2018-06-16, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Intressanta tankar

Jag gör ett 3:e försök och hoppas att dalaan eller någon annan vill/kan svara.
Jag kan försöka svara vad gäller att korsa motorvägen. Jag passerar så gott som dagligen, vid olika tidpunkter...även nattetid. Aldrig sett någon gå/springa över vägen. Det finns dessutom två närliggande cykel-/gångbroar. Så sannolikheten är liten.
Citera
2018-06-16, 19:04
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tänker mer att det är ett impulsmord.
Gm har nog inte gått till LW i mordtankar, men kanske i vredesmod, kanske i så starkt vredesmod att han kanske kände att det kunde hända.

Mordet kom helt oplanerat, därför finns inte tankar på annat än så snabbt som möjligt dölja det hemska.

Tänk dig in i mördarens situation.
Du står mitt i ett bostadsområde. Radhus och villor bara några meter ifrån fyndplatsen.
Du har noll tid att tänka på "laddade platser" eller annat än att bara snabbt dölja det som hänt, på snabbast sätt ta dig därifrån utan att någon ser dig.

Så fort någon sett dig (du kanske bor där, grannarna vet vem du är??!!) är det lite kört kan man väl säga. Det enda man då kan göra att vid senare tillfälle, på natten hämta LW för att göra sig av med kroppen på annat ställe.

Jag tror att eftersom kroppen inte flyttats från fp så känner gm att han inte vill riskera mer genom att vara på plats överhuvudtaget. Inte kontaminera, riskera att synas eller på annat sätt göra bort sig ännu mer. Tror att han inte är dum. Han förstår riskerna.

Att han riskerade att synas innan berodde nog på att sinnet rann över och att han inte kunde styra sina impulser. Ett mord i affekt gör att du inte tänker logiskt som när du är lugn.

Du kan förstås ha rätt. GM kan först (i ursinne) ha varit en obetänksam risktagare för att sedan övergå till en tillvaro präglad av noggranna risköverväganden. Jag tänker dock inte förbjuda mig själv att tänka att GM är av den kalibern att hen innan, under och efter gärningen var och är en gränslös/distanslös person. Skulle dessutom inte bli förvånad om någon form av drogproblematik kunde kopplas till GM.
Citera
2018-06-16, 19:09
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Jag tänker mer att det är ett impulsmord.
Gm har nog inte gått till LW i mordtankar, men kanske i vredesmod, kanske i så starkt vredesmod att han kanske kände att det kunde hända.

Mordet kom helt oplanerat, därför finns inte tankar på annat än så snabbt som möjligt dölja det hemska.

Tänk dig in i mördarens situation.
Du står mitt i ett bostadsområde. Radhus och villor bara några meter ifrån fyndplatsen.
Du har noll tid att tänka på "laddade platser" eller annat än att bara snabbt dölja det som hänt, på snabbast sätt ta dig därifrån utan att någon ser dig.

Så fort någon sett dig (du kanske bor där, grannarna vet vem du är??!!) är det lite kört kan man väl säga. Det enda man då kan göra att vid senare tillfälle, på natten hämta LW för att göra sig av med kroppen på annat ställe.

Jag tror att eftersom kroppen inte flyttats från fp så känner gm att han inte vill riskera mer genom att vara på plats överhuvudtaget. Inte kontaminera, riskera att synas eller på annat sätt göra bort sig ännu mer. Tror att han inte är dum. Han förstår riskerna.

Att han riskerade att synas innan berodde nog på att sinnet rann över och att han inte kunde styra sina impulser. Ett mord i affekt gör att du inte tänker logiskt som när du är lugn.
Jag är inne på samma linje som dig! Jag tror inte att mordet var (väl)planerat utan att det skedde i affekt där och då. Att krångla till det med olika scenarion tror jag är att komma längre ifrån vad som faktiskt hände. Jag är av uppfattningen att händelseförloppet skedde mellan LWs bostad och platsen där kroppen hittades. Hur (och varför) är frågor som jag hoppas att vi får någorlunda svar på.
Citera
2018-06-16, 19:14
Medlem
Citat:
Tack för det tipset.
Man kan ju förstås misstänka att familjen vill undvika mer uppmärksamhet med tanke på barnen och att man kontaktar de man önskar komma direkt. Kanske också för att undvika att pressen kommer dit osv.

Jag gissar att man inte får tillåtelse att begrava kroppen förrän alla svar från NFC inkommit, att dom hunnit komplettera med ytterligare prover utifrån svaren och även försvaret fått möjlighet att begära ev kompletteringar. Hittills finns endast preliminära utlåtanden från obduktion och rättsmedicin dessutom.
Citera
2018-06-16, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag gissar att man inte får tillåtelse att begrava kroppen förrän alla svar från NFC inkommit, att dom hunnit komplettera med ytterligare prover utifrån svaren och även försvaret fått möjlighet att begära ev kompletteringar. Hittills finns endast preliminära utlåtanden från obduktion och rättsmedicin dessutom.

Vet vi att det endast är preliminära utlåtanden?
Begravningslagen är rätt så fyrkantig och uppskov måste man ansöka via Skatteverket tror jag. Isf borde det vara offentlig handling.
Jag kan ju tro att man vill behålla kroppen för kompletteringar men då måste anhöriga ha ansökt om uppskov gällande begravning, annars är det en månad som gäller. Fallen jag nämnde (Lisa, Tova och Engla) är också komplicerade mål men dessa offer har begravts inom månadsregeln.
Citera
2018-06-16, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Finns det någon sammanfattning på detta?
Varför detta enorma intresse med just detta fallet, närmar sig 1000 sidor. Vad är det som är speciellt med detta mordet?

Du har fått flera svar som pekar på detaljer som gör detta mord så bevakat. En ytterligare faktor är att BO intresserar alla läsare. Mycket förenklat kan man säga att hon inte "levde som hon lärde" och just detta tror jag skapar många frågetecken. BO har en bakgrund i kyrkan och har verkat som pastor för ca tio år sedan. Nu har det visat sig att hon haft en (komplicerad?) relation med gift man till en vän.
Citera
2018-06-16, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kanske litet väl osannolikt

Men faktum kvarstår att "misshandelssituationen" nog ändå bidrog till att det skapades splittringar inom tidigare ganska sammansvetsade geocacheteam. Några tog säkert parti för LW, medan andra ställde sig på SD's sida. Dilemmat är bara att det säkerligen fanns några däremellan som stod med en fot i vardera läger och började tycka att hela situationen var alltför påfrestande.

Har fått uppfattning av vissa loggar, mer eller mindre underförstått, att det numera krävdes mer logistik planering för att skapa team där man inte riskerade att LW och SD (HD) åkte i samma bil till de större cache-eventen, man undvek att söka cachar vissa dagar så man inte skulle riskera att stöta på varandra mitt ute i skogen etc. Mellan raderna blev nog läget ganska ansträngt.

Frågan är om läget blev tillräckligt ansträngt för att någon/några geocachare får nog och går så långt att de handgripligen "eliminerar" ena halvan av den problematiska situationen? Ja, vem vet. Konstigare saker har faktiskt hänt.

Och geocaching verkar dra till sig en del tävlingsinriktade individer, där det ligger mycket prestige i att hitta cacher först och snabbast. Och då är inga svaga länkar att föredra när cache-teamen ska sättas ihop.

Du har en intressant vinkling. Även om jag inte tror att det handlar om en sammansvärjning av geocachare. Men LWs anmälan kan ha startat en lavin av känslor hos geocachare som har, har haft eller upplever sig ha/haft en kärleksrelation till LW. Alltså, om hon anmäler honom vad kan hon göra med mig?
Citera
2018-06-16, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
I Johanna Möller fallet låg den döde nedfryst i ett år innan kremering så det kan dröja, de kanske behöver kroppen ett tag till för och söka spår på den.

Tack för svar.
Vet vi varför den döde i Möllerfallet låg nedfryst i ett år? Var det för att man behövde komplettera undersökningar eller var det för att det var en konflikt i dödsboet? Det finns nämligen regler för vad som kan accepteras för ansökan om anstånd gällande begravning.
Citera
2018-06-16, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Har det kommit någon dödsannons för henne än? Det brukar väl först komma när datum för begravning har fastställts, vilket man kan anta inte har skett i LW's fall ännu.

Hon tillhör ju visserligen babtist-/equmeniakyrkan, men dessa tillämpar i stort sett samma begravningsrutiner som Svenska Kyrkan, så likväl borde anhöriga, arbetskamrater etc sätta ut en eller flera dödsannonser.

Ett bra sätt att hålla koll på en ev. kommande dödsannons är att kolla om denna länk uppdaterar info med publicerade dödsannonser:

https://www.familjesidan.se/?utf8=✓&client=familjesidan&per_page=12&search=Len a&agency=&newspapers=&order_by=&direction=

Tack för länk! Nu slipper jag kolla NA och Norrköpingstidningen varje dag.
Jag tänkte först att begravning sker i stillhet med endast de närmaste och har även kollat av olika "hitta graven"-sajter.
Anledningen till att jag är lite nyfiken på annons är att jag fått indikationer på att LW återgick till en relation med UW i samband med hans skilsmässa från MH. OM så är fallet kan vi lägga ännu en relation till listan.
Citera
2018-06-16, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
I Johanna Möller fallet låg den döde nedfryst i ett år innan kremering så det kan dröja, de kanske behöver kroppen ett tag till för och söka spår på den.

Menar du Aki hennes ex-make, i så fall så ville JM kremera honom, hans
släkt ville begrava honom och så blev det.
Under utredningen grävde dom upp honom och gjorde en ny obduktion.
Citera
2018-06-16, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Vet vi att det endast är preliminära utlåtanden?
Begravningslagen är rätt så fyrkantig och uppskov måste man ansöka via Skatteverket tror jag. Isf borde det vara offentlig handling.
Jag kan ju tro att man vill behålla kroppen för kompletteringar men då måste anhöriga ha ansökt om uppskov gällande begravning, annars är det en månad som gäller. Fallen jag nämnde (Lisa, Tova och Engla) är också komplicerade mål men dessa offer har begravts inom månadsregeln.

Undantag från Begravningslagen medges mer eller mindre automatiskt vid mordfall. Handhas av polisen.

Johanna Möllers pappa hölls nedfryst ett år (hon överklagade i alla instanser och sökte men nekades prövningstillstånd av HD. Hennes make grävdes upp genomgick en ny obduktion då man ifrågasatte olycksteorin och anförde att det var mord, vilket hon dömdes för i TR.

Lisa Holms död var inte så komplicerad skademässigt där var diskussionen om själva dödsorsaken dock osäker ett tag, hängning eller kvävning.
Citera
2018-06-16, 19:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Du kan förstås ha rätt. GM kan först (i ursinne) ha varit en obetänksam risktagare för att sedan övergå till en tillvaro präglad av noggranna risköverväganden. Jag tänker dock inte förbjuda mig själv att tänka att GM är av den kalibern att hen innan, under och efter gärningen var och är en gränslös/distanslös person. Skulle dessutom inte bli förvånad om någon form av drogproblematik kunde kopplas till GM.

Kanske inte från obetänksam risktagare, till en lugn planerare.
Men efter mordet förstått att på snabbast möjliga sätt gömma kroppen och sedan lämna platsen. Kanske en person som inte grips av panik, och förstår allvaret.

Det skulle kunna vara en annan granne än SD, någon som fått "korn" på LW. Hon är en aktiv, glad energisk och attraktiv kvinna. Det finns "konstiga" människor.

Men att det skulle vara en överfallsvåldtäkt det har vi inte hört något om. Skulle förstås kunna vara ett vansinnesdåd. Men eftersom SD är den person som åklagaren har som skäligen misstänkt, tror jag ändå att de har mer på honom än "bara" de kränkningar han har utsatt LW för.

Så mitt förstahands tips är SD.
Senast redigerad av notknapparen 2018-06-16 kl. 19:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in