2019-08-18, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Bra , jag håller med dig, så jag antar att du tillrättavisar folk som säger att evolutionsteorin är ett faktum???

Oh nej!!! Nu vänder du blad igen, så du menar att man kan kalla evolutionsteorin för fakta?

Hur vill du ha det? Är evolutionsteorin en teori eller fakta?
Det är en vetenskaplig teori. Svårare är det inte.
Och det finns vad jag vet ingen ”konkurrerande” vetenskaplig teori. Men det låter jag vara osagt, då jag inte är helt säker.

Edit: vad folk tror och gissar är alltså irrelevant. Inte för att det är falskt, utan för att det är irrationellt att tro på saker utan belägg. Även om de är sanna.
Senast redigerad av kiss74 2019-08-18 kl. 17:09.
Citera
2019-08-18, 17:06
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Japp. är evolutionsteorin fakta eller en teori?
Det är en teori som backas upp av fakta.
Citera
2019-08-18, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Alla ateister vet en hel del om religion, det är därför de är ateister. jag tycker att du skall se
några klipp på youtube gjorda av en karl vid Matt Dillahunty. Han studerade för att bli en predikant
men insåg dumheterna och blev en ateist, är han också okunnig?
Han är en av de bättre att lyssna på, tycker jag.
Citera
2019-08-18, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Evolutionsteorin är fakta.
Citera
2019-08-18, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Evolutionsteorin är fakta.
Evolution är fakta. Teorin är en förklaringsmodell baserad på denna fakta.
Citera
2019-08-18, 17:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det där stämmer inte. Evolutionsteorin är fakta. Visst, små detaljer i hur evolutionen fungerar kan komma att ändras. Men evolutionen i sig är bevisad bortom alla tvivel, och bestrids endast av galningar och djupt okunniga personer.

Att Jorden kretsar runt Solen (en annan vetenskaplig teori) är fortfarande ett faktum även om vi skulle upptäcka att den färdas en kilometer i sekunden snabbare än vad vi tidigare trott.

Nej, inget som inte är ett "sakförhållande som inte kan bestridas" är ett faktum. Om något kan förbättras inom teorin så är den inte ett faktum. Att evolution existerar är ett faktum, ja, men det är inte att evolutionsteorin skulle vara det. Faktumet att evolution existerar kvarstår, men evolutionsteorin kan förbättras genom tillägg.

Du behöver skilja på faktumet att något är på ett visst sätt och den teori som försöker förklara hur det kommer sig att detta faktum existerar.

Ett utmärkt exempel är de olika teorierna om atomers uppbyggnad. De första teorierna var mycket enkla modeller, men knappast faktum eftersom de har visat sig inte vara helt korrekta. Den atomteori som jag lärde mig för 35 år sedan är idag förlegad och dagens modell är mer precis. Att atomer existerar och består av protoner, neutroner och elektroner är ett faktum, med det finns numera även ytterligare beståndsdelar.
Citera
2019-08-18, 17:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Bra , jag håller med dig, så jag antar att du tillrättavisar folk som säger att evolutionsteorin är ett faktum???

Jo, men jag läser inte allt, så jag har säkert missat många gånger.

Citat:
Oh nej!!! Nu vänder du blad igen, så du menar att man kan kalla evolutionsteorin för fakta?

Hur vill du ha det? Är evolutionsteorin en teori eller fakta?

Det skrev jag inte. Jag skrev att det var "mer korrekt", alltså närmare sanningen, inte att det var "helt korrekt". Jag menade att det är ett betydligt större fel att kalla en vetenskaplig teori för "bara en teori" än att kalla den för ett "faktum".
Ungefär som att kalla en vetenskaplig teori för ett "faktum" är ett litet fel medan att kalla den för "bara en teori" är ett grovt fel. Att kalla en vetenskaplig teori för ett "faktum" är ett litet fel därför att det är nära dess verkliga betydelse för gemene man och de som inte har haft något med vetenskap att göra betraktar den sannolikt som just ett faktum. Att däremot kalla en vetenskaplig teori för "bara en teori" är snarare tecken på ett avsiktligt försök att få en vetenskaplig teori att verka vara "bara ett antagande" i stället för något som efter rigorösa vetenskapliga undersökning har visat sig vara korrekt (i den utsträckning som det har varit möjligt att bedöma).
Citera
2019-08-18, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Evolution är fakta. Teorin är en förklaringsmodell baserad på denna fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, inget som inte är ett "sakförhållande som inte kan bestridas" är ett faktum. Om något kan förbättras inom teorin så är den inte ett faktum. Att evolution existerar är ett faktum, ja, men det är inte att evolutionsteorin skulle vara det. Faktumet att evolution existerar kvarstår, men evolutionsteorin kan förbättras genom tillägg.

Du behöver skilja på faktumet att något är på ett visst sätt och den teori som försöker förklara hur det kommer sig att detta faktum existerar.

Ett utmärkt exempel är de olika teorierna om atomers uppbyggnad. De första teorierna var mycket enkla modeller, men knappast faktum eftersom de har visat sig inte vara helt korrekta. Den atomteori som jag lärde mig för 35 år sedan är idag förlegad och dagens modell är mer precis. Att atomer existerar och består av protoner, neutroner och elektroner är ett faktum, med det finns numera även ytterligare beståndsdelar.
Evolutionen är fakta, det vet vi tack vare evolutionsteorin. Allt som evolutionsteorin säger är fakta. Evolutionsteorin kan inte bestridas, annat än av galningar och djupt okunniga personer. Det finns ingenting som tyder på att evolutionsteorin är felaktig och kan förbättras.

Till skillnad från evolutionsteorin finns det vissa frågetecken när det gäller atomernas uppbyggnad.
Citera
2019-08-18, 18:10
Medlem
Citat:
Evolutionen är fakta, det vet vi tack vare evolutionsteorin. Allt som evolutionsteorin säger är fakta. Evolutionsteorin kan inte bestridas, annat än av galningar och djupt okunniga personer. Det finns ingenting som tyder på att evolutionsteorin är felaktig och kan förbättras.

Till skillnad från evolutionsteorin finns det vissa frågetecken när det gäller atomernas uppbyggnad.
Håller med till viss del. Det finns ingen, vad jag vet, konkurrerande teori.
Däremot är ju vetenskapen ganska ödmjuk på det sättet att den inte hävdar att teorierna är absolut sanna/fakta. Som forskare måste man alltid vara beredd att kunna ändra sig, även om allt pekar på att teorierna stämmer.
Citera
2019-08-18, 18:42
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Det finns frågor om evolutionsteorin också.
Det finns en inomvetenskaplig debatt om hur evolutionen faktiskt sker, vilka mekanismer som är mer viktiga än andra och det precisa släktskapet mellan organismer.
Det ska däremot inte förväxlas med den påhittade föreställningen om att det finns en debatt inom vetenskapen om evolution faktiskt sker (om olika arter delar gemensamma förfäder). Det pågår ingen som helst debatt i den frågan, ingen vetenskapsman ifrågasätter att evolution sker.

Däremot finns det fortfarande länder (särskilt USA och Turkiet) där det finns många som vägrar att acceptera evolutionsbiologins slutsatser och man har förbjudit det från att läras ut i skolorna.

Så, alltså, att evolution sker är ett faktum, det kommer inte att ändras, men evolutionsteorin är ingalunda något som inte kommer att ändras – evolutionsteorin har genomgått betydande förändringar under 150 år och kommer säkerligen att ändras ytterligare efterhand som nya rön framkommer. Följaktligen är den inte ett faktum. Den kan uppdateras.
Citera
2019-08-18, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är en vetenskaplig teori. Svårare är det inte.

Så du håller inte med evolutionister som påstår att evolutionsteorin är fakta???
Citera
2019-08-18, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast

Jag håller med!!! Så du håller inte med vissa evolutionister här på FB som påstår att evolutionsteorin är fakta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in