Citat:
Ursprungligen postat av
lingonfett
I det Luthersk-ateistiska mörkret propageras den ena antikatolska myten efter den andra. Lögner kring avlatsbrev, evangeliseringen av Amerika, helgondyrkan, "förmyndarskap" och pedofili införlivas i den svenska populärkulturen. I dessa tider är det nog att vi börjar bota folk från dessa gifter som vänder svensken bort från Jesu kyrka.
En av mina favoritfilmer från Vatikanens filmlista är The Mission. Filmen visar jesuiternas rätta ansikte: medmänsklighet, driftighet, blomstrande missionsbyar mitt i ingenstans och försvar av olika urfolk från utomstående intressen och slaveri. Om man skulle visa filmen i svenska skolor skulle vi troligen se antikatolicismen dämpas något i de nya generationerna.
En annan motgift skulle kunna vara att börja lära ut svensken mer om våra katolska vikingar samt att ge Heliga Birgitta en upprättelse efter allt smuts som sagts om henne (stor staty kanske?). Vi måste vara stolta över våra helgon.
Någon mer som kan föreslå fler motgifter mot antikatolicism?
Du har fått detta med svensk antikatolicism på hjärnan. Även om det var belagt med dödsstraff att vara katolik så tillämpades den lagen sällan, sista gången 1624, alltså för snart 400 år sedan. Förbudet mot att vara katolik togs bort 1873, och sedan 1951 har svenska katoliker haft samma rättigheter som andra medborgare. För övrigt samma år som förbudet mot att vara ateist togs bort.
Idag ser inga vettiga personer, särskilt inte svenska lutheraner, ned på katoliker. Snarare tvärtom eftersom det funnits en stark ekumenisk rörelse i Sverige ända sedan Nathan Söderbloms tid, och även ett växande intresse för vår katolska historia. Att svenskar skulle se ned på den heliga Birgitta, som du hävdade i en annan tråd, är ju trams.
I den mån du kan hitta antikatolicism i dagens Sverige finns den inom vissa USA-inspirerade evangelikala rörelser, som inte sällan är intoleranta mot andra troende, inte bland lutheraner.
Vad gäller de andra saker du tar upp, så har jag ju redan förklarat för dig i en annan tråd att det var Påven som upplöste jesuitorden 1773. Det var en ogärning med tanke på allt gott som jesuiterna gjort i kolonierna, men Påven var vid den tiden svag och rättade sig efter de katolska monarkernas vilja. Dessa var rädda för jesuiterna som de ansåg hade för mycket makt.
Svenska lutheraner eller andra protestanter hade inte ett dyft med förföljelserna av jesuiterna att göra. Detta var den katolska kyrkans verk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dominus_ac_Redemptor
Avlatshandeln och flera andra av de missförhållanden som Luther kritiserade tog ju den katolska kyrkan själv avstånd från vid det Tridentinska mötet. Om det hade skett tidigare hade nog den katolska kyrkan aldrig spruckit. Luther och de andra reformatorerna ville ju
reformera den katolska kyrkan, inte lämna den.
Jag tycker att du ska sluta sprida dynga om påstådd antikatolicism bland svenska lutheraner och i stället ta fasta på de gemensamma intressen som faktiskt finns mellan olika kristna samfund i Sverige.