2019-08-18, 15:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det kallas misogyni eller kvinnohat.
Det är del av patriarkal ideologi, en social strategi, liknande mobbning, utfrysning för att kvarhålla manliga privilegier över kvinnor.

Den ideologi som kämpar emot detta fenomen kallas: feminism.

( det du hade förståelse för att vissa män avskydde)

En ärlig fråga:
Är en icke-feminist en kvinnohatare?
Citera
2019-08-18, 15:35
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
En ärlig fråga:
Är kanske alla som inte är feminister kvinnohatare?
Är det därför det inte finns några maninister?
Citera
2019-08-18, 15:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Är kanske alla som inte är feminister kvinnohatare?
Är det därför det inte finns några maninister?

Min fråga var ärligt menat. Jag förväntar mig ett ärligt svar från en rep. i samma klass som Mer.. ..eller någon i tjänst på en söndag.

Du är en brutus.
Citera
2019-08-18, 15:52
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Min fråga var ärligt menat. Jag förväntar mig ett ärligt svar från en rep. i samma klass som Mer.. ..eller någon i tjänst på en söndag.

Du är en brutus.
Testa frågan på twitter, om du börjat ledsna på appen.
Det är inte min mening att vara Brutus.
Jag tyckte själv att jag förtydligade frågan en smula.
Citera
2019-08-18, 16:14
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
En ärlig fråga:

Det där har jag också funderat på. Mina farföräldrar var kristna, de hade väl en del synpunker på mitt leverne när jag blev äldre iof, jag var kanske inte guds bästa barn. Men de behandlade ju mig alltid som sitt barnbarn. Och jag i min tur kunde hämta upp dem en söndagfm, skjutsa dem till kyrkan(trots att bägge två hade körkort, men de gillade att klä upp sig på söndagar och åka jänkare med egen privatchaufför) jag satt där i kyrkan med dem och lyssnade på svamlet ifrån prästen i vad som kändes som en evighet.
Körde hem dem, serverade smörgåstårtan som syrran fixat,(hon vägrade däremot sätta sin fot i en kyrka, hon var på den tiden lite av en rebell) serverade kaffe och fika. Ibland kunde de väl kommentera att både jag och min äldsta lillasyster kanske borde söka oss till Gud, vi var båda rätt tydligai med att vi inte köpte kristendomen rakt av. Jag läste förvisso bibeln en gång och det står ju en del tänkvärt i den, speciellt med tanke på att det är skrivit under helt andra samhällsförutsättningar än de jag växt upp i. Det är inte direkt som att det i sjuttiotalets Sverige fanns människor uppspikade på kors längs vägen till skolan.
Men trots min vägran att kalla mig för kristen kallade de givetvis heller aldrig mig för anti-krist. Bara för att man inte hänger sig åt en ideologi eller religion betyder det ju inte att man vill frånta andra människor rätten att göra det.
Det där tror jag få feminister förstår, de är så inne i sin tankebubbla att de instinktivt tror att alla som inte vill köpa deras ideologi rakt av är emot dem och vill hindra dem ifrån att leva efter deras egna principer.
Det finns ord för det där, dogmatiska, fundamentalistiska hjärntvättade stackare ligger väl närmast till hands
Senast redigerad av Djupfrys 2019-08-18 kl. 16:25.
Citera
2019-08-18, 16:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Testa frågan på twitter, om du börjat ledsna på appen.
Det är inte min mening att vara Brutus.
Jag tyckte själv att jag förtydligade frågan en smula.

Du skola icke taga skuld om rättfärdig. ..eller nåt.

All respons från brorsan är bra respons..
Citera
2019-08-18, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Det där har jag också funderat på. Mina farföräldrar var kristna, de hade väl en del synpunker på mitt leverne när jag blev äldre iof, jag var kanske inte guds bästa barn. Men de behandlade ju mig alltid som sitt barnbarn. Och jag i min tur kunde hämta upp dem en söndagfm, skjutsa dem till kyrkan(trots att bägge två hade körkort, men de gillade att klä upp sig på söndagar och åka jänkare med egen privatchaufför) jag satt där i kyrkan med dem och lyssnade på svamlet ifrån prästen i vad som kändes som en evighet.
Körde hem dem, serverade smörgåstårtan som syrran fixat,(hon vägrade däremot sätta sin fot i en kyrka, hon var på den tiden lite av en rebell) serverade kaffe och fika. Ibland kunde de väl kommentera att både jag och min äldsta lillasyster kanske borde söka oss till Gud, vi var båda rätt tydligai med att vi inte köpte kristendomen rakt av. Jag läste förvisso bibeln en gång och det står ju en del tänkvärt i den, speciellt med tanke på att det är skrivit under helt andra samhällsförutsättningar än de jag växt upp i. Det är inte direkt som att det i sjuttiotalets Sverige fanns människor uppspikade på kors längs vägen till skolan.
Men trots min vägran att kalla mig för kristen kallade de givetvis heller aldrig mig för anti-krist. Bara för att man inte hänger sig åt en ideologi eller religion betyder det ju inte att man vill frånta andra människor rätten att göra det.
Det där tror jag få feminister förstår, de är så inne i sin tankebubbla att de instinktivt tror att alla som inte vill köpa deras ideologi rakt av är emot dem och vill hindra dem ifrån att leva efter deras egna principer.
Det finns ord för det där, dogmatiska, fundamentalistiska hjärntvättade stackare ligger väl närmast till hands

Du är i min ålder märker jag. Jag hade ett par vändor i bibelbältet när 9-10. Bra folk egentligen men ack så verklighetsfrånvända..
Citera
2019-08-18, 17:04
Medlem
Entous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Javisst fan, det är ju för sådana som dig viktigare vem som säger något än vad som faktiskt sägs. Nå, kanske faller denna länk fröken mer i smaken.
https://www.economist.com/free-exchange/2016/03/29/longer-jail-sentences-do-deter-crime-but-only-up-to-a-point

Brott och straff kan vi diskutera i oändlighet, mycket handlar väl om den egna moralen. Vi kan väl också konstatera att mer framstående människor än oss grottat ner sig i ämnet och dessa diskussioner kanske är väl långt ifrån detta trådämne.
Det jag ville ha fram är att det inte är ärligt att avfärda fakta som inte passar fröken med att sätta epitet på de som framför dem. Mycket av nazistpartiet Sverigedemokraternas politik är idag genomförd, men av andra partier. Och då är det plötsligt inte nazistiskt.

Du hänvisar alltså till en studie där man undersöker effekten av att reducera fängelsestraff med villkoret att personer som återfaller får avtjäna tid för både det nya straffet samt den återstående tiden från det ursprungliga straffet. Har du överhuvudtaget läst studien som du själv hänvisar till? Även om det finns en effekt så är den mycket liten, vilket Disciplina redan har förklarat. Från studien kan man läsa följande.

Citat:
We do indeed find that the group with the shortest original sentences (below one year) has the steepest marginal reduction in recidivism: as one increases the residual sentence by one month, recidivism drops by 1.46 percentage points (pp). The second steepest slope coefficient is found for inmates with the next longest sentences (between one and two years) with a slope indicating a drop in recidivism by 0.50 pp, and so on. For the last group of inmates, those with sentences that are longer than six years, the regression line is almost flat. The slope for the overall sample of -0.20 pp represents a weighted average of the various slopes and is, when considering the longer recidivism window, similar in size compared to the estimated marginal effect of imprisonment of -0.16 pp found in Drago, Galbiati, and Vertova (2009). The coefficient on residual sentence for the shortest sentences is almost an order of magnitude larger 16 than the overall value. This indicates that the relationship between the probability of recidivism and residual sentence is substantially weakening as the original sentence length increases and is consistent with the presence of non-trivial amounts of discounting behavior by criminals.

Sedan fungerar inte vetenskap på det sättet att du bara kan plocka en studie som passar din verklighetsbeskrivning, även om den här snarare verkar motbevisa vad du ville ha sagt. Tittar du på den samlade vetenskapliga litteraturen i frågan så ser du en tydlig övervikt på bevis som talar för att hårdare straff har en mycket liten avskräckande effekt. Första träffen jag hittade på en metastudie i frågan skriver exempelvis följande.

Citat:
There are many empirical studies on research into the general preventive effect of deterrence. Both the authors’ assessments and a comparison of the estimations show that results negating the hypothesis are in the minority. Nevertheless, the average estimations are relatively low: the average t-value is approximately t = –1.5; that is, a non-significant value.

Vidare nämner de också att den effekt som man kunde observera gällde främst småbrott i likhet med studien du själv länkade till.

Citat:
Att det finns uppenbara skillnader, generellt, mellan män och kvinnor behöver inte ens diskuteras. Det är vetenskapligt belagt. Plus att det är uppenbart för alla med ögon att se med. I hela världen.
Att du anser att de manliga egenskaperna har ett högre värde, får stå för dig. Men det om något borde klassas som sexism.
För det är faktiskt inte så att någon här påstår något annat än att egenskaperna överlappar varandra. För så ser ju verkligheten ut.

Det här tröttsamma gnället om skillnader mellan män och kvinnor, det är i princip ingen som förnekar att det finns skillnader könen emellan. Det är främst något ni antifeminister tjatar om för att vanliga människor inte är bekväma med att skriva under på att kvinnor är exempelvis sämre lämpade som ledare. Sedan är det också ett intressant sammanträffande att just de egenskaper som ni anser att män är bättre på även råkar vara egenskaper som premieras i ett modernt samhälle medan egenskaper som ni prackar på kvinnor förknippas oftare med lågavlönade roller.
Citera
2019-08-18, 17:16
Medlem
Entous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storeronny
Men för guds skull, ännu en tråd där kvinnor sitter och säger att de är rationella för att nästa sekund argumentera för att INTE låsa in brottslingar så länge som möjligt?

Ni är fan ett hot för samhället med er totalt värdelösa logiska förmåga, ni verkar också älska kriminella på någon form av undermedvetet plan.

Vet ni hur vi fixar till Sverige? Dra bort kvinnans rösträtt helt och hållet, förbjud all form av feminism, inom 10 år kan vi ha en utopi igen.

Kvinnlig makt har aldrig och kommer aldrig fungera, det resulterar alltid i samhällskollaps och vi ser det rätt fint nu i västvärlden.

Ja, just det. Det är verkligen irrationellt att vara mån om att policies och lagar är vetenskapligt förankrade. Det mest rationella är ju såklart att spendera samhällets resurser på ineffektiva sätt som saknar verklighetsförankring, because logic.
Citera
2019-08-18, 17:28
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Jag undrar ibland över den kvinnliga begåvningen. Om man är 22 år gammal och kvinna och vill tjäna så mycket pengar som möjligt, då väljer man att bli sjuksköterska och blir efter utbildningen chockad av att sjuksköterskor inte tjänar lika mycket som män i finanssektorn? Det blir ju faktiskt lite kul.

Fast jag tror inte så många är chockade eller kräver samma lön som någon i finanssektorn.
Det är bara surt att kvinnodominerade yrken är inom offentlig sektor eftersom detta begränsar kvinnornas möjligheter till avancemang och högre lön ganska så kraftigt. Samt ger dåliga arbetsvillkor.
Det är snarare där det mest problematiska ligger.
Citera
2019-08-18, 17:29
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Det är ytligt. Men du skrev att vara promiskuös är ytligt.

Gjorde jag? Isåfall var det slarvigt uttryckt, menade att välja partner enbart efter utseende och /eller pengar.
Citera
2019-08-18, 17:35
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entou
Du hänvisar alltså till en studie där man undersöker effekten av att reducera fängelsestraff med villkoret att personer som återfaller får avtjäna tid för både det nya straffet samt den återstående tiden från det ursprungliga straffet. Har du överhuvudtaget läst studien som du själv hänvisar till? Även om det finns en effekt så är den mycket liten, vilket Disciplina redan har förklarat. Från studien kan man läsa följande.

Sedan fungerar inte vetenskap på det sättet att du bara kan plocka en studie som passar din verklighetsbeskrivning, även om den här snarare verkar motbevisa vad du ville ha sagt. Tittar du på den samlade vetenskapliga litteraturen i frågan så ser du en tydlig övervikt på bevis som talar för att hårdare straff har en mycket liten avskräckande effekt. Första träffen jag hittade på en metastudie i frågan skriver exempelvis följande.

Vidare nämner de också att den effekt som man kunde observera gällde främst småbrott i likhet med studien du själv länkade till.

Det här tröttsamma gnället om skillnader mellan män och kvinnor, det är i princip ingen som förnekar att det finns skillnader könen emellan. Det är främst något ni antifeminister tjatar om för att vanliga människor inte är bekväma med att skriva under på att kvinnor är exempelvis sämre lämpade som ledare. Sedan är det också ett intressant sammanträffande att just de egenskaper som ni anser att män är bättre på även råkar vara egenskaper som premieras i ett modernt samhälle medan egenskaper som ni prackar på kvinnor förknippas oftare med lågavlönade roller.

Effekten består främst i att man plockar bort de fåtal som begår den största andelen av brotten. Jag håller med, det är inte okomplicerat. Men det är iof ett annat ämne.
Vad jag reagerade på är att man avfärdar fakta för att den kommer ifrån ”fel” håll. Sexism, rasism, högerpopulism etc.
Den andra faktan finns ju också där även om man ogillar källan, eller hur? Jag är inte omedveten om att det är ett omtvistat ämne men man gör ingen någon tjänst genom att inte belysa alla sidor av saken.

Det övriga innehållet gör att jag mest vill be dig kolla dig i spegeln. Du kallar mig antifeminist. Varför? Är jag emot feminina egenskaper? Har jag en nedvärderande syn på kvinnor? Tycker du dig ha koll på mina värderingar?
Och att du också därmed kan benämna mig som en icke-troende och med detta avfärda allt jag skriver som sexistiskt trams. Eftersom jag inte tycker precis som dig.
Fy fan, och så gnäller du på debattnivån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in