2019-08-13, 13:39
Medlem
I det Luthersk-ateistiska mörkret propageras den ena antikatolska myten efter den andra. Lögner kring avlatsbrev, evangeliseringen av Amerika, helgondyrkan, "förmyndarskap" och pedofili införlivas i den svenska populärkulturen. I dessa tider är det nog att vi börjar bota folk från dessa gifter som vänder svensken bort från Jesu kyrka.

En av mina favoritfilmer från Vatikanens filmlista är The Mission. Filmen visar jesuiternas rätta ansikte: medmänsklighet, driftighet, blomstrande missionsbyar mitt i ingenstans och försvar av olika urfolk från utomstående intressen och slaveri. Om man skulle visa filmen i svenska skolor skulle vi troligen se antikatolicismen dämpas något i de nya generationerna.

En annan motgift skulle kunna vara att börja lära ut svensken mer om våra katolska vikingar samt att ge Heliga Birgitta en upprättelse efter allt smuts som sagts om henne (stor staty kanske?). Vi måste vara stolta över våra helgon.

Någon mer som kan föreslå fler motgifter mot antikatolicism?
Citera
2019-08-13, 14:20
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
I det Luthersk-ateistiska mörkret propageras den ena antikatolska myten efter den andra. Lögner kring avlatsbrev, evangeliseringen av Amerika, helgondyrkan, "förmyndarskap" och pedofili införlivas i den svenska populärkulturen. I dessa tider är det nog att vi börjar bota folk från dessa gifter som vänder svensken bort från Jesu kyrka.

En av mina favoritfilmer från Vatikanens filmlista är The Mission. Filmen visar jesuiternas rätta ansikte: medmänsklighet, driftighet, blomstrande missionsbyar mitt i ingenstans och försvar av olika urfolk från utomstående intressen och slaveri. Om man skulle visa filmen i svenska skolor skulle vi troligen se antikatolicismen dämpas något i de nya generationerna.

En annan motgift skulle kunna vara att börja lära ut svensken mer om våra katolska vikingar samt att ge Heliga Birgitta en upprättelse efter allt smuts som sagts om henne (stor staty kanske?). Vi måste vara stolta över våra helgon.

Som om avlatsbrev och helgondyrkan skulle vara något påhittat. Och Vatikanens egna filmer visar ju "sääääkert" den rätta bilden av jesuiterna. Hur vore det med att vara ärliga om vad som har hänt och ta avstånd ifrån det istället för att förneka det? Det vore en väldigt bra början om det är trovärdighet du eftersöker.
Citera
2019-08-13, 14:55
Medlem
katolska kyrkan har inget med kristendomen å göra..

https://imgur.com/a/bhtyn9l

där har du en snabb genomgång om historia som kanske kan ge dig lite ljus i mörkret
Citera
2019-08-13, 15:19
Medlem
Citat:

Är det ateism eller protestantism du vänder dig mot? Fördomar skall bekämpas med fördomar?

Jesuiterna gjorde väl både gott och ont, men att framställa kristnandet och erövrandet av den nya världen som du gör är ju närmast infantilt. Det var inte ingenstans, där fanns blomstrande kulturer redan före jesuiter kom med sjukdomar och bibel.

Vi skall vara stolta över våra helgon? Varför just dessa som historiska personer. Om vi nu skall tala helgondyrkan.

Kristnandet inledde slutepoken på vikingatiden och övergången till europeisk medeltid. Katolicismen innebar slutet på vikingakulturen. Man kan sörja över det, man kan glädjas men det är ett faktum.

Sverige var katolskt i 400 - 500 år av sin historia. Danmark 100 år längre. De katolska vikingarna var framförallt daner.

En viktig del, men långtifrån hela och idag har vi varit protestanter under längre tid än så.

Finns inte ateismen i katolska länder förresten??
Citera
2019-08-13, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Som om avlatsbrev och helgondyrkan skulle vara något påhittat.
Lögner kring skrev jag, visst avlatsbrev och helgondyrkan förekommer i KK, men protestantisk hatpropaganda från 1500-talet hindrar dig från att se vad både företeelser handlar om.

Citat:
Och Vatikanens egna filmer visar ju "sääääkert" den rätta bilden av jesuiterna.
Filmen är inte gjord av Vatikanen, den är gjord av jänkarna i kommersiella syften.

Citat:
Hur vore det med att vara ärliga om vad som har hänt och ta avstånd ifrån det istället för att förneka det? Det vore en väldigt bra början om det är trovärdighet du eftersöker.
KK har aldrig påstått att det inte förekommer synd inom kyrkan. Så vad är din grej?

Om man ska erkänna synd ska det vara sakligt och inte baserad som påhitt som Galileomyten.
Citera
2019-08-13, 23:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Du har fått detta med svensk antikatolicism på hjärnan. Även om det var belagt med dödsstraff att vara katolik så tillämpades den lagen sällan, sista gången 1624, alltså för snart 400 år sedan. Förbudet mot att vara katolik togs bort 1873, och sedan 1951 har svenska katoliker haft samma rättigheter som andra medborgare. För övrigt samma år som förbudet mot att vara ateist togs bort.

Idag ser inga vettiga personer, särskilt inte svenska lutheraner, ned på katoliker. Snarare tvärtom eftersom det funnits en stark ekumenisk rörelse i Sverige ända sedan Nathan Söderbloms tid, och även ett växande intresse för vår katolska historia. Att svenskar skulle se ned på den heliga Birgitta, som du hävdade i en annan tråd, är ju trams.

I den mån du kan hitta antikatolicism i dagens Sverige finns den inom vissa USA-inspirerade evangelikala rörelser, som inte sällan är intoleranta mot andra troende, inte bland lutheraner.

Vad gäller de andra saker du tar upp, så har jag ju redan förklarat för dig i en annan tråd att det var Påven som upplöste jesuitorden 1773. Det var en ogärning med tanke på allt gott som jesuiterna gjort i kolonierna, men Påven var vid den tiden svag och rättade sig efter de katolska monarkernas vilja. Dessa var rädda för jesuiterna som de ansåg hade för mycket makt.

Svenska lutheraner eller andra protestanter hade inte ett dyft med förföljelserna av jesuiterna att göra. Detta var den katolska kyrkans verk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dominus_ac_Redemptor

Avlatshandeln och flera andra av de missförhållanden som Luther kritiserade tog ju den katolska kyrkan själv avstånd från vid det Tridentinska mötet. Om det hade skett tidigare hade nog den katolska kyrkan aldrig spruckit. Luther och de andra reformatorerna ville ju reformera den katolska kyrkan, inte lämna den.

Jag tycker att du ska sluta sprida dynga om påstådd antikatolicism bland svenska lutheraner och i stället ta fasta på de gemensamma intressen som faktiskt finns mellan olika kristna samfund i Sverige.
Citera
2019-08-16, 23:30
Medlem
Furiennas avatar
Jag får nog hålla med om att Lingonfett framstår som mer än lovligt paranoid. Vad finns det för antikatolicism i dagens Sverige?

Däremot så vill jag gärna veta vad han tycker är sanning om avlatsbreven, helgondyrkan och Gallileo.
Citera
2019-08-17, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Är det ateism eller protestantism du vänder dig mot? Fördomar skall bekämpas med fördomar?

Jesuiterna gjorde väl både gott och ont, men att framställa kristnandet och erövrandet av den nya världen som du gör är ju närmast infantilt. Det var inte ingenstans, där fanns blomstrande kulturer redan före jesuiter kom med sjukdomar och bibel.
Jesuiternas verkasamhet i Amerika kom igång rejält år 1600, långt efter spridandet av sjukdomar. Och även om de skulle ha infört sjukdomar var det oavsikligt så det är inget de ska klandras för.

Plus, Jesuiterna, till skilnad från andra Europeer gick inte runt och hade fysik intimitet med indianer något som hindrar sjukdomarnas spridning.

Citat:
Vi skall vara stolta över våra helgon? Varför just dessa som historiska personer. Om vi nu skall tala helgondyrkan.
Om du gillar att Sverige har en kristen historia och bakgrund, ska du visa tacksamhet mot våra helgon. Eller skulle du vilja ha kvar asatron och dess människooffer?

Citat:
Kristnandet inledde slutepoken på vikingatiden och övergången till europeisk medeltid. Katolicismen innebar slutet på vikingakulturen. Man kan sörja över det, man kan glädjas men det är ett faktum.
Vikingakulturen i dess fullt utvecklade form var kristen.

Citat:
Sverige var katolskt i 400 - 500 år av sin historia. Danmark 100 år längre. De katolska vikingarna var framförallt daner.
Fel där. Lägg först till ett par hundra för Sverige och inse att Sverige var full av svenska vikingar på 900 och 1000-talet.

Citat:
Finns inte ateismen i katolska länder förresten??

Ja det finns, men katolska länder är befriade från att ha en kyrka som går i ateisternas äranden.
Citera
2019-08-17, 16:33
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Man skulle kunna göra en större grej om St Erik, som ju redan är ganska känd och accepterad som symbol, iaf i Stockholm. 18 maj...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_den_helige
Senast redigerad av nerdnerd 2019-08-17 kl. 16:47.
Citera
2019-08-17, 17:17
Medlem
Citat:
Jesuiternas verkasamhet i Amerika kom igång rejält år 1600, långt efter spridandet av sjukdomar. Och även om de skulle ha infört sjukdomar var det oavsikligt så det är inget de ska klandras för.

Plus, Jesuiterna, till skilnad från andra Europeer gick inte runt och hade fysik intimitet med indianer något som hindrar sjukdomarnas spridning.

Om du gillar att Sverige har en kristen historia och bakgrund, ska du visa tacksamhet mot våra helgon. Eller skulle du vilja ha kvar asatron och dess människooffer?

Vikingakulturen i dess fullt utvecklade form var kristen.

Fel där. Lägg först till ett par hundra för Sverige och inse att Sverige var full av svenska vikingar på 900 och 1000-talet.

Ja det finns, men katolska länder är befriade från att ha en kyrka som går i ateisternas äranden.

Människooffer? Det där är nog lite överdrivet, det är ju ett gäng araber som beskrivit vikingarna, jag vet inte hur trovärdig den är.

Kristendomens häxbränningar då. Man brände kättare och allt möjligt.

Jag bryr mig inte om helgonen i Sverige. De är få, och det finns viktigare historiska personer. Jag kunde inte bry mig mindre.

Sverige var inte kristnat på 900-talet. Jag räknar Danmarks kristnande för 900 och Sveriges för 1000-talet.

Det ger ca 500 år till reformationen och 500 år efter det.

Jag är för övrigt agnostiker.

Varför längta tillbaka till medeltidens häxbränningar??
Citera
2019-08-17, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Man skulle kunna göra en större grej om St Erik, som ju redan är ganska känd och accepterad som symbol, iaf i Stockholm. 18 maj...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_den_helige

Varför inte? I Stockholm då?

Men är han helgon på riktigt?? Är det inte bara som svenskarna själva hittat på??

Ni får ringa påven!
Citera
2019-08-17, 18:45
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Varför inte? I Stockholm då?

Men är han helgon på riktigt?? Är det inte bara som svenskarna själva hittat på??

Ni får ringa påven!
Asså, jag är inte någon auktoritet på ämnet. Men nog verkar han iaf vara erkänd av KK som helgon på riktigt. Den 18e maj i år hade de ett officiellt firande i Uppsala Domkyrka, tillfälligt "återtagen" från Svenska Kyrkan. Har för mig att även biskop Arborelius var med där.

Och nej, det handlar isf om mer än Stockholm. Han levde länge Västergötland och dödades ju i Uppsala. Fast läs länken jag gav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in