Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Ja, det är på detta sådant sätt vi ska spekulera.
Vi ska försöka att respektera varandras olika tro och försöka hålla en så respektfull ton mot varandra att det kan bidra till att man testar sina tankar gentemot andras.
Jag "lyssnar" på de flestas spekulationer och försöker tänka mig in i dom, även om jag i stort inte ändrat position nämnvärt.
Det är otroligt svårt att vara objektiv, även om man inte är inblandad på något sätt. Svårast är att vara objektiv måste det ändå vara om man känner någon part i detta. Det har jag väldigt stor respekt för.
Det skulle faktiskt inte förvåna mig att om jag var anhörig/god vän/partner till SD kanske även jag skulle försvara honom med näbbar och klor.
Nu sätter jag mig in i L*nas kläder, och hennes närmastes situation.
Jag tycker att hon förtjänade att få leva ett liv. Hon kunde ha fått fortsätta att få uppleva denna sommar med sina barn, göra en tårta sin son på hans födelsedag och sedan göra tårtor till hans barn. Barn som aldrig kommer att få en mormor, en person som skulle kunna vara stolt över de nya små knyttena...
Helt i onödan....
Jag står inte ut när kränkningarna aldrig tar slut.
Det fortsatta dödandet...
Jag läste detta tidigare och började skriva tills jag fick tårar i ögonen och inte kunde fortsätta när jag kom till att skriva om A födelsedag och att han inte fick äta tårta med sin mamma på sin dag...och att han aldrig mer kommer få göra det. Och ännu värre att hans födelsedag alltid kommer bli en sorgens dag för Lenas och Ulfs yngste son...resten av hans liv och även de övriga i familjen W liv när de i framtiden kommer fira A...
Därför bör vi hålla god ton mot varandra i tråden, med respekt för de tre barnen som förlorat sin mor på detta fruktansvärda sätt, och givetvis även för Lenas skull.
Att lyssna på andra här i tråden, känna in andras synvinklar, oavsett om man håller fast vid sin åsikt, innebär inte att man vänder kappan efter vinden anser jag. Snarare att man är lyhörd, kan tänka i nya banor, vända på de jobbigaste och tyngsta stenarna, är just nödvändigt för att hjälpa till. Jag förstår dock frustrationen hos alla som redan förstått och tycker att vi andra ingenting begriper. Nej det är just det som är problemet, så låt oss få fortsätta i lugn och ro tills vi är där. Argumentera gärna emot om vi missat något, om vi missförstått något, men gör det hövligt.
Jag vill samtidigt inte tro att någon tror sig veta allt här, det vore ju verkligen märkligt anser jag. Antingen kämpar vi tillsammans och visar respekt genom att förstå vad andra menar, eller är tyst och funderar. Hur svårt kan det vara egentligen?
Det handlar inte om vem som hade satsat sin peng på rätt GM, det är ingen tävling, det är ingen lek.
Det handlar om rättvisa, den kommer med sanningen och den segrar alltid, även om den tar tid på sig!
Tack notknapparen för att du orkar fortsätta lyssna och bolla tbx, som förstår oss som grubblar och tvivlar fram och tillbaka, som försöker förstå hur vi tänker när vi vänder på alla stenar ytterligare ett varv...utan att ta något personligt och bli arg.
Så hoppas jag alla börjar tänka nu, och har tålamod med mig och alla andra tvivlare i tråden. 🙏🏽