2019-08-18, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Håller med fullständigt det behöver inte vara svårare än så.
De enda som vi vet har motiv är SD och HD, den enda vi vet som inte har alibi är SD.

Det är jobbig känsla, det innebär väl egentligen att vi inte kan utesluta någon som GM? Eller uppfattar jag dig helt fel?
Citera
2019-08-18, 14:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Informationen att MH har alibi... vem kommer den ifrån och oavsett hur ska vi veta att det stämmer?

Som Du skrev i tidigare inlägg så är det någon (som kanske inte är helt tillförlitlig) som har tagit MH i "försvar" redan tidigt i tråden.

Ps Det var ett inlägg från Elsa jag tänkte på vad gäller Schazz ... det var inte Du som skrev inlägget Ds

Om man inte är i själva utredningen eller källan är det kan man naturligtvis inte veta exakt vem som har alibi eller hur hållbart det är. Det blir då alltid en andrahandsuppgift. Allt är ju beroende av hur den som får uppgiften litar på den personen som lämnar den och i vilka led den har lämnats.

Vem som skrivit om MHs och HDs alibi:
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Enligt källor jag pratat med ska MH vara hörd för länge sedan. Hon var på annan ort den aktuella tiden. En av dessa källor menade också att HD inte var misstänkt på något sätt.

På fråga från Osamaj om Schazz är en av LWs vänner:
Citat:
Det skulle jag inte kalla det.

Vem Schazz har som sina källor:
Citat:
Faktiskt inte. Jag har mött SD några gånger. Enligt mig är han en kuf och har ingen plats i mitt liv. Men jag finns i LWs och UWs krets på flera plan. Känner också flera gemansamma vänner väldigt väl.
Jag har inte som mål med att rentvå SD men har hela tiden velat ge en större förståelse för komplexiteten i alla inbördes relationer.

Citat:
Jag känner till dem alla på olika plan och i olika konstellationer. Jag skulle inte säga att jag kände LW väl. Jag har inte heller behövt definiera vår bekantskap som vissa andra och har således inte dejtat/velat dejta henne. Vad har du själv för relation till alla de inblandade?
Citera
2019-08-18, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Tack till Ozzie som svarade dig i mitt ställe (datumet syns annars tydligt till höger om brobilden).

Ja, kanske det är utlagt i tankar på mamma Lena. Eftersom det inte finns några ord med, så kan vi bara göra egna tolkningar.

Lillasyster var mer ordrik när hon gjorde ett inlägg till minne av mamma den 16 maj i år:

Det måste vara det mest fruktade och ofattbara för ett barn att mista en förälder på detta sätt.
Jag kan faktiskt inte föreställa mig något värre än det de tvingats möta och gå igenom.
Citera
2019-08-18, 15:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrPitiful
Jag undrar, ...när eventuellt en eller kanske två - tre gärningspersoner i slutändan har kunnat fastställas i den här enorma soppan... Hur kommer stämningen att vara i det berörda bostadsområdet då, ...mellan alla som faktiskt visar sig vara oskyldiga men som så vilt har spekulerat i alla riktningar och verkligen försökt att vända (rulla runt) alla stenar i det oändliga i sina försök att hitta en skyldig syndabock? Om man som icke inblandad trådspekulant själv varit en av de många misstänkta som sedan visar sig vara mer eller mindre oskyldig, ...hur skulle man själv då må när man till slut vet vem som är "skyldig"? Hur många år kommer det att ta innan det kommer att råda grannsämja/kamratanda ibland somliga i Örebro igen...?

Jag tänker att det ändå finns olika anledningar till att man vanligtvis låter polis och andra myndigheter lösa sådana här saker med hjälp av försiktiga utredningsmetoder och under en kontrollerad sekretess...

Skulle man kunna tänka sig att det här fallet egentligen redan är så kallat "polisiärt uppklarat", ...dvs att polis och utredande myndigheter på ett eller annat sätt redan har fått ta del av eller kunna lista ut vad som faktiskt kan ha hänt, ...men man väljer att så att säga "lägger locket på" för att skydda vissa inblandade. Det här kanske är ett sådant fall där man inom den utredande myndigheten redan har kommit fram till att det skulle vara väldigt onödigt att genomföra en rättegång för att lagföra den som är skyldig till att LW inte längre är i livet. Jag undrar en smula över hur pass säker Flashbacks framtid kan tänkas vara ifall det visar sig att man ifrån forumets håll låter sådana här ändlösa spekulationer sväva ut helt fritt i ett kanske ömmande särfall. Även om man talar anonymt här och känner att flashback är en slags fristad för fritt tänkande och ordande så kanske det ändå finns något slags gräns för när olika samhälleliga instanser kan börja fundera över hur pass fritt det "fria" ordet får lov att vara i ett skyddat demokratiskt samhälle där varje enskild medborgare ändå har rätt till en slags grundtrygghet. En sådan grundtrygghet kallas "rätten till fair trial".....

Ligger mycket i det du skriver.
Citera
2019-08-18, 15:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Den som förtjänar ALL kritik är GM som
inte tar ansvar och konsekvenser för sina
val och handlingar utan låter oskyldiga
människor bli misstänkta i hens ställe.

Helt rätt.
Inte bara har den personen dödat en annan och låtit barn bli moderslösa, utan också måste många, många andra bli lidande av detta brutala mord.

Det är ett lidande för så många och mordet kan inte göras ogjort.
Men för en del kan ett erkännande hjälpa till på något sätt.

Fy fasiken, vad fegt att inte erkänna nu, utan låta andra få fortsätta lida.
Citera
2019-08-18, 15:17
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Tar mig lite tid och försöker få ihop en ny sammanställning med bilder i ett dokument som är tänkt att laddas upp en vacker dag (risk för att det dröjer länge). Under tiden far naturligtvis en mängd frågetecken med undringar om hur de närmaste kring Lena mår. Livet måste gå vidare, men det går de fakto en mördare går lös och Lena har fortfarande inte fått upprättelse. Må den dagen komma snart.

I samlandet av dokumentation stötte jag på en bild som Lenas äldsta son har lagt ut på IG och ingen av hans följare har gillat bilden. Det kan möjligen bero på att den ser ut att vara tagen en tidig morgon ifrån gång- och cykelbron där man kan se till fyndplatsen på vänster sida.

Jag har tidigare noterat detta IG-inlägg men inte förstått vilken väg det bl.a. riktade sin uppmärksamhet mot. Man kan alltså se FP från gång- och cykelbron? Vad heter den bro från vilken fotot är taget? Är vägen man ser den motorväg som den eventuella bilbärgaren körde på? På vilken sida av vägen färdades hen i sådant fall? Finns delar av den tänkbara flyktväg (som det spekulerats kring) med på denna bild? Någon som vet?
Citera
2019-08-18, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Härifrån kommer uppgiften om MHs
alibi.
Det är upp till var och en att bedöma om
postaren är seriös eller inte.

Tack Gloriouslife!
Då får vi hoppas att Schazz återigen vill ge sin åsikt, efter att först fundera noga om postaren fortfarande litar på sina källor?
Citera
2019-08-18, 15:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tar mig lite tid och försöker få ihop en ny sammanställning med bilder i ett dokument som är tänkt att laddas upp en vacker dag (risk för att det dröjer länge). Under tiden far naturligtvis en mängd frågetecken med undringar om hur de närmaste kring Lena mår. Livet måste gå vidare, men det går de fakto en mördare går lös och Lena har fortfarande inte fått upprättelse. Må den dagen komma snart.

I samlandet av dokumentation stötte jag på en bild som Lenas äldsta son har lagt ut på IG och ingen av hans följare har gillat bilden. Det kan möjligen bero på att den ser ut att vara tagen en tidig morgon ifrån gång- och cykelbron där man kan se till fyndplatsen på vänster sida.

Nu tänker jag att bilden är tagen visserligen från gång/cykelbron men utsikten är mot norr/öst. Alltså den skylt man ser till vänster är den skylt man ser när man kommer från nordöstra hållet.
Hm, men å andra sidan kan jag undra- solen går väl upp i öst och går ner i väst.
Men skylten...

Jag uppfattar det som att det är den vackra solnedgången som är i fokus. Kanske inte sådant som ungdomar ger likes till.

https://www.google.com/maps/@59.2899732,15.1881556,3a,49.1y,44.77h,83.97t/data=!3m6!1e1!3m4!1ssxkbafYzxwrmU5Nj9rmnlA!2e0!7i1 3312!8i6656
Citera
2019-08-18, 16:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Hej notknapparen!

Kungen i djungeln..ja det är kanske rätt beskrivning på denna SD??
Jag tror han var mycket älskad av dessa två kvinnor som båda ville ha honom???
Jag tror de kan bråkat på liv och död om denna älskade SD?
Ur denna synvinkel framstår SD som en helyllekille som måste varit väldig omtänksam och mån om dom båda, även om han älskade den ena mer, och var mer kär i den andra?? Eller om han hade precis lika mycket känslor för dom båda??
Det vet bara SD förstås??

Tillägger att jag inte försöker provosera dig, jag svarar dig endast för att jag vet att du alltid är klok som en bok, att du dessutom hängt med i tråden länge och är insatt i mycket!! Även om du inte ändrar din uppfattning om MGM som GM, så hoppas jag att du vill reflektera över det jag skriver??
Jag hoppas få se att du kan se saker från även detta håll, utan att känna dig tvingad att ändra åsikt på något vis!!
Din kunskap och ditt sätt att se på saker behövs om du kan vara objektiv vill säga??
Om du inte vill beblanda dig med mina teorier, ens för LW skull, så accepterar jag det och respekterar det och kommer inte att ta det personligt!!

Ja, det är på detta sådant sätt vi ska spekulera.
Vi ska försöka att respektera varandras olika tro och försöka hålla en så respektfull ton mot varandra att det kan bidra till att man testar sina tankar gentemot andras.
Jag "lyssnar" på de flestas spekulationer och försöker tänka mig in i dom, även om jag i stort inte ändrat position nämnvärt.

Det är otroligt svårt att vara objektiv, även om man inte är inblandad på något sätt. Svårast är att vara objektiv måste det ändå vara om man känner någon part i detta. Det har jag väldigt stor respekt för.

Det skulle faktiskt inte förvåna mig att om jag var anhörig/god vän/partner till SD kanske även jag skulle försvara honom med näbbar och klor.

Nu sätter jag mig in i L*nas kläder, och hennes närmastes situation.

Jag tycker att hon förtjänade att få leva ett liv. Hon kunde ha fått fortsätta att få uppleva denna sommar med sina barn, göra en tårta sin son på hans födelsedag och sedan göra tårtor till hans barn. Barn som aldrig kommer att få en mormor, en person som skulle kunna vara stolt över de nya små knyttena...

Helt i onödan....

Jag står inte ut när kränkningarna aldrig tar slut.
Det fortsatta dödandet...
Citera
2019-08-18, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Helt rätt.
Inte bara har den personen dödat en annan och låtit barn bli moderslösa, utan också måste många, många andra bli lidande av detta brutala mord.

Det är ett lidande för så många och mordet kan inte göras ogjort.
Men för en del kan ett erkännande hjälpa till på något sätt.

Fy fasiken, vad fegt att inte erkänna nu, utan låta andra få fortsätta lida.

Ja det är fruktansvärt ynkligt och egoistiskt.
När GM är dömd kommer alla att veta, att samvetet inte finns, det är noll!!
Citera
2019-08-18, 17:41
Medlem
Snor-Johans avatar
Om jag tillåts klämma in något som berör utredningen mellan kiosklitteraturförförfatttarnas vämjeliga sladder om HDs underlivsoperation?
----------
Lite grann om dom lagar som är avsedda reglera förundersökningen gällande mordet på Wesström.

Rättegångsbalken.
§ 4 [S1]En förundersökning ska bedrivas objektivt. Vid förundersökningen ska undersökningsledaren och den som biträder honom eller henne söka efter, ta till vara och beakta omständigheter och bevis som talar såväl till den misstänktes fördel som till hans eller hennes nackdel.

[S2]Förundersökningen ska bedrivas så att inte någon onödigt utsätts för misstanke eller orsakas kostnad eller olägenhet. Förundersökningen ska också bedrivas så skyndsamt som omständigheterna medger. Om det inte längre finns anledning att fullfölja förundersökningen, ska den läggas ned.

https://lagen.nu/1942:740#K23P1S1
----------------------------------

1. Det finns omständigheter som indikerar att förundersökningen inledningsvis inte har bedrivits objektivt.
2. Det finns anledning att tro att förundersökningsledaren inte har beaktat omständigheter som talar till den misstänktes fördel.
3. Förundersökningen har bedrivits så att MGM tveklöst har utsatts för onödig misstanke, orsakat kostnad och varit till stor olägenhet i strid mot föreskrifterna i 23 kap. § 4 RB

Givet förundersökningen pågått i 15 mån och inget lagts den misstänkte till last så kan jag försäkra om att det finns avgörande omständigheter som talar till den misstänktes fördel. Anledningen att målet inte tas till Tr är inte bara avsaknad av bevis utan målet punkteras när det avslöjas vad som talar till MGMs fördel.

Är det generellt så att rättssystemets företrädare bryter mot lagens intentioner?
Svaret är tveklöst ja av två anledningar. Det är ett hinder i arbetet och det saknas ett kännbart sanktionssystem.

Justitiekanslern (JK) är en myndighet som har till syfte att kontrollera att andra myndigheter efterlever Sveriges lagar och andra författningar.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Justitiekanslern_(Sverige)

Justitieombudsmannens (JO) uppgift är att kontrollera att myndigheter och tjänstemän följer lagen och fullföljer sina skyldigheter. Justitieombudsmannen granskar även andra personer i offentlig funktion. Ett särskilt uppdrag är även att granska polisens användning av övervakning och arbete under täckmantel.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Justitieombudsmannen
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-08-18 kl. 18:33.
Citera
2019-08-18, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Varför just 5 vita rosor?

https://www.euroflorist.se/5-vita-rosor-pr5002

Inom den Svenska kyrkan, så symboliserar den vita färgen ⬜ för ... renhet och helighet samt oskuld och används vid glädje-högtider, men nu till observandum gällande din fråga om bland annat den vita färgen ⬜ på rosorna.

Inom flera Asiatiska kulturer är VITT i stället en symbol för sorgen

Till nytt observandum, Du kan be den underbara och godhjärtade medlemmen @OzzieTheOwl att bringa klarhet i detta ovan skrivna, @OzzieTheOwl har Koreánska släktingar och är sålunda införstådd i den nu mera hädangångna Hjärsta-kvinnan's kultur och seder gällande den vita färgen's symboliserande.

Mvh/ @JokerMannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in