olika sorters dyrkan. Det är bara protestantisk ordlek här, inga seriösa argument.

• Galileo: Hans forskning sponsrades av KK, han torterades aldrig, han bröt mot sin egen löfte att inte sprida heliocentrism. Han teori var ovetenskaplig. Det slutade med att Galileo spenderade sina sistar år på husarrest där fortsatte att syssla med att skriva "vetenskapliga" böcket.

Fd. påve Benediktus skrev:
    The Church at the time of Galileo kept much more closely to reason than did Galileo himself, and she took into consideration the ethical and social consequences of Galileo's teaching too. Her verdict against Galileo was rational and just, and the revision of this verdict can be justified only on the grounds of what is politically opportune.
Citera
2019-08-19, 14:14
Medlem
nerdnerds avatar
Betr Galileis teori kan det ju iaf påpekas att den faktiskt inte fungerade bättre än någon föregångare för att förutsäga åt vilket håll man skulle rikta teleskopen för att se någon viss planet. Och att den precis som föregångarna använde sig av epicykler. Det var först med Kepler som man fick en korrekt beskrivning av planeternas elliptiska banor. Galileis teori klarade INTE empiriska test bättre än föregångarna.

Så NEJ, man kan inte säga att Galileis heliocentriska teori var mer vetenskaplig.

Sedan relativitetsteorins upptäckt vet vi ju dessutom att man egentligen kan utgå från vilken kropp som helst som centrum, det är bara det att vissa beskrivningar blir enklare. Men man KAN faktiskt beskriva t o m hela universum på ett korrekt sätt med jorden i centrum. Eller vilken annan himlakropp som helst.

Därmed inte sagt att det var rätt att spärra in Galilei. Detta var bara FEL. Oavsett vad han hade sagt förut till sin vän Påven, och hur provokativt och onödigt det sen var att driva med påven och kalla honom för Cimplicio, med de korkade argumenten.

Låt den Katolska Kyrkans behandling av Galilei för evigt vara ett utmärkt exempel på hur Kyrkan INTE ska agera mot vetenskap. Och då har ju faktiskt KK lärt sig något, även om det iofs tog ett bra tag.
Senast redigerad av nerdnerd 2019-08-19 kl. 14:48.
Citera
2019-08-19, 20:56
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Betr Galileis teori kan det ju iaf påpekas att den faktiskt inte fungerade bättre än någon föregångare för att förutsäga åt vilket håll man skulle rikta teleskopen för att se någon viss planet. Och att den precis som föregångarna använde sig av epicykler. Det var först med Kepler som man fick en korrekt beskrivning av planeternas elliptiska banor. Galileis teori klarade INTE empiriska test bättre än föregångarna.

Så NEJ, man kan inte säga att Galileis heliocentriska teori var mer vetenskaplig.

Sedan relativitetsteorins upptäckt vet vi ju dessutom att man egentligen kan utgå från vilken kropp som helst som centrum, det är bara det att vissa beskrivningar blir enklare. Men man KAN faktiskt beskriva t o m hela universum på ett korrekt sätt med jorden i centrum. Eller vilken annan himlakropp som helst.

Därmed inte sagt att det var rätt att spärra in Galilei. Detta var bara FEL. Oavsett vad han hade sagt förut till sin vän Påven, och hur provokativt och onödigt det sen var att driva med påven och kalla honom för Cimplicio, med de korkade argumenten.

Låt den Katolska Kyrkans behandling av Galilei för evigt vara ett utmärkt exempel på hur Kyrkan INTE ska agera mot vetenskap. Och då har ju faktiskt KK lärt sig något, även om det iofs tog ett bra tag.
Tack!

Även om det vore sant att Galileo hade fel i vissa saker, så framstår ju hela cirkusen omkring honom som absurd från vår moderna synvinkel. Visst, man kan hävda att husarresten var ett jämförelsevis lindrigt straff efter den tidens mått mätt. Men det är ändå märkligt och sorgligt att katolska kyrkan kunde bestämma så mycket över människor vid det tillfället, även om det var för fyra sekler sedan.
Senast redigerad av Furienna 2019-08-19 kl. 21:05.
Citera
2019-08-19, 21:08
Medlem
Citat:
Tack!

Även om det vore sant att Galileo hade fel i vissa saker, så framstår ju hela cirkusen omkring honom som absurd från vår moderna synvinkel. Visst, man kan hävda att husarresten var ett jämförelsevis lindrigt straff efter den tidens mått mätt. Men det är ändå märkligt och sorgligt att den katolska kyrkan kunde bestämma över människor på det viset.

Men fortfarnade är många som tror att Galileos vetenskap var korrekt och att han brändes pga. av den. Man framställer KK som en gäng intoleranta plattjordare som bränner vetenskapsmän på bål. Det var givetvis inte så. KK var en av världens stora sponsorer för vetenskap i en tid då kungar spenderade statskassorna i onödiga krig.
Citera
2019-08-19, 22:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
I det Luthersk-ateistiska mörkret propageras den ena antikatolska myten efter den andra. Lögner kring avlatsbrev, evangeliseringen av Amerika, helgondyrkan, "förmyndarskap" och pedofili införlivas i den svenska populärkulturen. I dessa tider är det nog att vi börjar bota folk från dessa gifter som vänder svensken bort från Jesu kyrka.

En av mina favoritfilmer från Vatikanens filmlista är The Mission. Filmen visar jesuiternas rätta ansikte: medmänsklighet, driftighet, blomstrande missionsbyar mitt i ingenstans och försvar av olika urfolk från utomstående intressen och slaveri. Om man skulle visa filmen i svenska skolor skulle vi troligen se antikatolicismen dämpas något i de nya generationerna.

En annan motgift skulle kunna vara att börja lära ut svensken mer om våra katolska vikingar samt att ge Heliga Birgitta en upprättelse efter allt smuts som sagts om henne (stor staty kanske?). Vi måste vara stolta över våra helgon.

Någon mer som kan föreslå fler motgifter mot antikatolicism?
Sluta skylla allt på lutheraner och ateister?
Citera
2019-08-20, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Sluta skylla allt på lutheraner och ateister?
Jag tror du underskattar de antikatolska strömmarna i Sverige.
Citera
2019-08-20, 20:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag tror du underskattar de antikatolska strömmarna i Sverige.
Jag vet inte om jag underskattar eller överskattar, men Gud vet.

Gud är mäktig att besegra vilken lögn som helst.

Jag kan inte se att någon tro alls på Skaparen är speciellt accepterad i Sverige. Jag tänker ofta på Herrens ord i slutet av johannesevangeliet:
"När Petrus vände sig om, fick han se att den lärjunge som Jesus älskade följde med, densamme som under aftonmåltiden hade lutat sig mot hans bröst och frågat honom: »Herre, vilken är det som skall förråda dig?» Då nu Petrus såg den lärjungen, frågade han Jesus: »Herre, huru bliver det då med denne?» Jesus svarade honom: »Om jag vill att han skall leva kvar, till dess jag kommer, vad kommer det dig vid? Följ du mig.» Så kom det talet ut ibland bröderna, att den lärjungen icke skulle dö. Men Jesus hade icke sagt till honom att han icke skulle dö, utan allenast: »Om jag vill att han skall leva kvar, till dess jag kommer, vad kommer det dig vid?»"

Det är inte som att lutheraner har det förspänt i Sverige, de heller. Inte heller den växande skaran av "frispelande" kristna, sådana som jag, matas med silversked, direkt. Inte för att jag klagar; det är bättre det än att hamna där det vi gör görs "för att få pris av människor" för vår förmåga att "välja rätt sekt" (dvs "rätt" grupp människor). De flesta troende gör säkert efter den förmåga de har, också lutheraner.
Senast redigerad av LadySweden 2019-08-20 kl. 20:12.
Citera
2019-08-20, 20:49
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Men fortfarnade är många som tror att Galileos vetenskap var korrekt och att han brändes pga. av den. Man framställer KK som en gäng intoleranta plattjordare som bränner vetenskapsmän på bål. Det var givetvis inte så. KK var en av världens stora sponsorer för vetenskap i en tid då kungar spenderade statskassorna i onödiga krig.
Men tycker du verkligen att det var rätt av kyrkan att döma Galileo till livstids husarrest bara för att han irriterade dem? Dessutom är det väl sanning att till exempel Giordano Bruno brändes på bål? Och så för det tredje, så var katolska kungar också duktiga på att lägga ut pengar på krig.
Citera
2019-08-20, 22:02
Medlem
Citat:
Men tycker du verkligen att det var rätt av kyrkan att döma Galileo till livstids husarrest bara för att han irriterade dem? Dessutom är det väl sanning att till exempel Giordano Bruno brändes på bål? Och så för det tredje, så var katolska kungar också duktiga på att lägga ut pengar på krig.
Jag har inte fördjupat mig tillräckligt mycket i ämnet. Att göra en djupdykning i ämnet för att reda ut om det var moralisk rätt eller fel skulle enligt min uppfattning motsvara, som minst, att skriva en doktorsavhandling. För att trots att Vatikanens Galileokommission höll på i mer än tio år kom den inte fram till någon tydlig svar.

Det jag kan säga är att om folk i KK gjorde fel där, så är det ett smärre fel och inte den katastrofala dödsynden vissa vill få det att framstå som. Visst, personer i KK gör fel ibland. Inga problem med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in